PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Aiemmin sanoin, että konsolin esteenä on puuttuvia pelejä. Nyt kaksi niistä on tulossa konsoleille, ATS ja ETS2. Saisikohan pleikalla vielä VR:llä?

Pikkuhiljaa konsolit saavat puuttuvia pelejä, sama toki menee toiseenkin suuntaan. Eihän tuolta puutu enää kuin DCS ja hearts of iron IV.

Käytännössä siviililentosimukin uupuu, kun MSFS saa vain boksille ja boksilla ei ole VR:ää. Eiköhän nuokin korjaannu tulevaisuudessa, sitten voi harkita PC:stä luopumista. Ei ehkä ensi sukupolvessa kuitenkaan.

Vähän tahallinen väärinymmärrys haiskahtaa, ja osa asian selvästi ymmärsikin, mutta tarkoitin siis sitä, että kun kamaa tulee kaiken aikaa niin paljon, niin jos peliä ei ole saatavilla alustalle silloin, kun se on ajankohtainen (julkaisussa), voi se helposti hautautua myöhemmin kaiken muun joukkoon. Sinällään ei siis ollut mikään kannanotto sen suhteen, onko pelattavaa liikaa, liian vähän vaiko kenties sopivasti. Esimerkkinä vaikka Final Fantasy VII remaken julkaisu. Peliähän odotettiin kun kuuta nousevaa ja tietenkin sen julkaisussa (Playstation) oli paljon medianäkyvyyttä, revikoita, pelistä puhuttiin foorumeilla, podcasteissa ja ties missä. Kun PC-versio tuli puolitoista vuotta myöhemmin, niin tietenkään pelin ympärillä ei enää samaan tapaan kuhistu. Pikemminkin näytti, että se vain vähin äänin ilmestyi Steamiin. Asian merkitys ei tietenkään ole sama kaikkien pelien kohdalla, mutta jos nyt sattuu olemaan pelisarjan fani (kuten minä Final Fantasyn), niin olisihan se ikävää lueskella vaan foorumeilta kokemuksia pelistä, ja itse saisi venailla sitä pitkälti toista vuotta. Jos siis jostain syystä haluaisi pelin juuri PC:llä pelata.
Okei, ehkä meillä on eri käsitys odottamisesta. Itsellä on backlogi niin pitkä että en odota koskaan että milloin tulee pelattavaa. Lähinnä panikoin että perhana taas on tulossa bängeriä ja entisetkin kesken. Toistasataa peliä ostettuna mitä en ole edes käynnistänyt ja toinen mokoma wishlistillä mitkä pitäisi pelata, mutta kun ei ole aikaa.

Mitä tulee "kuhinaan" niin eikö se sama "kuhina" ole sitten kun se peli saapuu sille alustalle? Tuleehan moni peli ensin pleikalle ja sitten vuoden päästä xboxille niin sitten alkaa se kuhina xbox pelaajien foorumilla. Vai meinaatko että xbox pelaajat lukee foorumeilla miten pleikka pelaajilla on hauskaa ja odottavat sitä peliä sen vuoden kunnes se "vähin äänin" julkaistaan sinne game passiin? Kyllä kuhina säilyy jos peli on hyvä. Netissä on vieläkin kuhinaa Xcom: Enemy Unknown (2012) pelistä vaikka nyt uutena pelaajana alkaisi pelailemaan sitä. BTW ei vieläkään PS4 tai PS5 julkaisua tuosta pelistä. Kuhinaa riittäisi jos saisi PS5 rellun.

Okei, ehkä meillä on eri käsitys odottamisesta. Itsellä on backlogi niin pitkä että en odota koskaan että milloin tulee pelattavaa. Lähinnä panikoin että perhana taas on tulossa bängeriä ja entisetkin kesken. Toistasataa peliä ostettuna mitä en ole edes käynnistänyt ja toinen mokoma wishlistillä mitkä pitäisi pelata, mutta kun ei ole aikaa.
Eikö sulla ihan oikeasti ole mitään sellaisia pelejä mitä odottaisit päästä pelaamaan? Vaikka joku lähiaikojen suosikkipelin jatko-osa tms? Mennäänkö sitä backlogia systemaattisesti läpi ja uudet pelit menevät automaattisesti sen vikaksi?

Kyllä itselläkin riittää pelattavaa enemmän kuin mitä aika riittää. Ei tuo silti estä sitä, että jotain peliä voisi aidosti odottaa pelattavaksi ja se menee kaiken ohi heti kun saa pelin. Esimerkiksi joku Bloodborne 2, jos moista ikinä tulisi, olisi sellainen peli mitä toivoisin pääseväni pelaamaan mahdollisimman nopeasti ja ohittaisi kyllä kaikki muut backlogilta. Varmaankin monelle myös esimerkiksi tuo GTA6 on sellainen, että ne ne 200 muuta peliä jäävät sivuun kun tuo saapuu.

Sinällään huvittavia nämä "toistasataa peliä ostettuna ja koskemattomana" tapaukset samalla kun täällä käydään hirveää vääntöä 6€/kk tasoisista kuluista. Paljonkohan tuollaisen pinon pölyttymään ostaminen on maksanut ja mitä järkeä tuossakaan on?

Eikö sulla ihan oikeasti ole mitään sellaisia pelejä mitä odottaisit päästä pelaamaan? Vaikka joku lähiaikojen suosikkipelin jatko-osa tms? Mennäänkö sitä backlogia systemaattisesti läpi ja uudet pelit menevät automaattisesti sen vikaksi?

Kyllä itselläkin riittää pelattavaa enemmän kuin mitä aika riittää. Ei tuo silti estä sitä, että jotain peliä voisi aidosti odottaa pelattavaksi ja se menee kaiken ohi heti kun saa pelin. Esimerkiksi joku Bloodborne 2, jos moista ikinä tulisi, olisi sellainen peli mitä toivoisin pääseväni pelaamaan mahdollisimman nopeasti ja ohittaisi kyllä kaikki muut backlogilta. Varmaankin monelle myös esimerkiksi tuo GTA6 on sellainen, että ne ne 200 muuta peliä jäävät sivuun kun tuo saapuu.

Sinällään huvittavia nämä "toistasataa peliä ostettuna ja koskemattomana" tapaukset samalla kun täällä käydään hirveää vääntöä 6€/kk tasoisista kuluista. Paljonkohan tuollaisen pinon pölyttymään ostaminen on maksanut ja mitä järkeä tuossakaan on?
Jos pitäisi keksimällä keksiä niin Housemarquen 2026 tuleva Saros voisi olla ennakkotietojen perusteella semmoinen "stop-the-press" bängeri. Mutta hinta on julkaisussa todennäköisesti 80e niin se pudottaa pelin heti pois osta-heti-nyt-listalta -> kattellaan-syssymällä-listalle. Toinen on tietenkin se että en taida konsolia ostaa yhden pelin vuoksi. Eli pelataan se sitten kun se tulee PC:lle ja maksaa sopivasti (30-40 euroa). Sitä ennen putsaillaan backlogia tai ostetaan gg.deals listoilta jotain bängereitä lisää ~5e hintaan niin ei tarvi odotella.

Tottakai se on hyvä puoli, jos se 100fps sattuu olemaan kovin tärkeää ja peli todella on PC:llä day one saatavilla. Itse vaan mieluummin valitsen esim. day1 60fps kuin day1 + 500 days 100fps. Tässäkin tullaan vaan siihen, että se on ihan siitä kiinni, että mitä asioita kukin arvostaa eikä tässä nyt voida sanoa, että toinen on universaalisti toistaan parempi.

Mutta päästäänkö nyt vihdoin siihen, että voidaan ihan universaalisti todeta, että hyvä PC tarjoaa useimmiten paremman kokemuksen siitä hetkestä, kun se peli rullaa ruudulla. Oli se Ruutu olohuoneen TV, tai pelihuoneen näyttö. Peli on käynnissä, kaverit messissä ja headsetit pelaa.

Jos pitäisi keksimällä keksiä niin Housemarquen 2026 tuleva Saros voisi olla ennakkotietojen perusteella semmoinen "stop-the-press" bängeri. Mutta hinta on julkaisussa todennäköisesti 80e niin se pudottaa pelin heti pois osta-heti-nyt-listalta -> kattellaan-syssymällä-listalle. Toinen on tietenkin se että en taida konsolia ostaa yhden pelin vuoksi. Eli pelataan se sitten kun se tulee PC:lle ja maksaa sopivasti (30-40 euroa). Sitä ennen putsaillaan backlogia tai ostetaan gg.deals listoilta jotain bängereitä lisää ~5e hintaan niin ei tarvi odotella.
Selvä, kukin toki tavallaan. Itse en vaan pääse sisään tähän ajatusmaailmaan, jossa pelaaminen on sen verran intohimoinen harrastus, että pelkkä keskusyksikkö maksaa yli 3000€ mutta sitten pelit vedetään 5€ budjettilaarista. Eikä edes siitä kaikista kiinnostavimmasta pelistä pysty maksamaan täyttä hintaa. Jotenkin ristiriitaisen tuntuista, onko intohimo enemmän siihen rautaan kuin itse pelaamiseen/peleihin?

EDIT: Ja tässä tuolla odottamisella tarkoitettiin sellaista mikä olisi esimerkiksi englanniksi ilmaistuna "looking forward to" eikä kirjaimellinen "wait for". Ei kai tässä nyt kukaan sormia pyöritellen kirjaimellisesti toimettomana odottanut sitä peliä vaan odottaa innolla sitä itselle erityistä peliä mikä menee muun backlogin yli. Ihan samalla tavalla kuin vaikka jotain lomareissua "odotellaan".

Viimeksi muokattu:
Selvä, kukin toki tavallaan. Itse en vaan pääse sisään tähän ajatusmaailmaan, jossa pelaaminen on sen verran intohimoinen harrastus, että pelkkä keskusyksikkö maksaa yli 3000€ mutta sitten pelit vedetään 5€ budjettilaarista. Eikä edes siitä kaikista kiinnostavimmasta pelistä pysty maksamaan täyttä hintaa. Jotenkin ristiriitaisen tuntuista, onko intohimo enemmän siihen rautaan kuin itse pelaamiseen/peleihin?

EDIT: Ja tässä tuolla odottamisella tarkoitettiin sellaista mikä olisi esimerkiksi englanniksi ilmaistuna "looking forward to" eikä kirjaimellinen "wait for". Ei kai tässä nyt kukaan sormia pyöritellen kirjaimellisesti toimettomana odottanut sitä peliä vaan odottaa innolla sitä itselle erityistä peliä mikä menee muun backlogin yli. Ihan samalla tavalla kuin vaikka jotain lomareissua "odotellaan".
Saat jotenkin kuulostamaan että backlogilla on huonoja pelejä ja pitäisi olla tulossa jotain parempaa ettei tarvi "turvautua" backlogiin. Minulla nimenomaan backlogilla on kaikki parhaat pelit jotka olen itse kuratoinut. Jos siis tulee joku "muka hyvä bängeri" josta haipataan niin se menee rankkaan syyniin onko se edes lähelläkään jo näitä "verified bängereitä" joita yritän rajallisella ajalla pelata läpi. Minä "odotan" (odottaminen = rankkaa pelaamista minkä ehtii) että pääsen pelaamaan kaikki ne backlogin pelit läpi. Silloin tällöin backlogi kasvaa uusilla bängereillä ja erittäin erittäin erittäin harvoin tulee niin kova peli että se menee backlogi listan kärkeen tai ehkä toiseksi.

Harmittaako sinua että minulla sitten on pelien keskihinta niin pieni? On doomit, god of warit, horizonit, souls pelit, civilizationit, falloutit, elder scrollit, deus exit, last of ussit, kaikki batman pelit, xcomit 90-luvulta tähän päivään, Cyberpunkit, street fighterit, kaikki dead spacet, indiekamaa lukemattomia kuten rogue legacyt, hollow knightit, meat boyt, pixel junkit, celestet, you name it... Ei kai se minun vika ole kun edellinen pelailussa oleva peli on läpäisty niin siinä ajassa viisi muuta on mennyt alelaariin.

Vähän tulee itsellekin mieleen tuosta sellainen suorittaminen, jos melkein kaikki pelit ovat samanarvoisia ja niitä vain pelataan ”mekaanisesti” backlogista pois. Toisaalta mikäs minä olen arvostelemaan, kukin tyylillään. Itse ostan aika paljon pelejä julkkarissa ja usein käykin niin, että joku peli kiilaa toisen ohi ja tuskin koskaan on niin, että olisi vain yksi tai kaksi peliä samaan aikaan kesken. Toki ymmärrän, että halvemmalla pääsisi, jos odottaisi ja ostaisi pelit alesta, mutta toisaalta eipä ole muita harrastuksia, niin ei niin väliä. Jotenkin se on aina yhtä mukavaa käydä julkkaripäivänä hakemassa peli kaupasta. Ja siis en toki minäkään ”kaikkea” osta tuoreeltaan. Vaan ne kiinnostavimmat / isoimmat pelit ja loput sitten alesta tai pelaan esim. PS plussasta, minne sinnekin on kertynyt pelkästään kuukauden pelejä ja muuten saatua kamaa muutaman sadan pelin verran.

Viimeksi muokattu:
Nytkö muuttui jo ”mekaaniseksi” suorittamiseksi kun pelaa omasta mielestä parhaita pelejä koko ajan? 🤣 Minusta se on enemmänkin mekaanista kun käydään ostamassa julkaisupäivänä ”iso” peli PSN storesta koska ”niin kuuluu tehdä” ja sitten ”tykkää” siitä.

Saat jotenkin kuulostamaan että backlogilla on huonoja pelejä ja pitäisi olla tulossa jotain parempaa ettei tarvi "turvautua" backlogiin. Minulla nimenomaan backlogilla on kaikki parhaat pelit jotka olen itse kuratoinut. Jos siis tulee joku "muka hyvä bängeri" josta haipataan niin se menee rankkaan syyniin onko se edes lähelläkään jo näitä "verified bängereitä" joita yritän rajallisella ajalla pelata läpi. Minä "odotan" (odottaminen = rankkaa pelaamista minkä ehtii) että pääsen pelaamaan kaikki ne backlogin pelit läpi. Silloin tällöin backlogi kasvaa uusilla bängereillä ja erittäin erittäin erittäin harvoin tulee niin kova peli että se menee backlogi listan kärkeen tai ehkä toiseksi.

Harmittaako sinua että minulla sitten on pelien keskihinta niin pieni? On doomit, god of warit, horizonit, souls pelit, civilizationit, falloutit, elder scrollit, deus exit, last of ussit, kaikki batman pelit, xcomit 90-luvulta tähän päivään, Cyberpunkit, street fighterit, kaikki dead spacet, indiekamaa lukemattomia kuten rogue legacyt, hollow knightit, meat boyt, pixel junkit, celestet, you name it... Ei kai se minun vika ole kun edellinen pelailussa oleva peli on läpäisty niin siinä ajassa viisi muuta on mennyt alelaariin.
Oho, tulipa yllättävän vahva puolustuslinjainen vastaus melko viattomaan pohdintaan. En minä ottanut kantaa backlogisi laatuun tai epäile, että siellä olisi huonoja pelejä. Se on oma tulkintasi. Toki budjettilaarin sijaan olisi pitänyt sanoa alelaari mutta ei halpa hinta ja alennus pelistä huonoa tee. Gotytkin päätyvät aikanaan sinne alelaariin.

Lähinnä kummastelin tuota kuinka se rauta saa maksaa maltaita mutta pelit pitää saada ilmeisesti melkein ilmaiseksi. Yhtälailla kummastelisin sitä, jos on säästetty laitteessa ja hankittu joku Series S mutta sitten ostetaan yhtenään niitä 80€ pelejä sille. Ja luulisi myös, että vaikka backlog on kuinka kova niin aina välillä tulee vielä pykälän kovempia pelejä. Enkä nyt tiedä onko tuokaan kovin halpaa, jos vaikka sillä 5-20€ hinnalla on hankkinut 200kpl niitä pelejä mihin ei välttämättä kerkeä ikinä koskea.

Nytkö muuttui jo ”mekaaniseksi” suorittamiseksi kun pelaa omasta mielestä parhaita pelejä koko ajan? 🤣 Minusta se on enemmänkin mekaanista kun käydään ostamassa julkaisupäivänä ”iso” peli PSN storesta koska ”niin kuuluu tehdä” ja sitten ”tykkää” siitä.

Minähän sanoin, että mikäs minä olen arvostelemaan, kukin tyylillään. Ja itse käyn pääsääntöisesti pelin kivijalkakaupasta julkkarissa entisaikojen malliin. Ja toki ostan vaan pelejä, jotka kiinnostaa. En siis kaikkea, kuten senkin sanoin.

Välillä ehkä vähän turhankin kirjaimellista tämä vastakkainasettelu. 🙂

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 807
Jäsenet
78 878
Uusin jäsen
Takkine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom