Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Tuo kommentti on varsinkin huvittava silloin, kun tuote on edelleen kuukauden päästä myynnissä samalla hinnalla. Mutta myyjä sen tietenkin päättää tinkiikö vai ei. Osa myyjistä ei halua edes tavarasta eroon, jolloin on ihan ymmärrettävää pysytellä pyynnissä. Itsekin joskus tingin ja joskus en, myyjänä ja ostajana. Voi olla että vitosen tinkimällä saa tavaran pois käsistä tai sitten hinta on oikeasti niin tiukka, ettei kiinnosta tiputtaa enää euroakaan -onhan noita erilaisia tilanteita.

Se on kyllä sanottava että ärsyttävin tilanne torissa on (ja täälläkin, mutta täällä harvinaisempaa) se kun lupaat maksaa pyynnin ja sovit noutoa tai maksua, niin tulee ilmoitus että on tarjottu yli hp:n ja yritetään huudattaa ostajia toisiaan vastaan

Tingin aiemmin tänä vuonna suuremmasta setistä yhden tavaran erillään, tarjoten puolet siitä hinnasta mikä oli sen osa kokonaisuudesta.
Myyjä luki viestin ja ei vastannut.
Tingin toisella tunnuksella samasta kohteesta samantapaisen tinkimisen 2kk myöhemmin, johon sain myöntyvän vastauksen tunnissa.

Muutoinkin on tullut harrastettua tätä monen tunnuksen tinkimisen kikkailua ajan saatossa. Eri käyttäjätunnuksella voi toimia eri tavoin kun toisella on jo saman kohteen tinkimisessä korttinsa paljastanut, niin ei synny draamaa myyjän tietoisuuteen.

Tuo ostaja ehdokkaiden hinnan huudattaminen on kerran mennyt sikäli röyhkeäksi, kun myyjä tiesi minun lämmittäneen ja käynnistäneen auton -25°c lämpötiloissa, niin laittoi viestiä että sai muutaman euron enemmän tarjousta.
Tällaisessa tilanteessa tulisi kauppakumppanin ymmärtää että hänen lupaus lausunnon myötä on vastapuolelle alkanut muodostua kuluja kaupan toteuttamiseksi.
Mutta sikäli olen valmis tuollaisen myyjän röyhkeyden hyväksymään, koska lain edessä se ei ole tuomittavaa, ja toisaalta oman hyötyni osaan noin yleensä kaupanteossa tinkimällä saada.

Viimeksi muokattu:
Tingin aiemmin tänä vuonna suuremmasta setistä yhden tavaran erillään, tarjoten puolet siitä hinnasta mikä oli sen osa kokonaisuudesta.
Myyjä luki viestin ja ei vastannut.
Tingin toisella tunnuksella samasta kohteesta samantapaisen tinkimisen 2kk myöhemmin, johon sain myöntyvän vastauksen tunnissa.

Muutoinkin on tullut harrastettua tätä monen tunnuksen tinkimisen kikkailua ajan saatossa. Eri käyttäjätunnuksella voi toimia eri tavoin kun toisella on jo saman kohteen tinkimisessä korttinsa paljastanut, niin ei synny draamaa myyjän tietoisuuteen.

Tuo ostaja ehdokkaiden hinnan huudattaminen on kerran mennyt sikäli röyhkeäksi, kun myyjä tiesi minun lämmittäneen ja käynnistäneen auton -25°c lämpötiloissa, niin laittoi viestiä että sai muutaman euron enemmän tarjousta.
Tällaisessa tilanteessa tulisi kauppakumppanin ymmärtää että hänen lupaus lausunnon myötä on vastapuolelle alkanut muodostua kuluja kaupan toteuttamiseksi.
Mutta sikäli olen valmis tuollaisen myyjän röyhkeyden hyväksymään, koska lain edessä se ei ole tuomittavaa, ja toisaalta oman hyötyni osaan noin yleensä kaupanteossa tinkimällä saada.
Antaako tori tosiaan tunnistautua useammalla tunnuksella? No ei. Mut vissii antaa laitella ainaki joihinki osioihin viestiä ilman tunnistautumista? Vai käytätkö vaimon tms tunnareita? :D

Antaako tori tosiaan tunnistautua useammalla tunnuksella? No ei. Mut vissii antaa laitella ainaki joihinki osioihin viestiä ilman tunnistautumista?

En tiedä.

En ole viestitellyt saman henkilön usealla tunnuksella, vaan usean henkilön omilla tunnuksilla.

Muutoinkin minulla on kasa tuttuja, joiden kanssa on matalan kynnyksen avunanto, kun heille viskaa kohteen linkin sekä laitettavan viestin.
Perus settiä ollut tälläinen monen tunnuksen kaupankäynti jo yli 10vuotta.

Viimeksi muokattu:

Useammat tunnukset on kielletty suunnilleen joka paikassa ja ihan syystäkin. Kuulostaa sen verran typerältä touhulta.

Oma ratkaisuni näihin tinkijöihin on se minkä opin jo aikanaan myynti-kesätöissä että valitsen ensin pyyntihintani ja sitten tuotteesta riippuen lyön siihen päälle 5-50e lisää jotta näille tinkijöille sitten voi antaa sen verran periksi. Kun "huutokauppakeisarit" sitten tyytyväisenä myhäilevät ja iloitsevat "voittoansa" niin saan tuotteen kaupaksi todellisella pyyntihinnalla ja joskus jää vähän extraakin.

Itselleni esim. torissa ei siis tinkijät juurikaan ole ongelma vaan kaiken maailman mielisairaat jotka ensin ottaa yhteyttä ja kuola valuen meinaavat ostaa tuotteen mutta sitten katoavat kuin pieru saharaan, renkaan potkijat, sellaiset jotka kyselee minulta tuotetietoja jotka saa 5 sekunnin googletuksella tai jotka on jo listattu ilmoitukseen yms.

Oma ratkaisuni näihin tinkijöihin on se minkä opin jo aikanaan myynti-kesätöissä että valitsen ensin pyyntihintani ja sitten tuotteesta riippuen lyön siihen päälle 5-50e lisää jotta näille tinkijöille sitten voi antaa sen verran periksi. Kun "huutokauppakeisarit" sitten tyytyväisenä myhäilevät ja iloitsevat "voittoansa" niin saan tuotteen kaupaksi todellisella pyyntihinnalla ja joskus jää vähän extraakin.

Tällaisessa tapauksessa se valittu pyyntihinta, johon laitat extraa sitten vielä päälle, ei usein ole mahdollista kaupaksi mennäkseen olla samanlaisten tuotteiden toteutuneiden myyntihintojen korkeammalla tasolla, ellei myyjällä ole hyvää markkinatuntemusta omasta tuoteyksilöstään suhteessa kysyntään ja tarjontaan tai sitten tuuria ostajan löytymiseen joka ei välitä niinkään rahasta kunhan saa tuotteen.

Viimeksi muokattu:
Tällaisessa tapauksessa se valittu pyyntihinta, johon laitat extraa sitten vielä päälle, ei usein ole mahdollista olla samanlaisten tuotteiden toteutuneiden myyntihintojen korkeammalla tasolla, ellei myyjällä ole hyvää markkinatuntemusta omasta tuoteyksilöstään suhteessa kysyntään ja tarjontaan tai sitten tuuria ostajan löytymiseen joka ei välitä niinkään rahasta kunhan saa tuotteen.
Jos et ymmärtänyt niin myyn siis tuotteen useimmiten juuri markkinahinnalla, joskus mutta harvemmin sen yli ja koskaan en sen alle. Kuristan vain tuon tinkaamisoverheadin pois tuosta heti kättelyssä kun se tuntuu olevan välttämätön kulttuurillinen rituaali monille.

Tuo kommentti on varsinkin huvittava silloin, kun tuote on edelleen kuukauden päästä myynnissä samalla hinnalla. Mutta myyjä sen tietenkin päättää tinkiikö vai ei. Osa myyjistä ei halua edes tavarasta eroon, jolloin on ihan ymmärrettävää pysytellä pyynnissä.
En tajua huvittavuutta. Minulla saattaa olla ensin kamat vuosia kaapissa kunnes tajuan että turhia. Ei niiden myynnillä siis yleensä ole sellaista kiirettä etteikö ehtisi odotella. Ainoastaan puoliso usein hoputtelee että "etkö ole vielä alentanut". Aika usein lopputulos ollut se että olen saanut pyynnin ja puoliso taas ihmetellyt että "taasko joku osti".

Ei se ole kuin odottaa että löytyy oikea ostaja. Hinnat on helppo laittaa kohdilleen heti. Jos pitäisi saada kiireellä myytyä, niin sitten voi laittaa alemman hinnan.

Minulla ei ole kiire mihinkään.

En tajua huvittavuutta. Minulla saattaa olla ensin kamat vuosia kaapissa kunnes tajuan että turhia. Ei niiden myynnillä siis yleensä ole sellaista kiirettä etteikö ehtisi odotella. Ainoastaan puoliso usein hoputtelee että "etkö ole vielä alentanut". Aika usein lopputulos ollut se että olen saanut pyynnin ja puoliso taas ihmetellyt että "taasko joku osti".

Ei se ole kuin odottaa että löytyy oikea ostaja. Hinnat on helppo laittaa kohdilleen heti. Jos pitäisi saada kiireellä myytyä, niin sitten voi laittaa alemman hinnan.

Minulla ei ole kiire mihinkään.
Kyllä aivan oikein :thumbsup: Kommenttini ei viitannut kehenkään käyttäjään vaan yleisesti ilmiönä siihen, ettei kaikki ymmärrä ettei aika ole aina ystävä. Tarkoitin lähinnä huvittavuudella tapausta, kun yritetään vaikka jobata jotain halvalla ostettua tavaraa kalliimmalla eteenpäin, eikä suostuta luopumaan voitoista. Esimerkiksi uutta mallia oleva Samsungin puhelin -ei välttämättä ymmärretä, että joka viikko puhelimen arvo tippuu roimaa vauhtia. Sitten taas vaikka museoautoa myydessä ei yleensä kannata hötkyillä ja siksi lähteä tinkimään, kun todennäköisesti arvo vaan nousee jos malttaa odotella

Siis aivan varmasti tulee Tori-ilmoitukseen ihmisiä, vaikka hinta olisi +50% muihin verrattuna. Tulevat sitten kertomaan, että hinta on liian korkea ja tarjoavat roposia. Ei siellä voi hinnoitella itseään ulos, kun ihmiset tinkii kuitenkin. Lisäksi , itse asun pk-seudulla, niin minulla on se etu, että suurella todennäköisyydellä myös ostaja asuu täällä. Tämä on etenkin kalliissa tuotteissa etu, kun se tuote nähdään noutaessa.

Kyllä aivan oikein :thumbsup: Kommenttini ei viitannut kehenkään käyttäjään vaan yleisesti ilmiönä siihen, ettei kaikki ymmärrä ettei aika ole aina ystävä. Tarkoitin lähinnä huvittavuudella tapausta, kun yritetään vaikka jobata jotain halvalla ostettua tavaraa kalliimmalla eteenpäin, eikä suostuta luopumaan voitoista. Esimerkiksi uutta mallia oleva Samsungin puhelin -ei välttämättä ymmärretä, että joka viikko puhelimen arvo tippuu roimaa vauhtia. Sitten taas vaikka museoautoa myydessä ei yleensä kannata hötkyillä ja siksi lähteä tinkimään, kun todennäköisesti arvo vaan nousee jos malttaa odotella

Kyllä aika voi olla ystävä. Esimerkkinä oli 20€ halvempi prosessori myynnissä Torissa, täysin samoin ehdoin. Itse vaan odottelin, että se myy ensin ja sitten sain omastani sen pyyntihinnan (+20€ verrattuna siihen toiseen).
Toki itsekin lasken hintoja välillä, mutta esim. konepakettiani ei ole kiire myydä, kun tiedän , että kohta on ylppärijuhlat ja se olisi loistava lahja. Voi sitä nyt pari viikkoa odotella täydellä hinnalla.

--

Yleensä olen kuitenkin laskenut hintoja ja vastaillut tinkijöille "jos ei parempaa tarjousta tule loppuviikosta, saat maanantaina tuohon hintaan". Silloin kun on tarkoitus vaan päästä eroon tuotteesta ja minulla on ehkä alkanut 1-2 projektia siellä sivussa. Myyn kuitenkin tavaraa muuttaakseni sen rahaksi, enkä tee voittoa torimyynneillä. Kerran sain tulostimesta tyyliin 7€ (postikulujen jälkeen), mutta se oli hyvä tulostin ja en olisi halunnut viedä sitä kaatopaikalle.

Itselleni esim. torissa ei siis tinkijät juurikaan ole ongelma vaan kaiken maailman mielisairaat jotka ensin ottaa yhteyttä ja kuola valuen meinaavat ostaa tuotteen mutta sitten katoavat kuin pieru saharaan, renkaan potkijat, sellaiset jotka kyselee minulta tuotetietoja jotka saa 5 sekunnin googletuksella tai jotka on jo listattu ilmoitukseen yms.
Sitä kannattaa mennä kauppapaikkoihin hintatietoisena myös niin ei tule ostettua ylihintasta tavaraa. Jos laitat +25% ylimäärästä verrattuna vastaavaan tavaraan niin helposti ei tule ainuttakaan kontaktia ja porukka jättää myös laittamatta suosikkeihin. Itse en osta mitään mihin en löydä vertailukohdetta tai minkä hinnasta ei ole tietoa.

Tuo että luvataan ostaa ja seuraavana päivänä "täysjärkisenä" perutaan kaupat on hyvin tyypillistä munkin mielestä. Harmittaa vaan kun on usein jo ottanut tavaran esille ja tarkastanut vielä että se on ilmoituksessa luvatussa kunnossa.

Sitä kannattaa mennä kauppapaikkoihin hintatietoisena myös niin ei tule ostettua ylihintasta tavaraa. Jos laitat +25% ylimäärästä verrattuna vastaavaan tavaraan niin helposti ei tule ainuttakaan kontaktia ja porukka jättää myös laittamatta suosikkeihin. Itse en osta mitään mihin en löydä vertailukohdetta tai minkä hinnasta ei ole tietoa.
Muutoin sama minulla, paitsi lihavoituun lisään sen, että jos olen jotain lapsuuden reliikkiä etsinyt vuosikymmenen, niin silloin saattaa olla jossain määrin toisarvoista hinta, jos ei kuitenkaan kipua hinta tuota.
Toinen tekijä on tietysti että jos oman etiäisen mukaan arvokkaan oloista on tarjolla lähes ilmaiseksi, niin silloin on toimittava.
Tuo että luvataan ostaa ja seuraavana päivänä "täysjärkisenä" perutaan kaupat on hyvin tyypillistä munkin mielestä. Harmittaa vaan kun on usein jo ottanut tavaran esille ja tarkastanut vielä että se on ilmoituksessa luvatussa kunnossa.

Tähän auttaa sen, kun

Ostaja sanoo: "Käykö että tulen ylihuomenna noutamaan"
niin
Myyjä sanoo: "Kyllä se käy, kun laitat x€ mobilepaylla ennakkona, niin voin vastata muille tiedustelijoille tuotteen olevan myyty.
Olen kyllä ylihuomenna valtaosan ajasta kotona, mutta en osaa sopia tiettyä ajankohtaa, joten varmista ennen saapumista olenko paikalla.
Voin toki jättää tuotteen postilaatikkooni ylihuomenna aamulla, josta sen voi noutaa omien aikataulujesi mukaisesti"

Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta myyjänä Toridiilistä? Osa ostajaehdokkaista kysyy sitä mahdollisuutta minimoidakseen riskiä. Toisaalta yhtä lailla siinä on myyjälläkin riskiä, että ostaja on itse huijari. Eikö vain?

Onko kokemusta myyjänä Toridiilistä? Osa ostajaehdokkaista kysyy sitä mahdollisuutta minimoidakseen riskiä. Toisaalta yhtä lailla siinä on myyjälläkin riskiä, että ostaja on itse huijari. Eikö vain?

On monellakin, kun luet ketjua taaksepäin.

Ostajalle on tehty vaikeaksi olla huijari, mutta jokunen kusipää sieltä voi löytyä. Jos menee postilla, niin kuvaa tuote, kuvaa paketti, dokumentoi kaikki. Kaikki huijausyritykset on kuitenkin pääosin sitä, että väitetään, että sinä et ole lähettänyt ehjää/toimivaa/kuvatunlaista tuotetta, niin todista tämä kuvamateriaalilla.

Lisäksi siinä menee hetki, ennenkuin saat rahasi ja suurimmaksi osaksi ihmiset on laiskoja - saat ne sen 48h noudon jälkeen. Minulle tämä ei ole ongelma, mutta jos sinä tarttet ne rahat nopeasti.. Äläkä suostu oliko se erään käyttäjän ehdottamaan p*rseilyyn, jossa laitetaan hinta alemmaksi, että Toridiili-kulut ovat pienemmät. Sitten ongelmatapauksissa saat sen verran korvauksia, niin ei kannata. Ei ole käyttäjää vastaan mitään tässä, vaan se toimintatapa voi johtaa ojasta allikkoon, ja kaikki joidenkin pienten säästöjen takia. Lisäksi joudutte siirtämään osan rahoista muuta kautta.

Toridiili kun aktivoidaan, niin varma hyötyjä on Tori maksun myötä.

Toimituskulun mahdollisen edullisuuden sekä rahan palautuksen turvamekanismin myötä hyötyjä voi olla myös ostaja.

Kun Toridiili ehdot vaativat näkyvyyden ilmoituksen tekijän tilitietoihin sekä kaupanteon myötä ottavat väliaikaisesta omaan haltuunsa kaupanteon rahat jotka myöhemmin toimittavat myyjälle jos ostajan mahdollinen reklamaatio ei ole estänyt rahojen siirtoa.

Näin voidaan kysyä että kiinnostaako Toridiili sinua ilmoituksen tekijänä?
Minua ei kiinnosta Toridiili ilmoituksen tekijänä.

Äläkä suostu oliko se erään käyttäjän ehdottamaan p*rseilyyn, jossa laitetaan hinta alemmaksi, että Toridiili-kulut ovat pienemmät. Sitten ongelmatapauksissa saat sen verran korvauksia, niin ei kannata. Ei ole käyttäjää vastaan mitään tässä, vaan se toimintatapa voi johtaa ojasta allikkoon, ja kaikki joidenkin pienten säästöjen takia. Lisäksi joudutte siirtämään osan rahoista muuta kautta.

Eikun juurikin tulee laskea toridiilin kautta menevä kaupanteko summa mahdollisimman alhaiseksi, ja maksaa loput kauppasummasta torin ohi.
Älä suostu ottamaan täyttä summaa torin kautta 😏

Toridiilissä on ongelmansa mutta kyllä se monelle ostajalle on melkeimpä vaatimus että tohtivat kauppoja tehdä. Turvamekanismit ovat mm. eBayssä, Traderassa, Vintedissä ja nyt myös Huuto.netissä jos ei haluaa Huuto Plussasta tms. maksaa (näin käsittääkseni).

Torille plussaa että ei tarvitse maksaa mitään eikä myöskään käyttää Toridiiliä jos ei halua.

Itse ostajana suosin kyllä Toridiiliä, myyjänä en kovin arvokkaita tuotteita mielelläni myy sitä käyttäen.

Eikun juurikin tulee laskea toridiilin kautta menevä kaupanteko summa mahdollisimman alhaiseksi, ja maksaa loput kauppasummasta torin ohi.
Älä suostu ottamaan täyttä summaa torin kautta 😏

Sinua juuri tarkoitin, ja tällä tavalla säästää vaan roposia, ja saa todennäköisesti halvat postit. Tai no, myyjähän ei säästä tässä mitään, kun nuo kulut maksaa ostaja.

..mutta hyvin olet pysynyt mielipiteessäsi, siitä plussaa.

--

..ja itse olen vieläkin sitä mieltä, että tuosta tulee vaan ongelmia, mutta ymmärrän tämän "optimoinnin". En kyllä kannusta ketään siihen.

Torin statsien mukaan 162 Toridiili kauppaa takana (tossa varmaan mukana myös ostot, mutta suurin osa myyntejä), ei ongelmia tähän mennessä.

Sinua juuri tarkoitin, ja tällä tavalla säästää vaan roposia, ja saa todennäköisesti halvat postit. Tai no, myyjähän ei säästä tässä mitään, kun nuo kulut maksaa ostaja.

Olen kyllä huomannut että myyjät suostuvat sen kannustimen myötä myöskin helposti, kun valtaosa rahoista on heillä heti, eikä Torin panttaamana.

Minulla ToriDiilillä myydessä kannustimena on myynnin helppous. Ei kiinnosta turha säätäminen.
Sellaistakin esiintyy torissa ja sinä olet elävä esimerkki vahvistamaan sen esiintymää.

Minulle ostamisessa ja myynnissä säätö on sitä mukavaa sisältöä, on tullut useasti tunnin keskustelut höpöteltyä noutokaupanteossa sekä myynnissä että ostossa.

Mikä homma tää on kun hakuvahti ilmoittaa uudesta kohteesta ja klikkaan heti ilmoituksen auki. Ilmoituksessa lukee että kohde julkaistu minuutti tai kaksi sitten, mutta jotenkin joku about 8-20hlö on ehtinyt sen siitä huolimatta lisätä suosikkeihin. Määrä ei muutu välttämättä mihinkään vaikka odottelisi muutaman tunnin. Ihan kuin joku botti olisi lisännyt suosikeiksi välittömästi kun ilmoitus on tullut julki.

Mikä homma tää on kun hakuvahti ilmoittaa uudesta kohteesta ja klikkaan heti ilmoituksen auki. Ilmoituksessa lukee että kohde julkaistu minuutti tai kaksi sitten, mutta jotenkin joku about 8-20hlö on ehtinyt sen siitä huolimatta lisätä suosikkeihin. Määrä ei muutu välttämättä mihinkään vaikka odottelisi muutaman tunnin. Ihan kuin joku botti olisi lisännyt suosikeiksi välittömästi kun ilmoitus on tullut julki.
Et kuoleta ilmotusta merkitsemällä myydyksi vaan muokkaat sitä lisäämällä uuden tavaran tiedot sinne ja julkaiset uudelleen. Nykypäivän kierrätystä.

Statistiikka

Viestiketjuista
307 241
Jäsenet
83 031
Uusin jäsen
Petteri456

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom