PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Kolmas on CS. Sekään ei taida onneksi kummoista tehomyllyä vaatia ja tosimiehet pelaa kuuleman mukaan sitä anyway low asetuksilla.
Toki pc:lle saa kohta 720hz näyttöjäkin. Tosimiehet varmaan pelaa semmosilla sitten, ja ei riitä ominaisuuksiltaan ja pelattavuudeltaan mikään switchin tasoinen laite siihen hommaan.

Se on hyvä, että on jokaiselle jotain ja tosimiehet ovat selvästi myös rahamiehiä. Veikkaan, että nuo näytöt eivät ole kuluttajaystävällisissä hinnoissa.

Halvempi se on kuin vastaavantasoinen tv.
Onko sen parissa myös mukavampi viettää leffailtaa perheen kesken?

Mikä on muuten se raja mihin asti hertsejä kannattaa kasvattaa?

Mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Ei vaan näyttäisi ainakaan alkuun olevan tosimiehille kelpaava reso.

Kyllähän tuo 720p varmaan sen CS:n kanssa menee. Luulin tosin, että PC maailmassa FHD resokin oli vanha juttu jo 10v sitten.

Tokihan tosimiehillä on varmaan rinnakkain tuo ja 4K 240Hz näyttö, jotta soveltuvampi väline voidaan valita kulloinkin pelattavan pelin mukaan.

Eiköhän siinä ole vaan taivas rajana, koska tokihan on saatava ulos aina jotain uutta isompien numeroiden kera, jotta ihmisillä on mitä ostaa ja talouden rattaat pyörivät. Sen suhteen, mille on oikeasti tarvetta, aletaan olla varmasti jo rajoilla, jos ei ylikin. Ei ainakaan meikeläisen vanhoille aivoille ja silmille tarvitse tuollaisia lukuja.

Eiköhän siinä ole vaan taivas rajana, koska tokihan on saatava ulos aina jotain uutta isompien numeroiden kera, jotta ihmisillä on mitä ostaa ja talouden rattaat pyörivät. Sen suhteen, mille on oikeasti tarvetta, aletaan olla varmasti jo rajoilla, jos ei ylikin. Ei ainakaan meikeläisen vanhoille aivoille ja silmille tarvitse tuollaisia lukuja.
Mietin vaan, että kai tuollekin on jokin ihmiskehon omista luonnollisista rajoitteista tuleva objektiivinen raja. Semmoinen piste jonka jälkeen rationaalisesti ajateltuna hertsien nostosta tulee lähinnä haittaa, esim. silmät ei kykene enää huomaamaan eroa mutta virrankulutus kasvaa. Toki markkinoinnille raja on ääretön tai ääretön potenssiin ääretön, kuten totesit. (Talousjärjestelmäkin voisi tietysti aikanaan siirtyä materialismista enemmän aineettomiin palveluihin.)

Havaintojeni mukaan minun tapani viitata omiin kokemuksiin ja mieltymyksiin ei täällä närästä kuin korkeintaan kourallista kanssakeskustelijoita.
Mutta taas sitä tuli petyttyä kun et jaksanut vastata kysymiini asioihin. Miksi kirjoittelet tänne subjektiivisista kokemuksistasi, jos et kerran halua niistä keskustella?

Sitä minäkin olen miettinyt, että kun @venalaine ei vastaa oikeastaan mihinkään "vaikeisiin" kysymyksiin, mitkä vähän selittäisi tai avaisi jotain. Mikä on motiivi vaan heitellä jotain mielipiteitä ilmaan? Mitä siitä saa irti? En mä ainakaan koe mitään tarvetta tulla väittelyketjuun vaan pudottelemeaan omia mieltymyksiä ja mielipiteitä tyyliin "näin se vaan on mun mielestä", ilman että perustelisi niitä mitenkään.

Kyllähän minä olen paljonkin perustellut, mutta ne ovat teidän näkökulmastanne sitä subjektiivistä huttua. En myöskään näe järkeväksi alkaa mitenkään kovinkaan laveasti tänne kirjoittamaan, koska tiedän, että se on täysin hukkaan heitettyä aikaa. Sen verran tätä ketjua on tullut seurattua, että tiedän, että mihinkään konsensukseen ei kuitenkaan päästä, sen verran erilaiset ovat tulokulmat. Toisekseen, jos kysymys asetellaan siten, että se jo selvästi johdattelee fps- / resoluutiovänkäykseen tai muuhun asiaan, mihin olen jo vastannut, niin miksi toistamaan, jokainen osannee ketjua selata taaksepäin. Se on sitten eri asia, onko vastaus ketä tyydyttänyt (ei tietenkään, kun samoista asioista vängätään loputtomasti).

Viimeksi muokattu:
Sitä minäkin olen miettinyt, että kun @venalaine ei vastaa oikeastaan mihinkään "vaikeisiin" kysymyksiin, mitkä vähän selittäisi tai avaisi jotain. Mikä on motiivi vaan heitellä jotain mielipiteitä ilmaan? Mitä siitä saa irti? En mä ainakaan koe mitään tarvetta tulla väittelyketjuun vaan pudottelemeaan omia mieltymyksiä ja mielipiteitä tyyliin "näin se vaan on mun mielestä", ilman että perustelisi niitä mitenkään.
Eikö tämä päde melkein valtaosaan täällä olevista? Jokuhan taisi aikanaan sanoa jopa ihan suoraankin, että ei kysymyksiin tarvitse vastata. En jaksa kaivaa mutta ei ollut @venalaine.

Ja mulle tässä tulee mieleen ainakin eräs käyttäjä, joka kyllä erittäin kovasti kyselee muilta, mutta ei itse vastaa juuri mihinkään, vaan silloin vaihtuu aihe. Ylipäätään aika vaikea oletaa, että jollain on oikeasti aikaa, saati velvollisuus, laatia kovinkin syvällisiä vastauksia random foorumikeskusteluun.

Onko sen parissa myös mukavampi viettää leffailtaa perheen kesken?
Aika subjektiivista. Kumman ääressä teet mielummin pörssivaihdannan tai vaikka selaat nettiä?

Varmaan joku 1000Hz in semmonen järkevä raja mihin ainakin kannattaa pyrkiä. Kenties tuplat tuosta niin sais suht hyvän BFI:n tarvittaessa ihan softatoteutuksena.

Kyllähän tuo 720p varmaan sen CS:n kanssa menee. Luulin tosin, että PC maailmassa FHD resokin oli vanha juttu jo 10v sitten.
Pelistä riippuu että onko tarkkuus olennaista spatiaalisesti vai temporaalisesti. Molempia ei vielä saa samaan aikaan. Konsoleilla ei saa yleensä oikein kumpaakaan.
Ei ainakaan meikeläisen vanhoille aivoille ja silmille tarvitse tuollaisia lukuja.
Kyllä sinäkin erottaisit nuo toisistaan. Ei ole kovin vaikeaa. Se mitä kukin tarvitsee onkin sitten sitä subjektiivista huttua. Switch pelit ei tuolla yhtään paremmalta näytä kuin 60hz näytöltäkään katsottuna.
Mietin vaan, että kai tuollekin on jokin ihmiskehon omista luonnollisista rajoitteista tuleva objektiivinen raja. Semmoinen piste jonka jälkeen rationaalisesti ajateltuna hertsien nostosta tulee lähinnä haittaa, esim. silmät ei kykene enää huomaamaan eroa mutta virrankulutus kasvaa.
Jos haluttaisiin simuloida kaikkia ärsykkeitä mitä ihminen voi havaita silmillään, niin raja olisi jossain 10000hz yläpuolella. Noin nopeita välähdyksiä kun voi vielä helposti havaita ja niistä vieläpä erottaa yksityiskohtia.
Pelaamiseen turha juttu, ainakin vielä tässä vaiheessa.
Mielenkiinnosta, mikä on tässä tapauksessa vastaavantasoinen TV?
Sellainen jossa on 720hz kuvatila. Tarvis ensin aikakone rakentaa ja mennä jonnekkin 2030 luvulle moinen hakemaan, tai sitten teettää custom toteutus johon ei varmaa kymppitonni riitä.
Ja mulle tässä tulee mieleen ainakin eräs käyttäjä, joka kyllä erittäin kovasti kyselee muilta, mutta ei itse vastaa juuri mihinkään, vaan silloin vaihtuu aihe. Ylipäätään aika vaikea oletaa, että jollain on oikeasti aikaa, saati velvollisuus, laatia kovinkin syvällisiä vastauksia random foorumikeskusteluun.
Jos tälläistä kokee niin kannattaa ainakin yksilöidä että kenestä kirjoittaa.

Kyllähän minä olen paljonkin perustellut, mutta ne ovat teidän näkökulmastanne sitä subjektiivistä huttua
Ja sitten kun pyytää syventämään sen subjektiivisen hutun syntyjä, niin seuraa radiohiljaisuus.

En edelleenkään ymmärrä että mikä se pointti on kirjoitella pinnallista perustelematonta subjektiivista ajatuksenvirtaa nettiin keskustelupalstalle, ja sitten kieltäytyä keskustelemasta aiheesta. Noh, kukin tyylillään.

Sitä voi olla kovin vaikea eritellä kovinkaan tarkasti, että miksi jokin asia miellyttää ja toinen ei. Jos ihminen vaikka tykkää fantasta mutta ei cokiksesta, niin osaako tämä välttämättä kovinkaan tarkasti eritellä näiden eroa muutoin kuin sanomalla, että fanta on parempaa, tykkään appelsiinin mausta. Minä todella epäilen, että meistä pelaajista aniharva pureskelee pelaamansa pelit osatekijöihin ja vääntää mieltymyksensä johonkin esitysmuotoon. Sanoisin, että aikamoinen essee tulisi, jos johonkin kysymykseen tyyliin ”mikä niistä Nintendon peleistä tekee hyviä?”, lähtee oikeasti vastaamaan. Se on melkoista ajanhukkaa, ottaen huomioon, että vastauksena tulee jotain ”cool story bro, PC +1 piste”. Ei kukaan täysijärkinen lähde sille tielle.

Toistan itseäni toteamalla, että ei kenelläkään ole oikeutta tässä ketjussa asettaa rajoja sille, mistä kulmasta täällä asioita katsotaan ja miten niistä kirjoitetaan. Edelleen, jos ei kiinnosta lukea minun ”subjektiivista ajatuksenvirtaa”, niin ei kannata varmaan vastata. Voi vaikka toivoa, että enhän minä varmaan yksin jaksa kovin kauaa jutella.

Viimeksi muokattu:
Jos haluttaisiin simuloida kaikkia ärsykkeitä mitä ihminen voi havaita silmillään, niin raja olisi jossain 10000hz yläpuolella. Noin nopeita välähdyksiä kun voi vielä helposti havaita ja niistä vieläpä erottaa yksityiskohtia.
Saisiko sitten vaihteeksi vaikka jotain lähteitä? Esimerkiksi tässä tutkimuksessa Humans perceive flicker artifacts at 500 Hz - Scientific Reports päädyttiin tulokseen, että katsojien mediaani oli n. 500Hz kohdalla. Sekin toki jo runsaasti enemmän kuin monesti puhuttu 72Hz tai sen lähettyvillä oleva.

Kyllä sinäkin erottaisit nuo toisistaan. Ei ole kovin vaikeaa.
Tämä on kyllä hyvä, että tiedät paremmin mitä toinen ihminen erottaa.

Sellainen jossa on 720hz kuvatila. Tarvis ensin aikakone rakentaa ja mennä jonnekkin 2030 luvulle moinen hakemaan, tai sitten teettää custom toteutus johon ei varmaa kymppitonni riitä.
Tämän ja edellisen lainauksen huomioiden vielä aidosti ihmettelet, että viesteihisi vastaillaan hieman vaihtelevasti?

Ja sitten kun pyytää syventämään sen subjektiivisen hutun syntyjä, niin seuraa radiohiljaisuus.

En edelleenkään ymmärrä että mikä se pointti on kirjoitella pinnallista perustelematonta subjektiivista ajatuksenvirtaa nettiin keskustelupalstalle, ja sitten kieltäytyä keskustelemasta aiheesta. Noh, kukin tyylillään.
Ihan uteliaisuudesta olisi mielenkiintoista kuulla mikä on oma suosikki pelisi tai pelisarjasi ja jokin perustelu siitä miksi se on parempi kuin muut pelit. Samalla näkisi minkä tasoinen selonteko siitä pitäisi antaa, jos tykkää vaikka Zeldasta tai Mariosta.

Viimeksi muokattu:
Minä todella epäilen, että meistä pelaajista aniharva pureskelee pelaamansa pelit osatekijöihin ja vääntää mieltymyksensä johonkin esitysmuotoon.
Oletan tämän perusteella että sinua ei kiinnosta omien subjektiivisten kokemustesi analysointi. Siis vaikka niistä nimenomaan avasit keskustelun täällä.

Olen hieman hämmentynyt.
Se on melkoista ajanhukkaa, ottaen huomioon, että vastauksena tulee jotain ”cool story bro, PC +1 piste”. Ei kukaan täysijärkinen lähde sille tielle.
Riippuu aivan siitä että mitä siellä pelikokemuksessa on.
Toistan itseäni toteamalla, että ei kenelläkään ole oikeutta tässä ketjussa asettaa rajoja sille, mistä kulmasta täällä asioita katsotaan ja miten niistä kirjoitetaan.
Ei ole ei. On vaan kovin ihmeellistä että ensin halutaan korostaa subjektiivisuutta yli kaiken, mutta sitten ei ole mitään halua keskustella subjektiivisista asioista.

Vähän kuin jos kirjoittelisi täällä vaikka responsiivisuudesta ja miten se vaikuttaa pelikokemukseen, mutta sitten ei haluaisi keskustella siitä kenenkään kanssa.

Oliskohan joku blogi parempi foorumi moiselle?

On täällä tässä vaiheessa 490 sivun verran keskusteltu yhdestä jos toisesta asiasta ja aika harvassa ovat syväluotaavat analyysit olleet. Se, että en nyt välttämättä näe tarkoituksenmukaiseksi alkaa laatimaan analyysia tuntemuksistani, ei tarkoita, ettenkö haluaisi lainkaan keskustella. Mitäs jos sinä tosiaan näytät mallia ja vastaat vaikka noihin Jezmen edellä esittämiin kysymyksiin?

Saisiko sitten vaihteeksi vaikka jotain lähteitä? Esimerkiksi tässä tutkimuksessa Humans perceive flicker artifacts at 500 Hz - Scientific Reports päädyttiin tulokseen, että katsojien mediaani oli n. 500Hz kohdalla. Sekin toki jo runsaasti enemmän kuin monesti puhuttu 72Hz tai sen lähettyvillä oleva.
Tuo mitä linkkasit liittyy tasaisesti vilkkuviin asioihin joista piti havaita epätasaisuuksia. Kirjoitin yksittäisistä välähdyskuvista ja niissä vaadittu kesto on muistaakseni merkittävästi lyhyempi. Esimerkiksi salamaniskut on ajallisesti verrattain lyhyitä tapahtumia ja niitäkin moni näkee helposti ukkosella. Kameran salamavalo on myös luokkaa sekunnin tuhannesosa ja suurin osa ihmisistä nekin näkee.
Tämä on kyllä hyvä, että tiedät paremmin mitä toinen ihminen erottaa.
ihmiset on keskenään aika samanlaisia aistien tarkkuuden suhteen.

Ihan uteliaisuudesta olisi mielenkiintoista kuulla mikä on oma suosikki pelisi tai pelisarjasi ja jokin perustelu siitä miksi se on parempi kuin muut pelit. Samalla näkisi minkä tasoinen selonteko siitä pitäisi antaa, jos tykkää vaikka Zeldasta tai Mariosta.

@pomk mites tämä? Onnistuisiko analysoida hiukan jotain lempipelisarjaa vielä näin illan päätteeksi?

Statistiikka

Viestiketjuista
285 088
Jäsenet
78 931
Uusin jäsen
rosaka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom