Tämä on hienosti kirjoitettu ja voin sen allekirjoittaa tältä istumalta. Tosin pintapuolisuus on kasvanut ja tätä menoa kasvaakin mikä tuottaa järjettömiä odotuksia ja pettymyksiä, valitettavasti. Äänekkäimmät äkkiä herkiää huutamaan, miten joku voi edes katsoa tuollaista tajuamatta että ihminen on muutakin kuin se mitä näet.Tasoteoriassa on sekin vika, että se niputtaa ihmisiä vain muutamalla muuttujalla, eivätkä ne muuttujat ole läheskään kaikille, tuskin edes enemmistölle, kovinkaan tärkeitä. Siis nämä pituus, paino, lompakon paksuus, ulkonäkö jne. Jos nyt mietin itseäni ja naispuolisia kavereitani, niin kaikille on ollut tärkeintä se, että kumppani on saman henkinen kuin itse. Se voi tarkoittaa yhteisiä kiinnostuksen kohteita, samanlaisia arvoja, saman tyyppistä persoonallisuutta, samanlaista elämäntapaa tai samansuuntaisia tavoitteita. Perhekeskeinen etsii toista perhekeskeistä, intohimoinen eräilijä omaa eräjormaansa, rokkari toista musadiggaria jne.
Siinä jää rasvaprosentti ja vuositulot aivan sivuseikaksi, kun itselle tärkeillä alueilla natsaa riittävästi ja aikakin on otollinen suhteen syntymiselle. Ei tätä voi mihinkään pistelaskukaavaan ja tasoihin tiivistää. Tunnen mm. useita pareja, joissa nainen on korkeammin koulutettu ja suurempituloinen kuin mies. Olen itsekin ollut tällaisessa suhteessa (ja se oli minulle täysin fine, mutta miehelle ei).
Että kun parin muodostuksen haasteista tässä puhutaan, niin ei siihen minusta ole mitään muuta yleispätevää kikkaa kuin olla oma itsensä ja tehdä niitä juttuja joista itse aidosti tykkää. Aika monia juttuja voi tehdä nykyään myös porukassa niin, että samalla tulee verkostoiduttua toisten samanhenkisten kanssa. Jos hyvin käy, niin kumppaniehdokaskin voi löytyä, ja jos ei, niin ainakin on ollut hauskaa ja tutustunut uusiin, samanhenkisiin ihmisiin.
Eikä sekään sitä pitkää onnea takaa. Pariutuminen on tänä päivänä helpompaa kuin ennen, oikea parisuhde ei niinkään, se vaatii edelleen työtä. Koko parisuhteen ajan. Mutta se palkitsee. Takerrun nyt turhan tarkkaan sanaan pariutuminen.
Sitäpaitsi, mennään sata vuotta taaksepäin, mikä haloo siitä syntyi joka kerta kun joku rakastui luokkaansa alempaan tai meni naimisiin luokkaansa ylemmäs. Nyt eletään vuotta 2023, ei tuloluokilla pitäisi enää olla edes sen vertaa merkitystä kuin silloin.
Ehkä olen vanhanaikainen, ehkä liian vanha ymmärtämään tämän ketjun haasteita, ihan sama, on niitä haasteita ennenkin ollut ja on niistä silloinkin valiteltu. Silloin se tosin tehtiin saunassa