Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on Firefoxissa asetukset päällä että aina kun suljen selaimen, se siivoaa pois kaikki evästeet, offline datat, cachet jne. Tarkoittaa sitä että loggaudun joka kerta sisään uudessa sessiossa ikäänkuin tuoreena käyttäjänä, ainakin mitä tulee exästeisiin (en tiedä tekevätkö jotkut sivustot päätelmiä muillakin tavoin, esim. IP-osoitteeni tai vieläkin tarkemman profiloinnin avulla).En nyt ihan "tuoreeltaan" (noin 10v takaa) muista mutta ehkä ennenkuin rekisteröityy (tai jos tulee ilman rekisteröitymistä) tuollainen voi tulla. Mutta sen jälkeen kun sen on kerran hyväksynyt (ja rekisteröitynyt) on ihan järkevää ja jopa hyvän käytännön mukaista ettei sitä tarvitse jatkuvasti toitottaa.
Hieman sama kuin Suomalainen mies parisuhteessa, jos sitä kerran on sanonut että rakastaa toista eipä sitä tarvitse ikinä enää mainita ellei asia muutu...![]()
Koitin äsken ihan yksinkertaisesti avaamalla InPrivate-selaimen ja sillä ainakin kysyy kekseistä
![]()
Onnistuuhan se noinkin, mutta selaimissa on kyllä "yksityinen istunto" -ominaisuus, joka tekee ton. Esim. chromessaki voit kyl avata ikkunan, joka ei jätä historiaa eikä evästeitä, kun suljet sen ikkunan.Vielä tarkennuksena että mulla on yleensä kaksi eri selainta rinnakkain käytössä, Windows koneissa Edge + Firefox ja Linux-koneissa Chromium + Firefox. Juurikin sen takia että Edge tai Chromium ovat oletusasetuksilla eli ne tallentavat kaikki evästeet ja pitävätkin ne, kun taas Firefox on tuossa suhteessa tiukennettu eli se tuhoaa kaikki exästeet yms. aina selaimen sulkiessa.
Edgeä ja Chromea/Chromiumia sitten käytänkin sivustoilla joilta en halua esim. loggautua ulos sessioiden jälkeen, ja Firefoxia sellaisilla joilla puolestaan haluan tietoturvan takia (verkkopankki, OmaPosti, Wilma jne.), tai sellaiset saitit/palvelut jotka välillä tuntuvat bugaavan vanhoilla evästeillä ja suositellaan välillä siivoamaan evästeet pois tai "menemään uudella selaimella".
Tarkoittaa sitä että loggaudun joka kerta sisään uudessa sessiossa ikäänkuin tuoreena käyttäjänä, ainakin mitä tulee exästeisiin (en tiedä tekevätkö jotkut sivustot päätelmiä muillakin tavoin, esim. IP-osoitteeni tai vieläkin tarkemman profiloinnin avulla).
Tuo kuulostaa uskottavalta selitykseltä, jos noin on. En tiennyt tuosta rajauksesta että evästeilmoitusta ei tarvitse jos käyttää vain ns. välttämättömiä evästeitä.Techbbs ei tosiaan kysele evästeistä, mutta io-tech.fi pääsivu kysyy kyllä. Ilmeisesti foorumi ei käytä kuin välttämättömiä evästeitä, jolloin kyselyä ei tarvi tehdä. Ylläpito toki tietää asianlaidan paremmin, mutta näin tulkitsisin itse tämän.
Joo, nyt näyttää kyselevän (Firefox, normaali tila). Aamulla kun testasin samalla masiinalla ja selaimella, niin ei tullut kyselyä (tai sitten olin vaan puusilmä).Kyllä mulla kysyy kekseistä foorumilla vivaldilla ja private window
![]()