Omat kolaroinnit (ja mahdollisesti muut töpeksinnät)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 435
Maanantaina se sitten viimein tapahtui, ensimmäinen kunnollinen rysäys peuran kanssa. Olen pari kertaa aiemminkin osunut mutta niillä kerroilla oli vasat kyseessä, nyt oli täysikasvuinen sarvipää.

Mittarin mukaan vauhtia 90, todellinen aika tarkkaan 84. Yhtään ei ehtinyt jarruttamaan, elukka tuli vasemmalta puiden takaa kohdasta jossa on (ainakin ollut) peltotien liittymä. Jäi vielä A-pilarin taakse sopivasti näkymättömiin ennen kuin oli ihan edessä.

Mites muilla on pelti rytissyt?

IMG20250714154917~2(1).jpg

IMG20250714161320.jpg
IMG20250714163943.jpg
IMG20250714154936.jpg
 
Muutama tulee nyt äkkiseltään mieleen. Tuoreinkin taitaa olla jostain vuodelta 2015 tms.

Saksassa radalla ajaessa prätkä oli kaatunut mutkan takana. En kerinnyt muuta siinä ihmettelemään muuta kuin lyömään jarrut pohjaan etten lanaa tiellä toikkaroinutta prätkäkuskia. Autossa ei ABS:iä, keskimoottori ja kevyt keula -> Jarrut lukkoon ja niin lyhyt aika reagoida etten ehtinyt mitään muuta kyllä siinä miettimään kun olla ajamatta ukon yli. Tuloksena auto seinään ja lavetilla pois. Tästä tuli pidempi ja raskaampi saaga kuin alkuun kuvittelin ja jouduin sitten vielä Saksassa menemään käräjilläkin käymään tästä, en onneksi tosin syytettynä vaan todistajan ominaisuudessa kun prätkäkuski oli joku italialainen mutkatukka ja oli jotain vakuutuspetosta ilmeisesti yrittänyt ja väittänyt että minä kaadoin hänet törmäämällä perään.

Toinen hauskempi oli, kun ajeltiin kaveriporukalla joskus junnuina takavetoautoilla talvella sellaista lenkkiä perät sivulla. Joka kierroksella piti nostaa vauhtia 5km/h. Viimeisellä kierroksella totesin että ei tämä millään taitu kun edellisellä kierroksellakin jo kolattiin ojanpohjaa. No eihän se taittunut ja vedettiin tuon ojan yli pellolle. En kerinnyt edes kissaa sanoa kun siellä oli jo ukot tönäämässä. Ei noussut -> Soitettiin kaveri hinaamaan. Eikös samaan aikaan tullut joku vanha patu siihen ja oltiin ihan varmoja että tulee siihen jotain möyhöämään kaahaamisesta keskellä yötä. No patu tulikin tönäämään ja naureskeli touhuja ja värjäili jotain omia välikoppa-escort toilailujaan. Oli super hyvä tyyppi ja kaikilla oli hauskaa.

Joskus ihan alkupään Jaguar XF:llä peruutin pysäköintihallissa peruutuskameraan luottaen. No jossain kohtaa sitten jysähti kunnolla, mutta kuva liikkui vielä varmaan 5 sekuntia tuon kolauksen jälkeen. Oli hiukan laginen peruutuskamera ja siihen luottaen peruutin sitten seinään. Siinä nyt ei onneksi paljon damagea ehtinyt tulla.
 
Aikoinaan, kun kortti oli ollut muutaman kuukauden kääntyi risteyksessä auto suoraan eteen ja oma auto lunastukseen. Vastapuoli oli kertomansa mukaan laittanut omaa autoaan hartaudella kuntoon, ja kuskin isä yritti vielä jälkikäteen puhua kolaria kirjoittaneen syyksi.

Edellisellä autolla tuli kahdesti peuran kanssa kokeiltua peltien kestävyyttä. Ensimmäisellä kertaa vastaantuleva ajoi peuran päälle ja heitti sen suoraan eteen. Ylihän tuli ajettua, keulaa uusiksi. Reilua vuotta myöhemmin lähes samassa paikassa yritti peura liftata kyytiin n. 80km/h nopeudessa, molemmat kuskinpuolen ovet vaihtoon.
 
Minä ajoin suoraan ja viereisellä kaistalla kuorma-auto ajoi oikealle kääntyvien kaistaa. Nopeutta oli aika tasan sen 50 mitä oli rajoituskin. Siltä tieltä, mille kuorma-auto oli kääntymässä, tuli kolmion takaa auto eteen. Joku oikosulku kai tuli kuskille kun lähti ajamaan, vaikka kuorma-auto peitti häneltä näkymän. Hieman ehdin jarruttaa, mutta kun oli talvi niin ei siinä ehtinyt nopeus laskea yhtään. Törmäsin tietysti sen toisen kylkeen. Omasta autosta keula ruttuun ja lunastukseen meni. Henkilövahinkoja ei tullut ja vastapuolen vakuutus korvasi omasta autosta enemmän kuin osasin odottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 314
Viestejä
4 847 900
Jäsenet
78 390
Uusin jäsen
sizing_senator893

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom