Oman pelin julkaiseminen Steamissä?

Liittynyt
19.10.2019
Viestejä
5
Täällä lienee useitakin pelintekijöitä, jotka ovat julkaisseet pelinsä Steamissä? Steam Directin ohjeet ovat jenkkikeskeiset ja epäselvät, eikä googlellakaan löytynyt konkreettista tietoa siitä miten homma toimii suomalaiselle erityisesti maksuliikenteen osalta. Osaisiko joku auttaa seuraavien pähkäilyjen kanssa:
  • Voiko pelin julkaista täysin yksityishenkilönä, käyttäen pelkästään omia henkilötietoja ja tilinumeroa, vai pitääkö tulot tilittää aina yrityksen kautta?
  • Jos pelin julkaisee yksityishenkilönä, voiko Steamissä pelin julkisesti näkyvissä tiedoissa silti käyttää tekijänä/julkaisijana jotain muuta kuin omaa nimeä?
  • Voiko tulojen tilittämiseen käyttää laskutusosuuskuntaa?
  • Miten verotus käytännössä hoituu, jos ja kun tulot jäävät selvästi alle kymppitonnin ALV-rajan (oletetut tulot kymppejä tai korkeintaan satasia koko pelin elinkaaren ajalta)?
    • Ilmoitetaanko verotukseen liittyen itse jotakin jonnekin, hoitaako Steam jotain automaattisesti?
Pähkäilyjen taustalla ovat seuraavat huolet, jälkimmäiseen kohtaan saa mieluusti myös ottaa kantaa jos jollain on oikeaa kokemusta:
  • En halua perustaa minkään tyyppistä yritystä, koska kyseessä ei todellakaan ole elinkeinon harjoittaminen, pelistä saatava tulo tulisi olemaan joko 0 euroa mikäli pelin julkaisee ilmaisena tai aivan pähkinöitä jos sille lätkäisisi parin euron hintalapun (jotta se ei hukkuisi ilmaispelien massaan).
  • En haluaisi omaa nimeäni näkyville edes ilmaisen pelin yhteyteen, koska olen tällä hetkellä lomautettuna ja kuullut kauhutarinoita siitä miten pelin julkaiseminen (tai pelin kehittämiseen millään tavalla osallistuminen) johtaa tukien katkaisemiseen. (Pelin kehittäminen ei oikeasti estä oikeiden töiden vastaanottamista millään tavalla, puuhailen peli- ja muiden projektien parissa iltaisin ja viikonloppuisin aivan samalla tavalla töissä käydessänikin.)
 
Terve! Olen itse julkaissut pari peliä Steamissa, ja voin kertoa omasta kokemuksestani jonkin verran:

  • Voiko pelin julkaista täysin yksityishenkilönä, käyttäen pelkästään omia henkilötietoja ja tilinumeroa, vai pitääkö tulot tilittää aina yrityksen kautta?
Kyllä voi, tällöin teet sopimuksen suoraan Valven kanssa yksityishenkilönä.

  • Jos pelin julkaisee yksityishenkilönä, voiko Steamissä pelin julkisesti näkyvissä tiedoissa silti käyttää tekijänä/julkaisijana jotain muuta kuin omaa nimeä?
Kyllä, olen itse käyttänyt meidän pelitiimin nimeä. Oikeaa nimeäsi ei käytetä oikeastaan kuin sopimuksissa Valven kanssa.

  • Voiko tulojen tilittämiseen käyttää laskutusosuuskuntaa?
Voi käyttää, tällöin tosin jos on olemassa yritys, eli osuuskunta, voisit yhtä hyvin julkaista pelin sen kautta.

  • Miten verotus käytännössä hoituu, jos ja kun tulot jäävät selvästi alle kymppitonnin ALV-rajan (oletetut tulot kymppejä tai korkeintaan satasia koko pelin elinkaaren ajalta)? Ilmoitetaanko verotukseen liittyen itse jotakin jonnekin, hoitaako Steam jotain automaattisesti?
Steam maksaa verot pelituotteista joita sinulla on myynnissä, sen veroprosentin mukaan jonka itse olet ilmoittanut. Tästä verotuksesta löytyy tietoa ihan Valven omilta sivuiltakin: https://partner.steamgames.com/doc/finance/taxfaq
 
  • Jos pelin julkaisee yksityishenkilönä, voiko Steamissä pelin julkisesti näkyvissä tiedoissa silti käyttää tekijänä/julkaisijana jotain muuta kuin omaa nimeä?
Kyllä, olen itse käyttänyt meidän pelitiimin nimeä. Oikeaa nimeäsi ei käytetä oikeastaan kuin sopimuksissa Valven kanssa.

Pitääkö pelitiimin nimi jotenkin rekisteröitä (maksaako jotain) ettei joku toinen voi käyttää samaa nimeä vai onko se vapaasti valittavissa?
 
Tämä on ikuvanha ketju, mutta kyselisin onko kenelläkään tuoretta käytännön kokemusta pelien myynnistä Steamin kautta, erityisesti verotuksen kannalta. Olisin hitusen eri mieltä yllä olevien kommenttien kanssa, mitä itse olen näitä asioita selvittänyt. Arvonlisäverotuksen osalta kyseessä on sähköinen kauppa markkinapaikan kautta. Arvonlisäverotuksessa tuo katsotaan komissiokaupaksi, eli pelintekijä myy pelin (sähköisen palvelun) kauppapaikalle (Steamille) ja Steam myy ne kuluttajalle. Ja kun kauppapaikka on sijoittautunut Yhdysvaltoihin, kyseessä on nollaverokannan myynti Suomessa. Joten alvista ei huolta. Jos jollakin on käytännön kokemuksia, jotka osoittavat toiseen suuntaan niin olisin kiitollinen korjauksesta.

Sen sijaan tuloveropuoli on hämärämpi. Ymmärtääkseni Steam pidättää myynneistä Yhdysvaltojen lainsäädännön mukaisen ennakonpidätyksen, ellei Steamille toimita tietoja sovellettavasta verosopimuksesta Suomen ja Yhdysvaltojen välillä. Kun tämän tekee niin (jos ymmärsin oikein) lähdevero on nolla ja maksat tuloista veron vain Suomeen. Jos tätä ei tee, maksaa käytönnössä veron Yhdysvaltoihin ja vielä Suomeen ja sitä pitää yrittää jälikäteen saada takaisin kaksinkertaisen verotuksen hyvitysmenettelyillä. Onko jollakin kokemusta tästä puolesta ja onko tämä sinne päinkään. Mitä käytännön toimita tähän liittyy. Ja onko merkitystä, että toiminko yksityishenkilönä, toiminimenä vai osakeyhtiönä.
 
Tämä on ikuvanha ketju, mutta kyselisin onko kenelläkään tuoretta käytännön kokemusta pelien myynnistä Steamin kautta, erityisesti verotuksen kannalta. Olisin hitusen eri mieltä yllä olevien kommenttien kanssa, mitä itse olen näitä asioita selvittänyt. Arvonlisäverotuksen osalta kyseessä on sähköinen kauppa markkinapaikan kautta. Arvonlisäverotuksessa tuo katsotaan komissiokaupaksi, eli pelintekijä myy pelin (sähköisen palvelun) kauppapaikalle (Steamille) ja Steam myy ne kuluttajalle. Ja kun kauppapaikka on sijoittautunut Yhdysvaltoihin, kyseessä on nollaverokannan myynti Suomessa. Joten alvista ei huolta. Jos jollakin on käytännön kokemuksia, jotka osoittavat toiseen suuntaan niin olisin kiitollinen korjauksesta.

Sen sijaan tuloveropuoli on hämärämpi. Ymmärtääkseni Steam pidättää myynneistä Yhdysvaltojen lainsäädännön mukaisen ennakonpidätyksen, ellei Steamille toimita tietoja sovellettavasta verosopimuksesta Suomen ja Yhdysvaltojen välillä. Kun tämän tekee niin (jos ymmärsin oikein) lähdevero on nolla ja maksat tuloista veron vain Suomeen. Jos tätä ei tee, maksaa käytönnössä veron Yhdysvaltoihin ja vielä Suomeen ja sitä pitää yrittää jälikäteen saada takaisin kaksinkertaisen verotuksen hyvitysmenettelyillä. Onko jollakin kokemusta tästä puolesta ja onko tämä sinne päinkään. Mitä käytännön toimita tähän liittyy. Ja onko merkitystä, että toiminko yksityishenkilönä, toiminimenä vai osakeyhtiönä.

En osaa yhtään sanoa mutta kysyisin ehkä täältä vielä, voi löytyä helpommin asiasta tietäviä kuin tämän ketjun otsikolla:

 
Sen sijaan tuloveropuoli on hämärämpi. Ymmärtääkseni Steam pidättää myynneistä Yhdysvaltojen lainsäädännön mukaisen ennakonpidätyksen, ellei Steamille toimita tietoja sovellettavasta verosopimuksesta Suomen ja Yhdysvaltojen välillä. Kun tämän tekee niin (jos ymmärsin oikein) lähdevero on nolla ja maksat tuloista veron vain Suomeen. Jos tätä ei tee, maksaa käytönnössä veron Yhdysvaltoihin ja vielä Suomeen ja sitä pitää yrittää jälikäteen saada takaisin kaksinkertaisen verotuksen hyvitysmenettelyillä. Onko jollakin kokemusta tästä puolesta ja onko tämä sinne päinkään. Mitä käytännön toimita tähän liittyy. Ja onko merkitystä, että toiminko yksityishenkilönä, toiminimenä vai osakeyhtiönä.
hyväksytty_W-8BEN.png



Oli kyllä aikamoinen taistelu keväällä Steam Partneriksi pääsemisen kanssa toiminimellä kun ei ole byrokratia tuttua. Tuossa minun läpimennyt W-8BEN. Royalty copy 0%, eli ei tartte maksaa Amerikkaan veroja. Oy:lle on eri lomake.

Tässä omia ongelmia joihin homma tyssäsi:
-Puhelimen selfie-kameran resoluutio ei ollut tarpeeksi tarkka kun piti ottaa selfie henkilötodistuksen kanssa
-Ajokortti ei kelvannut henkilötodistukseksi, vaikka se on voimassa vielä kymmeniä vuosia ja jouduin hakemaan uuden passin
-Kun Steam Partneriksi haetaan toiminimellä sinne rekisteröidytään as individual, eli yksityishenkilönä. Unohda kaikki Suomen yrityshommat ja Y-tunnukset, käytä omaa nimeä, älä toiminimen nimeä jos sillä on nimi. TIN kohtaa ei laiteta Y-tunnusta vaan henkilöturvatunnus, kuten USA:ssa tehdään. Lopuksi kun hakemus on mennyt läpi voit kirjoittaa toiminimen nimen Developer kohtaan.
-Kommunikaatio oli kokoajan huonoa, eikä hylkäyksistä tullut minkäänlaisia ilmoituksia mailiin, kuten ei myöskään aina kerrottu syytä mihin homma kusi. Nyt Steam Partnerina saa kyllä hyvää palvelua.

Mutta mitä jos oon avannu toiminimelle oman tilin pankkiin ja sen tilin omistaja on se toiminimen nimi, jota ei lue missään kohti hakemusta. Niidenhän pitää olla samat!??
Ei hätää. Mulla on MottiBitti-toiminimelle oma tili, ja sen omistaja on MottiBitti. Mulla on tilin käyttöoikeus, joka näytti riittävän Steamille, vai tarkastikohan sitä edes kukaan missään välissä.

Vielä ei tosin ole tullu pennin hyrrää, mutta elokuun alussa pitäis tulla, kun eilen meni myynti yli $100. Sitä pienempiä summia eivät ala maksamaan.
VR-Reader -50%, ePub-tuki, optimointia ja UI/UX päivitystä toivottavasti vielä tässä kuussa.
 
Viimeksi muokattu:



Tuossa hyvä tutoriaali valmiin pelin siirrosta Steamiin. Videolla ei mainita, mutta varmista että Steam Guard on asennettuna puhelimeen tai että saat jotenkin sen Steamiin kirjautumisen turvakoodin merkkeinä(ei QR-koodina), että voit kirjoittaa sen komentoriville kun sen aika tulee.

Toinen tärkeä juttu on Launch Options. Mulla vähän kusahti julkaisupäivänä ja tuli palautuksia, kun en ollut hokannut lisätä sinne, että tämä on VR-ohjelma ja sen pitää näkyä SteamVR:n listassa. Niin paljon hommia hoidettavana, että aina jää jotain huomaamatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 197
Viestejä
4 833 206
Jäsenet
78 211
Uusin jäsen
juibe123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom