Mikä käyttöliittymästä tekee ruman ja sekavan? Ei toi omaa silmää rumalta näytä, sekavuudesta en tiedä kun peliä en ole vielä ehtinyt koittamaan.
Takana on vasta pari iltaa ja 90 vuotta mutta tässä omia hajatelmia käyttöliittymästä:
* Aivan liikaa karttamoodeja, etenkin kun niitä ei voi pinota saman napin taakse kuten nelosessa. Esimerkiksi kontrolli, joka on hyvin olennainen talouden kannalta, riippuu etäisyydestä pääkaupunkiin (tai muuhun kontrollilähteeseen) ja infrasta/meren hallinnasta siinä välillä. Nämä asiat ovat nyt jaettu neljään eri karttamoodiin ja mielestäni niitä pitäisi olla korkeintaan kaksi. Sama koskee sodankäyntiä, jos haluan nähdä taktisen kartan, eli missä kannattaa tapella, niin sitten en näe mitkä provinssit ovat jo vallattuina.
* Sodankäyntiin liittyen lokaatioita on yksinkertaisesti jo liikaa, tai lähinnä monet lokaatiot ovat liian pieniä. Plussaa, että jokaista niistä ei aina tarvi vallata vaan riittää provinssin pääkaupunki, mutta ainakin tuosta oletusmaastokartasta ja kamerakulmasta johtuen on hankala välillä huomata, mistä ihmeen välistä ne vihollisarmeijat sulahtavat selustaan.
* Selustaan sulahtamisesta puhuen, taistelut menevät usein rasittaviksi armeijoiden jahtaamisiksi pitkin karttaa, tähänkin tosin taitaa olla joku automaatio
* Moni ikoneista näyttää siltä, että olisin itse piirtänyt ne MS Paintilla joskus 90-luvulla. Pelkkää ikonia tuijottamalla et yksinkertaisesti tiedä mitä kyseinen nappi tekee, vaan vaatii joko tooltipin tai asian painamisen muistiin.
* Vaikka pelissä on kontekstimenut, niin niitä ei käytetä kovin optimaalisesti. Asia, jonka voisi hoitaa right clickillä ja kontekstivalinnalla suoraan kartasta, pitää usein tehdä viidellä napinpainalluksella pitkin valikoita.
* Välillä käli ei yksinkertaisesti kerro, miksi jokin asia ei onnistu. Mielestäni täytän kaikki vaatimukset rakennuksen pystyttämiseen, mutta silti sitä ei voi rakentaa.
* "Flavor"-popupeja on valtavasti mutta sitten ne oikeasti tarpeelliset popupit puuttuvat. Aloitin Wallachialla ja jossain kohtaa nyysin Bysantilta Edirnen provinssin ja perustin sinne oman vassaalini. No yhtäkkiä 20 vuotta myöhemmin huomasin että kyseinen vassaali oli kadonnut ja sen tilalla oli Bysantin kapinallisia. Ehkä siellä oli hävitty sisällissota tai jotain, en tiedä, koska peli ei minua viitsinyt infota.
Paljon valitusta, mutta mielestäni peli menee ihan samalla uralla kuin muutkin PDX:n pelit, eli julkaistaan keskeneräisenä ja peli hioutuu vuosien myötä. Eiköhän tähänkin useampi sata (tuhat) tuntia tule upotettua.