Ketjua lueskelleena täytyy kysyä näin ensimmäisenä viestinä raadilta näkemystä parisuhteen taloudellisista asioista.
Tilanne on siis se, että avopuolisoni olisi halukas muuttamaan vanhempiensa omistamalle tilalle, jossa on iso talo, useita piharakennuksia, paljon metsää yms. Tilan arvo on siis huomattava ja koska tila on heidän suvussaan, niin avopuoliso haluaisi ymmärrettävästi tilan omiin nimiinsä, jolloin itse en omistaisi siitä mitään. Nykyisestä asunnosta omistamme molemmat puolet, mutta se onkin tavallinen rivitalohuoneisto eikä sisällä sukulaisuussiteitä. Jo suhteen alussa sovittiin, että jos naimisiin mennään, niin tehdään avioehto, joten sikäli tämä ei ole mikään ongelma ja ymmärrän asian taustat, enkä kaipaa avokkini varoja.
Olen kuitenkin alkanut miettiä sitä, että koska tila on iso ja se vaatii myös paljon itse tehtävää kunnossapito- ja korjaustyötä, niin teenkö tällä ratkaisulla käytännössä itsestäni vain ilmaisen työntekijän? Olen aika kätevä käsistäni ja kokenut tekemään ja pystyn tekemään itse vaikka omakotitalon, jos sähkö- ja putkitöitä ei lasketa mukaan. Talo on myös monelta osin remontoimaton, joten se vaatisi isohkoa pintaremonttia, jotta siitä saisi nykymittapuulla viihtyisän, ja tämä remontti tehtäisiin varmasti itse niin pitkälti kuin mahdollista, koska kummaltakin homma sujuisi. Olen vain alkanut pohtia, että hyötyisinkö itse tästä järjestelystä millään lailla, koska kaikki tämä omaisuus kuitenkin olisi puolison nimissä ja käytännössä vain työpanoksellani kerryttäisin hänen varallisuuttaan. Oma näkemykseni on pitkälti se, että tekisin vain valtavat määrät töitä toiselle, joista itse en saisi mitään. Parisuhteen kannalta en myöskään näe sitä vaihtoehtona, että en osallistuisi näihin remontteihin yms., jos puoliso niihin kuitenkin osallistuu, koska se aiheuttaisi vain skismaa. Hankalalta ja hieman erikoiselta tuntuisi sekin, jos puoliso maksaisi minulle ikään kuin kotona tehdyistä töistä palkkaa. Remonttien materiaalihankinnat yms. realisoituvat kulut maksaisi tietenkin talon omistaja, enkä niistä aikoisi maksaa mitään.
Miten itse toimisit vastaavassa tilanteessa?