Netflix

@Paapaa Allekirjoitan. Visuaalisesti viimesen päälle tehty kuitenkin ja sen avulla jaksoi katsoa. Kakkoskausi kuitenkin ehkä aavistuksen parempi kuin ykkönen. Ykkösessä otti vielä enemmän pattiin idiootit ihmiset. Ehkä kakkoskaudessa siihen oli jo tottunut.

En tiedä mikä siinä on että nykyään etenkin scifissä käsikirjoitetaan kaikki idiooteiksi. Tämä, Star Trek: Discovery, Another Life näin esimerkkeinä.
 
En usko että asiakaskunnasta edes promille välittää asiasta pätkääkään, saati että edes huomaisivat sitä. On lähinnä muutaman putkikatseisen elitistipuritaanin ongelma, jos ahdistaa, kun tällaisessa maailmantilanteessa jätetään videopalvelussa x muutama pikseli striimaamatta, jotta verkon kapasiteetti ei muodostuisi pullonkaulaksi merkittävämmissä tehtävissä.
Elitistit, puritaanit, ahdistus ja maailmantilanne...
Kuten jo aikaa sitten kirjoitin, koronan vuoksi joutuu ja pitää tehdä uhrauksia ja se näkyykö suoratoistot kunnolla ei todellakaan ole ykkösprioriteetti. Tästä ollaan ihan samaa mieltä. Jos oikein tiukille mennään, niin hyötykäyttö huvin edelle ehdottomasti, vaikka sitten määräajaksi kiinni kaikki hupipalvelut (siitä tosin aiheutuisi varmaan enemmän haittaa kuin hyötyä).

Se, mitä olen koko ajan kritisoinut, on tuo Netflixin yksipuoleinen toiminta: bitrate pienemmäksi, hinta pysyy samana. Netflix itse ei tee mitään myönnytyksiä tai uhrauksia (= tulonmenetykset), vaan yksipuolisesti laittaa asiakkansa tekemään tämän (= heikompi tuote normaalin hinnalla). Jos olisivat hoitaneet asian oikein hyvin, olisivat ilmoitaneet että bitrate putoaa ja sen vuoksi lahjoitamme palvelun heikennyksen verran, vaikka 1% - 10%, tilausten tuotoista koronan vastaiseen taisteluun. Tuolla rajoitus olisi kääntynyt jopa asiakkaille positiiviseksi mielikuvaksi, koska tuntevat tukevansa hyvää asiaa. Nyt tuo Netflixin toiminta näyttäytyy yksipuolisena asikkaiden palvelun heikennyksenä... ainakin niille keitä asia kiinnostaa.

Samaa mieltä Star Trek: Discovery, Another Life ja Lost in Space (2. kausi vielä kesken kun ei vaan pystynyt jatkamaan). Käsikirjoitus ja sitä kautta hahmojen touhu niin idioottimaista, että tekee pahaa katsoa.
 
@Paapaa Allekirjoitan. Visuaalisesti viimesen päälle tehty kuitenkin ja sen avulla jaksoi katsoa. Kakkoskausi kuitenkin ehkä aavistuksen parempi kuin ykkönen. Ykkösessä otti vielä enemmän pattiin idiootit ihmiset. Ehkä kakkoskaudessa siihen oli jo tottunut.

En tiedä mikä siinä on että nykyään etenkin scifissä käsikirjoitetaan kaikki idiooteiksi. Tämä, Star Trek: Discovery, Another Life näin esimerkkeinä.

Siksi katsotaankin Expansea. Tai Orvillea, jossa hahmojen typeryys ja kieli poskessa-meno kuuluu tarkoituksella asiaan. Tuossa Lost in Spacessa kieltämättä vaatii paksua nahkaa kestää sitä päähahmojen idioottimaisuutta. Tykkäsin itse ekasta kaudesta vähän enemmän lähinnä siksi, että siinä toteutui paremmin se eskapismi vieraan ja visuaalisesti hienon planeetan tutkimisesta. Kakkosen miljöö ei jotenkin ollut niin mielenkiintoinen. Ykkösessä oli muutenkin enemmän sellaista ihminen vs luonto-fiilistä, kun kakkosessa oli enemmän ihminen vs ihminen/robotti.
 
En usko että asiakaskunnasta edes promille välittää asiasta pätkääkään, saati että edes huomaisivat sitä. On lähinnä muutaman putkikatseisen elitistipuritaanin ongelma, jos ahdistaa, kun tällaisessa maailmantilanteessa jätetään videopalvelussa x muutama pikseli striimaamatta, jotta verkon kapasiteetti ei muodostuisi pullonkaulaksi merkittävämmissä tehtävissä.

Rohkenen olla tästä vähän eri mieltä. Ylipäätään tuo laadun pudotus on tehty todella surkeasti, kun esim 4k videot 8mbps bitratella näyttävät edelleen hyvältä, ja esim Rahapajassa ei mitään valittamista kuvanlaadussa. Sitten taas jotkut HD leffat kuristettu oikeasti täysin katselukelvottomiksi. Esim juuri tuo Platform. Leffa pyörinyt top 10 listoilla jo useamman viikon, mutta yhtäkkiä kuvanlaatu kuristetaan niin täysin, että tuosta tulee käytännössä katselukelvoton. En ole oikeasti nähnyt noin huonoa kuvanlaatua kuin aikanaan noissa 2h+ leffoissa, jotka puristettiin DivX:llä yhdelle CD-levylle mahtuvaan tiedostoon. Tuossa ihan oikeasti ei pimeäkohtauksista saanut enää selvää, kun hahmojen kasvotkin jäivät muutamaksi isoksi makroblokiksi. Ja muutenkin hämärän väripaletti näytti joltain Nintendo 8bit-ajan väripaletilta. Jopa avokki, jolla kesti kauan oppia erottamaan edes SD ja HD-kanavien ero, valitti moneen otteeseen että miten tämä kuva on oikeasit näin huono nyt.

Muutenkin Netflix puhui 25% leikkauksesta bitrateen. Noissa HD-leffoissa on menty ~5mbps -> 1mbps, eli 80% leikkaus. Senkin puolesta tässä tulee huijattu olo. Ja tuo leikkaus on ihan käsittämätön overkill muutenkin. Ja miten sen hyötyä esim. etätyön mahdollistamisessa voi perustella sillä, että laatu on surkeaa läpi pääsiäisten ja viikonloppujen sekä iltojen? Kyllä tässä tulee olo, että asiakasta kairataan kakkoseen ihan vaan huvin vuoksi, kun ei jakseta toteuttaa tuota kaistan kuristamista todellisen tarpeen mukaaan esim maa- tai vuorokaudenaikakohtaisesti.
 
Niin ja onko missään edes ollut kaista niin tiukoilla ettei työnteko olisi onnistunut? Nythän kuitenkin esim Amazon ja Youtube pyörii normaalisti täysillä asetuksilla tai sitten ovat tehneet kaistan kuristamisen paremmin kuin Netflix.
 
En usko että asiakaskunnasta edes promille välittää asiasta pätkääkään, saati että edes huomaisivat sitä. On lähinnä muutaman putkikatseisen elitistipuritaanin ongelma, jos ahdistaa, kun tällaisessa maailmantilanteessa jätetään videopalvelussa x muutama pikseli striimaamatta, jotta verkon kapasiteetti ei muodostuisi pullonkaulaksi merkittävämmissä tehtävissä.
Kaikilla ei ole näköaisti heikentynyt
 
Kaikilla ei ole näköaisti heikentynyt
Ei vika ole näköaistissa, vaan asenteessa. Jos ei laatu, sisältö, tai hinnoittelu ei kelpaa, niin siellä asetuksissa on painike, jolla tilauksen voi lopettaa. Netflixiä tuskin hirveästi kiinnostavat ne muutamat asiakkaat, jotka siihen päätyvät, kun suuret massat kuitenkin ymmärtävät tilanteen ja pystyvät elämään hetkellisesti hieman rajoitetullakin kuvanlaadulla.
 
Voihan kaupastakin ostaa vain maksalaatikkoa hanhenmaksan hinnalla.

Hassu analogia. Jos haluan katsoa Netflixin tarjontaa, onnistuu se vain ostamalla Netflix. Jos se laatu on hiukan heikompi koronan ajan, niin big deal. Lost in Space oli ihan yhtä tyylikäs kuin ennenkin omalla postimerkki-OLEDillä. Eli ainakin 4k-matsku toimii yhä. Ja oletan, etteivät nillittäjät katso Netflixistä ikinä 4K:ta heikompaa juuri laadun takia, eikö vain? Laadusta piittaava ei HD:hen koskenut ennen pudotustakaan.
 
Hassu analogia. Jos haluan katsoa Netflixin tarjontaa, onnistuu se vain ostamalla Netflix. Jos se laatu on hiukan heikompi koronan ajan, niin big deal. Lost in Space oli ihan yhtä tyylikäs kuin ennenkin omalla postimerkki-OLEDillä. Eli ainakin 4k-matsku toimii yhä. Ja oletan, etteivät nillittäjät katso Netflixistä ikinä 4K:ta heikompaa juuri laadun takia, eikö vain? Laadusta piittaava ei HD:hen koskenut ennen pudotustakaan.
4K on vielä ihan siedettävän tasolla (bitrate taitaa olla samalla tasolla kuin HD-materiaalilal normaalisti?) Oledilla katsottaessa, mutta HD materiaali ei todellakaan "hiukan" heikompi
 
Ei vika ole näköaistissa, vaan asenteessa. Jos ei laatu, sisältö, tai hinnoittelu ei kelpaa, niin siellä asetuksissa on painike, jolla tilauksen voi lopettaa. Netflixiä tuskin hirveästi kiinnostavat ne muutamat asiakkaat, jotka siihen päätyvät, kun suuret massat kuitenkin ymmärtävät tilanteen ja pystyvät elämään hetkellisesti hieman rajoitetullakin kuvanlaadulla.

Jos kyse olisi oikeasti tarpeellisesta toimenpiteestä ja se olisi järkevästi toteutettu sekä hyvin informoitu, niin tuskin täällä tai muuallakaan tarvitsisi siitä valittaa. Mutta kun on jo todettu että suuressa osassa Euroopan maita tuo oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä täysin turha kaisankavennus, jota ei alunperinkään tarvittu ja jolla ei ole mitään vaikutusta netin toimivuuteen. Toisekseen kaistankavennus oli paljon rajumpi kuin tiedotettiin, ja kolmannekseen tätä ei kompensoida asiakkaille mitenkään. Eli käytännössä ainoa joka hyötyy on Netflix itse pienempänä datakulutuksena.

Toki voi ottaa sellaisen kommunistisen asenteen, että ei kannata valittaa huonosta laadusta, koska teillä ei ole vaihtoehtoa ja meitä ei kiinnosta. Mutta on se oikeasti lyhytnäköistä näinkin kilpaillulla alalla, erityisesti nyt kun uutta yrittäjää puskee joka suunnasta ja kaikki haluavat päästä viemaan markkinaosuutta Netflixiltä. Tällainen "Meillä on niin kova monopoli että voimme miten vain huonontaa palvelun laatua, eikä asiakkailla ole vaihtoehtoja" on kyllä ajattelutapa, jolla on saatu monta isoa brändiä yllättäen kaadettua.

Netflixillä on ollut tähän asti varsin hyvä imago, ja palvelun suhteessa korkea hinta on tuntunut perustellulta. Nyt Netflix tarjoaa jopa HBO Nordicin kammottavaa kuvaa surkeampaa HD-laatua täyteen hintaan, samalla kuin muissa palveluissa laatu on pudonnut korkeintaan marginaalisesti. Ja asiakkaiden informointi tilanteesta on ollut kaikkea muuta kuin avointa.

Asiakkaiden suututtaminen ei nyt vain ole kovin fiksua toimintaa kovasti kilpaillulla alalla.
 
4K on vielä ihan siedettävän tasolla (bitrate taitaa olla samalla tasolla kuin HD-materiaalilal normaalisti?) Oledilla katsottaessa, mutta HD materiaali ei todellakaan "hiukan" heikompi

Juurikin näin. Tuo 4k bitraten heikennys ei merkittävästi pudottanut kuvanlaatua, mutta HD puolella tuota kuvaa ei oikeasti pysty katsomaan enää. Ennen se oli ihan hyvä, mut näyttää huonommalta kuin telkkarin SD-kanavat.
 
Tosin tottahan tuo on että suurin osa asiakkaista ei huomaa kuvanlaadussa eroa. :rolleyes:
 
Ei vika ole näköaistissa, vaan asenteessa. Jos ei laatu, sisältö, tai hinnoittelu ei kelpaa, niin siellä asetuksissa on painike, jolla tilauksen voi lopettaa. Netflixiä tuskin hirveästi kiinnostavat ne muutamat asiakkaat, jotka siihen päätyvät, kun suuret massat kuitenkin ymmärtävät tilanteen ja pystyvät elämään hetkellisesti hieman rajoitetullakin kuvanlaadulla.
Tämän hetkellisen rajoituksen ymmärtäisi jos se olisi tarpeen mutta nyt on kaista riittänyt vallan hyvin paria maata lukuunottamatta. Ja liekkö Netflix sitten ainoa joka tuon rajoituksen ottanut käyttöön. No annetaan sen on olla tauolla nyt vähän aikaa ja katellaan Primeä :)
 
Tämän hetkellisen rajoituksen ymmärtäisi jos se olisi tarpeen mutta nyt on kaista riittänyt vallan hyvin paria maata lukuunottamatta. Ja liekkö Netflix sitten ainoa joka tuon rajoituksen ottanut käyttöön. No annetaan sen on olla tauolla nyt vähän aikaa ja katellaan Primeä :)
Tuskin sitä ihan vitsinä pyydettiin tekemään. Netflix ei myöskään ole ainoa, vaikka onkin merkittävin kaistasyöppö näistä striimauspalveluista. Myös Google on laskenut samaisesta pyynnöstä Youtuben kuvanlaatua ja HBO ja kumppanit samoin .

Striimauspalvelut vievät 58% kaikesta nettikaistaista ja pelkästään Netflixin osuus on 15% (lähde). Koronan myötä etätyön, etäopiskelun ja verkkopalavereiden määrä on monikertaistunut, eikä verkon kapasiteetti yksinkertaisesti riitä kaikissa tapauksissa, joten on täysin ymmärrettävää että liikennettä rajoitetaan sieltä missä se on vähiten merkityksellistä. Netflixiä ja muita palveluita voi edelleen katsoa normaalisti, mutta kuvanlaatu ei ole ihan yhtä hyvä kuin aiemmin. Massat eivät siitä erosta välitä ja loput voivat vapaasti irtisanoa sopimuksensa.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin eilen Rahapajan (La Casa de Papel) viimeisimmän kauden loppuun (melkein yhdeltä istumalta) ja on tuo kyllä käsittämättömän viihdyttävä sarja edelleen. Cliffhangeriin lopettivat taas kerran ja tarina jäi muutenkin kesken, joten toivotaan että seuraava kausi jatkuu yhtä rautaisena sitten joskus.

Täysin samaa mieltä, sain vaimonkin innostumaan tästä kun perään katsoin vielä sen dokkarin sarjasta. Nyt saakin sitten katsoa kaikki jälleen putkeen :D
 
Tämän hetkellisen rajoituksen ymmärtäisi jos se olisi tarpeen mutta nyt on kaista riittänyt vallan hyvin paria maata lukuunottamatta.

Mistä ihmeestä voit tämän asian todeta? Missäänkö Suomessa ei 4G ole ruuhka-aikana tukossa?
 
Mistä ihmeestä voit tämän asian todeta? Missäänkö Suomessa ei 4G ole ruuhka-aikana tukossa?
Suurin osa valittajista tuskin ymmärtää millaisista liikennemääristä on kyse ja missä tilanteessa se voi olla ongelma. Oma napa on aina tärkein ja kun vaikeita kokonaisuuksia tarpeeksi yksinkertaistaa, voi huoletta syytellä muita.

Hyvä esimerkki on tämä sokeaksi haukkuminen, jos toteaa että kuvanlaadun ero normaalitilanteeseen nähden ei ole useimmille niin merkittävä, että jaksaisi alkaa moisesta valittamaan globaalin kriisin keskellä. Sama juttu kansainvälisten yhdyspisteiden liikennekäyrien tuijotteluissa. Ihan niinkuin ne olisivat pahimmat pullonkaulat.
 
Suurin osa valittajista tuskin ymmärtää millaisista liikennemääristä on kyse ja missä tilanteessa se voi olla ongelma. Oma napa on aina tärkein ja kun vaikeita kokonaisuuksia tarpeeksi yksinkertaistaa, voi huoletta syytellä muita.
No kyllähän se nyt vituttaa kun tässäkin asiassa mennään mobiilihermannien ehdoilla vaikka omaan kämppään tulisi gigaset letkut?

Kyllä se vaan on niin ettei vielä vuonna 2020 pärjää ilman fyysistä mediaa ja serkuilta lainaamista.

Rajoittakoot operaattorit niiden striimipalveluiden virtoja sielä tukiasemissaan.
 
Suurin osa valittajista tuskin ymmärtää millaisista liikennemääristä on kyse ja missä tilanteessa se voi olla ongelma. Oma napa on aina tärkein ja kun vaikeita kokonaisuuksia tarpeeksi yksinkertaistaa, voi huoletta syytellä muita.

Hyvä esimerkki on tämä sokeaksi haukkuminen, jos toteaa että kuvanlaadun ero normaalitilanteeseen nähden ei ole useimmille niin merkittävä, että jaksaisi alkaa moisesta valittamaan globaalin kriisin keskellä. Sama juttu kansainvälisten yhdyspisteiden liikennekäyrien tuijotteluissa. Ihan niinkuin ne olisivat pahimmat pullonkaulat.

Jos katsoo koko suomen nettiliikennettä niin joo, on se noussut mutta luokkaa 10-15%, ei täällä mitään verkko-ongelmia todellakaan ole että tarvisi laatua pudottaa varsinkin kun netflix liikenne on paikallisverkkoliikennettä. Se että yksittäiset 4G tukarit on tukossa ei ole yhtään mitään uutta.
 
Jos katsoo koko suomen nettiliikennettä niin joo, on se noussut mutta luokkaa 10-15%, ei täällä mitään verkko-ongelmia todellakaan ole että tarvisi laatua pudottaa varsinkin kun netflix liikenne on paikallisverkkoliikennettä. Se että yksittäiset 4G tukarit on tukossa ei ole yhtään mitään uutta.
Paikallisverkkoliikennettä? Meinaatko, että jokaisella operaattorilla on täydellinen paikallinen välimuisti ja palvelinkapasiteetti Netflixille ja kaikelle muullekin viihdesisällölle, vai onko meillä muuten vain erilainen käsitys siitä mitä paikallisverkko tarkoittaa? :D

Ja se että "yksittäiset tukiasemat ovat muutenkin tukossa", ei ole mikään selitys, kun nyt on sitten useampi yksittäinen tukiasema tukossa. Suomi ei ole ensisijainen ongelmapaikka, kun meillä verkot ovat pääosin hyviä, mutta ei se nyt niinkään toimi, että Netflix päättää millaista kaistaa tarjotaan millekin maalle/operaattorille. Johan tuosta todettiin, että jos ongelma pahenee, eikä tällaisia puolittaiseen vapaa-ehtoisuuteen perustuvia rajoituksia käytetä hyväksi, niin sitten liikennettä voidaan joutua rajoittamaan keskitetysti ja se voi tarkoittaa, että jää leffat ja porno kokonaan katsomatta.
 
Paikallisverkkoliikennettä? Meinaatko, että jokaisella operaattorilla on täydellinen paikallinen välimuisti ja palvelinkapasiteetti Netflixille ja kaikelle muullekin viihdesisällölle, vai onko meillä muuten vain erilainen käsitys siitä mitä paikallisverkko tarkoittaa? :D

Ja se että "yksittäiset tukiasemat ovat muutenkin tukossa", ei ole mikään selitys, kun nyt on sitten useampi yksittäinen tukiasema tukossa. Suomi ei ole ensisijainen ongelmapaikka, kun meillä verkot ovat pääosin hyviä, mutta ei se nyt niinkään toimi, että Netflix päättää millaista kaistaa tarjotaan millekin maalle/operaattorille. Johan tuosta todettiin, että jos ongelma pahenee, eikä tällaisia puolittaiseen vapaa-ehtoisuuteen perustuvia rajoituksia käytetä hyväksi, niin sitten liikennettä voidaan joutua rajoittamaan keskitetysti ja se voi tarkoittaa, että jää leffat ja porno kokonaan katsomatta.
Noinhan sen nimenomaan pitäisikin mennä että rajoitettaisiin maakohtaisesti. Samalla tavalla rajaavat sisältöään maakohtaisesti.
 
Paikallisverkkoliikennettä? Meinaatko, että jokaisella operaattorilla on täydellinen paikallinen välimuisti ja palvelinkapasiteetti Netflixille ja kaikelle muullekin viihdesisällölle, vai onko meillä muuten vain erilainen käsitys siitä mitä paikallisverkko tarkoittaa? :D

Ja se että "yksittäiset tukiasemat ovat muutenkin tukossa", ei ole mikään selitys, kun nyt on sitten useampi yksittäinen tukiasema tukossa. Suomi ei ole ensisijainen ongelmapaikka, kun meillä verkot ovat pääosin hyviä, mutta ei se nyt niinkään toimi, että Netflix päättää millaista kaistaa tarjotaan millekin maalle/operaattorille. Johan tuosta todettiin, että jos ongelma pahenee, eikä tällaisia puolittaiseen vapaa-ehtoisuuteen perustuvia rajoituksia käytetä hyväksi, niin sitten liikennettä voidaan joutua rajoittamaan keskitetysti ja se voi tarkoittaa, että jää leffat ja porno kokonaan katsomatta.

Netflixin kohdalla kyllä, kaikilla vähänkään isommilla on suomessa omat netflix palvelimet.
 
Hyvä esimerkki suomenkin tilanne että vain täysi idiotti on langattoman verkon varassa yleensäkään. Okei jos jossain metsässä ei muuta ole, mutta pienintäkään ymmärrystä ei riitä tyypeille jotka kaupungeissa valitsevat langattoman.
 
Noinhan sen nimenomaan pitäisikin mennä että rajoitettaisiin maakohtaisesti. Samalla tavalla rajaavat sisältöään maakohtaisesti.
Näin se toki menee, jos unohtaa ajatella mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon. Ihan ilmaiseksiko ajattelit senkin hoituvan, että selvitetään jokaisen maan jokaiselta operaattorilta, että mitä haluaisitte tehtävän ja milloin.
Netflixin kohdalla kyllä, kaikilla vähänkään isommilla on suomessa omat netflix palvelimet.
Jos näin oikeasti olisi, ei mitään rajoituksia edes tarvittaisi. Joo, cache löytyy varmaan sille kuumimmalle sisällölle, mutta ei sillä kuuhun mennä. Vai mistä meinaat sen Netflixin 15% internet-kuorman muodostuvan? Kirjautumisista?
 
Näin se toki menee, jos unohtaa ajatella mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon. Ihan ilmaiseksiko ajattelit senkin hoituvan, että selvitetään jokaisen maan jokaiselta operaattorilta, että mitä haluaisitte tehtävän ja milloin.
Jos näin oikeasti olisi, ei mitään rajoituksia edes tarvittaisi. Joo, cache löytyy varmaan sille kuumimmalle sisällölle, mutta ei sillä kuuhun mennä. Vai mistä meinaat sen Netflixin 15% internet-kuorman muodostuvan? Kirjautumisista?
Kyllä ne Netflixin sisältöpalvelilmet ovat aika hajautetusti. Artikkeli vuodelta 2016 joten eiköhän siinäkin olla menty parempaan suuntaan.

 
Rajoittakoot operaattorit niiden striimipalveluiden virtoja sielä tukiasemissaan.

Luojan kiitos meillä on Suomessa vielä nettineutraliteetti ja kaikkea liikennettä kohdellaan tasaveroisesti. EU määrää tästä asetuksella. Jenkeissä taisi nettineutraliteetti kadota Trumpin ansiosta viime vuonna, jos oikein muistan. En tiedä, onko tämä jo näkynyt tarjonnassa.
 
Luojan kiitos meillä on Suomessa vielä nettineutraliteetti ja kaikkea liikennettä kohdellaan tasaveroisesti. EU määrää tästä asetuksella. Jenkeissä taisi nettineutraliteetti kadota Trumpin ansiosta viime vuonna, jos oikein muistan. En tiedä, onko tämä jo näkynyt tarjonnassa.
No tuo on kyllä hyvä asia että neutraliteetti on ja toivottavasti säilyy.
 
Tuskin sitä ihan vitsinä pyydettiin tekemään. Netflix ei myöskään ole ainoa, vaikka onkin merkittävin kaistasyöppö näistä striimauspalveluista. Myös Google on laskenut samaisesta pyynnöstä Youtuben kuvanlaatua ja HBO ja kumppanit samoin.
Youtube on kyllä koko ajan pyörinyt normaalisti kuten Prime.
 
Youtube taisi toteuttaa tuon vähän kevyemmin. Laittoivat sen oletuskuvanlaadun heikommaksi mutta sai aina kyllä valittua täydet 1080p ja jopa 4k resot.
 
  • Tykkää
Reactions: smb
Youtube taisi toteuttaa tuon vähän kevyemmin. Laittoivat sen oletuskuvanlaadun heikommaksi mutta sai aina kyllä valittua täydet 1080p ja jopa 4k resot.
Oletuksena menee yhä parhaimmalle youtube. Ehkä niillä on sitten jokin älykkäämpi systeemi jossa laatua huononnetaan vasta kun kaistasta tiukkaa.
 
No kyllähän se nyt vituttaa kun tässäkin asiassa mennään mobiilihermannien ehdoilla vaikka omaan kämppään tulisi gigaset letkut?

Kyllä se vaan on niin ettei vielä vuonna 2020 pärjää ilman fyysistä mediaa ja serkuilta lainaamista.

Rajoittakoot operaattorit niiden striimipalveluiden virtoja sielä tukiasemissaan.
Aika jännä muuten, että jenkeissä missä kohkattiin kauan "net neutralityn" poistamisesta ja haaveiltiin eurooppalaisen mallin perään, ei ole mitään tällaisia rajoituksia käytössä. Päinvastoin siellä on netistä poistettu kaikenlaisia kaistanrajoituksia.
 
Taso-elokuva striimaa 1.3m, mutta esilatauksella saa 2.0m version. Oletin ensin että lataamalla saisi siis yleisesti pykälää paremman, mutta se onkin kiinteä erillinen asetus. Shazam!-elokuva striimaa 2.5m, mutta latasi sekin vain 2.0m version. Eli lähtökohtaisesti laatu on sitä kautta vielä heikompi ja karhunpalvelus niille jotka ajattelee lataavansa yöllä ruuhka-aikojen ulkopuolella.
 
Luojan kiitos meillä on Suomessa vielä nettineutraliteetti ja kaikkea liikennettä kohdellaan tasaveroisesti. EU määrää tästä asetuksella. Jenkeissä taisi nettineutraliteetti kadota Trumpin ansiosta viime vuonna, jos oikein muistan. En tiedä, onko tämä jo näkynyt tarjonnassa.
On näkynyt, nyt jenkeissä ei ole mitään tällaisia kaistan kuristuksia vaan päinvastoin datan käyttöä on vapautettu. Että se siitä nettineutraliteetista.
 
Se tässä on väärin että rajoituksesta kärsii ainoastaan asiakkaat.
Niin, olisi kyllä paljon parempi että rankaisisivat kaikkia muita. :D

Ei vaan, edelleen siellä on se "lopeta tilaus" -painike, jolla voit äänestää tätä suurta vääryyttä vastaan. Ei Netflix pidä ketään panttivankina vastoin tahtoaan. Tuo valitus on vähän sama asia kuin seisoisi liian kovien penkkien vuoksi mielenosoituksellisesti muuten tyhjässä bussissa.

Youtube on kyllä koko ajan pyörinyt normaalisti kuten Prime.
Ei ole --> YouTube follows Netflix in limiting streaming quality amid coronavirus outbreak | ZDNet

Ja Amazon Primen käyttäjäkunta taitaa olla aikamoinen pieru saharassa Netflixiin (tai Youtubeen) verrattuna.
 
Sitten tuon tuben kaistankuristus toteutettu todella hyvin koska en ole huomannut laadussa muutosta ja videot pyörii oletuksena parhaimmalla resolla. Myös hdr toimii.
Selaimessa asennettuna joku lisäosa, joka vaihtaa reson?
 
Ei ole. Myös mobiilissa toimii kuten ennenkin.

Itse kun selaimessa (Chrome) avaan jonkun 4K-videon, ja valittuna on Auto (Quality), näytetään video oletuksena 720p:llä. Esim:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Auto siis rajoittaa laatua, vaikka kaistaa olisi muille jakaa. Itselläni 75M kiinteä laajakaista. Sullako Auto defaulttaa jollekin korkeammalle resolle?
 
Ei ole. Myös mobiilissa toimii kuten ennenkin.
Ok, no sitten en tiedä, mutta joka tapauksessa Google ilmoitti rajaavansa kuvanlaatua globaalisti samasta syystä kuin Netflix jne. Tämä ei kuitenkaan kuulu enää tähän ketjuun, joten kannattaa ihmetellä vaikka Youtuben omassa ketjussa tarkemmin, mikäli kiinnostaa.

Edit.
Kannattaa myös huomioida, että bitrate ei ole sama kuin resoluutio.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin sitä ihan vitsinä pyydettiin tekemään. Netflix ei myöskään ole ainoa, vaikka onkin merkittävin kaistasyöppö näistä striimauspalveluista. Myös Google on laskenut samaisesta pyynnöstä Youtuben kuvanlaatua ja HBO ja kumppanit samoin .

Striimauspalvelut vievät 58% kaikesta nettikaistaista ja pelkästään Netflixin osuus on 15% (lähde). Koronan myötä etätyön, etäopiskelun ja verkkopalavereiden määrä on monikertaistunut, eikä verkon kapasiteetti yksinkertaisesti riitä kaikissa tapauksissa, joten on täysin ymmärrettävää että liikennettä rajoitetaan sieltä missä se on vähiten merkityksellistä. Netflixiä ja muita palveluita voi edelleen katsoa normaalisti, mutta kuvanlaatu ei ole ihan yhtä hyvä kuin aiemmin. Massat eivät siitä erosta välitä ja loput voivat vapaasti irtisanoa sopimuksensa.

Tämä etätyö, etäopiskelu ym. argumentti on jotenkin niin kulunut ja huono. Kuinkahan paljon oikeasti etätöitä ja etäopiskelua tehdään iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin Netflixin käyttöaste on kovimmillaan? Uskoisin että ihmisiltä löytyisi paljon enemmän ymmärrystä tälle kaistan pudotukselle, jos se olisi oikeasti hyvin perusteltu. Nyt vedettiin koko Eurooppaan kellon ympäri läpi viikon kestävä kaistan kuristus, joka lähinnä vain ärsyttää ihmisiä jotka ovat tilanteen pakottamana kotona ja yrittävät saada aikaansa kulumaan. Mikä on se tärkein netin käyttökohde, jota nyt viikonloppuisin ja iltaisin suojellaan liialta streamaamisen vaikutukselta? Pelaaminen? Tai kaupunkialueella langattomalla netillä kissavideoiden streamaaminen youtubesta, jossa laatu on yhä edelleen hyvä?

Ja miksi tuo HD-kuva piti kuristaa ihan naurettavan alhaiselle bitratelle samalla kun enemmän maksavat voivat yhä katsoa 4k kuvaa (HD:hen verrattuna) moninkertaisesti korkeammalla bitratella? Ja koko rajoitushan lähti siitä, että yksittäinen EU-komissaari päätti soittaa Netflixin TJ:lle ja pyytää, että vaihtavat HD:n SD:hen toistaiseksi että netin toimivuus varmuuden vuoksi turvataan. Kuinkahan vahvalla teknisellä asiantuntemuksella ja eri Euroopan maiden internet-kapasiteetin tuntemuksella tämäkin ehdotus tehtiin? Kun kyseinen EU-komissaari ei selvästi esim. edes ollut tietoinen UHD-streamien olemassaolostakaan. Ja miksi Netflix lähti tuohon mukaan muutaman tunnin mietinnällä ilman mitään sen suurempaa taustaselvitystä asiasta? Ja miksi julkisuuteen kerrottiin 25% kaistanpudotuksesta, kun todellinen pudotus oli 50-80%?

Ihan perustellusti tässä maksavaa asiakasta suututtaa. Tuo argumentti "peru tilaus jos ei miellytä" menee vähän samaan kastiin kuin HBO:n näyttäessä Game of Thronesin kasikautta täysin ala-arvoisella kuvanlaadulla myös tuli näitä "ei oo pakko kattoa jos ei miellytä, mun puusilmillä kuva on ihan ok"-kommentteja. Kun kyseessä on hyvä sarja jonka katsomatta jättäminen ei ole oikein vaihtoehto, mutta ainoa maksavalle asiakkaalle tarjolla oleva laatu on luokkaa "vanha VHS", niin kyllähän se pistää vihaksi.

Ei tämä nyt mikään maailman mullistavin ja isoin asia ole, mutta silti juuri riittävän ärsyttävä asia, että siitä tekee mieli höyrytä johonkin. Muutenkin jos tarkoitus on saada ihmiset pysymään kotona, onko fiksua virka-ajan ulkopuolellakin pilata streamipalveluiden laatu? Kaikenlaisia isojakin rajoituksia on helppo väliaikaisesti sietää, jos ne ovat oikeasti perusteltuja, mutta tämä nyt tuntuu vain maksavien asiakkaiden kiusaamiselta varmuuden vuoksi. Jos jostain toisesta palvelusta voisi katsoa Netflixin sisältöä paremmalla laadulla niin toki äänestäisin heti lompakollani, mutta sisällön puolesta Netflixillä on pienoinen monopoli, eli hirveästi vaihtoehtoja ei ole.
 
Tämä etätyö, etäopiskelu ym. argumentti on jotenkin niin kulunut ja huono. Kuinkahan paljon oikeasti etätöitä ja etäopiskelua tehdään iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin Netflixin käyttöaste on kovimmillaan? Uskoisin että ihmisiltä löytyisi paljon enemmän ymmärrystä tälle kaistan pudotukselle, jos se olisi oikeasti hyvin perusteltu. Nyt vedettiin koko Eurooppaan kellon ympäri läpi viikon kestävä kaistan kuristus, joka lähinnä vain ärsyttää ihmisiä jotka ovat tilanteen pakottamana kotona ja yrittävät saada aikaansa kulumaan. Mikä on se tärkein netin käyttökohde, jota nyt viikonloppuisin ja iltaisin suojellaan liialta streamaamisen vaikutukselta? Pelaaminen? Tai kaupunkialueella langattomalla netillä kissavideoiden streamaaminen youtubesta, jossa laatu on yhä edelleen hyvä?

Ja miksi tuo HD-kuva piti kuristaa ihan naurettavan alhaiselle bitratelle samalla kun enemmän maksavat voivat yhä katsoa 4k kuvaa (HD:hen verrattuna) moninkertaisesti korkeammalla bitratella? Ja koko rajoitushan lähti siitä, että yksittäinen EU-komissaari päätti soittaa Netflixin TJ:lle ja pyytää, että vaihtavat HD:n SD:hen toistaiseksi että netin toimivuus varmuuden vuoksi turvataan. Kuinkahan vahvalla teknisellä asiantuntemuksella ja eri Euroopan maiden internet-kapasiteetin tuntemuksella tämäkin ehdotus tehtiin? Kun kyseinen EU-komissaari ei selvästi esim. edes ollut tietoinen UHD-streamien olemassaolostakaan. Ja miksi Netflix lähti tuohon mukaan muutaman tunnin mietinnällä ilman mitään sen suurempaa taustaselvitystä asiasta? Ja miksi julkisuuteen kerrottiin 25% kaistanpudotuksesta, kun todellinen pudotus oli 50-80%?

Ihan perustellusti tässä maksavaa asiakasta suututtaa. Tuo argumentti "peru tilaus jos ei miellytä" menee vähän samaan kastiin kuin HBO:n näyttäessä Game of Thronesin kasikautta täysin ala-arvoisella kuvanlaadulla myös tuli näitä "ei oo pakko kattoa jos ei miellytä, mun puusilmillä kuva on ihan ok"-kommentteja. Kun kyseessä on hyvä sarja jonka katsomatta jättäminen ei ole oikein vaihtoehto, mutta ainoa maksavalle asiakkaalle tarjolla oleva laatu on luokkaa "vanha VHS", niin kyllähän se pistää vihaksi.

Ei tämä nyt mikään maailman mullistavin ja isoin asia ole, mutta silti juuri riittävän ärsyttävä asia, että siitä tekee mieli höyrytä johonkin. Muutenkin jos tarkoitus on saada ihmiset pysymään kotona, onko fiksua virka-ajan ulkopuolellakin pilata streamipalveluiden laatu? Kaikenlaisia isojakin rajoituksia on helppo väliaikaisesti sietää, jos ne ovat oikeasti perusteltuja, mutta tämä nyt tuntuu vain maksavien asiakkaiden kiusaamiselta varmuuden vuoksi. Jos jostain toisesta palvelusta voisi katsoa Netflixin sisältöä paremmalla laadulla niin toki äänestäisin heti lompakollani, mutta sisällön puolesta Netflixillä on pienoinen monopoli, eli hirveästi vaihtoehtoja ei ole.
Kovin on sumea kupla jos kuvittelee, että etätyö ja etäopiskelu tapahtuisi nykypäivänä vain arkisin ja silloinkin vain virka-aikaan noudattaen Suomen aikavyöhykettä.

Olen melko varma, että tämä mielensäpahoittaminen ei koske kuin äänekkäintä vähemmistöä ja normaali kansalainen jatkaa palvelun käyttöä ihan tyytyväisenä, vaikka kuvanlaadussa pieni heikennys onkin. Ja sanoin ihan tarkoituksella että se on pieni heikennys, kun sellainen se juuri on normaalin ihmisen silmissä ja varsinkin nykypäivänä kun palvelua kulutetaan enemmän ja enemmän mobiililaitteilla, ei muutosta välttämättä huomaa lainkaan. Se on varmaa, että bitraten mukaan katselukokemuksensa muodostava joukko ei ole suuri. Noihin prosentteihisi en ota tarkemmin kantaa, kun en ole eri materiaaleilla bitratea tuijotellut, mutta kuulostaa vahvasti liioitelluilta lukemilta jonkin yksittäisen leffan/sarjan pohjalta.

Niin, ja tuskinpa sitä päätöstä on tehty minkään yksittäisen komissaarin ideasta, saati sitten muutaman tunnin mietinnällä. Melkoisen naiivia edes kuvitella tällaista jonkin random-nettiuutisen perusteella. Netflix on maailman suurin toimija alallaan, eikä siellä varmasti tehdä hätiköityjä päätöksiä mihinkään suuntaan. Tosin jos asia on esitetty sinne niin, että "olisi hyvä jos tekisitte itse asialle jotain, tai pitää laittaa teiltä putket kokonaan tukkoon", niin varmasti se laittaa kokoushuoneessa vauhtia päätöksentekoon. Mutta oli miten oli, edelleenkään tämä ei takuulla ole minkään yksittäisen komissaarin hätäinen päähänpisto.

Netflix tietyllä kuvanlaadulla ei ole mikään kansalaisoikeus. Netflixin idea on tehdä rahaa, ei hyväntekeväisyyttä, joten on ihan ymmärrettävää että eivät ole ensimmäisenä pudottamassa hintoja ja varmaan ovat laskeneet myös että onko heillä varaa menettää lompakolla äänestävä joukko tämän vuoksi. PR-mielessä tämän olisi voinut hoitaa varmasti paremminkin, mutta voi olla että siellä on ajateltu tarkoituksella pitää matalaa profiilia, kun tosiaan ne suuret massat eivät kuitenkaan huomaa mitään muutosta ja sitä kautta tilanne voi mennä ohi omia aikojaan.

Ymmärrän toki tarpeen avautua, jos tilanne sattuu omaa ohimoa syystä tai toisesta ahdistavan, mutta suosittelen silti höyryämään foorumin sijaan mieluummin sinne Netflixin suuntaan, kun ei se tilanne tätä kautta miksikään muutu.
 
Itse kun selaimessa (Chrome) avaan jonkun 4K-videon, ja valittuna on Auto (Quality), näytetään video oletuksena 720p:llä. Esim:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Auto siis rajoittaa laatua, vaikka kaistaa olisi muille jakaa. Itselläni 75M kiinteä laajakaista. Sullako Auto defaulttaa jollekin korkeammalle resolle?


2160p oli heti alusta lähtien mullakin.
 
21.4. näemme osarin yhteydessä, miten tilaajakanta on muuttunut esim. koronan myötä. Ihan mielenkiintoista nähdä, onko korona lisännyt kysynnän kasvua ja miten bitraten lasku on vaikuttanut.
 
Kovin on sumea kupla jos kuvittelee, että etätyö ja etäopiskelu tapahtuisi nykypäivänä vain arkisin ja silloinkin vain virka-aikaan noudattaen Suomen aikavyöhykettä.

Olen melko varma, että tämä mielensäpahoittaminen ei koske kuin äänekkäintä vähemmistöä ja normaali kansalainen jatkaa palvelun käyttöä ihan tyytyväisenä, vaikka kuvanlaadussa pieni heikennys onkin. Ja sanoin ihan tarkoituksella että se on pieni heikennys, kun sellainen se juuri on normaalin ihmisen silmissä ja varsinkin nykypäivänä kun palvelua kulutetaan enemmän ja enemmän mobiililaitteilla, ei muutosta välttämättä huomaa lainkaan. Se on varmaa, että bitraten mukaan katselukokemuksensa muodostava joukko ei ole suuri. Noihin prosentteihisi en ota tarkemmin kantaa, kun en ole eri materiaaleilla bitratea tuijotellut, mutta kuulostaa vahvasti liioitelluilta lukemilta jonkin yksittäisen leffan/sarjan pohjalta.

Niin, ja tuskinpa sitä päätöstä on tehty minkään yksittäisen komissaarin ideasta, saati sitten muutaman tunnin mietinnällä. Melkoisen naiivia edes kuvitella tällaista jonkin random-nettiuutisen perusteella. Netflix on maailman suurin toimija alallaan, eikä siellä varmasti tehdä hätiköityjä päätöksiä mihinkään suuntaan. Tosin jos asia on esitetty sinne niin, että "olisi hyvä jos tekisitte itse asialle jotain, tai pitää laittaa teiltä putket kokonaan tukkoon", niin varmasti se laittaa kokoushuoneessa vauhtia päätöksentekoon. Mutta oli miten oli, edelleenkään tämä ei takuulla ole minkään yksittäisen komissaarin hätäinen päähänpisto.

Netflix tietyllä kuvanlaadulla ei ole mikään kansalaisoikeus. Netflixin idea on tehdä rahaa, ei hyväntekeväisyyttä, joten on ihan ymmärrettävää että eivät ole ensimmäisenä pudottamassa hintoja ja varmaan ovat laskeneet myös että onko heillä varaa menettää lompakolla äänestävä joukko tämän vuoksi. PR-mielessä tämän olisi voinut hoitaa varmasti paremminkin, mutta voi olla että siellä on ajateltu tarkoituksella pitää matalaa profiilia, kun tosiaan ne suuret massat eivät kuitenkaan huomaa mitään muutosta ja sitä kautta tilanne voi mennä ohi omia aikojaan.

Ymmärrän toki tarpeen avautua, jos tilanne sattuu omaa ohimoa syystä tai toisesta ahdistavan, mutta suosittelen silti höyryämään foorumin sijaan mieluummin sinne Netflixin suuntaan, kun ei se tilanne tätä kautta miksikään muutu.

Siinä olet varmasti oikeassa, että suurinta osaa ihmisistä joku laadun heikennys ei kiinnosta, tai eivät sitä edes huomaa. Tämä ei päde mitenkään vain Netflixiin, vaan mihin tahansa muuhunkin palveluun. Jos vaikkapa Spotify pudottaisi äänenlaadun johonkin 96-128kbps, 99% asiakaskunnasta ei huomaisi mitään eroa, ja sitä laatutietoista 1% vituttaisi suunnattomasti. Samaten kun Netflixiä ym. suurin osa porukasta katsoo jollain puhelimella tai esim tietokoneella Chromella (jossa resoluutio 720p max), niin eipä paljoa kuvanlaadulla ole alun perinkään väliä. Ja kyllähän iso osa ihmisistä edelleen katsoo SD-kanavia FullHD telkkareilla, kun eivät edes ymmärrä mikä noiden SD- ja Hd-kanavien ero on. Nämä ovat sitä samaa porukkaa, jotka jättävät uunituoreen pizzan 20 minuutiksi pöydälle jäähtymään, koska ihan hyvää se on kylmänäkin.

Ja tosiaan jos tämä laadun pudotus olisi ollut vain lievä (mitä se onneksi 4k-materiaalilla on), niin asia olisi ihan ok. Mutta ennen kuin väittää että HD-puolella se laadun heikennys on lievää, niin kokeilkaapa katsoa vaikkapa Mandy (leffa). Tai Platformista mikä tahansa hämäräkohtaus. Kyllä noiden kohdalla jo marssii perus Pertti-perheenisäkin vääntelemään wifimodeemin antenneja, jotta kuvasta lähtisivät häiriöt pois.

Näissä streamipalveluissa ideaalitilanne olisi vastaava kuin musiikin streamauksessa, eli kaikissa olisi pääpiirteittäin sama materiaali tarjolla, mutta valitsemansa palvelun voisi valita sen mukaan, missä ohjelmisto, laatu ja hinta kohtaavat parhaiten. Harmi ettei sellainen tilanne ole lähitulevaisuudessa (tai pidemmänkään ajan päästä) mahdollinen.
 
Nämä ovat sitä samaa porukkaa, jotka jättävät uunituoreen pizzan 20 minuutiksi pöydälle jäähtymään, koska ihan hyvää se on kylmänäkin.
Sinä taas vaikutat siltä porukalta, joka ei suvaitse jos joku pitää eri asioista, tai ylipäätään jos arvomaailma on erilainen. Toiset meinaan ihan oikeasti tykkäävät kylmästä pizzasta, tai tähän vertaukseen paremmin sopien pitävät siitä yhtä paljon kuin lämpimästä. Nälkä lähtee molemmilla.

Ja tosiaan jos tämä laadun pudotus olisi ollut vain lievä (mitä se onneksi 4k-materiaalilla on), niin asia olisi ihan ok. Mutta ennen kuin väittää että HD-puolella se laadun heikennys on lievää, niin kokeilkaapa katsoa vaikkapa Mandy (leffa). Tai Platformista mikä tahansa hämäräkohtaus. Kyllä noiden kohdalla jo marssii perus Pertti-perheenisäkin vääntelemään wifimodeemin antenneja, jotta kuvasta lähtisivät häiriöt pois.
Juuri viikonloppuna tuli katsottua tuo Platform. En huomannut mitään häiriöitä, vaikka kuvanlaatu ei 100% priimaa odotetusti ollutkaan. Voisiko sinulla olla laitteissa/sovelluksissa/yhteydessä jotain muuta vikaa, jos kerran kuva on täynnä jotain "häiriöitä"?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 040
Viestejä
4 931 731
Jäsenet
79 281
Uusin jäsen
Aapo Partanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom