Netflix

Itse en kyllä erityisemmin uusia sarjoja tai leffoja löytänyt. Mitä muuta teillä on ilmestynyt kuin tuo escape room? Uudempia elokuvia esim?
 
Anteeksi jos tästä on jo kysytty, mutta en ihan ymmärtänyt Netflixin tilaussivua/ohjeita.

Onko tuo tuplapaketti HD 720P vai HD 1080P?

Viaplayssä on 720P HD eikä parempaa saa, onko millainen ero kuvanlaadussa esim. samassa leffassa Viaplay vs. Netflix.
 
Anteeksi jos tästä on jo kysytty, mutta en ihan ymmärtänyt Netflixin tilaussivua/ohjeita.

Onko tuo tuplapaketti HD 720P vai HD 1080P?

Viaplayssä on 720P HD eikä parempaa saa, onko millainen ero kuvanlaadussa esim. samassa leffassa Viaplay vs. Netflix.
Perus 480p vai 720p, tupla 1080p, perhe 4k. Bitratet nyt on mitä on mutta niin ne taitaa olla jokaisessa palvelussa.
 
Anteeksi jos tästä on jo kysytty, mutta en ihan ymmärtänyt Netflixin tilaussivua/ohjeita.

Onko tuo tuplapaketti HD 720P vai HD 1080P?

Viaplayssä on 720P HD eikä parempaa saa, onko millainen ero kuvanlaadussa esim. samassa leffassa Viaplay vs. Netflix.

Netflixin tuplassa HD on maksimissaan Full HD 1080.
Viaplayssäkin taitaa jotain matskua olla jo FHD laadulla Elisa-fuusion jäljiltä. Niiden 720 matskukin on omaan silmään ollut ihan ok-laatuista, mutta kyllä flixin full hd sen kepittää kuvanlaadussa.
 
Onko toiveita et Flixiin tulisi entisenlainen kuvanlaatu takaisin?
Aika suttua tuntuu olevan.

Alkoi tympiä tarjonta ja oli katkolla jonkun aikaa, sain lahjakortin ja aika kuppaista kuvaa tuntuu tulevan.
Häiritsee esim. läppäriltä kun katsoo jotain sarjaa.

edit:
Tjaa, nyt lähti toimimaan 1080, kun renklasin noita laadun asetuksia....
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut, että tämä on kysytty varmaan ennenkin, mutta täältä löytynee tieto joltain asiaa tuntevalta. :tup:

Kauanko Netflixin voi "tauottaa" ilman että menettää tietoja (katsotut leffat, arvostelut yms.) jotka vaikuttaneet tarjontaan? Mitään tauotusta ei kaiketi olekaan, vaan normaali tilauksen lopettaminen lienee se oikeampi toimenpide. Oliko se vain 3 kk Netflix antaa avata samalla tunnuksella tilauksen uudelleen niin että muistaa entiset tiedot?

Minulla on ollut Netflix jostain hamasta alusta asti, olisi kiva säilyttää tietoni, sillä ihan hyvin Netflix välillä tarjoaa ihan valtavirrasta poikkeavaa hyvää katsottavaa.

Katsottavaa on kertynyt paljon muuallekin, ja tuntuu, ettei muista seurata kaikkea Netflixistä, niin on aika turha maksella 16 e/kk siitä hyvästä että tällä hetkellä ehtii katsoa kerran viikossa jotain. On ollut tunnus jaettunakin välillä (8 e olisikin hyvä hinta Ultra HD:sta, no korkeintaan 10 e), tällä hetkellä ei.
 
Pahoittelut, että tämä on kysytty varmaan ennenkin, mutta täältä löytynee tieto joltain asiaa tuntevalta. :tup:

Kauanko Netflixin voi "tauottaa" ilman että menettää tietoja (katsotut leffat, arvostelut yms.) jotka vaikuttaneet tarjontaan? Mitään tauotusta ei kaiketi olekaan, vaan normaali tilauksen lopettaminen lienee se oikeampi toimenpide. Oliko se vain 3 kk Netflix antaa avata samalla tunnuksella tilauksen uudelleen niin että muistaa entiset tiedot?

Minulla on ollut Netflix jostain hamasta alusta asti, olisi kiva säilyttää tietoni, sillä ihan hyvin Netflix välillä tarjoaa ihan valtavirrasta poikkeavaa hyvää katsottavaa.

Katsottavaa on kertynyt paljon muuallekin, ja tuntuu, ettei muista seurata kaikkea Netflixistä, niin on aika turha maksella 16 e/kk siitä hyvästä että tällä hetkellä ehtii katsoa kerran viikossa jotain. On ollut tunnus jaettunakin välillä (8 e olisikin hyvä hinta Ultra HD:sta, no korkeintaan 10 e), tällä hetkellä ei.
Onkohan tämä faktatieto:

Poistamme automaattisesti Netflix-tilit, jotka ovat olleet peruutettuina 10 kuukautta.


Tuskin historia katoaa tuota aiemmin?
 
Tuo em. ohjautuikin suomenkielisille sivuille, jossa mainitaan sama 10 kk raja. Itselle riittänee 6 kk. Kiitoksia @TML arvasin että täältä tieto löytyy kuten aina. :)
 
Pistää oikeasti nyt miettimään, että eikö Netflixille saada osaavampaa porukkaa kehittämään tai valikoimaan tuota sisältöä jota tuottavat. Tämä Irregulars on nyt jo luoja ties kuinka mones paskasti näytelty ja diversiteettiä uskottavuuden kustannuksella naamaan hierova teinisarja, jota ei täysi-ikäinen jaksa yhtä jaksoa pidempään katsoa. Missä on laadukas draama? Tai hyvät trilleri/rikossarjat? Tai vaikka hard genre jutut kuten Sci-Fi? Tai ylipäätään aikuisten makuun menevä sisältö? Kateutta herättää katsoa HBO uutta ohjelmistoa, mutta sieltä ei viitsi VHS-tasoisen kuvanlaadun takia mitään katsoa.

Kaukana ovat ne ajat kun Netflix oikeasti pisti säännöllisesti ulos mielenkiintoista ja monipuolista sisältöä. Queen's Gambitin megasuosio lähinnä tuntui osoittavan, miten iso nälkä katsojilla on mitä vain laadukasta sisältöä kohtaan.

Ihan oikeasti, milloin Netflixiin tuli viimeksi joku oikeasti hyvä sarja?
 
Unorthodox taitaa olla viimeaikaisesta sisällöstä paras, jos draamasta tykkää. Queen’s Gambit oli ihan hyvä myös, mutta vähän ylihypetetty.

Vähän vanhempaa laatutuotantoa ovat Narcos: Mexico, Roma ja Annihilation.
 
Ehkä olen vähän hidas kuluttamaan (keskimäärin noin tunti päivässä) mutta itselläni Netflixin katsotaan myöhemmin -lista vaan kasvaa ja kasvaa vaikka jätänkin huonot sarjat helposti kesken. Viimeksi katsoituista, vähän uudemmista sarjoista nyt mieleen tulee Lupin, Alice in Borderland ja Ratched.
 
Pistää oikeasti nyt miettimään, että eikö Netflixille saada osaavampaa porukkaa kehittämään tai valikoimaan tuota sisältöä jota tuottavat. Tämä Irregulars on nyt jo luoja ties kuinka mones paskasti näytelty ja diversiteettiä uskottavuuden kustannuksella naamaan hierova teinisarja, jota ei täysi-ikäinen jaksa yhtä jaksoa pidempään katsoa. Missä on laadukas draama? Tai hyvät trilleri/rikossarjat? Tai vaikka hard genre jutut kuten Sci-Fi? Tai ylipäätään aikuisten makuun menevä sisältö? Kateutta herättää katsoa HBO uutta ohjelmistoa, mutta sieltä ei viitsi VHS-tasoisen kuvanlaadun takia mitään katsoa.

Kaukana ovat ne ajat kun Netflix oikeasti pisti säännöllisesti ulos mielenkiintoista ja monipuolista sisältöä. Queen's Gambitin megasuosio lähinnä tuntui osoittavan, miten iso nälkä katsojilla on mitä vain laadukasta sisältöä kohtaan.

Ihan oikeasti, milloin Netflixiin tuli viimeksi joku oikeasti hyvä sarja?

Onhan Netflixisissä vaikka mitä hyvää katsottavaa aikuiseen makuun, mutta vaikea suositella mitään, kun ei tiedä mitä kyselijä on jo nähnyt ja mistä pitää. Tuossa nyt jotain draama/trilleri/rikossarja -genreistä mistä minä lähemmäs viisikymppinen keski-ikäinen olen pitänyt:







 
Pistää oikeasti nyt miettimään, että eikö Netflixille saada osaavampaa porukkaa kehittämään tai valikoimaan tuota sisältöä jota tuottavat. Tämä Irregulars on nyt jo luoja ties kuinka mones paskasti näytelty ja diversiteettiä uskottavuuden kustannuksella naamaan hierova teinisarja, jota ei täysi-ikäinen jaksa yhtä jaksoa pidempään katsoa. Missä on laadukas draama? Tai hyvät trilleri/rikossarjat? Tai vaikka hard genre jutut kuten Sci-Fi? Tai ylipäätään aikuisten makuun menevä sisältö? Kateutta herättää katsoa HBO uutta ohjelmistoa, mutta sieltä ei viitsi VHS-tasoisen kuvanlaadun takia mitään katsoa.

Kaukana ovat ne ajat kun Netflix oikeasti pisti säännöllisesti ulos mielenkiintoista ja monipuolista sisältöä. Queen's Gambitin megasuosio lähinnä tuntui osoittavan, miten iso nälkä katsojilla on mitä vain laadukasta sisältöä kohtaan.

Ihan oikeasti, milloin Netflixiin tuli viimeksi joku oikeasti hyvä sarja?
Nämä nyt ei kaikki uusia ole, mutta jos on näkemättä.









 
Viimeksi muokattu:
Tarkennan siis, että viestini ei varsinaisesti tarkoittanut että en löydä mitään katsottavaa tai että Netflixissä ei olisi mitään katsottavaa ylipäätään, vaan sitä että uudehko (2020-2021) tullut sisältö on ollut floppia toinen toisensa perään ja hyvin yksipuolista.

Noissa listauksissa oli paljon Netflixiin vanhempaa tuotantoa (kuten Ozark ja Narcos), mutta uusia samantasoisia sarjoja ei ole tullut aikoihin. Monet sarjat myös (esim Peaky Blinders, Fauda, Snowpiercer tai vaikka Caliphate) ovat vain Netflixin levittämiä, mutta eivät itse tuottamia. Nuo muutamat uudet helmet tuntuvat olevan usein näitä ulkoeurooppalaisia, kuten vaikka tuo To The Lake.

Mitä hyviä ja uusia omia (englanninkielisiä) sarjoja Netflix on viimeisen 1-2 vuoden aikana julkaissut? Itselläni tosiaan vuosien ajan riittänyt My listillä katsottavaa, mutta nyt se alkaa käydä tyhjäksi koska sinne ei ole enää pitkään aikaan löytynyt mitään uutta. Melkein joutuu juuri noita muutaman vuoden takaisia unohdettuja julkaisuja kaivamaan.
 
Onko niiden välttämättä oltava englanninkielisiä?

Ei välttämättä, mutta se on se sisältö mihin Netflix eniten rahaa pistää ja josta yrittää tehdä isoja hittejä. Nuo ulkomaiset sarjat tapaavat enimmäkseen olla ostotavaraa, eli ostetaan lupaavia ja puolivalmiita/valmiita sarjoja sisään. Jos Netflix ei saa luotua millään noista isoista satsauksistaan edes katsomisen arvoisia sarjoja, niin jotain siellä tehdään kyllä väärin.

Money Heist oli se säännön vahvistava poikkeus, mutta muuten nuo isot hitit ovat järjestään olleet englanninkielisiä produktioita. Niihin myös satsataan isoimmat tuotantobudjetit ja markkinoinnit kiinni. Dark tosin taisi olla Netflixin alusta asti tuottama muunkielinen sarja, josta tuli menestys. Money Heistihän vain ostettiin halvalla sisään kun se oli alunperin flopannut Espanjassa.

Witcher on nyt äkkiseltään viimeisin hitti, jonka muistan. Sen jälkeen tulleita isoja satsauksia olleet mm:

- Space Force
- White Lines
- Away
- Cursed
- Warrior Nun
- Tribes of Europa
- Ratched
- Outer Banks
- The Stranger
- Irregulars

Moniko näistä oli minkään sortin menestys? Ratched ehkä noista paras, ja sekin sellainen 3/5 sarja. Kaikki nuo jäävät vanhempien, parempien sarjojen uusien tuotantokausien jalkoihin. Sitten tulee myös näitä hyviä muutaman jakson minisarjoja välillä, kuten Queen's Gambit tai Unorthodox, mutta ei niitäkään montaa ole. Aikanaan jokin Lost in Space oli floppi, nykyään se on ihan A-luokkaa verrattuna siihen, mitä enimmäkseen julkaistaan.
 
Mitä väliä sillä on onko joku sarja hitti tai menestys? Ei kai muulla ole väliä kuin että tykkäätkö siitä vai et, paskan väliä miten se menestyy ellet jotain Netflixin osakkeita omista. Money Heist noin esimerkiksi on iso hitti mutta minusta se on yksi paskimpia sarjoja mihin olen eläessäni aikaa tuhlannut (Korealaiset duunaavat juuri remakea siitä BTW, ei voi olla ainakaan huonompi kuin alkuperäinen).
En tiedä onko esim. Alice in Borderland hitti vai ei mutta tykkäsin paljon siitä kun se tuli ja sen innoittamana katselin useamman japanilaisen sarjan läpi (näistä suosittelisin ainakin Naked Director, Erased ja Smoking), kandee avartaa näkymiä noiden "hittisarjojen" ulkopuolelle ja erityisesti muuhunkin kuin englanninkieliseen sisältöön.
 
Viimeksi muokattu:
Money Heist oli kyllä ihan salkkaritason sontaa, lopetettiin kakkoskauteen kun tarina tarjosi hyvän paikan sille. En halua edes kuvitella millaista skeidaa loput kaudet ovat.
 
Money Heist oli kyllä ihan salkkaritason sontaa, lopetettiin kakkoskauteen kun tarina tarjosi hyvän paikan sille. En halua edes kuvitella millaista skeidaa loput kaudet ovat.

Mutta siis katsoit kuitenkin koko ensimmäisen kauden "salkkaritasoista sontaa"?
 
Mutta siis katsoit kuitenkin koko ensimmäisen kauden "salkkaritasoista sontaa"?

Kaksi kautta katsottiin tyttöystävän kanssa, kunnes hänkin totesi, että eiköhän tämä ollut tässä. Kyllähän hahmojen ja juonen typeryydestä sai useammatkin naurut tuohon mennessä.
 
Mitä hyviä ja uusia omia (englanninkielisiä) sarjoja Netflix on viimeisen 1-2 vuoden aikana julkaissut? Itselläni tosiaan vuosien ajan riittänyt My listillä katsottavaa, mutta nyt se alkaa käydä tyhjäksi koska sinne ei ole enää pitkään aikaan löytynyt mitään uutta. Melkein joutuu juuri noita muutaman vuoden takaisia unohdettuja julkaisuja kaivamaan.

Black mirror (Uusin kausi 2019)
The Crown (Uusin kausi 2020)
 
Faudaan saisi tulla jatkoa nopsasti. Katselisi 4. kauden ja pistäisi sitten Netflixin tauolle.
 
Black mirror (Uusin kausi 2019)
The Crown (Uusin kausi 2020)

Vanhoihin sarjoihin toki tulee edelleen uusia ihan hyviä kausia, mutta kyse oli tässä uusista sarjoista. Ja tosiaan ei haittaa itseä jos sarjasta ei tule isoa menestystä, jos itse siitä pidän, mutta kun tuntuu joka sarja jäävän ekaan 1-2 jaksoon kun sisältö tuntuu vain olevan sontaa. Tuo Alice in Borderland itseasiassa yksi poikkeus joka unohtui, se oli oikeasti aika mielenkiintoinen ja tuli katsottua kokonaan.

Nyt pitkästä aikaa myös osui kohdalle uusi sarja josta ihan tykkäsin, eli tuo Sky Rojo. Nopeasti katsottu, mutta kerrankin jotain ei-teineille suunnattua ja sopivan räävitöntä.

Edit: Yksi joka myös todella pisti vihaksi oli se, miten Netflixin ainoa hardcore Sci-Fi sarja, siis Altered Carbon, ryssittiin tokalla kaudella aivan täysin. Ykkösen synkkää ja raakaa väkivaltaa sekä alastomuutta hienossa ympäristössä tarjonnut kausi vaihtui kakkoskauden pehmeän turvalliseksi woke-pelleilyksi halvan näköisissä kulisseissa. Harvoin on sarja noin totaalisesti kuohittu ensimmäisen kauden jälkeen.
 
Menyt koko Netfilix ihan wokeilulinjalle ja itsellä käyttö jäänyt aika minimiin kun puskee tuo Woke läpi vähän joka tilanteessa. Muutamia hyviä leffojahan siellä on mutta tarjonta kyllä aika köyhää muutamaa poikkeuksesta huolimatta. Pelonsekaisin tuntein odotan miten ne pilaa tuon Whitcerin seuraavan kauden?
 
Aina oppii uutta, eli ekan kerran kuulin tuosta termistä. En kyllä edelleenkään osaa yhdistää sitä mitenkään erityisesti Netflixin sisältöön. Ettei vaan olisi vika siellä katsojan silmissä?
Kuulostaa oudolta että koko woke-ilmiö olis menny ohi ja kuulee siitä ekan kerran nyt? Tuo syöpä on levinnyt viime vuosina syvälle joka paikkaan, hollywoodiin, politiikkaan jne.. Kyse ei ole katsojan/kuulijan omasta ahdasmielisestä näkemyksestä vaan kyse on ihan oikeasta laajasta ongelmasta.
 
Kuulostaa oudolta että koko woke-ilmiö olis menny ohi ja kuulee siitä ekan kerran nyt? Tuo syöpä on levinnyt viime vuosina syvälle joka paikkaan, hollywoodiin, politiikkaan jne.. Kyse ei ole katsojan/kuulijan omasta ahdasmielisestä näkemyksestä vaan kyse on ihan oikeasta laajasta ongelmasta.
Niin, siis ilmiö on kyllä tuttu, mutta termi on mennyt ohi. Seuraan uutisia ja yleisesti maailman tapahtumia aktiivisesti päivittäin, eikä tuo termi ainakaan niissä ole mitenkään näkyvästi ollut mukana.

Ja oli miten oli, en edelleenkään ymmärrä että miten tämä näkyy juuri Netflixin sisällössä? Ehkä katson sieltä vääriä ohjelmia?
 
Ja oli miten oli, en edelleenkään ymmärrä että miten tämä näkyy juuri Netflixin sisällössä? Ehkä katson sieltä vääriä ohjelmia?
En itsekään tiedä. Mutta en olisi yllättynyt jos tuota soopaa alkaa näkymään enemmän ja enemmän uusissa tuotannoissa.
 
Niin, siis ilmiö on kyllä tuttu, mutta termi on mennyt ohi. Seuraan uutisia ja yleisesti maailman tapahtumia aktiivisesti päivittäin, eikä tuo termi ainakaan niissä ole mitenkään näkyvästi ollut mukana.

Ja oli miten oli, en edelleenkään ymmärrä että miten tämä näkyy juuri Netflixin sisällössä? Ehkä katson sieltä vääriä ohjelmia?

Tiivistettynä näin:

- Päähenkilöt ovat aina eri etnisyyksiä täysin riippumatta kontekstista. Porukassa on aina musta, aasialainen, valkoinen ja mahd. joku ruskea hahmo. Vaikka sarja sijoittuisi Irkkulähiöön tai toisen maailmansodan aikaiseen Puolaan.

- Vähintään yksi hahmo on aina homo. Usein useampi. Kukaan ei missään vaiheessa osoita mitään ennakkoluuloja homoutta kohtaan, tai jos osoittaa, kyseessä on "paha" hahmo. Homous on myös hahmon keskeisin piirre, eikä muuta hahmonkehitystä tarvita.

- Pääpahis on aina mies. Moraalisesti moitteettomimmat hahmot ovat aina naisia. Naiset ovat myös hyviä esim. teknologiassa tai jossain muussa miesvaltaisessa jutussa. Miehet vähättelevät naista ja saavat nenilleen kun nainen onkin heitä parempi.

- Mitään arkoja tai loukkaavia teemoja ei käsitellä. Ei varsinkaan vitsillä. Päähenkilöt (hyvät sellaiset) eivät omaa mitään moraalisesti arveluttavia piirteitä. Huumori on ääreisturvallista ja ketään loukkaamatonta.

Siis lyhyesti, ajattele South Park. Nyt ajattele sen vastakohta. Se olisi Woke.
 
Tiivistettynä näin:

- Päähenkilöt ovat aina eri etnisyyksiä täysin riippumatta kontekstista. Porukassa on aina musta, aasialainen, valkoinen ja mahd. joku ruskea hahmo. Vaikka sarja sijoittuisi Irkkulähiöön tai toisen maailmansodan aikaiseen Puolaan.

- Vähintään yksi hahmo on aina homo. Usein useampi. Kukaan ei missään vaiheessa osoita mitään ennakkoluuloja homoutta kohtaan, tai jos osoittaa, kyseessä on "paha" hahmo. Homous on myös hahmon keskeisin piirre, eikä muuta hahmonkehitystä tarvita.

- Pääpahis on aina mies. Moraalisesti moitteettomimmat hahmot ovat aina naisia. Naiset ovat myös hyviä esim. teknologiassa tai jossain muussa miesvaltaisessa jutussa. Miehet vähättelevät naista ja saavat nenilleen kun nainen onkin heitä parempi.

- Mitään arkoja tai loukkaavia teemoja ei käsitellä. Ei varsinkaan vitsillä. Päähenkilöt (hyvät sellaiset) eivät omaa mitään moraalisesti arveluttavia piirteitä. Huumori on ääreisturvallista ja ketään loukkaamatonta.

Siis lyhyesti, ajattele South Park. Nyt ajattele sen vastakohta. Se olisi Woke.
Kuten sanoin, ehkä katson sieltä sellaista sisältöä, jossa nämä eivät ole tulleet ilmi erityisen vahvasti. En siis ihan vilpittömästi miellä tätä nimenomaisesti ainakaan Netflixin ongelmaksi yhtään sen enempää kuin muidenkaan vastaavien palveluiden.

Ilmiönä tuo on toki ihan paskaa, mutta tämä nykypäivän yhteiskunta on rikki niin monella muullakin tavalla, että välistä on vaan helpompi katsoa toiseen suuntaan.
 
Tiivistettynä näin:

- Päähenkilöt ovat aina eri etnisyyksiä täysin riippumatta kontekstista. Porukassa on aina musta, aasialainen, valkoinen ja mahd. joku ruskea hahmo. Vaikka sarja sijoittuisi Irkkulähiöön tai toisen maailmansodan aikaiseen Puolaan.

- Vähintään yksi hahmo on aina homo. Usein useampi. Kukaan ei missään vaiheessa osoita mitään ennakkoluuloja homoutta kohtaan, tai jos osoittaa, kyseessä on "paha" hahmo. Homous on myös hahmon keskeisin piirre, eikä muuta hahmonkehitystä tarvita.

- Pääpahis on aina mies. Moraalisesti moitteettomimmat hahmot ovat aina naisia. Naiset ovat myös hyviä esim. teknologiassa tai jossain muussa miesvaltaisessa jutussa. Miehet vähättelevät naista ja saavat nenilleen kun nainen onkin heitä parempi.

- Mitään arkoja tai loukkaavia teemoja ei käsitellä. Ei varsinkaan vitsillä. Päähenkilöt (hyvät sellaiset) eivät omaa mitään moraalisesti arveluttavia piirteitä. Huumori on ääreisturvallista ja ketään loukkaamatonta.

Siis lyhyesti, ajattele South Park. Nyt ajattele sen vastakohta. Se olisi Woke.
Tai kärjistettynä. Kohta yksi, toisen maailmansodan aikainen Puola poislukien siellä olleet etniset vähemmistöt - olisi kiva kuulla esimerkki. Vähintään yksi hahmo on aina homo - edelleen vähemmistö sarjoista ja leffoistga, pääpahis on aina mies, vastaesimerkkinä Altered Carbon ainakin niin kauas kuin jaksoin sitä katsoa (hyvistä lähtökohdista huolimatta lopulta tylsä), moraalisesti moitteettomimmat hahmot ovat aina naisia - en ole huomannut katsomissani sarjoissa/leffoissa tällaista.

Päähenkilöt (hyvät sellaiset) eivät omaa mitään moraalisesti arveluttavia piirteitä - katsot ilmeisesti täysin eri sarjoja kuin minä, minua kun on alkanut jo huvittamaan kliseeksi muodostunut tapa tunkea väkisin harmaita tai jopa pimeitä piirteitä periaatteessa hyviin päähenkilöihin. Ja hyvin arveluttavaa huumoria löytyy vaikkapa sarjasta Bondage, päälle kusemiset ja vastaavat kivat jutut toimivat toki hyvin pieninä annoksina, sen ovat ilmeisesti huomanneet tekijätkin, kun jaksojen pituudet ovat vartin luokkaa.
 
Tiivistettynä näin:

- Päähenkilöt ovat aina eri etnisyyksiä täysin riippumatta kontekstista. Porukassa on aina musta, aasialainen, valkoinen ja mahd. joku ruskea hahmo. Vaikka sarja sijoittuisi Irkkulähiöön tai toisen maailmansodan aikaiseen Puolaan.

- Vähintään yksi hahmo on aina homo. Usein useampi. Kukaan ei missään vaiheessa osoita mitään ennakkoluuloja homoutta kohtaan, tai jos osoittaa, kyseessä on "paha" hahmo. Homous on myös hahmon keskeisin piirre, eikä muuta hahmonkehitystä tarvita.

- Pääpahis on aina mies. Moraalisesti moitteettomimmat hahmot ovat aina naisia. Naiset ovat myös hyviä esim. teknologiassa tai jossain muussa miesvaltaisessa jutussa. Miehet vähättelevät naista ja saavat nenilleen kun nainen onkin heitä parempi.

- Mitään arkoja tai loukkaavia teemoja ei käsitellä. Ei varsinkaan vitsillä. Päähenkilöt (hyvät sellaiset) eivät omaa mitään moraalisesti arveluttavia piirteitä. Huumori on ääreisturvallista ja ketään loukkaamatonta.

Siis lyhyesti, ajattele South Park. Nyt ajattele sen vastakohta. Se olisi Woke.
Tähän voisi vielä lisätä musta mies+valkoinen nainen pariskunnat joita Netflix tuntuu pakottavan lähes kaikkeen sisältöön
 
- Päähenkilöt ovat aina eri etnisyyksiä täysin riippumatta kontekstista. Porukassa on aina musta, aasialainen, valkoinen ja mahd. joku ruskea hahmo. Vaikka sarja sijoittuisi Irkkulähiöön tai toisen maailmansodan aikaiseen Puolaan.

- Vähintään yksi hahmo on aina homo. Usein useampi. Kukaan ei missään vaiheessa osoita mitään ennakkoluuloja homoutta kohtaan, tai jos osoittaa, kyseessä on "paha" hahmo. Homous on myös hahmon keskeisin piirre, eikä muuta hahmonkehitystä tarvita.

- Pääpahis on aina mies. Moraalisesti moitteettomimmat hahmot ovat aina naisia. Naiset ovat myös hyviä esim. teknologiassa tai jossain muussa miesvaltaisessa jutussa. Miehet vähättelevät naista ja saavat nenilleen kun nainen onkin heitä parempi.

- Mitään arkoja tai loukkaavia teemoja ei käsitellä. Ei varsinkaan vitsillä. Päähenkilöt (hyvät sellaiset) eivät omaa mitään moraalisesti arveluttavia piirteitä. Huumori on ääreisturvallista ja ketään loukkaamatonta.

Onko heittää muutamia esimerkkisarjoja, joissa nämä asiat toteutuvat? Ja meinaatko että jos näet minkään noista listaamistasi asioista, niin koet että kyse on paskasta sarjasta joka tuputtaa ideologiaa? Eli heti kun sarjassa on homo tai tummaihoinen, niin woke-lippu nousee ja se on siinä? Aika karua jos noin on.

Onneksi en näe ympärilläni olevaa maailmaa ihan noin politisoituneiden/ideologisoituneiden lasien läpi. En itse kauheasti katsele sarjoja, mutta ei mulla tullut tollaisia viboja esim. näistä Netflixin suosituista sarjoista (kaikkia en ole katsonut kokonaan vielä): Breaking Bad, Queen's Gambit, Black Mirror, Crown, Dark, Witcher, Narcos. En tiedä, tai ehkä vaan en kiinnitä tuollaisiin huomiota tai katson vääriä sarjoja.

EDIT: Toisaalta esim. Sex Educationissa oli läjä homoja, bi-seksuaaleja, tummia, vaaleita, mulatteja ja vaikka mitä. Toisaalta se oli musta helvetin hyvä sarja ja käsitteli aihetta mun mielestäni todella hienosti. En tiedä, täyttikö se nyt noi kriteerit vai ei. Ei ehkä, sillä homoihin suhtauduttiin paskasti, aiheet olivat arkoja, briteissä asuu tosi paljon eri etnisiä ryhmiä ja pääpahikset olivat ehkä enemmän naispuolisia. Eli ei tainnut olla sekään "woke", mitä sen nyt sitten olikin tarkoitus tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko heittää muutamia esimerkkisarjoja, joissa nämä asiat toteutuvat? Ja meinaatko että jos näet minkään noista listaamistasi asioista, niin koet että kyse on paskasta sarjasta joka tuputtaa ideologiaa? Eli heti kun sarjassa on homo tai tummaihoinen, niin woke-lippu nousee ja se on siinä? Aika karua jos noin on.

Onneksi en näe ympärilläni olevaa maailmaa ihan noin politisoituneiden/ideologisoituneiden lasien läpi. En itse kauheasti katsele sarjoja, mutta ei mulla tullut tollaisia viboja esim. näistä Netflixin suosituista sarjoista (kaikkia en ole katsonut kokonaan vielä): Breaking Bad, Queen's Gambit, Black Mirror, Crown, Dark, Witcher, Narcos. En tiedä, tai ehkä vaan en kiinnitä tuollaisiin huomiota tai katson vääriä sarjoja.

EDIT: Toisaalta esim. Sex Educationissa oli läjä homoja, bi-seksuaaleja, tummia, vaaleita, mulatteja ja vaikka mitä. Toisaalta se oli musta helvetin hyvä sarja ja käsitteli aihetta mun mielestäni todella hienosti. En tiedä, täyttikö se nyt noi kriteerit vai ei. Ei ehkä, sillä homoihin suhtauduttiin paskasti, aiheet olivat arkoja, briteissä asuu tosi paljon eri etnisiä ryhmiä ja pääpahikset olivat ehkä enemmän naispuolisia. Eli ei tainnut olla sekään "woke", mitä sen nyt sitten olikin tarkoitus tarkoittaa.

Se, että sarjassa on mustia (tai muita ei-valkoisia) näyttelijöitä ei toki itsessään haittaa mitään, eikä sekään että sarjassa on seksuaali- tai muita vähemmistöjä. Wokea siitä tekee se, kun näitä ryhmiä laitetaan ihan selvästi sarjaan vain siksi, että niitä täytyy siinä kiintiömielessä olla. Tähän samaan kategoriaan menee myös tuo Oscar-uudistus, jonka mukaan parhaan elokuvan Oscaria ei enää voi voittaa, jos pääosissa ja keskeisissä sivuosissa on vain valkoisia näyttelijöitä.

Sex Education on itseasiassa esimerkki sarjasta, jossa tämä diversiteetti ym. oli toteutettu oikein. Näyttelijät edustivat aika sellaista jakaumaa mitä Briteissä on oikeastikin, ja homoseksuaalisuuden sekä siihen liittyvien ennakkoluulojen ym. käsittely oli olennainen osa tarinaa, ei päälleliimattu kiintiöjuttu. Ei diversiteetti ole huono asia, mutta jos se tehdään immersion rikkovalla tavalla vain koska sitä täytyy olla, se on häiritsevää wokea.

Sen sijaan mitä voi olla mieltä siitä, että Cursed-sarjassa King Arthur on mustaihoinen? Tai Bridgertonissa aristokraatti-Englannin kuningatar on musta? Tai Irregularsissa Sherlock Holmesin sidekick Watson on musta? Tai Warrior Nun sarjan kaveriporukassa valkoinen, aasialainen, tumma ja transnainen (jonka transtaustaan kukaan ei koskaan viittaa sanallakaan), ihan näin vaan sattumalta? Tai vaikkapa The Old Guard-leffassa siitä että leffan sankari on musta nuori nainen, joka on ollut female-only osastossa sotilaana Irakissa ja jaellut siellä karkkia lapsille ja joka välissä muistuttanut, miten nyt pitää olla sensitiivinen toisten (muslimien) kulttuuria vastaan ja kohdella heitä arvostavasti sekä auttaa naisia joita pahat miehet piinaavat. Ja toki myös hyvisten päähenkilö on nainen ja pääpahis mies. Ja hyvisten porukassa yksi hahmo on mies, jonka koko hahmonkehitys on vain sitä, että tuo yhä enemmän esiin kuinka rakastaa miehiä eikä häpeile sitä. Altered Carbon myös sukelsi aika lujaa sinne woken päätyyn toisella kaudellaan, ja ykköskauden aitous oli ihan tiessään.

Tämä wokeilu näkyy ehkä selkeämmin, jos miettii jotain vanhempia suosittuja sarjoja, ja voisiko saman tehdä uudestaan nykyään. Voisiko esim Netflix mitenkään tehdä sellaista sarjaa kuin Friendit nyt? Kuusi etuoikeutettua ja kaunista vaaleaihoista ihmistä arkisessa sitcomissa, jossa ei oteta mitään kantaa vähemmistöjen oikeuksiin tai muuhun poliittisesti juuri trendaavaan aiheeseen? Jos Netflix tekisi Frendit nyt, yksi hahmoista olisi musta, yksi aasialainen tai ruskea, yksi ylipainoinen ja joku olisi ehdottomasti kiintiöhomo ja/tai trans. Ja mistään näistä asioista ei tehtäisi ainuttakaan vitsiä, vaan kyseessä olisi maailman luonnollisin ja normaalein asia.

Toki tämä wokeilu on selvästi eniten pinnalla juuri teinisarjoissa, mutta siitä palataankin tuohon alkuperäiseen valituksen aiheeseeni, kun Netflixiltä puskee ihan kohtuuttoman paljon juuri näitä teinisarjoja ulos.

Ja loppuun esimerkki sarjasta, jossa kaikenlainen diversiteetti on toteutettu erinomaisesti ja ilman, että se tuntuu millään tavalla poliittiselta tai päälleliimatulta. Game of Thrones. Tai vaikka Expanse. Kummassakaan ei castaus tai muukaan rikkonut immersiota. Ei Tyrionkaan ollut mikään "kiintiövammainen" jota kohdellaan silkkihansikkain, vaan yksi sarjan parhaista hahmoista. Myös Amazonin The Boys hoitaa homman kotiin hienosti olemalla samaan aikaan woke mutta myös itseironinen aiheesta. Konsultit heti kertomassa seitsikolle, että pakko saada nyt joku vammainen tai muuhun vähemmistöön kuuluva sankari mukaan porukkaan, tai muuten ei olla enää in yms. Ja toinen sankari leivotaan seksuaalivähemmistön edustajaksi julkisuuskuvassaan vaikka väkisin, koska sillä saa niin paljon nostetta.
 
Se, että sarjassa on mustia (tai muita ei-valkoisia) näyttelijöitä ei toki itsessään haittaa mitään, eikä sekään että sarjassa on seksuaali- tai muita vähemmistöjä. Wokea siitä tekee se, kun näitä ryhmiä laitetaan ihan selvästi sarjaan vain siksi, että niitä täytyy siinä kiintiömielessä olla. Tähän samaan kategoriaan menee myös tuo Oscar-uudistus, jonka mukaan parhaan elokuvan Oscaria ei enää voi voittaa, jos pääosissa ja keskeisissä sivuosissa on vain valkoisia näyttelijöitä.

Sex Education on itseasiassa esimerkki sarjasta, jossa tämä diversiteetti ym. oli toteutettu oikein. Näyttelijät edustivat aika sellaista jakaumaa mitä Briteissä on oikeastikin, ja homoseksuaalisuuden sekä siihen liittyvien ennakkoluulojen ym. käsittely oli olennainen osa tarinaa, ei päälleliimattu kiintiöjuttu. Ei diversiteetti ole huono asia, mutta jos se tehdään immersion rikkovalla tavalla vain koska sitä täytyy olla, se on häiritsevää wokea.

Sen sijaan mitä voi olla mieltä siitä, että Cursed-sarjassa King Arthur on mustaihoinen? Tai Bridgertonissa aristokraatti-Englannin kuningatar on musta? Tai Irregularsissa Sherlock Holmesin sidekick Watson on musta? Tai Warrior Nun sarjan kaveriporukassa valkoinen, aasialainen, tumma ja transnainen (jonka transtaustaan kukaan ei koskaan viittaa sanallakaan), ihan näin vaan sattumalta? Tai vaikkapa The Old Guard-leffassa siitä että leffan sankari on musta nuori nainen, joka on ollut female-only osastossa sotilaana Irakissa ja jaellut siellä karkkia lapsille ja joka välissä muistuttanut, miten nyt pitää olla sensitiivinen toisten (muslimien) kulttuuria vastaan ja kohdella heitä arvostavasti sekä auttaa naisia joita pahat miehet piinaavat. Ja toki myös hyvisten päähenkilö on nainen ja pääpahis mies. Ja hyvisten porukassa yksi hahmo on mies, jonka koko hahmonkehitys on vain sitä, että tuo yhä enemmän esiin kuinka rakastaa miehiä eikä häpeile sitä. Altered Carbon myös sukelsi aika lujaa sinne woken päätyyn toisella kaudellaan, ja ykköskauden aitous oli ihan tiessään.

Tämä wokeilu näkyy ehkä selkeämmin, jos miettii jotain vanhempia suosittuja sarjoja, ja voisiko saman tehdä uudestaan nykyään. Voisiko esim Netflix mitenkään tehdä sellaista sarjaa kuin Friendit nyt? Kuusi etuoikeutettua ja kaunista vaaleaihoista ihmistä arkisessa sitcomissa, jossa ei oteta mitään kantaa vähemmistöjen oikeuksiin tai muuhun poliittisesti juuri trendaavaan aiheeseen? Jos Netflix tekisi Frendit nyt, yksi hahmoista olisi musta, yksi aasialainen tai ruskea, yksi ylipainoinen ja joku olisi ehdottomasti kiintiöhomo ja/tai trans. Ja mistään näistä asioista ei tehtäisi ainuttakaan vitsiä, vaan kyseessä olisi maailman luonnollisin ja normaalein asia.

Toki tämä wokeilu on selvästi eniten pinnalla juuri teinisarjoissa, mutta siitä palataankin tuohon alkuperäiseen valituksen aiheeseeni, kun Netflixiltä puskee ihan kohtuuttoman paljon juuri näitä teinisarjoja ulos.

Ja loppuun esimerkki sarjasta, jossa kaikenlainen diversiteetti on toteutettu erinomaisesti ja ilman, että se tuntuu millään tavalla poliittiselta tai päälleliimatulta. Game of Thrones. Tai vaikka Expanse. Kummassakaan ei castaus tai muukaan rikkonut immersiota. Ei Tyrionkaan ollut mikään "kiintiövammainen" jota kohdellaan silkkihansikkain, vaan yksi sarjan parhaista hahmoista. Myös Amazonin The Boys hoitaa homman kotiin hienosti olemalla samaan aikaan woke mutta myös itseironinen aiheesta. Konsultit heti kertomassa seitsikolle, että pakko saada nyt joku vammainen tai muuhun vähemmistöön kuuluva sankari mukaan porukkaan, tai muuten ei olla enää in yms. Ja toinen sankari leivotaan seksuaalivähemmistön edustajaksi julkisuuskuvassaan vaikka väkisin, koska sillä saa niin paljon nostetta.

Missä kaikessa tuo häiritsee? Esim onko Tynkkynen persujen päälleliimattu kiintiöhomo ja mukana vain diversiteettiä edustamassa? En tarkoita tätä poliittisena asiana vaan tarkoitus ymmärtää onko perinteinen viihde ainoa aihealue missä tuollainen voisi ärsyttää.

Itse en huomaa noita viihteessä taas kun ei tule sillä mielellä katsottua. Huomasin toki että jossain kohtaa viihteen puolella alkoi näkyä enemmän valtaväestöön kuulumattomia, mutta siihenkin tottui vaikka oli hieman erilaista kuin ennen. Tökeröt päälleliimaukset juttu erikseen, mutta esim. Holmes NYC:ssä Watson ja Moriarty vaihdettiin täysin sujuvasti naispuolisiksi ilman että aiheutti mitään väristyksiä.

Oletan että jotain kiintiöitä nykyään aina pohditaan tuotannoissa, kun osa yleisöstä on yliherkkiä kaikelle mikä ei sovi omaan maailmankuvaan molemmissa ääripäissä. Kulttuuri kuitenkin muuttuu kokoajan ja viihde sen mukana. Ei jaksa olla vastustamassa muutoksia varsinkaan kun sillä ei ole mitään väliä vaikka muuttuisi enemmänkin.
 
Tähän samaan kategoriaan menee myös tuo Oscar-uudistus, jonka mukaan parhaan elokuvan Oscaria ei enää voi voittaa, jos pääosissa ja keskeisissä sivuosissa on vain valkoisia näyttelijöitä.
En seuraile Oscareita pahemmin, mutta jos tällainen pelleily on totta (mitä en näinä aikoina epäile, mutten jaksa tarkistaa), niin onpa täysin absurdi päätös. :facepalm:

Ei pärjäisi enää esim. Taru sormusten herrasta -trilogia Oscareissa, ja paljon lähtisi vihaisia ihmisiä näytöksistä parta täristen (pahoittelut jos muistan väärin, ellei örkkejä yms. lasketa, niin mustia ei tainnut olla ko. leffoissa merkittävissä osissa). Voisi ehkä pistää muutaman kaupan ikkunan rikki ja tavarat kaupasta uuteen kotiin. Onneksi ennen ei ollut tällaista pelleilyä. Pitääkin nauttia ko. trilogia uudelleen ja nauttia ajasta, kun leffan laatu määriteltiin ilman rotuhässäköintiä.

Muutoin, minua ei häiritse pätkän vertaa, onko musta vai valkoinen, tai jotain muuta. Esim. yksi kovasti arvostamani näyttelijä Denzel Washington on musta, enkä koskaan ajattele, että kas, siinäpä keeneri. En koskaan, sillä ei ole hitonkaan merkitystä. Ja kaveri on Oscarinsa ja muut palkintonsa ansainnut varmasti ilman ihonvärin merkitystä. Mutta jos väkisin ympätään "rodultaan" aikakauteen/ympäristöön tms. täysin sopimaton henkilö (miten olisi vaikka somalialaiset samurait:rolleyes:), niin pistäähän se silmään pahasti.
 
Tähän samaan kategoriaan menee myös tuo Oscar-uudistus, jonka mukaan parhaan elokuvan Oscaria ei enää voi voittaa, jos pääosissa ja keskeisissä sivuosissa on vain valkoisia näyttelijöitä.
En seuraile Oscareita pahemmin, mutta jos tällainen pelleily on totta (mitä en näinä aikoina epäile, mutten jaksa tarkistaa), niin onpa täysin absurdi päätös. :facepalm:

Korjataas tää väärinkäsitys: ei pidä paikkaansa ja kyllä voi voittaa oscarin, vaikka valkokankaalla on vain valkoisia heteromiehiä. Jeesuksen ei jatkossakaan pidä olla somali:


Oleellinen kohta: "Films will only need to meet the standards in a minimum of two of these four groups in order to be eligible to compete for Best Picture.". Eli ne näyttelijät ovat vain yksi tapa täyttää ne ehdot, mutta eivät välttämätön ehto.
 
Tämä wokeilu näkyy ehkä selkeämmin, jos miettii jotain vanhempia suosittuja sarjoja, ja voisiko saman tehdä uudestaan nykyään. Voisiko esim Netflix mitenkään tehdä sellaista sarjaa kuin Friendit nyt? Kuusi etuoikeutettua ja kaunista vaaleaihoista ihmistä arkisessa sitcomissa, jossa ei oteta mitään kantaa vähemmistöjen oikeuksiin tai muuhun poliittisesti juuri trendaavaan aiheeseen? Jos Netflix tekisi Frendit nyt, yksi hahmoista olisi musta, yksi aasialainen tai ruskea, yksi ylipainoinen ja joku olisi ehdottomasti kiintiöhomo ja/tai trans. Ja mistään näistä asioista ei tehtäisi ainuttakaan vitsiä, vaan kyseessä olisi maailman luonnollisin ja normaalein asia.

Mä olen eri mieltä siitä, että Netflixin tuotannossa näkyisi joku kategorinen woketus, mitä se sitten kullekin tarkoittaa. Annoinkin jo esimerkit aiemmin. Netflix siis tuottaa sarjoja oman brändinsä alla, joissa ei kumarrella kaikkea. Sitten jää jäljelle yksittäiset sarjat/jaksot ja niiden tulkinta. Tässä on varmasti katsojakohtaisia eroja. Sä tunnut näkevän ideologian (mielestäni) silloinkin kuin sellaista ei siellä välttämättä ole. Jos sarjan käsikirjoittajalle on ihan normaalia että ympärillä pyörii valko- ja tummaihoisia henkilöitä, on ihan odotettavaa että myös tämän kirjoittamassa sarjassa on kumpiakin. Tällöin kirjoittajalle se on ihan normaalijakauman mukainen otos väestöä, sulle "kiintöhomo". Eikä kyse tekijälle ole ideologian tuputuksesta vaikka sinä sen sellaiseksi koet. Samalla tavalla helsinkiläinen on tottunut hyvin erilaiseen katukuvaan kuin utsjokelainen. Mutta en mä sitä epäile, etteikö jonkun sarjan käsikirjoittaja tai ohjaaja kannattaisikin tai haluaisi jopa viestittää jotain ideologiaa. Oli se sitten markkinatalous/kapitalismi, rauhanaate, seksuaalivähemmistöjen oikeudet tai ympäristöasiat. Ihmisiä ne tekijätkin on ja aina taideteos on tekijänsä näköinen.

Mä myös uskon, että vanhoissa sarjoissa joissa ei otettu ehkä kantaa diversiteettiin, näytettiin muita senaikaisia polttavia aiheita. On se sitten ollut naisten seksuaalinen vapautuminen, irtautuminen perinteisestä perhemallista tai jotain ihan muuta. Silloin sen ajan nimimerkit ovat varmaan paheksuneet kuinka ennen tuli kunnollisia sarjoja joissa nainen on kotona ja mies käy töissä. Ja nyt sitten "woketellaan" kun nainenkin menee töihin. "Pakkoko joka sarjaan on laittaa hyvin ansaitseva nainen, perkele!" Tekijä taas on ehkä kuvannut vain ympärillään näkyvää arkea, jossa työtätekevä nainen hyväksytään ja joka ehkä poikkeaa katsojan arjesta. Eli sinänsä on ihan normaalia että sarjat elävät ajassa kuten niiden tekijätkin. Mutta mä en näe siinä sen kummempaa poliittista tuputusta, kuten sä mielestäni annat ymmärtää. Enemmän ajankuvaa.

Mutta tämä on siis vain miten itse asian koen, ja kuinka en noihin asioihin kiinnitä mitenkään huomiota. Musta sarjan hyvyys ei synny tai katoa siinä, montako homoa tai neekeriä siinä esiintyy. Toisaalta elän Helsingissä, jossa ei ehkä niin tunnu omituiselta, että ympärillä on monenväristä hetskua, homppelia, transua kaikki tekemässä omia juttujaan ilman että juuri se homous/väri on se oleellinen asia. Tässä voi olla paljon kuntakohtaisia eroja. Tai alakohtaisia.

Bottom line: mä näen paljon enemmän poliittista/ideologista sun mielipiteessäsi kuin Netflixin tarjonnassa. Mutta tulkintaa tämä on, joten sinänsä en voi sanoa vain itseni olevan oikeassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä aihe menee ehkä jo vähän off-topiciksi, mutta kommentoin vielä hieman. Nämä tosiaan ovat varmasti osittain tulkinnanvaraisia kysymyksiä, ja painotan myös että minua ei häiritse itsessään siis diversiteetti sarjoissa tai elokuvissa. Tässä woke-kauhistelussa on kyse nimenomaan siitä syystä, miksi tuota diversiteettiä on pakko kaikkeen tunkea. Esimerkiksi vaikea uskoa, että tuossa uudessa Star Trek-sarjassa olisi ihan sattumaa, että päähenkilö onkin musta nainen, joka myös on ihan kaikessa aina etevämpi ja osaavampi, kuin miespuoliset hahmot. Kuitenkaan koskaan ei käy toisin päin. Esim kukaan ei ole vaihtamassa Shaftia yhtäkkiä valkoihoiseksi, ja ylipäätään jatkuvasti tulee näitä "white washing"-kohuja, joissa joku lähdemateriaalissa esim. Aasialainen hahmo onkin näyttelijävalinnoissa vaihdettu valkoiseksi, ja sen myötä koko tuotantoyhtiö joutuu cancel-hyökkäyksen kohteeksi.

On eri asia tehdä elokuvista tai sarjoista ajankuvansa näköisiä, kuin muokata niitä yleiseen poliittiseen ilmapiiriin sopiviksi ulkopuolisen paineen vuoksi. Taas esimerkkinä tuo The Boys. Siinä on nimenomaan ajankuvaa, jossa kaikki netin meemi-ilmiöt, woket, cancelit on esitetty ilmiöinä joita samalla noudatetaan mutta myös käsitellään sarjassa. Silkka wokeilu on taas sitä, että tyrkytetään jotain tiettyä ideologista maailmankuvaa sellaisella tavalla, joka rikkoo immersion. Lopulta tässä mennään myös taiteen "itsesensuurin" puolelle, joka vähentää ohjaajien ja käsikirjoittajien vapautta tehdä oman näköistään sisältöä.

Jos siis ohjaaja itse haluaa tehdä elokuvan, jossa eletään todellisuudessa jossa rasismia, ennakkoluuloja tms. ei ole olemassakaan, mitään eri ryhmien välisiä ikäviä jännitteitä ei ole ja kaikki naiset ovat itsenäisiä vahvoja johtajapersoonia jotka käskyttävät karikatyyrisen yksinkertaisia miehiä, niin hänellä on toki siihen kaikki oikeus. Mutta myös jos joku haluaa tehdä jotain alkuperäisten Pulmusten kaltaista sitcomia loukkaavine vitseineen ja pelkillä valkoisilla keskiluokkaisilla hahmoilla, niin sen pitäisi olla yhtälailla ok. Mutta jos on pakko tehdä woke-ideologian mukaisia hahmoja ja sisältöä, tai muuten joutuu somelynkkauksen kohteeksi, ja ETENKIN jos painostus tähän tulee suoraan tuottavalta taholta, kuten vaikkapa Netflixiltä, niin mielestäni tilanne on hyvin syvältä. Ja viimeisenä muutamana vuonna on ainakin itselleni näkynyt ihan selvä sellainen muutos, että nimenomaisesti Netflixin tuotannossa on woke tullut todella pintaan, ja kontrasti esim 5v+ takaisiin sarjoihin on ihan selvä. Toki voi olla, että kuvittelen vain omiani, mutta en tunnu olevan todellakaan ainoa, jolla on ollut sama subjektiivinen kokemus. Breaking Badissa kaikki hyvis-päähenkilöt olivat valkoisia, ja pääpahikset latino, musta ja toinen pyörätuolissa oleva vanhus. Tasan ei tänä päivän uskallettaisi castata tuolla tavalla.

Havainnollistan tätä immersion rikkoutumista vaikka tällaisella kuvitteellisella esimerkillä. Yhtäkkiä kehopositiivisuus nousee netin SJW-porukan ja muiden cancellaajien piirissä isoksi jutuksi. Yhtäkkiä sarjoissa alkaa järjestään näkyä sairaalloisen ylipainoisia päähenkilöitä, jotka esitetään täydellisinä ihmisinä, joihin muut suhtautuvat seksikkäinä, ihailtavina ja kaikkivoipina. Jos tuo on jonkun yksittäisen ohjaajan idea ja tapa kertoa tarinaa, niin mikäpä siinä, mutta jos tuo alkaa tulla joka toisessa sarjassa vastaan, alkaa tuo tuntua lähinnä poliittiselta, ulkopuolisen paineen pakoittamalta ideologialta. Sarjat eivät siinä kohdassa tunnu enää esittävän maailmaa sellaisena kuin se on, vaan enemmän olevan jonkinlaista arvomaailman propagandaa. Mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että minulla olisi mitään lihavia ihmisiä vastaan, tai sitä että heillä on isojakin rooleja sarjoissa.
 
Tässä woke-kauhistelussa on kyse nimenomaan siitä syystä, miksi tuota diversiteettiä on pakko kaikkeen tunkea. Esimerkiksi vaikea uskoa, että tuossa uudessa Star Trek-sarjassa olisi ihan sattumaa, että päähenkilö onkin musta nainen, joka myös on ihan kaikessa aina etevämpi ja osaavampi, kuin miespuoliset hahmot.

Ainakin länsimaista sisältöä on tehty kohta sen 100 vuotta lähes täysin siitä samasta näkökulmasta. Viimeaikainen diversiteetin lisääntyminen erityisesti suoratoistopalveluiden sisällössä näkyy selvästi, mutta tuollainen muutos ei tapahdu helposti tai itsestään. Ylilyöntejäkin tulee väistämättä.

Star Trek -esimerkkiäsi käyttäen Uhura oli aikoinaan edelläkävijä, mutta silti scifissäkin mustat naiset ovat olleet vuosikymmeniä pelkästään pienissä sivuosissa. Avustajina, sihteereinä tai tarjoilijoina. Tätä taustaa vasten Star Trek Discoveryn Burnham voi pistää silmään. Samalla on kuitenkin hyvä kysyä miksei musta nainen voisi oikeasti olla taitava johtaja?
 
Ainakin länsimaista sisältöä on tehty kohta sen 100 vuotta lähes täysin siitä samasta näkökulmasta. Viimeaikainen diversiteetin lisääntyminen erityisesti suoratoistopalveluiden sisällössä näkyy selvästi, mutta tuollainen muutos ei tapahdu helposti tai itsestään. Ylilyöntejäkin tulee väistämättä.

Star Trek -esimerkkiäsi käyttäen Uhura oli aikoinaan edelläkävijä, mutta silti scifissäkin mustat naiset ovat olleet vuosikymmeniä pelkästään pienissä sivuosissa. Avustajina, sihteereinä tai tarjoilijoina. Tätä taustaa vasten Star Trek Discoveryn Burnham voi pistää silmään. Samalla on kuitenkin hyvä kysyä miksei musta nainen voisi oikeasti olla taitava johtaja?

Blaxploitationiksi määritelty monia leffoja jo 70- luvulla joissa "värillinen" nainen pääosassa.
Gayniggers from Outer Space rikkoi rajat monellakin tapaa.
En lähtisi vähättelemään osaamista ihonvärin perusteella.
 
Breaking Badissa kaikki hyvis-päähenkilöt olivat valkoisia, ja pääpahikset latino, musta ja toinen pyörätuolissa oleva vanhus. Tasan ei tänä päivän uskallettaisi castata tuolla tavalla.
Minusta Breaking Badin pääpahis oli kyllä Walter White, valkoinen lihaa syövä heteromies. Ihan samalla lailla varmaan castattaisiin tänä päivänä. Jos "wokeness" häiritsee niin viimeinen asia mitä ite kattelisin olisi nuo aiemmassa viestissä mainitut teinihömppäsarjat. Tuskin mitään genreä löytyy mistä löytyisi enempää diversitettiiä.

Tunnen kyllä tapauksia jotka eivät Witcheriä voineet katsoa kun joku sivuhahmo millä oli 2-3 lineä oli väärän värinen (ei tarvinne kertoa miten päin), elämä on täynnä valintoja. Jos joku sarja tai sen casting valinnat ei miellytä niin kattoo sitten jotain muuta. Valikoimaa ainakin piisaa.
 
Minusta Breaking Badin pääpahis oli kyllä Walter White, valkoinen lihaa syövä heteromies. Ihan samalla lailla varmaan castattaisiin tänä päivänä. Jos "wokeness" häiritsee niin viimeinen asia mitä ite kattelisin olisi nuo aiemmassa viestissä mainitut teinihömppäsarjat. Tuskin mitään genreä löytyy mistä löytyisi enempää diversitettiiä.

Tunnen kyllä tapauksia jotka eivät Witcheriä voineet katsoa kun joku sivuhahmo millä oli 2-3 lineä oli väärän värinen (ei tarvinne kertoa miten päin), elämä on täynnä valintoja. Jos joku sarja tai sen casting valinnat ei miellytä niin kattoo sitten jotain muuta. Valikoimaa ainakin piisaa.

Joo joitakin Witcherissäkin häiritsisi, että joku keijupoika oli musta. Kun nyt kyse on kuitenkin ihan fantasiamaailmasta niin eipä kovin helposti omaa immersiota riko. Tämä ongelma tosiaan pistänyt eniten esiin juuri siksi, että Netflixissä on ollut niin iso osa uusista ja mainostetuista sarjoista noita teinidraamoja, joissa vedetään tuo diversiteetti ja representaatio ihan yli. Itse kaipaisin paljon enemmän juuri niitä aikuisempaan makuun tehtyjä sarjoja. Kyllä sitä paskoisi ihan platinaa jos nyt tulisi joku Narcosin tai Black Mirrorin tasoinen sarja...
 
Sarjamurhaajasta kertova The Serpent on varsin hyvä. Tarjoaa ihan hyvää jännitystä ja rehtiä psykopaattia päähenkilönä, suosittelen.

Tuli katsottua ja hyvä on! Hyvin saatu aikaiseksi 70 luvun ilme asuineen autoineen ja muine lavastuksineen. Jos jotain pitää nillittää, niin se kohtauksien välinen aikahyppely edes ja takaisin. Olisivat mielummin pitäneet useamman kohtauksen samassa ajassa, kuin jatkuvasti rullaten edes ja takas kuukausia tai vuosia ensimmäisten jaksojen aikana. Onneksi tuo vähän rauhoittui sarjan edetessä. Pisteet kyllä pääosan näyttelijälle roolistaan. Tuon esityksen perusteella todella kylmä jätkä tämä Charles Sobhraj oikeassa elämässä on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 847
Viestejä
4 924 522
Jäsenet
79 254
Uusin jäsen
sami.a

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom