Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Tuo on vähän harmi, kun nuo lite-polkimet ei passaa kuin R3 ja R5 -rattipohjien kanssa, ja ne on aina bundlattu yhteen. Jälkimarkkinoita ei siis käytännössä ole, ja jää vanhat polkimet sitten hyllyn reunalle vaan.

Siltä pohjalta itse harkinnut, että josko nuo litet kuitenkin modaisi loadcell-versioksi: Load-Cell Kit Moza SRP Lite compatible – Alien Mods . Ainakin itse anturi tuossa pitäisi olla tarkempi, kuin Mozan omissa SP-R -polkimissa. Performance kit tarvitaan tosin lisäksi myös.
 
Tuo on vähän harmi, kun nuo lite-polkimet ei passaa kuin R3 ja R5 -rattipohjien kanssa, ja ne on aina bundlattu yhteen. Jälkimarkkinoita ei siis käytännössä ole, ja jää vanhat polkimet sitten hyllyn reunalle vaan.

Siltä pohjalta itse harkinnut, että josko nuo litet kuitenkin modaisi loadcell-versioksi: Load-Cell Kit Moza SRP Lite compatible – Alien Mods . Ainakin itse anturi tuossa pitäisi olla tarkempi, kuin Mozan omissa SP-R -polkimissa. Performance kit tarvitaan tosin lisäksi myös.
Eihän tuo pahan hintainen sitten olisi tuolla modilla.

Onko noista ”hydraulisista” kaasupolkimista mitään hyötyä? Auton kaasupolkimessa ei ole mitään hydraulista vastetta joten en ymmärrä täysin mitä etua tuo toisi?
 
Onko noista ”hydraulisista” kaasupolkimista mitään hyötyä? Auton kaasupolkimessa ei ole mitään hydraulista vastetta joten en ymmärrä täysin mitä etua tuo toisi?
Tarkempaa kaasunhallintaa siinä kai haetaan mutta sen mitä itse olen kokeillut niin ei mitään varsinaista hyötyä.
 
Nyt alkaa olemaan valmista, BST-2 shakerien kiinnikkeet menikin yhdellä 3D-printtauksella kohdilleen. Pitää vielä hakea Loctiten kierrelukitetta etteivät mutterit lähde löystymään tärinästä.


1000005628.jpg
 
Oiskoha tämmönen ekaks rigigs hyvä valinta?rigi
Kunnollista alumiiniprofiili rigiä nyt ei tarvi enää vaihtaa mihinkään eikä se vie tilaa tuota enempää.

Tieten se maksaa vähän enemmän ja painaa enemmän, mutta voi asentaa renkaat alle jolloin liikkuu helpommin ja siirrot onnistuu. Tieten penkki runko tmv voi hajota lopulta, kangasmateriaali repeää niin sen voi aina vaihtaa uuteen, ehkä tuossakin. Alumiiniosat kestää jopa useita satoja kiloja voimaa ja vääntöä vaikka ihan motion-rigitkin jos nyt on riittävästi tuettu tietyistä kohdin. Profiiliin saa lisättyä lisäpalaa ja helposti jos tulee useita laitteita, voi olla lopulta 2-3 shifteriä esim. push&pull rallivaihtaja, sekventiaalikeppi, H-kaavio vaihtaja erikseen, sitten buttonbox, pikkunäyttöjä esim. datalle & vaihteille pitää ehkä saada johonkin kiinni, parit käsijarrutkin voi olla esim. moderni pystyyn ja vaaka-asentoon toinen.

En osaa sanoa tuosta mitään, joutuuko modailemaan kaikin tavoin että saa tietyt ratit kiinni jos kiinnitysreiät ei osukaan kohdilleen tmv jos on erikoisempi ratti esim. paljon kalliimmat ratit vaikka Simucubet ym. Ehkä jollian etukiinnitysbacket systeemillä saa minkä tahansa ratinkin kiinni tuohon.

1 arvostelu siellä oli 5tähteä ja kehui tukevuutta jne, Mozan R12 siinä sai paikoilleen. Voisi olettaa että perus logitech+thrustmaster+moza+fanatec sopiva rei'itys löytyy en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Oiskoha tämmönen ekaks rigigs hyvä valinta?rigi
Pelkän erillisen penkin hinnalla koko rigi, eikä vaikuta ihan hirveältä rimpulalta. Säätövara nyt jää kauas alumiinirigistä ja lisävempeleiden lisäys vaatii vähintään 3D-mallinnus taitoja sekä 3D-printterin toisin kuin alumiinirigissä mitä voi muokkailla mieleisekseen.
Mozan sequ ja käkkärikin ilmeisesti menee kiinni ilman porailua.
 
No mikä sitten on hirveä rimpula mutta ei tuolta mitään ihmeitä kuvien perusteella kannata odottaa. Toki 199€ ei saa edes penkkiä profiilirigiin.
 
No mikä sitten on hirveä rimpula mutta ei tuolta mitään ihmeitä kuvien perusteella kannata odottaa. Toki 199€ ei saa edes penkkiä profiilirigiin.
Tämä on rimpula:
 
No joo, varmasti on tuota tukevampi. Ton Playseatin pointti taitaa olla että ainakin teoriassa saa pakattua pieneen tilaan pois tieltä kun ei ole käytössä.
 
No joo, varmasti on tuota tukevampi. Ton Playseatin pointti taitaa olla että ainakin teoriassa saa pakattua pieneen tilaan pois tieltä kun ei ole käytössä.
Mutta kun hintalappuja katsotaan niin molemmat menee samaan hintaluokkaan, ja esimerkiksi Playseatin Piranhaa ulkoisesti vastaava rigi maksaa ennen alennusta sen 600€ (missä ei ole järjen hiventäkään).
 
Isoimmat ongelmat tuossa Piranhassa, kuten monissa muissa vastaavissa on varmaan tuo poljintaso joka joustaa jos erehtyy ajattelemaankaan load cell -polkimia ja ratin korkeudelle ja etäisyydelle ei taida liiemmin olla säätöjä. Näyttää ainakin mainoskuvissa että jää aika matalalle ja kauas.

Ei tuo nyt silti tuolla hinnalla huonoin ostos ole. Varmasti aika pienellä tappiolla pääsee eroon jos ei laji maistukaan tai nälkä kasvaa syödessä.
 
Itsellä on Next Level Racing Wheel Stand 2.0 missä voi hyödyntää olemassa olevaa toimisto-/pelituolia. Nyt saa karvan päälle 200€.
Periaatteessa menee nippuunkin kaikki kamat kiinnitettynä, mutta en ole kokeillut, kun mahtuu olemaan työhuoneen nurkassa sellaisenaan.
DIY henkisenä asensin alle huonekalupyörät, jolloin siirtely on helppoa.
2c_yQ-t-qAM8U8LO8he8i4.webp
3Q0aYuat4KnARxmAKWlRnw.webp
 
Joo tän mä mä huomasinki jo kiitokset. Oisko toho vaihtajaa suositella?

SHH on halpa ja hyvä ja pitää sisällään sekä sequn että h-kaavion. Joiden välillä on niin helppo ja nopea vaihtaa että sitä tulee jopa käytettyä.
 
Itsellä on Next Level Racing Wheel Stand 2.0 missä voi hyödyntää olemassa olevaa toimisto-/pelituolia. Nyt saa karvan päälle 200€.
Periaatteessa menee nippuunkin kaikki kamat kiinnitettynä, mutta en ole kokeillut, kun mahtuu olemaan työhuoneen nurkassa sellaisenaan.
DIY henkisenä asensin alle huonekalupyörät, jolloin siirtely on helppoa.
2c_yQ-t-qAM8U8LO8he8i4.webp
3Q0aYuat4KnARxmAKWlRnw.webp
Tääki vois kyl olla erittäin hyvä vaihtoehto, menis nykysellä näytöllä ja sen paikalla. Säästäis siinä ja vois ostaa känkän vaiks sitten viel vaihtajan lisäksi!
 
Tuli huomattua että Alin vaihde kepistä seitsemäs vaihde on aika turhake joten tulostelin siihen kuuden vaihteen paneeli levyn. Luulisi että peruutukselle vaihtaminen on vähän hallitumpaa.

 
toimiiko muilla tuo uuusi fanatecin appi ihan oikein ?
ei tunnu lataavan profiileita, tai oletus oli että se lataa ne myös kiinni ollessaan koska on palveluna. eikä kyllä toimi auki olleessaankaan.
sitten kun avaa pelin siitä fanan apista niin tuntuu lataavan paitsi ACRally.
taidan palata vanhaan hyvään joka toimi vaan
 
Simnet julkaissut omansa jota voi käyttää myös konsoleissa fanatecin basen kautta jota silmäillyt oman Mozan tilalle mutta vähän tuntuu olevan kiven alla, ainakin sellaiseen hintaan mitä itse voisin maksaa. Saas nähdä kauan menee että tulee esim delenordicille myyntiin jos ollenkaan. Jossain saksalaisessa simu firmassa ois ollu tarjouksessa mutta kävi perinteiset ja jäin miettimään liian kauaksi aikaa.
 
Siin ois hyvä ajopenkki jos hinta ei nousisi tosta. Veikkaan vain että on vähän eri luokassa kun huutokauppa päättyy.

[edit] Nyt 260€.
 
Nuo Aliexpress käkkärit ovat alunperin ehtoja autojen käkkäreitä mihin sitten joku keksi liimata magneetin, hall-sensorin ja arduinon. Sen takia ne ovat kauttaaltaan metallia ja halpoja kuin makkara.
Millä tavalla ehtoja autojen käppäreitä? Ooks ikinä käyttäny erillistä käsijarrua?
 
Millä tavalla ehtoja autojen käppäreitä? Ooks ikinä käyttäny erillistä käsijarrua?
Se on ihan oikea alunperin autoon tarkoitettu käkkäri. Ei mikää Teslan käkkäri vaan pikemminkin "My summer car" käkkäri.
Käkkärissä oleva koukku on esimerkiksi tarkoitettu siihen että käkkärin saa lukittua pohjaan niin kuin ihan oikeassakin käkkärissä sen on tarkoitus toimia.
Tuo ylimielisyytesi muuten saa sinut vain näyttämään tyhmältä :rofl:



Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/dyxRyXr8QnI?si=pi6bDEnjEb1m4yot&t=54
 
Viimeksi muokattu:
Se on ihan oikea alunperin autoon tarkoitettu käkkäri. Ei mikää Teslan käkkäri vaan pikemminkin "My summer car" käkkäri.
Käkkärissä oleva koukku on esimerkiksi tarkoitettu siihen että käkkärin saa lukittua pohjaan niin kuin ihan oikeassakin käkkärissä sen on tarkoitus toimia.
Tuo ylimielisyytesi muuten saa sinut vain näyttämään tyhmältä :rofl:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/dyxRyXr8QnI?si=pi6bDEnjEb1m4yot&t=54

Tuollainen hall-anturi ei simuloi yhtään mitenkään jarrusylinteriä jota oikeissa autoissa on ja tuo koukku on kyllä melko vitsi :)
 
Moro

Kyllä Tiihokatti kirjoittaa ihan asiaa,kilpa-autoissa käytetään juurikin tämän tapaista kässäriä ja nelivetosissa jarruputkessa on vielä anturi josta menee tieto takavedon lukolle joka vapauttaa vedon kun kässäriä käytetään.
Tossa kuvassa sattuu olemaan juuri sama kässärin runko lisättynä sylinterillä elikkä tosiaan ihan asiaa mitä Tiihokatti kirjoitti.


Moni firma myy tätä samaa kässäriä,eikä maksa paljoo.


Toi itse kässäri vipu/koukku on toteutettu monella eri tavalla,esim. Skoda WRC 2:ssa sellaisella onnettomalla klipusimella ja palutus kuminauhalla,ne osat painavat varmaan 5 g.
 
Viime aikoina aina ajelujen jälkeen jarrujalan kantapäähän tullut hyvin pistemäinen kipu, ja pahimmillaan semmoinen, että seuraavana päivänä vaikea kävellä normaalisti. En käytä kenkiä ajeluihin, ihan sukkasillaan vaan ja syyksi sitten paljastui tuo Moza pedaalien aluslevyssä oleva pieni kanttaus, joka sattumoisin osuu juuri tuohon kipeään kohtaan. Kunnon ghettomodia kehiin taas eli vanhasta neopreenisukasta leikatut palaset tuohon aluslevyyn kiinni. Ohkaista nepparia, 3mm, joten tuplana ja tuon aluslevyn painauman kohalla triplana. Tuntuu äkkiseltään toimivan.

1763895091146.png


Kenkiäkin on kokeiltu, ja kaapista löytyy yhet vanhat pehmeäpohjaiset barefoot-tossut, mut noiden kans tuli taas sitten se ongelma, että kengän ja pedaalin välisistä pidosta tuli niin tiukka, että aina polkimen painalluksen jälkeen kantapaa laskeutui eri kohtaan, mistä lähti. Kokeilin laittaa vanhat villasukat pediaalien päälle ja tällöin tuo kengänpohjan ja pedaalin välinen kitka hävisi ja lopputulos oli ihan hyvä. Siitäkin on kuva, mut sitä ei kehtaa tähän nyt laittaa :D Tää nepparikikka nyt vaan tuntuu käytännöllisemmältä.

Sitten yks kysymys liittyen Moza baseen, rattiin ja quick releaseen. Ärsyttävä pieni kilahdus aina joskus esim shikaanien keskivaiheilla, kun ffb:n suunta muuttuu. Ja tuntuu myös vaimea naksaus. Eli esim vaikka vasemman jälkeen kun tulee kaarre oikealle, nii tuossa puolivälissä, kun ratti suoristetaan ja aletaan kääntämään toiseen suuntaan. Heti kun ffb alkaa tulla toisesta suunnasta, kuin edellisessä kaarteessa, nii tuo tapahtuu. Näyttäisi tulevan juuri tuosta quick release mekanismista, aivan kuin ois joku minimaalinen istuvuus-ongelma niitten kuulien ja kolojen kanssa. Onkohan tuo miten yleistä? Mulla on R12 V2 ja rattina on tuolle vähän köykäinen ES (eli se, joka tulee R5 bundlen mukana). Voisihan tuo varmaan rattia vaihtamalla parantua, mut oon tykännyt tosta kompaktin kokoisesta ES:stä. Kuitenkin huomaa kyllä, ettei ole suunniteltu R12:n tuottamille voimille, natinoista päätellen, vaikka kaikki ruuvitkin on kiristetty.
 
Viime aikoina aina ajelujen jälkeen jarrujalan kantapäähän tullut hyvin pistemäinen kipu, ja pahimmillaan semmoinen, että seuraavana päivänä vaikea kävellä normaalisti. En käytä kenkiä ajeluihin, ihan sukkasillaan vaan ja syyksi sitten paljastui tuo Moza pedaalien aluslevyssä oleva pieni kanttaus, joka sattumoisin osuu juuri tuohon kipeään kohtaan. Kunnon ghettomodia kehiin taas eli vanhasta neopreenisukasta leikatut palaset tuohon aluslevyyn kiinni. Ohkaista nepparia, 3mm, joten tuplana ja tuon aluslevyn painauman kohalla triplana. Tuntuu äkkiseltään toimivan.

1763895091146.png


Kenkiäkin on kokeiltu, ja kaapista löytyy yhet vanhat pehmeäpohjaiset barefoot-tossut, mut noiden kans tuli taas sitten se ongelma, että kengän ja pedaalin välisistä pidosta tuli niin tiukka, että aina polkimen painalluksen jälkeen kantapaa laskeutui eri kohtaan, mistä lähti. Kokeilin laittaa vanhat villasukat pediaalien päälle ja tällöin tuo kengänpohjan ja pedaalin välinen kitka hävisi ja lopputulos oli ihan hyvä. Siitäkin on kuva, mut sitä ei kehtaa tähän nyt laittaa :D Tää nepparikikka nyt vaan tuntuu käytännöllisemmältä.

Sitten yks kysymys liittyen Moza baseen, rattiin ja quick releaseen. Ärsyttävä pieni kilahdus aina joskus esim shikaanien keskivaiheilla, kun ffb:n suunta muuttuu. Ja tuntuu myös vaimea naksaus. Eli esim vaikka vasemman jälkeen kun tulee kaarre oikealle, nii tuossa puolivälissä, kun ratti suoristetaan ja aletaan kääntämään toiseen suuntaan. Heti kun ffb alkaa tulla toisesta suunnasta, kuin edellisessä kaarteessa, nii tuo tapahtuu. Näyttäisi tulevan juuri tuosta quick release mekanismista, aivan kuin ois joku minimaalinen istuvuus-ongelma niitten kuulien ja kolojen kanssa. Onkohan tuo miten yleistä? Mulla on R12 V2 ja rattina on tuolle vähän köykäinen ES (eli se, joka tulee R5 bundlen mukana). Voisihan tuo varmaan rattia vaihtamalla parantua, mut oon tykännyt tosta kompaktin kokoisesta ES:stä. Kuitenkin huomaa kyllä, ettei ole suunniteltu R12:n tuottamille voimille, natinoista päätellen, vaikka kaikki ruuvitkin on kiristetty.
Jotkut ovat modanneet noihin polkimiin pienet palat liukuesteteippiä. Joillakin voi toimia jos levottomat jalat :D.
Itse olen pärjännyt ihan tehtaalta tulleina.

 
Sitten yks kysymys liittyen Moza baseen, rattiin ja quick releaseen. Ärsyttävä pieni kilahdus aina joskus esim shikaanien keskivaiheilla, kun ffb:n suunta muuttuu. Ja tuntuu myös vaimea naksaus. Eli esim vaikka vasemman jälkeen kun tulee kaarre oikealle, nii tuossa puolivälissä, kun ratti suoristetaan ja aletaan kääntämään toiseen suuntaan. Heti kun ffb alkaa tulla toisesta suunnasta, kuin edellisessä kaarteessa, nii tuo tapahtuu.
En tiedä onko kyse samasta asiasta, mutta samoissa tilanteissa olen oman ES-ratin ja R5 basen kohdalla huomannut tuollaisen. Hyvin vaimeasti naksahtaa / kilahtaa, mutta sen verran kuitenkin että muuten äänettömästä kokoonpanosta sen kuulee ja tuntee.

Itselleni tuo ES-ratti on hiukan turhan pieni, ja kovasti arvoin rattimodin ja CS V2P ratin välillä, ja jälkimmäiseen ostohousujen lahje sitten osui. Nähtäväksi jää lähteekö ääni sillä pois.

(Ja tiedän että tuo on painava ratti, ja n. 90 % on sitä mieltä ettei sitä kannata R5:n pariksi hankkia. Mutta täytyy silti päästä itse asia toteamaan, niin pääsee sitten taas alkaa mopo keulimaan uusien päivityskohteiden kanssa.)
 
En tiedä onko kyse samasta asiasta, mutta samoissa tilanteissa olen oman ES-ratin ja R5 basen kohdalla huomannut tuollaisen. Hyvin vaimeasti naksahtaa / kilahtaa, mutta sen verran kuitenkin että muuten äänettömästä kokoonpanosta sen kuulee ja tuntee.

Itselleni tuo ES-ratti on hiukan turhan pieni, ja kovasti arvoin rattimodin ja CS V2P ratin välillä, ja jälkimmäiseen ostohousujen lahje sitten osui. Nähtäväksi jää lähteekö ääni sillä pois.

(Ja tiedän että tuo on painava ratti, ja n. 90 % on sitä mieltä ettei sitä kannata R5:n pariksi hankkia. Mutta täytyy silti päästä itse asia toteamaan, niin pääsee sitten taas alkaa mopo keulimaan uusien päivityskohteiden kanssa.)
Varmaan on kyse samasta ilmiöstä. Ilmoittelehan sitten, että miten uuden ratin kans kävi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 869
Viestejä
5 013 995
Jäsenet
80 348
Uusin jäsen
Doremifaso

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom