PC Pelaamiseen, 5080 ympärille, budjetti n. 3000 €

Morjesta,

Tässä alkais olla koneen päivityksen aika.

Seuraavaa pakettia oon itse koonnut, mitään tarkaa budjettia ei oo, kuhan saa hyvän paketin.

1758045556657.png

Näyttö näytti olevan tarjouksessa esim powerissa 699 €

Isompi virtalähde sen vuoksi jos tulevaisuudessa päivittelee esim näyttistä niin ei sitä tarvi päivitellä.

Kysymyksiä juolahtanut mieleen:

1. Onko tuo 5080 versio hyvä?
2. Miten tuo vesijäähy pelaituu nykypäivänä normi tuulettimiin, onko järkevää laittaa?
3. Riittääkö kotelossa koko, voin ostaa siis isommankin. Mikäli isompi koko on järkevämpi esimerkiksi jähyn perusteella parempi, niin laitetaan isompi.
4. Riittääkö 32gb muistia ja kannattaako tulevaisuuden varalla olla PCI5.0? Mulla lähinnä tietokone työkäytössä ja pelaamisessa.
5. Onko tuossa jotakin osia johon jos muutaman kympin lisää niin saa parempaa suorituskykyä tai tekee koneesta enemmä hiljaisen
6. Onko virtalähde hyvä ja onko tuo 1000 W riittävä tulevaisuutta katottuna

Omaan silmään näyttää ihan päteviltä valitut osat. Itselläni on kahdessa koneessa käytössä jo hyvän aikaa Arcticin nestejäähyt, ei mitään pahaa sanottavaa, hyvin ovat toimineet. Noin saman asian hoitavan tornijäähyn saa noin samaan hintaan, molemmat toimii, kumpi vaan miellyttää itseä enemmän.

Virtalähteen osalta tuo 1000W on varmaan hyvä, tulevaisuutta ajatellen voisi olla jopa vähän isompi. Seuraavat huippunäytönohjaimet saattavat olla vielä virtasyöpömpiä kuin nykyiset. Ei ainakaan pienempää parin kympin säästön takia. Itse jouduin alkuvuodesta vaihtamaan 750W virtalähteen tuohon 1000W, kun ei mitenkään riittänyt näytönohjainta vaihtaessa.

Keskusmuistin osalta ottaisin suoraan vähän enemmän. Se antaa kuitenkin lisää vapauksia pitää kaikki halutut ohjelmat käynnissä ja pelata tai tehdä jotain muuta koneelle raskasta. Myöskin noissa DDR5 muisteissa on ongelmana, ettei ne oikein toimi täysillä nopeuksilla neljällä kammalla, vaikka emolle menisikin neljä, eli myöhemmin muistin lisääminen tarkoittaa käytännössä kampojen vaihtoa.

Kotelon koosta en sano mitään. Itse käytän mITX kokoisia emoja ja pienimpiä mahdollisia koteloita kulloiseenkin käyttötarpeeseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
287 229
Jäsenet
79 318
Uusin jäsen
Backmaan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom