Oluen paneminen itse

Hapettuminen on edelleen biologinen reaktio, joka pahenee ajan kanssa. Se NEIPA menee vaan huonommaksi, mutta jos olisitte vaikka juoneet sen "tuoreena", niin tuskin olisi mitään sivumakuja tullut.

Hapettuminen on edelleen biologinen reaktio, joka pahenee ajan kanssa. Se NEIPA menee vaan huonommaksi, mutta jos olisitte vaikka juoneet sen "tuoreena", niin tuskin olisi mitään sivumakuja tullut.

Joo, tuoreena se olikin oikein maukasta. Pettymys oli siis aikamoinen, kun ajateltiin että parin viikon päästä olisivat vielä maut hieman tasaantuneet.

Nostetaan ketjua vähän ylös.

Olen siis muutaman vuoden enemmän tai vähemmän harrastanut oluen panoa. Uutteilla olen mennyt, joista on mielestäni tullut ihan hyvää olutta. Nyt olisi aika mennä harrastuksessa eteenpäin, eli seuraava askel olisi pussimäskäykseen siirtyminen. Aluksi ajattelin, että ostaisin vaan ihan tavallisen ison kattilan, mutta kun katselin noita mäskäyskattiloiden hintoja, niin en näkisi sitä kovin pahana investointia ostamalla suoraan sellaisen.

Esim. tällainen 35 litran mäskäyskattila irtoaisi noin160 eurolla. Mielipiteitä? Luulisi, että tällä pääsisi hyvin alkuun.

Olen siis muutaman vuoden enemmän tai vähemmän harrastanut oluen panoa. Uutteilla olen mennyt, joista on mielestäni tullut ihan hyvää olutta. Nyt olisi aika mennä harrastuksessa eteenpäin, eli seuraava askel olisi pussimäskäykseen siirtyminen. Aluksi ajattelin, että ostaisin vaan ihan tavallisen ison kattilan, mutta kun katselin noita mäskäyskattiloiden hintoja, niin en näkisi sitä kovin pahana investointia ostamalla suoraan sellaisen.

Esim. tällainen 35 litran mäskäyskattila irtoaisi noin160 eurolla. Mielipiteitä? Luulisi, että tällä pääsisi hyvin alkuun.

Siitä vaan, mutta kannattaa huomioida, että se pussi täynnä mallasta painaa sitten melkoisesti. Itse ostaisin ehkä sen 25L version, kun tuntuu sopivammalta eräkoolta.

Ja jos rahasta kiinni , niin IKEAsta saa 10L kattilan ja siinä voi tehdä pienempiä eriä.

Skippaa tuo pussimäskäysvaihe kokonaan ja siirry suoraan piippumäskäykseen ja keittokattilaan, joka on samassa laitteessa. Jossain kattilassa pussimäskääminen on vähän vaivalloista touhua, mielellään siihen tarvitaan nuo lisäosat kun jos pussi on suoraan kattilan pohjassa kiinni niin lämmityssykli saattaa kuumentaa kattilan pohjaa liikaa pussin lämmönkestoon nähden. Ja sitten se täysi mäskipussi tosiaan painaa aivan helvetisti.

Jos pussimäskäisin, niin tekisin sen varmaan jenkkityylin kylmälaukkuversiona, jossa vain lisätään sopivan kuumaa vettä ja annetaan sen jälkeen mäskin muhia itsekseen. Ja sitten pussi nostetaan ilmaan sieltä jollain vinssillä eikä edes huuhtelua välttämättä tehdä.

Noita yhdistelmälaitteita on monenlaisia, hintaluokka alkaa siitä n. 500 eurosta(brew monk ja sen kopiot) ja aina useampaan tuhanteen (braumeister).

Kannattaa katsoa onko tori.fi:ssä tarjolla vähän käytettyjä. Tämä(kin) harrastus oli kovin suosittua muutama vuosi sitten mutta nyt on tultu vähän alaspäin ja tarvikesettejä jossa on kaikki tarvittava jäähdyttimineen, desinfiointiaineineen jne. saa ostettua todella edullisesti. Facebookissa oli muistaakseni sekä pirkanmaalla että pk-seudulla jotkut ryhmät aiheeseen liittyen myös.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 718
Jäsenet
82 518
Uusin jäsen
Latapsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom