Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Ei voi veroja itse määritellä. kyllä omalla osalla voisin tehdä 2x määrän tuottavaa työtä, mutta verottaja sanelee mitä järkevää tehdä (minimit)

Kyllä tässä on vakavasti mietitty tuota toisen maan kautta tekemistä (kansainvälinen yritys) jos/kun sellainen uramahdollisuus vastaan tulee.

Mutta tällä ei Suomen ongelmia ratkaista, päin vastoin. Toki se ei välttämättä ole yksilön tehtävä mutta....
Sepä se on temppu ratkaissa suomen ongelmat,... Mun ajatus tästä kyllä enempi sama protokolla kuin lentokoneessa. Ensin maski omaan päähän ja sitten autetaan muita. Eipä siinä kauheasti voi auttaa jos on itsekin kanveesissa. Nyt tosin ollaan palkkaketjussa niin imho. suomen tulevaisuus on epärelevantti ketjun kannalta ja palkka/nettopalkka relevantti asia.

Viimeksi muokattu:
Tyypillinen asennevika,

”Haluaisitko tonnin lisää kuussa käteen?” — Totta helvetissä.

”Haluaisitko tonnin lisää kuussa käteen, ja samalla maksetaan myös valtiolle kaksi tonnia enemmän kuussa” — En missään nimessä, ei motivoi tällainen yhtään.

Taitaisi olla nettopalkka suurimmalle osalle helpompi konsepti niin ei tarvitsisi stressata veroprosenteista yms.
Se oikea kysymys on "haluatko kolmen tonnin edestä lisää paskaa nokan allesi, että saat tonnin lisää käteen?" - En helvetissä.

Näinpä, olenkin nyt sopinut että otan mielummin vapaata lomarahat yms. kuin painan hommia. Pysyy mielenterveys kunnossa ja myös työ elämässä pidempään. Ei tässä verotuksessa ole oikein järkeä.

tuottavuus kärsii mutta eihän tässä ole mitään järkeä jos voi itse määritellä ja valita.

Tätä oon harrastanut jo vuosia. Lomia ns. maksimit mitä irtoaa, kaikki lomarahat lomiksi jos vain mahdollista. 7 viikkoa lomaa vuoteen maistuu.

Palatakseni tähän Suomi Finland Oy:n tilanteeseen, jos marginaali vero on luokkaa 60%+ niin mikä järki tälläsessä valtiossa on painaa yhtään muuta kuin minimit.

Tätä oon harrastanut jo vuosia. Lomia ns. maksimit mitä irtoaa, kaikki lomarahat lomiksi jos vain mahdollista. 7 viikkoa lomaa vuoteen maistuu.

Joo, 50%+ marginaaliveroprosentilla on turha sykkiä yhtään ylimääräistä, vaan ottaa tosiaan lomarahat extralomaksi. Ja meneehän siihenkin rahaa, jos sykkii maksimit ja ei ole aikaa tehdä asioita itse. :)

Mitä täsaä yhteydessä tarkoittaa minimit?
Ei oteta lisävastuita/pyritä uralla eteenpäin, 8-16(ei ylitöitä). Koska ei tarvi pyrkiä eteenpäin uralla tehdään töitä vain sen verran ettei saa kenkää

lomarahat lomina sen sijaan että tekisi enemmän töitä

Moni myös tyytyväinen ihan tukien varassa elämiseen sen sijaan, että lähtisi grindaamaan uraa missä lopulta tienaisi hyvin. Suoraan tuskin pääsee työttömyyshelvetistä hyville palkoille, pitäisi jaksaa grindata pohjalta ylöspäin oli se sitten työt, koulu tms.

Ei oteta lisävastuita/pyritä uralla eteenpäin, 8-16(ei ylitöitä). Koska ei tarvi pyrkiä eteenpäin uralla tehdään töitä vain sen verran ettei saa kenkää

Moni myös tyytyväinen ihan tukien varassa elämiseen sen sijaan, että lähtisi grindaamaan uraa missä lopulta tienaisi hyvin. Suoraan tuskin pääsee työttömyyshelvetistä hyville palkoille, pitäisi jaksaa grindata pohjalta ylöspäin oli se sitten työt, koulu tms.
No mä näen kyllä että minimit sisältää myös sen, että panos on sitä tasoa ettei esim. minkäänlaista senioriteettia ole tulossa. Mulla on palkka kohonnut tosta yllä käytetystä 80 000 € 30 % tekemällä työn hyvin ja sitä kautta saamalla esim. ulkopuolisen työtarjouksen johon tartuin. Ja kun noita veroprosentteja laitetaan, niin joku 40 - 41 % lähtee pois palkasta. Se 5 % tohon tulee toki lisää jos asuu siltä kannalta ikävässä kunnassa ja jos kuuluu kirkkoon niin vielä hieman lisää.

Tää on kyllä aika bullshittiä myös, itse olen pitänyt focuksen urassa mielestäni aika tehokkaasti viimeisen 10v ja vuosipalkka on normalisoitunut noin 110k tienoille. Eihän tolla nyt varsinaisesti rikastu, mutta jos olisin tehnyt uran alusta asti minimit niin olisi vaikea kuvitella että olisin samassa tilanteessa - ehkäpä se perustason low-effort tekeminen olisi vienyt sinne 50-70k vuosipalkkaan.

Kyllä ihan hyvä kuulla että useammalla samat fiillikset, voi vaan kuvitella mitä se kokonaisuus tekee kun kertautuu. Onko tämä veropolitiikka nyt kuitenkaan se järkevin....

Väitän että teen paremmin kuin 80% kolleegoista hommat mutta silti otan lomarahat lomiksi jne. Oon siis minimieffort slacker? Päinvastoin, teen vähemmällä työmäärällä enemmän asioita kuin sykkijät joten olen firmalle parempi asset siinä mielessä. Ja 80k vuosiansiot ovat ihan hyvin tällä asenteella, toki uran alussa piti yrittää enemmän pelkästään siksi ettei osannut juuri mitään mutta juuri nyt, nykyisillä urataidoilla tämä riittää enemmän kuin hyvin. Oon myös aika monesti kieltäytynyt ylenemisistä ja muista, em. syistä joita mainittu tässä langassa. Pystyisin kyllä helposti onnistumaan noissakin rooleissa mutta miksi? Nykyinen elintaso on varsin riittävä vs. työhön kuluva energia. Ylitöitä en oo tehny enää muutaman vuoteen kun ei ole kukaan tarpeeksi kiltisti kysynyt, aikaisemmin tein paljonkin. Jotkut kolleegoista kyllä painaa pitkää päivää ylitöiden takia vaikka kuinka. Itse en näe että se on sen arvoista.

Itseasiassa nytkin on YT:t menossa mutta oon jo pomon mukaan suojattuna ns. "protected asset" joten ei huolta siitäkään vaikka oon mm. lomalla enemmän kuin keskimäärin kolleegat. Eikä kannata väärinymmärtää, välitän työstäni, sen laadusta jne. enemmän kuin varmasti iso osa muista kolleegoista jotka painaa pitempiä päiviä.

Itse ajattelen niin että jos ottaa lomarahat vapaana niin silloin palkka on kohdallaan eikä ole tarvetta lisärahalle.

Oon siis minimieffort slacker?
Ei tällä palstalla ole tarkoitus keskustella toisista keskustelijoista. Mun kommentilla ei ollut tekemistä sinun kanssa vaan yleisen mitä se tarkoittaa äärimmilleen vietynä kun ollaan tilanteessa missä verotus ajaa minimoimaan työkuormaa kun lisäsykkiminen ei ns. kannata.

Kyllä ihan hyvä kuulla että useammalla samat fiillikset, voi vaan kuvitella mitä se kokonaisuus tekee kun kertautuu. Onko tämä veropolitiikka nyt kuitenkaan se järkevin....
Eihän se ole kovin järkevää. VAS ei vaan jostain syystä ymmärrä, että kun verotuksella yritetään hillitä vaikkapa tupakointia, niin se ihan sama efekti työntekoon saadaan progressiivisella verotuksella. Jos tavoite on lopputulosten tasa-arvo, niin tuo on perusteltua, mutta sitten se lopputulos on kaikilla yhtä kurja.
Meillä yrittäjillä on toistaiseksi pientä pelivaraa verojen säätämiseksi, jos yritystoiminta on kannattavaa (ollut vaikkapa 10 vuotta, ja on maksanut veroja useamman 100ke). Saa nyt nähdä mitä tuolta tulee, kun YEL-selvityksestäkin tuli pannukakku.

Viimeksi muokattu:
Aika minimum effortilla mennään täälläkin sen suhteen että hommat hoidetaan hyvin ja tehokkaasti, mutta mitään kiinostusta ei ole tästä edetä tai tehdä extraa. Työt kerkeää tehdä työajalla ja ei seuraa kotia, työ myös vapaata ja saa hoitaa miten haluaa kunhan hoitaa.
Tuossa jokunen vuosi sitten kyseltiin pariin kertaan että kiinostaisiko lähtä kokeileen käsien heiluttelu hommia, mutta totesin että ihan tyytyväinen näinkin. Saanu läheltä katsoa mitä se uralla eteneminen vaatii ja mitä kaikkea sen eteen pitää tehdä että sinne huipulle pääsee. Saahan tuota kovat bruttotulot ja ihailua joidenkin silmissä, mutta ei ole omissa kirjoissa sen arvoista. Vapaa-aika, harrastukset ja aika perheen kanssa tärkeimpiä ja näilläkin tuloilla pärjää oikein hyvin, varsinkin kun taloudessa toinen about samoilla tuloilla.

Ei tällä palstalla ole tarkoitus keskustella toisista keskustelijoista. Mun kommentilla ei ollut tekemistä sinun kanssa vaan yleisen mitä se tarkoittaa äärimmilleen vietynä kun ollaan tilanteessa missä verotus ajaa minimoimaan työkuormaa kun lisäsykkiminen ei ns. kannata.

Mun mielestä tossa @Randomizer tapauksessa verotus ei ole edes pääasiallinen tekijä vaan se että nykyinen tilanne on riittävän tyydyttävä. Mikäli verotus tuossa kannustaisi "sykkimään", niin samalla joutuisi leikkaamaan niistä nyt nimetyistä positiivisista jutuista. Jossain kohtaa uraa sykkiminen on toki tarpeen ja houkuttelevaa niin sykkijän kuin vaikkapa sen kansantalouden kannalta, mutta molemmille on myös parempi jos sykkijä saavuttaa tason jolla ei enää tarvitse sykkiä. Kyllä niitäkin on jotka jatkaa sykkimistä syystä tai toisesta enkä muista sellaisen koskaan lopettaneen ja sanoneen syyksi ettei verotus kannusta. Mutta yleensä se draivi tulee muualta kuin rahasta. Rahan takia sykkijät tyypillisesti tekevät sitä sen takia että sitä rahaa oikeasti tarvitsevatkin.

Lomarahat vapaaksi ryhmään kuulun itsekin. Arvostan vapaa-ajan korkeammalle kuin lisärahan.

Mun mielestä tossa @Randomizer tapauksessa verotus ei ole edes pääasiallinen tekijä
En ottanut kantaa randomizeriin vaan siihen, että suomessa aika nopeasti tulee katto nettotienestissä vastaan. Sykkiminen näyttää erilaiselta jos voit vaikka 5v kovalla työnteolla tehdä saman liksan kuin toinen tekee 20v aikana. Voi ajatella että uhraa elämästä 5v että saa 15v vapaata versus toinen tekee 20v 8-16. Suomessa ei palkkatyöllä ole oikein realistinen skenaario, mutta ulkomaille lähtemällä on. Bonuksena tuollainen rahasumma sijoitettuna tuo korkoa korolle niin nettovaikutus on oikeasti paljon enemmän kuin 15v enemmän vapaa-aikaa... 5v sykkiminen tässä skenaariossa kasvaa korkoa korolle.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä tossa @Randomizer tapauksessa verotus ei ole edes pääasiallinen tekijä vaan se että nykyinen tilanne on riittävän tyydyttävä. Mikäli verotus tuossa kannustaisi "sykkimään", niin samalla joutuisi leikkaamaan niistä nyt nimetyistä positiivisista jutuista. Jossain kohtaa uraa sykkiminen on toki tarpeen ja houkuttelevaa niin sykkijän kuin vaikkapa sen kansantalouden kannalta, mutta molemmille on myös parempi jos sykkijä saavuttaa tason jolla ei enää tarvitse sykkiä. Kyllä niitäkin on jotka jatkaa sykkimistä syystä tai toisesta enkä muista sellaisen koskaan lopettaneen ja sanoneen syyksi ettei verotus kannusta. Mutta yleensä se draivi tulee muualta kuin rahasta. Rahan takia sykkijät tyypillisesti tekevät sitä sen takia että sitä rahaa oikeasti tarvitsevatkin.

Lomarahat vapaaksi ryhmään kuulun itsekin. Arvostan vapaa-ajan korkeammalle kuin lisärahan.

Joo ei missään nimessä pelkästään verotus mutta Suomessa verotus kannustaa vaan siihen että lisäsykkiminen ei tuo finansiaalisessa mielessä niin paljon extraa että se kannattaisi muun elämän kannalta. Oon mielestäni tällä hetkellä melko sweetspotissa siinä mielessä että työt maistuu mutta ylimääräistä ei tarvi sykkiä, eteenkään rahallisessa mielessä. Mutta tiedän että aina on kuitenkin mahdollisuus jos elämäntilanne sitä vaatii.

Toki jos esim. kenkää saa jne. niin tilanne tietysti muuttuu. Nykymarkkinassa tienesteissä tod. näk. ottaa takkiin jos joutuu työpaikkaa vaihtamaan.

Sykkiminen näyttää erilaiselta jos voit vaikka 5v kovalla työnteolla tehdä saman liksan kuin sama raha 20v aikana. Voi ajatella että uhraa elämästä 5v että saa 15v vapaata versus toinen tekee 20v 8-16. Suomessa ei palkkatyöllä ole oikein realistinen skenaario, mutta ulkomaille lähtemällä on.
Tarkoitat varmaan että sen 5 vuoden jälkeen tilillä on sama raha kuin 20 vuoden jälkeen olisi? Eli jos Suomessa tienaa nettona 50 000 vuodessa, niin ulkomailta saisi 200 000 nettona? Noita ei valikoituja ammatteja lukuun ottamatta paljoa ole tarjolla, mutta tuossa tapauksessa sykkimisen ymmärtäisikin. Suomessa ei nollaveroillakaan tollaiseen työntekijänä kovin iso osa pääse vaikka kuinka sykkisi.

Tarkoitat varmaan että sen 5 vuoden jälkeen tilillä on sama raha kuin 20 vuoden jälkeen olisi? Eli jos Suomessa tienaa nettona 50 000 vuodessa, niin ulkomailta saisi 200 000 nettona? Noita ei valikoituja ammatteja lukuun ottamatta paljoa ole tarjolla, mutta tuossa tapauksessa sykkimisen ymmärtäisikin. Suomessa ei nollaveroillakaan tollaiseen työntekijänä kovin iso osa pääse vaikka kuinka sykkisi.
Suomessa hyvin harva pääsee verojen ja eläkevakuutusmaksun jälkeen 50ke:hen. Jos sulla on vaikka 50ke verojen jälkeen tulot ja menot(vuokra/laina, ruoka,...) 25ke niin nettosäästö on 25ke/vuosi. Jotta saisit 4v nettosäästöt vuodessa et oikeasti tarvi kuin 75ke nettona käteen lisää vuodessa(ei 4x50 vaan 4x25). Jos saat tuon 100ke/vuosi nettona käteen versus 25ke/netto käteen niin aika lujaa alkaa osakemarkkinoille sijoitettuna korkoa korolle heti juoksemaan saati sitten kun on kerätty pottia kasaan 5v tai 10v. Työura on pitkä aika kun eläkeikä nuoremmille 70v...

Se, että kaikki ei voi noin tehdä ei ole syy ummistaa silmiä. Surkea asia suomen kannalta jos a) minimoidaan työpanosta koska ei kannata tai vielä surkeampi asia suomelle jos lähdetään pois suomesta sinne missä työnteko kannattaa paremmin.

100ke ja 25ke vuosinettosäästö skenaario 10% vuosituotolla osakemarkkinoille sijoitettuna. Tuollainen 1.6M potti niin eläköityy jo hyvin 10v jälkeen eikä tarvi tehdä päivääkään töitä enää siinä missä 400ke ei riitä. Ei kannata takertua pilkkuihin vaan miettiä isoa kuvaa tän esimerkin kautta, kenen kannattaa sykkiä, kenen ei ja millä rajaehdoilla.
1765578750330.png

1765578769341.png

Viimeksi muokattu:
osakemarkkinoille sijoitettuna korkoa korolle
Ai se sykkiminen ulkomailla sisältääkin tällaisen sivujuonen. No sitten toki. Ja tuossa aiemmista viesteistä vaan oli tullut kuva, että kyse oli nimenomaan suomalaisittain hyväpalkkaisten sykkimättömyydestä, koska marginaalivero leikkaa jo niin paljon.

Ai se sykkiminen ulkomailla sisältääkin tällaisen sivujuonen. No sitten toki. Ja tuossa aiemmista viesteistä vaan oli tullut kuva, että kyse oli nimenomaan suomalaisittain hyväpalkkaisten sykkimättömyydestä, koska marginaalivero leikkaa jo niin paljon.
No mitä sillä ylimääräisellä rahalla sitten pitäisi tehdä? Fiksu säästää eikä osta jotain lamborghinia. Teet lyhyemmän ajan kovaa versus koko elämäs painat vähän laiskemmin ja 70v:na ehkä pääsee eläkkeelle.

No mitä sillä ylimääräisellä rahalla sitten pitäisi tehdä? Fiksu säästää eikä osta jotain lamborghinia. Teet lyhyemmän ajan kovaa versus koko elämäs painat vähän laiskemmin ja 70v:na ehkä pääsee eläkkeelle.
No mä ainakin luulin että kyse oli työstä saatavasta korvauksesta eli palkasta eikä mahdolliseen jatkuvaan nousuun sijoittamisesta.

Suomessa myös tuolla 80k, joka oli nyt keskustelussa mukana. Pääsee sinne 9/10 desiiliin tyyliin. Yksinkertaisesti suomalaiset ovat "köyhiä". Köyhiä siinä mielessä että keskituloisten joukko on ihan hirvittävän iso eikä kukaan tienaa ainakaan työllä kovinkaan paljoa.

Suomessa myös tuolla 80k, joka oli nyt keskustelussa mukana. Pääsee sinne 9/10 desiiliin tyyliin. Yksinkertaisesti suomalaiset ovat "köyhiä". Köyhiä siinä mielessä että keskituloisten joukko on ihan hirvittävän iso eikä kukaan tienaa ainakaan työllä kovinkaan paljoa.
Iltalehden verokoneesta katselin, että löytyykö softa-alan tuttuja listoilta. Ei löytynyt kuin kaksi tuttua vaikka osa tyypeistä on todella kovia ja pitkät urat. Kai siellä 80ke/vuosi tienoilla alkaa leikkaamaan kiinni oli sitten kuin seniori tekijä tai manageri tahansa. Myyjiä ei tutuissa ole niin niitä en etsinyt verokoneesta. Jos jaksais niin voishan noita tuntemattomia kaivella kun katsoo ketä on eri firmoissa johtavissa asemissa(linkedin, firmojen sivut) ja katsoa missä kohtaa aletaan pääsemaan verokoneeseen. Sekin surkea, että kun pääset sinne 6-numeroisille niin netto ei todellakaan kasva samalla tavalla kuin brutto kun muistaa lisätä tuloveroon myös eläkevakuutusmaksun.

Euroopassa on yksi maa jossa suomalaisen nettopalkan voi päästä tuplaamaan. Elämisen kannalta maa on kalliimpi, joten ero ei ole aivan niin suuri. Sitten on muutama maa joissa voi päästä yli 50 % nettopalkan korotukseen. Poikkeuksia varmasti on, mutta noin keskimäärin. Suurempaan korotukseen täytyy sitten lähteä kauemmas, mutta kai niissä joku sen viisi vuotta viitsii sykkiä.

No mä ainakin luulin että kyse oli työstä saatavasta korvauksesta eli palkasta eikä mahdolliseen jatkuvaan nousuun sijoittamisesta.
Mitä enemmän sulle jää siitä nettona käteen niin sitä enemmän voit sillä rahalla tehdä asioita oli se sitten lamborghini tai sijoittaminen tai jotain muuta. Täysin skoopissa kun miettii asiaa ihmisen elämän eikä vain palkkakuitin kannalta. Sykkiminen tuo korkoa korolle jos elää fiksusti, suomessa on erittäin vaikea rikastua palkkatyöllä.

Statistiikka

Viestiketjuista
294 930
Jäsenet
80 789
Uusin jäsen
Sebastiansanell

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom