Nasta -vai kitkarenkaat?

Olen viime talvikauden nauttinut kitkarenkaiden tuomasta joustavuudesta. Paljasta asfalttia on joutunut nielemään runsaasti ja siellä nastarenkailla ajo on aina tuntunut pahalta. Nyt renkaiden toimitusongelmien takia talvirengaskausi vielä venähti, mutta kitkoilla ei tästä tullut sakkostressiä.

Pahimmilla pääkallokeleillä piti kitkoilla ottaa maaseudun mutkateillä vauhtia pois nastarenkaisiin verrattuna. Ja kaupungin keskustassa oli yhtenä päivänä niin liukas alamäki, että auto liukui vielä kävelyvauhdistakin metrin, pari. Noissa olisi nastoista ollut hyötyä. Muuten olen kokenut kitkat mielekkäämmäksi ratkaisuksi. kaikkein paras olisi kun kahdessa autossa olisi eri talvirengastus. Sitten valitsisi auton aina kelin mukaan.

Itselläni ensimmäistä kertaa oikeat kitkat alla, ja pakko sanoa että jännittäähän se hieman. Joskus muinoin oli kyllä tuontiautossa keskieuroopan kitkat, ja niistä karuista kokemuksista ”viisastuneena” päätin ajella aina nastoilla. Nyt kuitenkin alla raskaammanpuoleinen nelikko, jossa hyvät kitkat, lähden odotuksia täynnä tulevaan talveen.

Ajo on pääasiassa pks - Turku, joten ainakin tiestön hoidon osalta ei pitäisi radikaaleja yllätyksiä olla luvassa, mutta katsotaan.
Itseäni lainaten loppusyksystä.

Hyvinhän se kyllä meni, ja voisi jopa sanoa että jollain tapaa vakuutuin kitkojen pidosta monenlaisissa keleissä ja n. 10 tkm ajosuoritteella Sattuihan sitä matkan varrelle lapsuksiakin, yksi vähän pahempikin, kun kehä III:lla sattui olemaan ihan alkutalvesta petollinen musta jää. Lapasestahan se meinasi lähteä - hetken mentiin kaistalla poikittain 80kmh nopeudessa. Hieman toilailujeni jälkeen samassa paikassa olikin jo ketjukolari pystyssä, enkä ihmettele lainkaan, vaikka itse selvisinkin säikähdyksellä.

Oppia ikä kaikki, tuosta kokemuksesta viisastuneena, kytkin jatkuvan nelivedon päälle lopputalveksi, ja muutin ajotapaa maltillisemmaksi. Talvi ei tosin ihan järin killeri ollut, joten hyvää opettelua aloittelevalle kitkailijalle.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
305 513
Jäsenet
82 680
Uusin jäsen
TuKeZZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom