Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Sen tarkemmin keskustelua lukematta, mutta jos viittaat tuohon Mustangiin, niin coyote gen 2 ei kyllä ole 60-luvun moottori olettaen, että tuo auto on tehty jostain alkuperäisestä mustangista, eikä mistää ”kitcar” tyyppisestä ratkaisusta. Vai miten S550 Mustangin moottori voi muuten olla alkuperäinen 60-luvun Mustangissa?
Mä oletan että lainaamani viesti koski nimimerkki dmn kirjoittamaa tapausta, jossa selosti että auto oli ensin rekisteröity ja sitten muutoskatsastettu.

Mutta kysymys kyllä pätee, miten auton orkkismoottori voisi olla laiton? (ellei puhuta uudesta/uudehkosta autosta joka valmistettu jollekin muulle markkinalle ja päästönormit.)
 
Tarkoitin sitä dmn kirjoittamaa tapausta.
Jos autossa on orkkis-moottori niin miksi se sitten olisi muutoskatsastettu?
 
Muuttoautona saa kilpiin lähes vehkeen kuin vehkeen kunhan on ollut lähtömaassa laillinen. Nimimerkillä 8,2l moottori -57 vuoden autossa.
 
Laitoin autoni myyntiin Baanaan ja sain yllättävän hyvän tarjouksen. Mietin kuitenkin, miten voi tietää, että tarjouksen tehnyt autoliike on luotettava, kun sen tiedot näkee vasta hyväksymisen jälkeen.

Onko jollain kokemusta Baanan kautta myymisestä? Miten maksut ja auton luovutus käytännössä sujuivat?

Kiitos jo etukäteen kokemuksista!
 
Jos hyväksyt, se sitoo molempia puolia.
Autovexin kautta itse myynyt ja aina ollut ihan luotettava kumppani toisella puolella. Veikkaisin, että lähelle Autovexia on tapa. Kun hyväksyt, ostaja soittaa ja sovitte päivän koska viet auton. Sen jälkeen varmaan vielä tarkistavat tiedot ja kyselevät jne. Sitten kauppakirja missä tilitiedot mihin laittavat rahat. Rahojen siirrossa voi mennä päivä kaksi, riippuen onko velkaa vaiko puhdas.
 
Kaupankäynnin mekanismin voi itse sopia autoliikkeen kanssa, ei baana tai autovex toimi kuin tiedovälittäjinä.
Eli jos ostajana on joku Repan Auto Oy Ab, Petostie 6, 33100 Luihula, niin sovit vain että raha tilille ennen kuin varmenne ja / tai auto lähtee.
 
Jos hyväksyt, se sitoo molempia puolia.
Autovexin kautta itse myynyt ja aina ollut ihan luotettava kumppani toisella puolella. Veikkaisin, että lähelle Autovexia on tapa. Kun hyväksyt, ostaja soittaa ja sovitte päivän koska viet auton. Sen jälkeen varmaan vielä tarkistavat tiedot ja kyselevät jne. Sitten kauppakirja missä tilitiedot mihin laittavat rahat. Rahojen siirrossa voi mennä päivä kaksi, riippuen onko velkaa vaiko puhdas.
Kiitos vastauksesta. Ajattelin ensin laittaa Autovexin kautta, mutta se ei toiminut ollenkaan minulla, mitään ei tapahtunut kun painoin "Lähetä tarkastukseen". Paras tarjous, jonka sain Baanan kautta oli kuitenkin pari tonnia parempi kuin Autovexin alustava arvio.
 
Autovexissa ne käsin käsittelee ne nykyään ja täydentävät tietoja. Sitten vasta julkaistaan. Soittavat kyllä jos mennyt siihen tarkistukseen.
 
Autovexissa ne käsin käsittelee ne nykyään ja täydentävät tietoja. Sitten vasta julkaistaan. Soittavat kyllä jos mennyt siihen tarkistukseen.
Se ei mene eteenpäin siitä. Mitään ei tapahdu kun painan nappia. Ja sieltä tuli nyt myös seuraava sähköposti: ”Huomasin, että autosi tarjouspyyntö on vielä kesken. Jatka siitä mihin jäit alla olevan napin kautta.”
 
Se ei mene eteenpäin siitä. Mitään ei tapahdu kun painan nappia. Ja sieltä tuli nyt myös seuraava sähköposti: ”Huomasin, että autosi tarjouspyyntö on vielä kesken. Jatka siitä mihin jäit alla olevan napin kautta.”
Painin itse saman kanssa tänään, lähetä napista tuli vain selaimen logeihin "401 not authorized".
Korjaus oli rekisteröityä/kirjautua etusivulla sisään ja jatkaa tarjouspyynnön luontia, niin pyyntö lähti.
 
ChatGPT antoi seuraavat ohjeet auton myyntiin Baanan (tai Autovexin) kautta. Korjatkaa, jos jokin kohta on virheellinen:

  1. Sovit luovutusajankohdan liikkeen kanssa.
  2. Viet auton liikkeeseen (muista kaikki avaimet, huoltokirja, rekisteriote jne.).
  3. Käydään auto läpi ja tehdään luovutuskirja / kauppasopimus.
  4. Rahat maksetaan tilillesi — yleensä heti tai saman päivän aikana.
  5. Kun rahat näkyvät tilillä, teet luovutusilmoituksen Traficomin palvelussa.
Sen jälkeen vastuu siirtyy ostajalle. Älä tee luovutusilmoitusta ennen kuin rahat ovat varmasti tilillä.
 
Miksi postaat virheellistä AI-tuubaa ilman lähteitä?

Vastuu ei siirry ostajalle siltä osin kun kauppakirjassa toisin sovitaan.
Kuten kirjoitin, pyysin korjaamaan jos jokin kohta on virheellinen. Ei tarvitse vetää "AI-tuubaa" tähän, vaan voi ihan asiallisesti oikaista jos tietää paremmin. Sellaista ohjetta en hakenutkaan, jossa vastuu jäisi myyjälle, kun tarkoitus on nimenomaan luopua vastuusta. Kuinka yleistä muuten on, että kauppakirjassa vastuu jätetään myyjälle?
 
Viimeksi muokattu:
Kaupankäynnin mekanismin voi itse sopia autoliikkeen kanssa, ei baana tai autovex toimi kuin tiedovälittäjinä.
Eli jos ostajana on joku Repan Auto Oy Ab, Petostie 6, 33100 Luihula, niin sovit vain että raha tilille ennen kuin varmenne ja / tai auto lähtee.
Hyväksyin korkeimman tarjouksen ja ostajaksi paljastui Kamux. Pitääkö minun olla erityisen varuillani?
 
Hyväksyin korkeimman tarjouksen ja ostajaksi paljastui Kamux. Pitääkö minun olla erityisen varuillani?

Onko autossa puutteita ja onko ne mainittu todistettavasti myyjälle (kauppakirjassa, sähköposteissa, kuvakaappauksina viestittelystä tms.)? Näitähän on joskus ollut, että autoliikkeet soittelevat edellisen omistajan perään ehdottaen vastuunjakamista, kun seuraava omistaja löytää jotakin vikaa.

Rahat tilille ennen varmenteen siirtoa kuulostaa järkevältä, sillä et halua olla konkurssipesän velkojana, jos auto myydään eteenpäin samana päivänä ja rahat pitäisi tulla seuraavana, mutta autoliike onkin nurin. Autohan heillä on kuitenkin fyysisesti hallussaan maksaessaan, joten vaikka varmennetta ei vielä olisi, niin ei ole heille riski. Tänä päivänä toki tilisiirrotkin liikkuu sekunneissa, mutta jos yrittävät jotain, että myymäläpäällikkö/toimistosihteeri maksaa töihin tullessaan.

Ja omistajuuden siirtoa kannattaa tarkkailla Trafin sivuilta, että tekevät sen kohtuuajassa. Et halua maksaa vakuutuksia autosta, jota et enää käytä. Jos meinaa venyä viikkotolkulla, niin ilmoittaa että pistää auton seisontaan silloin ja silloin, että hoitakaa asia kuntoon.
 
Onko autossa puutteita ja onko ne mainittu todistettavasti myyjälle (kauppakirjassa, sähköposteissa, kuvakaappauksina viestittelystä tms.)? Näitähän on joskus ollut, että autoliikkeet soittelevat edellisen omistajan perään ehdottaen vastuunjakamista, kun seuraava omistaja löytää jotakin vikaa.

Rahat tilille ennen varmenteen siirtoa kuulostaa järkevältä, sillä et halua olla konkurssipesän velkojana, jos auto myydään eteenpäin samana päivänä ja rahat pitäisi tulla seuraavana, mutta autoliike onkin nurin. Autohan heillä on kuitenkin fyysisesti hallussaan maksaessaan, joten vaikka varmennetta ei vielä olisi, niin ei ole heille riski. Tänä päivänä toki tilisiirrotkin liikkuu sekunneissa, mutta jos yrittävät jotain, että myymäläpäällikkö/toimistosihteeri maksaa töihin tullessaan.

Ja omistajuuden siirtoa kannattaa tarkkailla Trafin sivuilta, että tekevät sen kohtuuajassa. Et halua maksaa vakuutuksia autosta, jota et enää käytä. Jos meinaa venyä viikkotolkulla, niin ilmoittaa että pistää auton seisontaan silloin ja silloin, että hoitakaa asia kuntoon.

Kauppakirjaan maininta, että auto myydään siinä kunnossa kuin se on myyntihetkellä ja että omistusoikeus siirtyy vasta kun koko kauppahinta on maksettu?

Onko pakko luovuttaa varmenteella? Traficom suosittelee luovutusilmoituksen tekemistä.
 
Kauppakirjaan maininta, että auto myydään siinä kunnossa kuin se on myyntihetkellä ja että omistusoikeus siirtyy vasta kun koko kauppahinta on maksettu?

Onko pakko luovuttaa varmenteella? Traficom suosittelee luovutusilmoituksen tekemistä.

Liikkeelle myydessä nyt kauppakirjat tehdään muutenkin, jo kirjanpidonkin takia. Ja muutenkin ihan järkevää tehdä luovari ja nykyään toki varmenne auttaa paljon.
Kamux nyt sen verran iso liike ettei se heti huomenna oo konkanssa.
 
Ja omistajuuden siirtoa kannattaa tarkkailla Trafin sivuilta, että tekevät sen kohtuuajassa. Et halua maksaa vakuutuksia autosta, jota et enää käytä. Jos meinaa venyä viikkotolkulla, niin ilmoittaa että pistää auton seisontaan silloin ja silloin, että hoitakaa asia kuntoon.

Eihän se tarvitse kuin itse lyödä pelit poikki trafissa niin ei tule enää seuraamuksia? 7pv on liikennevakuutus voimassa joka tapauksessa ja varmenne 14pv
 
Kauppakirjaan maininta, että auto myydään siinä kunnossa kuin se on myyntihetkellä ja että omistusoikeus siirtyy vasta kun koko kauppahinta on maksettu?

Asuntokaupoissa tuollaiset klausuulit ovatkin toimineet "hyvin" (eli ei - kun löytyy hometta, niin myyjä vastaa). Autokaupassakaan ne eivät suojaa ainakaan toiseen suuntaan, eli autoliikettä kuluttajan vaatimuksilta. Kauppalakia noihin autokauppoihin kai sovelletaan kumminkin päin (ostaessa ja myytäessä) sovelletaan kuluttajan myydessä autoliikkeelle, joten en usko, että ne vapauttavat asiakastakaan vastuusta, jos myy pommin autoliikkeelle täysin virheettömänä.

Luonnollinen kuluma toki sitten asia erikseen, ja jokin vastuuhan ostajallakin on tarkastaa kaupan kohde. Etenkin kun kyse on elinkeinonharjoittajasta.

Onko pakko luovuttaa varmenteella? Traficom suosittelee luovutusilmoituksen tekemistä.

Ei hajuakaan, en ole myynyt autoja. Ostaessa pikkuliikeeltä tehtiin kauppakirja, maksettiin ja saatiin varmenne, jolla auto sitten kotona omiin nimiin Trafin sivuilla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 044
Viestejä
4 967 293
Jäsenet
79 730
Uusin jäsen
inaj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom