Paljonko teillä jää rahaa käteen pakollisten laskujen/menojen jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rxd
  • Aloitettu Aloitettu
Ihailen kyllä aina tälläistä nuukailua :tup:

Mutta noin muuten tavaran hordaaminen varastoissa sotii vähän sitä vastaan. Onko nuo varastot (oliko useampi?) lähellä? Ja vaikka olisi niin käytätkö tavaroita mitä siellä on? Vai vietkö vaan "aarteita" varastoon. Materiaan on helppo ripustautua ja varsinkin kun aina jollain on jotain arvoa niin sitä ei ole helppo heittää pois. Timangit talteen ja loput myyntiin/roskiin!

Jep se "arvokas" tavara ei välttämättä enään olekkaan arvokasta jos maksaa säilytyksestä useita tonneja muutaman vuoden aikana. Kannattavampaa hävittää ja sit ostaa 10 vuoden päästä uudet jos vielä tarvitsee.

Ihailen kyllä aina tälläistä nuukailua :tup:

Mutta noin muuten tavaran hordaaminen varastoissa sotii vähän sitä vastaan. Onko nuo varastot (oliko useampi?) lähellä? Ja vaikka olisi niin käytätkö tavaroita mitä siellä on? Vai vietkö vaan "aarteita" varastoon. Materiaan on helppo ripustautua ja varsinkin kun aina jollain on jotain arvoa niin sitä ei ole helppo heittää pois. Timangit talteen ja loput myyntiin/roskiin!
Jep se "arvokas" tavara ei välttämättä enään olekkaan arvokasta jos maksaa säilytyksestä useita tonneja muutaman vuoden aikana. Kannattavampaa hävittää ja sit ostaa 10 vuoden päästä uudet jos vielä tarvitsee.

Tietty jos se ullakkovarasto kuuluu asuntoon, eikä siitä siten tarvi maksaa erikseen niin samahan sitä on käyttää...

Eikö nuo "kanahäkit" aina tule asunnon mukana, vai oikeastikko pitää joissain taloyhtiöissä sellainen ostaa erikseen? Itsellä oli edellisessä niin pieni koppi, että juuri mahtui rengassarja sinne pinoon eikä mitään muuta. Nyt on onneksi aivan loistavan iso varasto, jossa kahden auton rengassarjat ja isot hyllyt muulle tavaralle.

Tässä oli kyse ihan erillisistä ostetuista varastoista (ei sentään mene mitää sikamaista kk vuokraa, mutta vastike juoksevana kuluna ja sidottuna pääomaa). Ja ymmärsin aiemmin, että niitäkin oli enempi kuin 1.

Eikö nuo "kanahäkit" aina tule asunnon mukana, vai oikeastikko pitää joissain taloyhtiöissä sellainen ostaa erikseen? Itsellä oli edellisessä niin pieni koppi, että juuri mahtui rengassarja sinne pinoon eikä mitään muuta. Nyt on onneksi aivan loistavan iso varasto, jossa kahden auton rengassarjat ja isot hyllyt muulle tavaralle.
Saako taloyhtiön kanahäkeissä säilyttää renkaita?

Onko nuo varastot (oliko useampi?) lähellä? Ja vaikka olisi niin käytätkö tavaroita mitä siellä on? Vai vietkö vaan "aarteita" varastoon. Materiaan on helppo ripustautua ja varsinkin kun aina jollain on jotain arvoa niin sitä ei ole helppo heittää pois. Timangit talteen ja loput myyntiin/roskiin!

Ullakkovarasto neljä kerrosta ylempänä.
Vuokravarasto kolme kerrosta alempana.
Kaksi omistusvarastoa noin 3,5 kilsan päässä.

Ostin varastot aikoinaan "pakkoraossa", koska LVIS-remontin takia piti tyhjentää asuntoa niin, että seinän viereen jää vähintään metrin rako. 4x4,5m olohuonemakuuhuoneella se tarkoitti, että sai jäädä vain 2x2,5m alue tavaroille. Ullakkovarasto piti tyhjentää, koska remontoijat tekivät sinne varaston tavaroilleen.

Ostin ensin 5 neliön varaston noin 10 kilsan päästä. Mutta toinen osakas siitä taloyhtiöstä käytti viimeisenä mahdollisena päivänä lunastuslauseketta.

Käytän vain vuokravarastossani olevia tavaroita. Eli etupäässä lautapelejä. Niitäkin harvoin. Hoardasin (useimmat käytettynä) aikoinaan lähes sata lautapeliä, kun pelasimme säännöllisesti vähintään kuukausittain 4-6 pelaajalla. Nyt paljon harvemmin, ja monesti vain 2-3 pelaajalla.

Kokemukseni on, että yhden pelin myyminen Facebookissa vie ilmoituksen laatimisineen, hintavääntöineen ja muine viestittelyineen helposti 1-2 tuntia. Jos pelin arvo on vaikka 30 euroa, niin iso osa "arvosta" menee vapaa-ajan hukkaamiseen. Jos aikansa arvoksi laittaa kybän tunti, niin 30 eurosta jää "käteen" 10-20 euroa. En möisi 30 euron arvoista peliä alle 30 eurolla, enkä myöskään niin että saisin 35 euroa, kahden tunnin väännön jälkeen. Olen nuuka myös aikani suhteen.

Suhtaudun isoon osaan varastoissani olevista tavaroista "inflaatiosuojana" (saattaa olla psykologinen defenssimekanismi). Eli useimmat niissä olevat esim. lautapelit, kirjat, VHS:ät jne nostavat arvoaan inflaatiota nopeammin. Mutta jäänkö plussan puolelle kulujen (vuokra, vastike) jälkeen on sitten toinen asia. Kuin sekin nouseeko varastojen arvo.

Kaverini on vastaavanlainen himokeräilijä, ja hän ratkaisi osan pulmastaan laittamalla viestiä Huutokauppakeisarille, joka kävikin parilla huntilla ostamassa tavaraa. Muistaakseni about 2018 esitettiin se jakso. Mutta minun makuun Huutokauppakeisari on ihan liian nuuka - Muumimukeista, Lomonosovista, vinyyleistä jne saisi muualta paljon paremman hinnan; edes ne lopulliset vasarahinnat tuskin minulle riittäisivät kaupan solmimiseen.

Mutta palstan aiheesta sen verran, että kun minulle ennen jäi vastikkeesta maksettavaa asumistuen jälkeen noin 165 euroa, niin vuoden alusta kun omistusasujien asumistuki poistui niin nyt maksankin omista taskuista 237 euroa. Jos en olisi joulukuun lopulla lyhentänyt taloyhtiölainaa lähes 20 donaa, niin makselisin päräyttävät 407e/kk, eli noin 63 % nettotuloistani menisi vastikkeeseen. Loput vajaa 14 donaa taloyhtiölainasta on tarkoitus maksaa vuoden lopussa, kasassa nyt ehkä just ja just 10 donaa. Ensi vuoden tammikuussa vastikkeeni olisi sitten vain 131,40e/kk. Luovuin kesän ajaksi saunavuorostakin, että säästäisin 10e/kk. Taloyhtiön laajakaistan lisänopeudesta luopumistakin olen harkinnut, koska hinta kipuaa kai tässä tai ensi kuussa 16,99e/kk. 10-megaisellakin kai Netflix rullaisi joten kuten, ainakin mitä puhelimellani olen tiiraillut.

Voisin toki aina pahassa paikassa myydä osuuksiani metsäyhtymästä, josta kai saisin noin tonnin per myyty prosenttiosuus, ja jos möisin perheenjäsenelle niin ei menisi verojakaan.

Saako taloyhtiön kanahäkeissä säilyttää renkaita?

Saa niissä säilyttää ainakin yhden rengassarjan.

Mutta palstan aiheesta sen verran, että kun minulle ennen jäi vastikkeesta maksettavaa asumistuen jälkeen noin 165 euroa, niin vuoden alusta kun omistusasujien asumistuki poistui niin nyt maksankin omista taskuista 237 euroa. Jos en olisi joulukuun lopulla lyhentänyt taloyhtiölainaa lähes 20 donaa, niin makselisin päräyttävät 407e/kk, eli noin 63 % nettotuloistani menisi vastikkeeseen. Loput vajaa 14 donaa taloyhtiölainasta on tarkoitus maksaa vuoden lopussa, kasassa nyt ehkä just ja just 10 donaa. Ensi vuoden tammikuussa vastikkeeni olisi sitten vain 131,40e/kk. Luovuin kesän ajaksi saunavuorostakin, että säästäisin 10e/kk. Taloyhtiön laajakaistan lisänopeudesta luopumistakin olen harkinnut, koska hinta kipuaa kai tässä tai ensi kuussa 16,99e/kk. 10-megaisellakin kai Netflix rullaisi joten kuten, ainakin mitä puhelimellani olen tiiraillut.

Luulisi että tuossa tilanteessa ylimääräisten jemmattujen tavaroiden myynti varsinkin käteisellä houkuttaisi. :hmm:

Ostin varastot aikoinaan "pakkoraossa", koska LVIS-remontin takia piti tyhjentää asuntoa niin, että seinän viereen jää vähintään metrin rako. 4x4,5m olohuonemakuuhuoneella se tarkoitti, että sai jäädä vain 2x2,5m alue tavaroille. Ullakkovarasto piti tyhjentää, koska remontoijat tekivät sinne varaston tavaroilleen.

Ostin ensin 5 neliön varaston noin 10 kilsan päästä. Mutta toinen osakas siitä taloyhtiöstä käytti viimeisenä mahdollisena päivänä lunastuslauseketta.

Käytän vain vuokravarastossani olevia tavaroita. Eli etupäässä lautapelejä. Niitäkin harvoin. Hoardasin (useimmat käytettynä) aikoinaan lähes sata lautapeliä, kun pelasimme säännöllisesti vähintään kuukausittain 4-6 pelaajalla. Nyt paljon harvemmin, ja monesti vain 2-3 pelaajalla.

Kokemukseni on, että yhden pelin myyminen Facebookissa vie ilmoituksen laatimisineen, hintavääntöineen ja muine viestittelyineen helposti 1-2 tuntia. Jos pelin arvo on vaikka 30 euroa, niin iso osa "arvosta" menee vapaa-ajan hukkaamiseen. Jos aikansa arvoksi laittaa kybän tunti, niin 30 eurosta jää "käteen" 10-20 euroa. En möisi 30 euron arvoista peliä alle 30 eurolla, enkä myöskään niin että saisin 35 euroa, kahden tunnin väännön jälkeen. Olen nuuka myös aikani suhteen.

Suhtaudun isoon osaan varastoissani olevista tavaroista "inflaatiosuojana" (saattaa olla psykologinen defenssimekanismi). Eli useimmat niissä olevat esim. lautapelit, kirjat, VHS:ät jne nostavat arvoaan inflaatiota nopeammin. Mutta jäänkö plussan puolelle kulujen (vuokra, vastike) jälkeen on sitten toinen asia. Kuin sekin nouseeko varastojen arvo.

Kaverini on vastaavanlainen himokeräilijä, ja hän ratkaisi osan pulmastaan laittamalla viestiä Huutokauppakeisarille, joka kävikin parilla huntilla ostamassa tavaraa. Muistaakseni about 2018 esitettiin se jakso. Mutta minun makuun Huutokauppakeisari on ihan liian nuuka - Muumimukeista, Lomonosovista, vinyyleistä jne saisi muualta paljon paremman hinnan; edes ne lopulliset vasarahinnat tuskin minulle riittäisivät kaupan solmimiseen.

Voisin toki aina pahassa paikassa myydä osuuksiani metsäyhtymästä, josta kai saisin noin tonnin per myyty prosenttiosuus, ja jos möisin perheenjäsenelle niin ei menisi verojakaan.

Könttänä myyminen harvoin kannattaa kun siinä on sillä ostajallakin yhtälailla tarkoitus rikastua niillä sun tavaroilla. Moni olisi valmis hoitamaan myynnin sun puolestakin ihan prosentuaalisena provisiopalkalla jolloin ei tulisi kiusausta myydä alihintaan. Vaikkei varastoista tarvitse maksaa vuokraa niin niiden potentiaaliset vuokratulot menevät hukkaan jos tilaa käyttää turhan tavaran varastona. Mitä itse katellut niin lämmin varastohan on noin 100€+ / kk riippuen sijainnista ja koosta joten noilla varmaan sais hyvinkin 200€ ylimääräiset tulot per kuukausi ja jos laskee mukaan vielä tuon sun kellarivarastonkin niin siitä voisi saada saman verran.

Könttänä myyminen harvoin kannattaa kun siinä on sillä ostajallakin yhtälailla tarkoitus rikastua niillä sun tavaroilla. Moni olisi valmis hoitamaan myynnin sun puolestakin ihan prosentuaalisena provisiopalkalla jolloin ei tulisi kiusausta myydä alihintaan. Vaikkei varastoista tarvitse maksaa vuokraa niin niiden potentiaaliset vuokratulot menevät hukkaan jos tilaa käyttää turhan tavaran varastona. Mitä itse katellut niin lämmin varastohan on noin 100€+ / kk riippuen sijainnista ja koosta joten noilla varmaan sais hyvinkin 200€ ylimääräiset tulot per kuukausi ja jos laskee mukaan vielä tuon sun kellarivarastonkin niin siitä voisi saada saman verran.

Kannttaa ottaa noi ZZRX:n vinkit talteen. Rahalle kun selkeästi on tarve niin pistä varastot tuottamaan. Lisäksi jos laajat tuttavaraverkostot niin saanet ehkä vuokraus voisi mennä jollekkin tutulle tai puolitutulle ns. suullisella sopimuksella. Tai otat jonkun kaverin puolittamaan kulut jos nyt ei millään psyty luopumaan.

Tuskin nuo kaikki varastot on sellasta timangia täynnä, että arvo nousee ajan myötä. Poimit ne talteen odottamaan arvon nousua, mutta muut vaan lihoiksi. Aika tappaa myös dvd:t ja vhs:t jotta ne ei välttämättä edes säily. Ihan hyvä läthkökohta on jo, että itse tiedostaa jonkun psykologisen mekanismin tuolla taustalla.

Itsellä aika avaavaa oli aikanaan kun tuli muutettua usein niin siellä oli sellasia laatikkoja mitä en ollut useampaan muuttoon koskaan avannut tai tarvinnut. Oli aika turhaa kantaa tavaraa varastosta toiseen kun muutti.

Tunnustan kyllä tämän efektin:

why-shouldnt-i-keep-it.jpg

Oma sääntö, että 12 ja 24v jää muut suoraan roskiin, kulkematta lähtöruudun kautta :D

Oon näitä itse laskeskellut kun miettinyt huoltoleasing-auton hankintaa. Ei tulisi mitään yllättäviä ikäviä kuluja vaan ois helpompi ennakoida menot. Halvimmat huoltoliisarit oli jossain vaiheessa noin 300e/kk.. Jos saisi vielä vähän kuluttavan hybridin niin melkein kannattaa vaihtaa.

Mukaan noihin auton kustannuksiin tulisi myös ottaa lisäksi auton hankkimisen kustannukset/arvon aleneminen jota huoltoliisarissa ei erikseen ole.
Katselin vanhoja viestejä niin olin reilu pari vuotta sitten pohtinut huoltoliisarin hankkimista, ja hieman tuon viestin lähettämisen jälkeen sen olin hankkinut. Huomattavasti taloudellisempi ratkaisu kuin ylläpitää 20v vanhaa epävarmaa romua.

Omat tulot nousseet 500e (3500 -> 4000) parissa vuodessa, käteen ei jää yhtään sen enempää kun muut kustannukset sitten vastaavasti nousseet niin paljon. Vyötä kiristellen säästöön jää noin 400e kuussa.

Katselin vanhoja viestejä niin olin reilu pari vuotta sitten pohtinut huoltoliisarin hankkimista, ja hieman tuon viestin lähettämisen jälkeen sen olin hankkinut. Huomattavasti taloudellisempi ratkaisu kuin ylläpitää 20v vanhaa epävarmaa romua.

Omat tulot nousseet 500e (3500 -> 4000) parissa vuodessa, käteen ei jää yhtään sen enempää kun muut kustannukset sitten vastaavasti nousseet niin paljon. Vyötä kiristellen säästöön jää noin 400e kuussa.
Tuo on aika hyvin säästöön mielestäni. Täällä menty myös nouseviin kustannuksiin niin maailmantilanteesta johtuen kuin omienkin valintojen kautta. Juuri ostettu omakotitalo ja rahareikiä sitten onkin kun yhtiömuotoisesta muuttaa itsenäisesti huollettavaan taloon. Palkasta jää se 2500e käteen (tuohon kuuluu firman auto) ja siitä jää kulujen jlk se 200e säästöön. Aika tiukilla mennään niin taas aika kerätä ns talouden turvaavaa budjettia sinne muutaman tonnin luokille.

oletuksella että käyttötilin saldo pysyny about samana vuodessa(1.touko'24-30.huhti'25) säästöön jääny about 500e kuussa(+ asuntolainan normaali lyhennys [+ ylimääräinen lyhennys kertaalleen 1500e])

kai sitä vois kiristää satkun kuussa jos lopettais ulkoruokailut ja kattois meneekö yhteiset menot about tasan

1500 rahaa josta 1000 menee ylimääräiseen lyhennykseen ja 500 sukanvarteen. Sukkaa puretaan kohtalaisen säännöllisesti, seuraavaksi maksuun menee vakuutukset ja lomamatkat, syksyllä pitäisi ostella ATK:ta ja harrastusvälineitä. Jos en muuta keksi, säästän parempaan autoon. Jos en olisi asuntovelkainen, ostaisin mökin, tai sitten sen auton samantien ;)

Te jotka maksatte kunnolla noita lyhennyksiä ylim rahasta niin maksatteko kuukausittain/joka kuukausi enemmän pois? Eikö tuo kannattaisi maksaa johonkin säästötilille ja sitten pumpsina iso summa pois vaikka juuri ennen korontarkististusta? Näin jos vuoden aikana kakka osuu tuulettimeen tai tulee oikeasti tarve käteiselle niin sitä olisi tallessa tuossa kerätyssä potissa joka on tarkoitettu lainanlyhennyksiin.

Te jotka maksatte kunnolla noita lyhennyksiä ylim rahasta niin maksatteko kuukausittain/joka kuukausi enemmän pois? Eikö tuo kannattaisi maksaa johonkin säästötilille ja sitten pumpsina iso summa pois vaikka juuri ennen korontarkististusta? Näin jos vuoden aikana kakka osuu tuulettimeen tai tulee oikeasti tarve käteiselle niin sitä olisi tallessa tuossa kerätyssä potissa joka on tarkoitettu lainanlyhennyksiin.
Itselläni ainakin on erikseen säästötili (sijoitusten lisäksi) jossa on rahaa sen verran että sillä pärjää pahimman pikku töyssyn yli. Lisäksi luottokortilta on 10K luottoraja käytettävissä. Niillä yleensä pääsee sen yli että jos juuri tällä päivällä tarvitsee rahaa. Sitten on lyhennysvapaat ja sijoitusten realisointi seuraavina vaihtoehtoina. Ylimääräisiä lyhennyksiä olen tehnyt jos on ollut ylimääräistä rahaa, laina kun on annuiteettimuodossa niin voi lyhennellä kun siltä tuntuu ja lyhennykset menee suoraan pääomaan. Tottakai tässä voisi vaikuttaa paljon lainan korko on vs sijoitusten tuotto. joku voisi laskea onko kannattavampaa lyhentää vai sijoittaa.

Mulla on säästötili erikseen, korko oli aiemmin 3 - 3,5 prosenttia mutta nyt on tultu reippaasti alle kahteen prosenttiin. Joka tapauksessa palkansaajalla on hyvä olla vähintään 6kk nettopalkan edestä rahaa helposti nostettavissa, joka minulle toteutuu. Näin ollen asuntolainan lyhentäminen voi olla myös kannattavaa, kun korkoa juoksee yli 3 prosentin tällä hetkellä. Olen lievästi allerginen velalle, joten tarkoitus oli maksaa asunto pois alle kymmenessä vuodessa, ja suunnitelma on tähän mennessä pitänyt.

Noin lähtökohtaisesti mielestäni tilanne on paljon parempi, jos on lainaa 100k€ ja säästöjä 10k€, kuin vastaavasti lainaa 90k€ ja säästöjä 0k€. Ihan riippumatta siitäkin vaikka tuo 10k€ olisi tällä hetkellä tuottamassa hieman pienempää tuottoa kuin lainan korko.. Jotenkin tuntuisi hölmöltä heittää tuo säästössä oleva 10k€ (kotitalouden pahan päivän vara) ylimääräiseen lyhennykseen vain sillä perustella, että esim. lainan korko on 2,5% vs säästöjen tuotto 2%.

Joka tapauksessa palkansaajalla on hyvä olla vähintään 6kk nettopalkan edestä rahaa helposti nostettavissa, joka minulle toteutuu.

Yleinen suositus on kai 3-4 kk nettopalkan verran säästöjä.

Pakolliset menot, eli asuminen, ruoka ja lääkkeet vai mitä niihiin kuuluu. 200-300 jää säästöön kuukaudessa, jos ei ole yllättäviä menoja. Nyt esim menee sairaalalaskuun parisataa niin ei taida jäädä tässä kuussa.

Mistä tämä ajatus muuten tulee, että tuo puskurin pitäisi olla sidoksissa nettopalkkaan? Miksi isopalkkaisella pitäisi olla isompi puskuri kuin pienipalkkaisella? Mikä logiikka tuossa on taustalla?

Eikö puskuria pitäisi mitata ennemminkin pakollisten menojen kautta, eli esim. X kk menojen verran.

Mistä tämä ajatus muuten tulee, että tuo puskurin pitäisi olla sidoksissa nettopalkkaan? Miksi isopalkkaisella pitäisi olla isompi puskuri kuin pienipalkkaisella? Mikä logiikka tuossa on taustalla?

Eikö puskuria pitäisi mitata ennemminkin pakollisten menojen kautta, eli esim. X kk menojen verran.
Itsellä juurikin se n menojen määrä kertaa kuinka monta kuukautta menisi löytää uusi työpaikka jos nyk menisi alta. Arvioin n sen n 3-4kk kestävän, voi nyky työmarkkinatilanteessa mennä paljon kauemminkin, mutta kaikkeen ei voi varautua.
Sitten vaikka töitä olisikin ja tulisi jokin iso kustannuspumpsi eteen niin hyvä sitä puskuria olla. Eiköhän se sopiva puskuri määrä ole kaikille hlökohtainen.

Omat tulot nousseet 500e (3500 -> 4000) parissa vuodessa, käteen ei jää yhtään sen enempää kun muut kustannukset sitten vastaavasti nousseet niin paljon.
Vaikka ei olla täsmälleen samoissa numeroissa pilkulleen palkkakuviossa, niin havainto kaiken muun kustannuksen noususta suhteessa reaaliansion kehitykseen on täsmälleen sama.

Logiikka taustalla on niin yksinkertainen, että kun nettotuloilla sä elät, niin nettomäärän VOIT säästää. Palkan perusosan jälkeen siitä on väkisin viety jo verot pois. Olet ne kerran jo maksanut kaikesta säästämästäsi rahasta.

Miksi taas 3-4kk nettopalkka säästöön? Jotta ehtii suhteuttaa tulot menoihin tuossa ajassa. Yleensä, isot kiinteät menot ottavat tovin aikaa saada järjestymään uusiin uomiin. Aina se uoma ei ole aiempaa leveämpi.

Jotta ehtii suhteuttaa tulot menoihin tuossa ajassa.
Olettaisin että kysyjä leikittelee ajatuksella, että isompi tuloinen säästää osakkeisiin tonnin kuukaudessa niin sitä tonnia on hiukan hassua varata puskuriin kolminkertaisena.

Aihe on minusta silti hiukan keskustelua ihmisten makuasioista. Nykyaikana rahaa saa niin helposti lainnaksi että mikään kauhea pakko sitä ei ole hillota tilillä. Ja siitä päästään siihen makuasiaan että omasta mielestäni vellalla rahoittaminen saa ihmisen tekemään huonoja päätöksiä jotka ovat kymmenen kertaa kalliimpia kuin mitkään korot. Otetaan esimerkiksi että 5t autosta hajoaa jotain minkä korjaus maksaa tonnin. Jos se tonni on tilillä niin sillä tonnilla korjataan. Mutta kun sitä tonnia ei ole niin syttyy ajatus ottaa vähän enemmän lainaa ja ostaa uusi auto. Ja niin se tonnin remppa muuttuikin 15t velaksi ja uudemmaksi autoksi.

Noin lähtökohtaisesti mielestäni tilanne on paljon parempi, jos on lainaa 100k€ ja säästöjä 10k€, kuin vastaavasti lainaa 90k€ ja säästöjä 0k€. Ihan riippumatta siitäkin vaikka tuo 10k€ olisi tällä hetkellä tuottamassa hieman pienempää tuottoa kuin lainan korko.. Jotenkin tuntuisi hölmöltä heittää tuo säästössä oleva 10k€ (kotitalouden pahan päivän vara) ylimääräiseen lyhennykseen vain sillä perustella, että esim. lainan korko on 2,5% vs säästöjen tuotto 2%.

10ke on musta ehkä vähän liioiteltu puskuri ellei kiinteät kulut ole todella kovat. Jos esim. on 3ke nettopalkka josta menee puolet sijoituksiin, niin turha sitä on pitää 10ke puskuria vaikka se periaatteessa olisikin suositusten mukaista. :hmm:

10ke on musta ehkä vähän liioiteltu puskuri ellei kiinteät kulut ole todella kovat. Jos esim. on 3ke nettopalkka josta menee puolet sijoituksiin, niin turha sitä on pitää 10ke puskuria vaikka se periaatteessa olisikin suositusten mukaista. :hmm:

On hyvä muistaa, että nämä "ohjeet" on tehty mediaani-kotitalouksille. Esimerkiksi suomalaisista kotitalouksista vain 48% omistaa pörssiosakkeita tai rahastoja. Suomalaisista asuu vuokralla n. 40% ja vuokralla asuvien mediaani nettovarallisuus on 2800€. Eli isolla osalla kotitalouksista ei jää käytännössä mitään säästöön. Koko kansantalouden tasollakin säästämisaste on käytännössä lähes nollatasolla.

Tuo nettopalkkaan perustuva "ohje" on paljon helpompi ihmisten mieltää ja konkreettinen summa löytyy helposti.

Kiinteät kulut suunnitellaan toki niin että pystyy elämään pelkällä ansiosidonnaisella jos sattuu nakki napsahtamaan.

Tämä. Meilläkin kaikki elämisen kulut ovat sellaisia, että ne pystyttäisiin kattamaan ansiosidonnaisella ja silloinkin jäisi rahaa yli. Käytännössä pärjättäisiin vaikka molemmat vanhemmat jäisivät peruspäivärahalle, eikä tarvitsisi vielä puskureihin kajota.

Logiikka taustalla on niin yksinkertainen, että kun nettotuloilla sä elät, niin nettomäärän VOIT säästää. Palkan perusosan jälkeen siitä on väkisin viety jo verot pois. Olet ne kerran jo maksanut kaikesta säästämästäsi rahasta.

No ei sitä koko nettotuloa tarvitse elämiseen. Jos esim. nettotulot vanhemmilla on yhteensä 4000 €/kk, mutta elämiseen kuluu vain 1000 €/kk, niin miksi sitä puskuria pitäisi tuon 4000 €:n mukaan varata?

Tämä. Meilläkin kaikki elämisen kulut ovat sellaisia, että ne pystyttäisiin kattamaan ansiosidonnaisella ja silloinkin jäisi rahaa yli. Käytännössä pärjättäisiin vaikka molemmat vanhemmat jäisivät peruspäivärahalle, eikä tarvitsisi vielä puskureihin kajota.

No ei sitä koko nettotuloa tarvitse elämiseen. Jos esim. nettotulot vanhemmilla on yhteensä 4000 €/kk, mutta elämiseen kuluu vain 1000 €/kk, niin miksi sitä puskuria pitäisi tuon 4000 €:n mukaan varata?
Itsekkin miettisin sen puskurin niin että se on varattu kiinteiden kulujen mukaan vaikka kolmeksi kuukaudeksi.

Joo kuten yllä mainitsin niin jos saan säästöön sellainen 200e ja vähän kiristämällä 300e kuussa niin tuohon 10t keräämiseen menisi sellainen 3vuotta, jona aikana ei saisi tulla niitä yllättäviä kuluja ja pitäisi taas alottaa keräämään puskuria.

Sitä en tiedä paljonko mediaani väestö saa talteen kuussa. Voi tuo 200-300e olla aika tiukka säästää ylimääräistä. Kulut ovat vaan niin paljon kovemmat ettei oma talous sitä kestä ja yleensä siihen ajaudutaan itse. Harva haluaa tai pystyy elämäntyylistä downgreidaamaan vaikka pitäisi. Tuo velalla ostaminen on yleensä syy siihen liian koviin menoihin.

Yksi elävä esimerkki kun kaverilla hajosi 12v vanha poistoilmalämpöpumppu. Huoltoukko sanoi ettei mitään järkeä korjata kys vikaa, että uutta tilalle vaan. Vakuutusyhtiö totesi, että elinkaari mennyt loppuun ja ei saa mitään. Uusi laite oli 9-12t välissä ja puskurina se parin kuun mediaani nettopalkka. Ei riittänyt silloin

Joo kuten yllä mainitsin niin jos saan säästöön sellainen 200e ja vähän kiristämällä 300e kuussa niin tuohon 10t keräämiseen menisi sellainen 3vuotta, jona aikana ei saisi tulla niitä yllättäviä kuluja ja pitäisi taas alottaa keräämään puskuria.

Sitä en tiedä paljonko mediaani väestö saa talteen kuussa. Voi tuo 200-300e olla aika tiukka säästää ylimääräistä. Kulut ovat vaan niin paljon kovemmat ettei oma talous sitä kestä ja yleensä siihen ajaudutaan itse. Harva haluaa tai pystyy elämäntyylistä downgreidaamaan vaikka pitäisi. Tuo velalla ostaminen on yleensä syy siihen liian koviin menoihin.

Yksi elävä esimerkki kun kaverilla hajosi 12v vanha poistoilmalämpöpumppu. Huoltoukko sanoi ettei mitään järkeä korjata kys vikaa, että uutta tilalle vaan. Vakuutusyhtiö totesi, että elinkaari mennyt loppuun ja ei saa mitään. Uusi laite oli 9-12t välissä ja puskurina se parin kuun mediaani nettopalkka. Ei riittänyt silloin
Mutta väittäisin että ei tuollaista puskurilla kannattaisi ostaakkaan vaan velalla. Vaikka siihen olisikin rahaa. Velassa ei ole mitään pahaa niin kauan kuin sen pystyy maksamaan pois.

Joka kuukausi pois. Vaadittu summa on niin pieni ettei tule ongelmaa. Nyt pariin kuukauteen ei ole laitettu ylimääräistä, jotta saadaan ikkunaremontti maksettua suoraan.

Mutta väittäisin että ei tuollaista puskurilla kannattaisi ostaakkaan vaan velalla. Vaikka siihen olisikin rahaa. Velassa ei ole mitään pahaa niin kauan kuin sen pystyy maksamaan pois.
Mutta entäpä jos on sen verran velkoja ettei uutta saakaan? Nykyisen positiivisen luottorekisterin kanssa se on hyvinkin mahdollista.

Kiinteät kulut suunnitellaan toki niin että pystyy elämään pelkällä ansiosidonnaisella jos sattuu nakki napsahtamaan.
Ansiosidonnaisen ongelma on siinä, että se on voimakkaasti regressiivinen, eli mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän saat ansiosidonnaista suhteessa tuloihisi. Esim. 8 000 e/kk tienaavan ansiosidonnainen on kahden kuukauden jälkeen enää vähän päälle pari tonnia.

Toki on hyvä, jos suurituloisillakin on pienet kiinteät kulut ;)

Ansiosidonnaisen ongelma on siinä, että se on voimakkaasti regressiivinen, eli mitä enemmän tienaat, sitä vähemmän saat ansiosidonnaista suhteessa tuloihisi. Esim. 8 000 e/kk tienaavan ansiosidonnainen on kahden kuukauden jälkeen enää vähän päälle pari tonnia.

Toki on hyvä, jos suurituloisillakin on pienet kiinteät kulut ;)
No sitten suunnitellaan talous niin että sillä parilla tonnilla tulee toimeen.

Ei se ole velaksi elämistä jos niskassa VILP ja peltikaton osarit ja varoittamatta putoaa työttömyyskorvauksille.
Joo ja auto hajos ja muija lähti ja kellarissa vesivahinko. Onhan näitä tilanteita mutta tarkoitin vähän pienempiä juttuja kun näitä maailmanlopun skenaarioita.

Joo ja auto hajos ja muija lähti ja kellarissa vesivahinko. Onhan näitä tilanteita mutta tarkoitin vähän pienempiä juttuja kun näitä maailmanlopun skenaarioita.
Eli velkaa saa ottaa mutta saman verran täytyy olla säästössä rahaa että velat voi kuitata säästöillä työttömyyden iskiessä? Se on mielestäni ainoa ratkaisu suunnitella elämä niin että parilla tonnilla voi tulla toimeen työttömyyden iskiessä mutta kuitenkin omistaa omakotitalo ja uudehko auto.

Eli velkaa saa ottaa mutta saman verran täytyy olla säästössä rahaa että velat voi kuitata säästöillä työttömyyden iskiessä? Se on mielestäni ainoa ratkaisu suunnitella elämä niin että parilla tonnilla voi tulla toimeen työttömyyden iskiessä mutta kuitenkin omistaa omakotitalo ja uudehko auto.
Ei ehkä saman verran jos kaikki pukkaa päälle, mutta esim jos sulla on 10k säästössä ja 15K VILP hajoaa, niin ehkä se kuitenkin kannattaa mahdollisuuksien mukaan ostaa velalla ja makselee sitä pikkuhiljaa pois vaikka toki korkoja tulee, mutta sulla edelleen on se 10k säästössä. Nyt jos vaikka parin vuoden päästä jotain muuta hajoaa esim pesukone tai autoremppaan menee pari tonnia niin sulla on ne rahoittaa suoraan säästöistä.
Mutta kuten sanottu niin maailmanlopun skenaariot on aina erikseen ja niihin tuskin voi varautua, mutta tarkoitin lähinnä ylläolevia todennäköisempiä tilanteita.

Tai ainakin niin että kulut saa sopeutettua siihen että pystyy elämään ansiosidonnaisella. (Ei pitkiä määräaikaisia sopimuksia tai velkoja joista ei pääse eroon tai voi sopeuttaa lyhennyksien määrää)

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 118
Jäsenet
77 708
Uusin jäsen
hmh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom