NVIDIA ylitti ensimmäisenä yrityksenä 4 biljoonan dollarin markkina-arvon

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Tekoälyhurman siivittämä NVIDIA on rikkonut ensimmäisenä yrityksenä historiassa 4 biljoonan dollarin markkina-arvon. Arvo ylitettiin eilen sikäläistä aikaa. Arvo on ehtinyt jo laskemaan aavistuksen ja on uutista kirjoittaessa 3 biljoonaa 996 miljardia 476 miljoonaa dollaria eli 3 biljoonaa 417 miljardia 821 miljoonaa 695 tuhattu 966 euroa ja 79 senttiä.

Lähteet: Nvidia briefly crosses $4 trillion market cap — GPU maker and AI bulwark was the first to reach the milestone, https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/nvda

Viimeksi muokattu:
Toivottavasti ymmärtävät panostaa reilusti tuotekehitykseen kaikilla alueilla.. Jos lepäilevät laakereillaan, niin tuo kupla tulee puhkeamaan rumasti..

Laittaa miettimään voiko nvidian touhu jatkua tällä tahdilla vai tuleeko tekoälylle ongelmia kun riittävän energian saanti niille valtaville datakeskuksille on jo ilmeisesti ongelmissa maailmalla. Jonkin aikaa olen myös pohtinut, että koska ne oikeasti lopettaa myymästä piirejä muille kun voivat tehdä sen itse täysin ilman muita, niin kuin vaikkapa Apple tekee. :hmm: Jänniä juttuja, itse ajattelin seuraavan näyksterin kohdalla ostaa kilpailijoiden tuotteita, en halua osallistua nahtakin osamaksuihin.

Laittaa miettimään voiko nvidian touhu jatkua tällä tahdilla vai tuleeko tekoälylle ongelmia kun riittävän energian saanti niille valtaville datakeskuksille on jo ilmeisesti ongelmissa maailmalla. Jonkin aikaa olen myös pohtinut, että koska ne oikeasti lopettaa myymästä piirejä muille kun voivat tehdä sen itse täysin ilman muita, niin kuin vaikkapa Apple tekee. :hmm: Jänniä juttuja, itse ajattelin seuraavan näyksterin kohdalla ostaa kilpailijoiden tuotteita, en halua osallistua nahtakin osamaksuihin.
Mitä ne tekisi niillä piireillä? Myisivät datakeskuspalveluita..? Pitäisi perustaa uusi bisneshaara.. jota vastaan kilpailisi muiden piirejä käyttävät keskukset..
Kyllä luulisin, ettei kannata poistua ydinalueelta vaan koittaa pysyä piirien suorituskyvyssä kilpailijoita edellä ja sitten saa myytyä pirun kalleita piirejä, minkä vain kykenee valmistuttamaan ja kilpailu on vain pientä..

NVIDIAn arvo on siis ~14 kertaa Suomen bkt, tai toisin pyöriteltynä, koko EU:lla yhteensä on hiukan reilun 3 NVIDIAn verran velkaa. Onhan tuo melkoinen raha.

AI:hin liittyen ei ole pelkät kiihdyttimet mitkä ovat hurjassa vedossa. META houkutteli 200miljoonan kompensaatiopaketilla applella malleja tekevän hepun. META muillakin isohkoilla tarjouksilla houkutellut openai:lta porukkaa töihin. OpenAI rekrynnyt xAI:lta tekijöitä jne.

Lienee usko pohjalla, että jättämällä investoinnit välistä jäisi peruuttamattomasti jälkeen kun investoidaan konesaleihin ja ihmisiin noin valtavia summia. Microsofthan vuokrasi 3mile islandin ydinvoimalan ja sitä ajetaan nyt takaisin pystyyn. Uskonevat, että joku voi keksiä itse itseänsä parantavan järjestelmän ja se taho sitten karkaa horisonttiin.
According to the report, Meta offered Pang one of the largest packages seen (yet) in the AI brain-poaching wars, with the promise of more than $200 million spread out over multiple years.

Viimeksi muokattu:
Pörssikurssin kehityksestä kannattaa huomata, että dollarin arvo on samaan aikaan laskenut, joten euromääräisesti kurssinousu on ollut viimeisen vuoden kuluessa rauhallisempaa.

Pörssikurssin kehityksestä kannattaa huomata, että dollarin arvo on samaan aikaan laskenut, joten euromääräisesti kurssinousu on ollut viimeisen vuoden kuluessa rauhallisempaa.
Tällä ei varmaankaan nvidian ja nasdaqin kannalta ole kauheasti merkitystä kun nvidia ja nasdaq operoivat dollareina eivät euroina. Toki eurooppalaisen sijoittajan perspektiivi on tuo kun valuuttariski realisoituu. Valuuttapareja voi valita hyvin mielivaltaisesti jos haluaa lopputuloksen x, parempi arvioida kehitystä siinä valuutassa missä yritys ja pörssi operoivat.

Ei koskaan. Pieni pala isosta kakusta on enemmän kuin mitä nvidia saisi jos yrittäisi rakentaa yhden firman ai softa ja konesalimonopolia. Nvidian asiakkaillahan on jo omat piirit olleet työn alla/konesaleissa ja muut kilpailijat kuten amd, tenstorrent, groq, intel, huawei... tarjolla. Nvidia vetäis päin seinää jos lopettaisi piirimyynnin muille. Google, meta, microsoft, amazon, tesla/xai,... kaikilla noilla omat piirit nvidian gpu:n lisäksi.

Viimeksi muokattu:
Tämä AI kultti ei hirveästi kiinnosta, mutta kuka siis näitä konesaleja käyttää ja mihin tarkoitukseen? Tuntuu hieman järjettömältä tuo summa jos sillä rahalla ei saa parempaa kuin koomiset diipa daaba vastaukset esim. Googlen ja Microsoftin AI generoiduissa nettihauissa.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 894
Jäsenet
78 323
Uusin jäsen
Niilo-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom