Omdia: Taulutietokonemarkkina pysyi ennallaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä - loppuvuoden näkymissä haasteita

Juha Kokkonen

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
1778145632134.png

Markkinatutkimusyhtiö Omdian raportin mukaan globaali taulutietokonemarkkina kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä marginaalliset 0,1 %. Laitteita toimitettiin noin 37 miljoonaa kappaletta, josta Apple oli markkinaykkönen noin 14,8 miljoonalla iPadilla. Ennusteet loppuvuoden osalta ovat varovaisia, sillä etenkin edullisen massamarkkinakategorian odotetaan kohtaavan haasteita

Lähde: https://omdia.tech.informa.com/pr/2...-percent-in-q1-2026-as-demand-outlook-weakens

Taulutietokone, maailman turhin keksintö. Toivottavasti nämä jäisi menneen talven lumeksi jossain vaiheessa. Kuka tarvitsee jotain venytettyä puhelinta? Jos haluaa isomman näytön, niin ostetaan läppäri.

Läppäri on todella kömpelö ja lämmin verrattuna kevyeen tablettiin. Läppärit myös syö akkua myös pois päältä ollessaan toisin kuin tabletit. E-kirjojen lukeminen yms. paljon mukavampaa tabletilta kuin tietokoneelta. Itekin lähipiirille ostanut iPadit läppärien tilalle

Läppäri on todella kömpelö ja lämmin verrattuna kevyeen tablettiin. Läppärit myös syö akkua myös pois päältä ollessaan toisin kuin tabletit. E-kirjojen lukeminen yms. paljon mukavampaa tabletilta kuin tietokoneelta. Itekin lähipiirille ostanut iPadit läppärien tilalle
No kirjathan nyt luetaan paperilta eikä mistään silmiä kuluttavalta näyttöruudulta. Puhelimella puhelut ja viestit ja satunnaiset nettiselailut. Läppärillä tehdään töitä. Tabletti on väliinputoaja, jolla ei tee mitään.

Ihan turhaahan tämä on vääntää, että mikä tuote on kenellekin tärkeä tai turha, mutta kun aloitettiin, niin kyllähän tuo minullakin on tabletit jääneet lähinnä pölyttymään. Ihan kiva idea tuollainen kevyt isonäytöllinen mobiililaite, mutta kun se on vaan niin rajoittunut. Puhelimella tekee aika paljon ja sitten kun mobiilikäyttöjärjestelmän toiminnallisuus loppuu, niin tuollainen kevyt ultrabookki Windows läppä on paras valinta myös reissuun mukaan.

Läppäri ei ole kovin kätevä jos haluaa katsoa leffaa, sarjaa tai vain surffata netissä kun makoilee esimerkiksi sohvalla, ja puhelimen näyttö on turhan pieni tuollaiseen.

(ja ennen kuin ehdotat, että lefat katsotaan TV:stä niin en omista sellaista vähäisen tilan vuoksi vaan ainoat ruudut on tietokoneen näytöt ja joskus on vain mukavampi katsoa leffaa lojuten sohvalla/sängyssä kuin istua tietokoneen ääressä)

Itselläni taitaa olla neljäs tabletti menossa: ensimmäinen oli 7" Asus Nexus 7 vuodelta 2013, sen jälkeen oli pari halvempaa Samsungia ja nyt Tab S8.

En jaksa perustella, tabletti on mulla eniten käytetty laite, se varmaan riittää sulle.

"minä en tarvitse tätä, joten näitä ei pitäisi valmistaa" on jo niin typerä argumentti että varmaan kannattaa pohtia osaatko oikeasti lukea niitä kirjoja mitä luet paperilta.

En jaksa perustella, tabletti on mulla eniten käytetty laite, se varmaan riittää sulle.

"minä en tarvitse tätä, joten näitä ei pitäisi valmistaa" on jo niin typerä argumentti että varmaan kannattaa pohtia osaatko oikeasti lukea niitä kirjoja mitä luet paperilta.

Täydellinen vastaus. Ja kirjathan itse luen aina silmiä kuluttamattomalta E-ink näytöllä varustetulta lukulaitteelta, mutta olenkin harrastaja niin suosittelisinko lukulaitetta sellaiselle jota ei kiinnostai tai haittaa? En suosittelisi.

Lue mistä haluat, mutta miksi sinua kiinnostaa miten muut elävät elämäänsä?
No eipä tuo tässä asiassa juurikaan vaikuta ja rehellisesti, en uskonut, että mielipiteeni herättäisivät näinkin kiivasta keskustelua. Tässähän nyt väitellään kutenkin kulutuskrääsästä, että kenen krääsä on kaikista vähiten turhaa ja niin edespäin.

Mutta rehellisyyden nimissä, olen itsekin muutaman tabletin omistanut ja niiden kohtalo on aina sama. Muutama kuukautta aktiivista käyttöä, pari vuotta satunnaista käyttöä ja sitten ne jää jonnekin kaapinpohjalle pölyttymään. Sitten taas, kun jonkin sortin käyttöä keksisi, niin huomaakin, että se vanha tabletti on jäänyt sekä raudan, että softan ostalta reliikiksi. Läppärillä pärjää sen 5-10 vuotta helposti, kunhan tajuaa sen Asuksen napata hyllystä. 1000e-1500e mielestäni hyvä hintaluokka. Siitä halvemmat on hetipaskaa ja siitä kalliimmilla ei saa enää niin hirveästi lisähyötyä per euro (no ehkä pelikäyttöön voidaan venyttää tuo hintaluokka jopa 2000e saakka).

Statistiikka

Viestiketjuista
306 860
Jäsenet
82 958
Uusin jäsen
petri_bbs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom