PC:n kasaaminen kaverille: onko syytä miettiä, kenen tiedot löytyy kuitista?

Sähköapina

Salapoliisi
Tukijäsen
Tässä ollaan viittä vaille valmiita iskemään rahat tiskiin ja laittaa osia tilaukseen, mutta kaveri on toisella paikkakunnalla ja sovimme, että kasaan hänelle tämän PC:n ja kuskaan sen lopuksi hänelle. Jäin miettimään, että käyttäytyvätkö nämä tyypillisimmät lafkat (mm. Verkkokauppa.com, Proshop.fi) miten kankeasti sen suhteen, jos kaverilla on takuunalaisia asioita selvitettävänä ja kuitit ovat kaikki minun tiedoillani?

Senhän pitäisi olla sama kuin ostaisi vaikka käytettynä eli ei mitään väliä? Lueskellut vaan (lähinnä Redditissä), miten mm. valmistajat saattavat kieltää EU-asiakkaaltakin huollon, koska ei ole "alkuperäinen omistaja". Mutta riittäisikö sitten toimitusosoitteeseen vaikka kaverin nimi ja perään c/o minun nimi? Nää on näitä idioottitason kysymyksiä, mutta halutaan olla idioottivarmoja asian kanssa. Kiitos osaavammille!

Itse törmäsin tähän Intelin kanssa, kieltäytyvät täysin hoitamasta minkäänlaisia takuuasioita, jos kuitissa on eri nimi. Tämän jälkeen otin yhteyssä Jimmssiin jonka kanssa tuo ei vaikuttanut lainkaan, eli vaikeuttanee korkeintaan valmistajan kanssa suoraan asiointia.

Liikkeen kanssa asioidaan yleensä silloin, kun on tuotevastuun alla, eli 0-2V. Valmistajan kanssa taas, jos takuu on pidempi.

Liikkeen kanssa ongelmaa ei tule, (kuitin nimestä huolimatta yleensä).
Valmistajan kanssa voi hyvinkin helposti tulla. Valmistajan kanssa kannattaa muistaa monasti myös tuotteen rekisteröinti.

Eli suosittelen voimakkaasti, jotta kuitissa on vain omistajan nimi, jos aikoo pitää konetta yli 2 vuotta ja hyödyntää mahdollisia valmistajien takuita.

Voi räkä, kun tossa tosiaan jo osat meni tilaukseen ja olisihan se kiva myös mm. virtalähteen 10 vuoden takuuta kaverin hyödyntää tarvittaessa. Hmm...

Ei ole ainakaan minulta kysytty kertaakaan takuussa yhtään mitään vaikka en ole ollut alkuperäinen ostaja tai se jonka nimi on kuitissa.

Kyllähän takuu on laitekohtainen eikä henkilökohtainen🤔 Varsinkin suomen aika vahvalla kuluttajansuojalla.
Valmistajien takuun kanssa asioidaan monasti ulkomaille.
Suomessa pätee tuotevastuu.
Valmistajan myöntämät takuut ovat ihan eri asia ja niissä on valmistajien määrittelemät takuuehdot. Nämä ehdot voivat olla esim jotta takuu ei siiirry tai sitä ei edes ole, jos ei ole rekisteröity sitä tuotetta valmistajalle..

Suomessa ovat toki keksineet "käyttöhyödyn" ja "ikävahennykset". Esim verkkokaupan 2-3V välinen ilmainen "lisätakuu" oli täyttä kusetusta ja vittuilua, kun yhdestä läppäristä hajosi emo muutamia kuukausia 2V:n jälkeen...
Samanlaisia tapauksia sai RMA:han valmistajille (niissä oli valmistusvikaa, niin ne vaihdettiin). Verkkokaupasta sai osittain myyntihinnan takaisin (Jolla ei todellakaan mitään uutta läppäriä saanut tilalle..)

Voi räkä, kun tossa tosiaan jo osat meni tilaukseen ja olisihan se kiva myös mm. virtalähteen 10 vuoden takuuta kaverin hyödyntää tarvittaessa. Hmm...
Onko mahdollista tällaisessa tapauksessa, että kaverisi rekisteröi tuotteen valmistajan sivuille omalla nimellä, jolloin myöhemmin tuskin mitään muuta kysellään, kun se on jo rekisteröity tai vaihtoehtoisesti hoitaa asiaa sinun kautta tai sinun nimellä?

Itse joskus jonkun näytönohjaimen kaupassa saanut nämä rekisteröidyt tiedot millä voisi käyttää tätä valmistajan takuuta, en toki tiedä, että olisiko ongelmia ilmennyt jos olisin niitä yrittänyt käyttää.

Onko mahdollista tällaisessa tapauksessa, että kaverisi rekisteröi tuotteen valmistajan sivuille omalla nimellä, jolloin myöhemmin tuskin mitään muuta kysellään, kun se on jo rekisteröity tai vaihtoehtoisesti hoitaa asiaa sinun kautta tai sinun nimellä?

Itse joskus jonkun näytönohjaimen kaupassa saanut nämä rekisteröidyt tiedot millä voisi käyttää tätä valmistajan takuuta, en toki tiedä, että olisiko ongelmia ilmennyt jos olisin niitä yrittänyt käyttää.
Joo ei tässä ainakaan mitään hätää olisi, että mun kauttani kaikki onnistuu jatkossakin. On sitä kaveruutta hiottu jo pian kaksi vuosikymmentä kuitenkin, mutta asumme nykyisin eri puolella Suomea, niin ajatus ehkä enemmän käytännön puolella, jos mitään sattuisi. Ehkä mietin tätä vain liikaa, eiköhän se soita mulle viimeistään, kun RTX 60 -sarjan kortit ovat julki, että pitäisikö jo päivitellä. :smile:

Näppäimistön myin pari vuosi sitten täällä, myynnistä muutama kuukausi tuli ostajalta viesti että elä ihmettele jos Gigantin tilillä näkyy merkintä, oli vienyt takuuseen. Ei tässäkään tilanteessa siis ollut väliä, että kuitti oli edellisen ostajan tiedoilla.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 373
Jäsenet
78 577
Uusin jäsen
JuhoLindfors

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom