PC + HTPC, eli kaksi konetta, pelaamiseen(n. 3000€)

miu

Tervehdys,

Tarkoitus olisi kasata kaksi konetta vkolla 25, eli kahden viikon kuluttua. Toinen työhuoneeseen työpöytäkäyttöön (pääasiassa pelailuun) ja toinen perheen yleiseksi peli- ja viihdekoneeksi olohuoneeseen.

Lähdetään liikenteeseen koteloista, sillä ne seisoo jo fyysisenä varastossa sisuskalujaan odottamassa, eivätkä ole enää vaihdettavissa. Toinen neuvottelemattomissa oleva asia on prosessorin ja näytönohjaimen joukkue; AMD. Kaikissa muissa asioissa kuuntelen konsultaatiota ja neuvoja mielelläni.

Ajatus molemmille koneille on se, että osia ei tarvitsisi päivitellä seuraavaan viiteen vuoteen, HTPC:n kanssa pieni varaus, ymmärrät kun luet alaspäin. Koneet on myös tarkoitus kasata omin kätösin, jolloin hintahaukka voi olla kärkyllä mikäli tavaraa saa halvemmalla useammasta ostoliikkeestä. Nyt olen poiminut osat Datatronicilta ostoskorin jakamisen helppouden vuoksi. Droonikaupasta (lue: JimmZ) en ole valmis tilaamaan mitään, vaikka hinta olisi halvempi kuin muualla.

1. Työpöydälle kone on tarkoitus kasata LianLi A3 mATX (väri: valkoinen) koteloon. Siihen noin kuukausi sitten rakentelin sisuskalut, ja lopputulos näytti tältä. Vieläkö kokoonpano on ihan validi vai onko tässä tapahtunut komponenttimaailmassa jotakin sellaista joka ohjaisi tarkistukseen? Kotelon ollessa valkoinen, vaikkakaan ei lasikyljellä, olen joitakin palikoita valinnut väri edellä kun tässä nyt vähän varkain on sellainen ”all white” mahdollisuus. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla ohjaava tekijä ja mikäli tarjolla on parempaa hinta/laatusuhdetta niin olen valmis valitsemaan sen. Aina. Näytönohjaimeksi valikoituu joko RX 9070 XT, tai 7900XTX. Tästäkin voi viisaammat kertoa mielipiteensä. Henkilökohtaisesti arvostan enemmän raakaa rasterointikykyä kuin tekoälyllä luotuja ruutuja, mutta olen avoin. Hinnathan korteilla tämän päivän markkinalla ovat 1:1. Olen myös valmis metsästämään osia käytettynä.

2. HTPC rakentuu Fractal Ridge:en (väri: musta). Tämän kokoonpanon kanssa olen aika hukassa. Olohuoneessa seisoo 4K televisio joka kykenee 120hz ruudunpäivitykseen, mutta varsinaisena ohjenuorana olen pitänyt että koneen tulee ns. voittaa PS5. Suomeksi, mahdollisimman kaunista kuvaa natiiviresolla min. 60 FPS. Tässä haluaisin mielelläni uusiokäyttää vanhasta koneesta prosessorin (Ryzen 7 3700X) ja rakennan sen ympärille parhaan mahdollisen koneen. Joko uusista tai sitten käytettynä hankituista osista.

Nykyisen koneen speksit ovat seuraavat:

• MSI B450 Tomahawk MAX
  • Ryzen 7 3700X
  • RTX 2070 Super (8GB)
  • Crucial 16GB (2x8GB) Ballistix Sport LT, DDR4 3200M
  • Samsung 500GB 970 EVO, M.2 2280, PCIe 3.0 x4
  • Seasonic 650W FOCUS GX-650
Kannattaako tästä irrottaa prossu ja m.2 levy tuohon Ridgeen, vai mahdollisesti pyrkiä myymään koko hoistinki eteenpäin kokonaisuutena?

Yleiset arvot ja painopisteet kummallekin koneelle:

• Viiden vuoden käyttöikä ilman päivitystarvetta
  • Hiljaisuus
  • Paras hinta/laatusuhde

Suuret kiitokset kaikille avusta!

Itsellä sama idea lokaatioiden suhteen, mutta ajattelin kokeilla toteuttaa tuon "kaukokäytöllä" koska tuskin tulee kahdessa lokaatiossa samaan aikaan pelattua yms. Eli laitoin tilaukseen 10m 8K Fiber Optic DisplayPort 1.4 Cable (8K @60Hz, 4K 144Hz, 1440p @240Hz) ja 10m USB-c kaapelin (aktiivinen) ja sitten television päähän telakka ja donglet. Välikaton kautta kaapelit. Katsotaan tuleeko säästöä vai säätöä:p

Todennäköisesti itsekin lähtisin vastaavanlaisella idealla liikenteeseen mutta välillä vaimo ja lapset haluaa pelailla samaan aikaan kun itse väkertää työhuoneen puolella. Tuolla htpc:llä olisi myös kiva kokeilla ns. konsolimaista kokemusta jossa kaikki tarpeellinen on saavutettavissa ohjainta käyttäen ja käyttöliittymän osalta pyörisi steamin big picturea hyödyntäen.

Noin 1000€ jää HTPC:lle josta kotelo nappaa noin 130€ eli 870€ pitäisi 5v pyöritellä 4k @ 60hz? Tähän kelvannee keksityt freimitkin, mutta taitaa silti 5070 (ti) olla minimi imaisten koko budjetin jolloin loput osat katetaan myymällä vanhat AM4 osat ja päivittämällä ne AM5? 16gb VRAMia haluat 4k pelaamiseen, en ole ihan kartalla mitä vanhempia malleja löytyy käytettynä edullisesti.

Tuolle Ridgelle suosittelen AXP120-X67 – Thermalright cooleriksi ja 50x0 Fe sarjan näytönohjainta (tai muuta vastaavalla ”läpi puhaltavalla” jäähdytyksellä toteutettua). Oma Ridge projekti ”hitusen” kalliimpi ja jälkiviisaana ostaisin matalan profiilin muistit niin coolerin saa haluamaansa asentoon:

Tässähän kävi niin, etten alkanut edes kokeilemaan vaan ostin paremmin 5800 Fe:lle sopivan kotelon eli Ridge Archives ja jäähyksi AXP120-X67 – Thermalright . Vakiona CPU (9800X3D) lämmöt huiteli rasituksessa 93c paikkeilla, curvea laitoin -20, ration 50 ja core voltagen 1.1 niin lämmöt nyt 80c. Prime95 nyt rullaamaan yön yli.

Edellinen pöytäkone olikin vuodelta 2013 ja sekin ITX koossa Node 304 - tää uus projekti sai kimmokkeen kun NR200P koteloa myytiin edullisesti ja noin 2.5v se kerkesi odottaa sisuskaluja vaan jäikin nyt ilman :D

Tähän Fractal Design Ridgeen kannattaa suhtautua kuin Ikean huonekaluun - seuraa suosiolla manuaalia äläkä hyppää yli kohtia ajatellen "turha vaihe, helpompi ja parempi tavalla X", pari kertaa piti palata omien oikaisujen takia. Muistit oli yllättäen liian korkeat jäähyn alle niin se piti laittaa "väärin päin" ja ahdasta oli niinkin, melkoisen haastava tämä Asuksen emo yhteensopivuuden kanssa kun M2-slotti ja IO-paneeli molemmat melkoisen muhkeita.

Fractal Ridge
9800X3D
Asus X870-I
RTX 5080 Fe
Corsair 1000SF
Patriot Venom CL30 6000mhz (32Gb)
Corsair MP600 Pro Lpx 2Tb (Gen4)
Thermalright Axp-120-X67 jäähy

Kotelon ja jäähyn vaihtumisen takia kipuraja 2500€ ylittyi, mutta eiköhän tästä ole iloa vuosiksi.

Noin 1000€ jää HTPC:lle josta kotelo nappaa noin 130€ eli 870€ pitäisi 5v pyöritellä 4k @ 60hz? Tähän kelvannee keksityt freimitkin, mutta taitaa silti 5070 (ti) olla minimi imaisten koko budjetin jolloin loput osat katetaan myymällä vanhat AM4 osat ja päivittämällä ne AM5? 16gb VRAMia haluat 4k pelaamiseen, en ole ihan kartalla mitä vanhempia malleja löytyy käytettynä edullisesti.

Tuolle Ridgelle suosittelen AXP120-X67 – Thermalright cooleriksi ja 50x0 Fe sarjan näytönohjainta (tai muuta vastaavalla ”läpi puhaltavalla” jäähdytyksellä toteutettua). Oma Ridge projekti ”hitusen” kalliimpi ja jälkiviisaana ostaisin matalan profiilin muistit niin coolerin saa haluamaansa asentoon:
Kiitos vastauksesta ja vinkeistä. Sinulla rakennettuna varsin komea paketti tuohon Ridgeen ja jos budjetti olisi ääretön niin varmasti sinun aihion mukaan lähtisin asiaa lähestymään. Nvidian leiri on poissuljettu näistä omista buildeista ja vähän kieltämättä vaikuttaa että tuo 1000€ budjetti Ridgeen on puhtaasti utopiaa. Jos siis ajattelee että seuraavat viisi vuotta tulisi päästellä 4k/60FPS. Toki pelit eivät ole niin vaativia tuolla htpc-puolella kun lasten ja vaimon kanssa sillä pääasiassa pelaillaan. Sitten jos haluaa jytkyä menoa olohuoneessa niin äkkiäkös sitä tuon LianLin työhuoneesta kantaa olohuoneeseen.

Kannattaisi hyödyntää enemmän vanhoja osia ja unohtaa ridge. Joku pieni atx-pönttö on tyyliin samoilla mitoilla muuten, mutta 10cm paksumpi ja pitää osat tod näk helpommin hiljaisina. Silloin voisi vaan heittää bt&wifi-kortin kiinni sekä vaihtaa 2070superin 9070xt:hen. Ehkä vielä prossu 5700x3d:ksi, jos jaksaa vanhoja myymällä kasvattaa budjettia, kun ero melko älytön 3700X:ään.

Esim. Jonsbo u4 pro: 205 x 395 x 426 mm, ridge 110 x 374 x 395 mm. Endorfy ventum 200 440 x 211 x 373 mm

Kiitos vastauksesta ja vinkeistä. Sinulla rakennettuna varsin komea paketti tuohon Ridgeen ja jos budjetti olisi ääretön niin varmasti sinun aihion mukaan lähtisin asiaa lähestymään. Nvidian leiri on poissuljettu näistä omista buildeista ja vähän kieltämättä vaikuttaa että tuo 1000€ budjetti Ridgeen on puhtaasti utopiaa. Jos siis ajattelee että seuraavat viisi vuotta tulisi päästellä 4k/60FPS. Toki pelit eivät ole niin vaativia tuolla htpc-puolella kun lasten ja vaimon kanssa sillä pääasiassa pelaillaan. Sitten jos haluaa jytkyä menoa olohuoneessa niin äkkiäkös sitä tuon LianLin työhuoneesta kantaa olohuoneeseen.
Itse budjetoisin varmaan niin, että myisin vanhan AM4 setin pois ja tilalle edullista AM5 emoa panostaen kuitenkin hyvään poweriin (Corsair SFF, melkeinpä sama ottaa 1000W jos alle 200€ tarjous osuu kohdalle) ja käytettynä metsästäisin näyttiksen ja tinkisin suorituskykyvaatimuksesta ja pitkästä päivitysvälistä - seuraavassa genissä uutta AMD:n korttia pääkoneeseen ja siitä kortti Ridgeen ja on taas olisi vuosiksi konetta molemmista eikä niin isoa kertainvestointia tarttisi tehdä.

Tällä 5080 Fe tuuletinratkaisulla kotelo ei lämpene oikeastaan yhtään, mutta vastaavaa ratkaisua ei taida oikein muilla olla? Ridge menee polttavan kuumaksi riippuen millaisella kortilla sitä ajelee:

Fractal Design Ridge koteloksi? Mä oon tykänny kovasti omastani, joskin 335W 6950XT:n kanssa yläkerta vetää jo aika helvetin kuumaksi.. Tuossa tulee PCIe4-riser mukana.

Prossuksi 9800X3D kun niitä alkaa kuulemma vuodenvaihteen jälkeen saamaan kuin leipää kaupasta. Mä otin tuolle jäähyksi Thermalright AXP120-X67:n.

Muistia suosiolla 48-64GB. Hyvällä ITX-emolla päässee helposti 8000 nopeuksiin joilla puolestaan kaista sekä latenssi parempi vrt. 6000CL30, jos parempaa haluaa ja valmis ehkä hiukan säätämään. Mun TridentZ5 XMP kitti toimi suoraan 7800X3D:n kanssa.

Kyllä noita Ridgeen hyvin toimivia näyttiksiä löytyy muitakin kuin Nvidian FE:t (mun mielestä 4080/4090 FE olisi paras, koska puhaltaa puolet pihalle siitä takakautta (slottien peitelevyn läpi).
Nyt on alkanut uusissa näyttisgeneraatioissa näkymään entistä enemmän näitä, joissa n. puolet puhaltaa suoraan läpi. Mulla oleva 6950XT Red Devil on jäähyltään tuohon koteloon aivan paska, koska se puhaltaa kuuman ilman ulos näyttiksen pitkiltä sivuilta, niin käytännössä se kuuma jää sitten pyörimään tuonne Ridgen yläosan sisälle ja kuumentaa kotelon niin kuumaksi että siinä oikeasti polttaa näppinsä.

Tuohon auttoi valtavasti, kun deshroudasi näyttiksen ja pisti 3D-printatut ohjurit niistä 140mm flekteistä suoraan jäähyn ripoihin. Samoten kotelo pysyy "viileänä" mun +300W naukkaavan 5700XT:n kanssa jossa on Raijintek Morpheus 8057 jäähynä ja nuo kotelon 140mm flektit suoraan sitä vasten..

Muisteina mulla on tuossa nyt noi 2x24GB 8000CL40 TridentZ5:t, joissa on FreezeModin alumiiniset heatspreaderit (FREEZEMOD Memory RAM Heat Sink 134x34x8mm Aluminum Alloy Memory RAM Cooler DDR5 Heatsink for PC Computer Water Cooling System - AliExpress 7). Ihan yhtä hyvin ne pelasivat kyllä nakkenakin. FreezeModin käikäleiden kanssa niiden ja AXP120-X67:n väliin jää ainakin puoli milliä rakoa :D

Statistiikka

Viestiketjuista
278 943
Jäsenet
77 859
Uusin jäsen
35Hyper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom