PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Itse pelaan parhaillaan Assasins Creed shadows, ja natiivi 4k tuottaa RTX 4080 kortilla noin 50fps...Menee mun papereissa osastolle lähes pelikelvoton, kun low 1% käy 30fps. Joutuu DLSS käyttää että saa just ja just 70-80fps, feikkiruutujen kanssa sitten tuplat tuosta, mutta se tuo omat härönsä kuvaan.

Eikä tuo ole vaan Ubisoftin paskuutta, kaikki tulevat unreal engine5 pelit on suunnilleen samaa paskaa. Ei ole pelaajille ihan parasta aikaa FPS-suhteen jos pelkästään AAA-pelejä miettii. DLSS yms. skaalaimet on käytännössä pakollista 4k:na noissa raskaissa peleissä.
 
Horizon Zero Dawn remastered. Otin puhelimella kuvia tuloksista kun ajattelin analysoida tuloksia paremmin jossain sopivassa välissä.
Sulla on tossa kaikki asetukset tapissa. 8 gigan kortilla loppuu tuolloin muisti kesken 4k resolla ja siitä sitten seuraa ongelmia. Tekstuureja tiputtaa pikkasen ja ehkä muutenkin laittaa matalemmalle asetuksia niin rullaa hyvin. Tekstuurit vaikka medium ja muut high, niin luulis pelin toimivan huomattavan hyvin jo. H:fw:ssä volumetriset pilvet kannatti kans tiputtaa pykälän alaspäin, mutta en tiedä onko samaa asetusta tossa hzd remasteredissa.

Tuossakin pelissä saat paremman kuvanlaadun 4k/dlss performance vs. 1080p dlaa, jos näyttö on 4k.
Säädin jo minkä uskalsin. Lämmöt nousee rasituksessa ikävästi.
Lämmöillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Se säätää tehonkulutuksensa automaattisesti siten että lämmöt eivät ylitä tavoitearvoja. Ihan turhaan niitä katselet ja siteen huolestut. Et varmaan xboxinkaan lämpötiloja tiedä ja niistä siksi huolestu, vaikka joku osa sielläkin rullaa luultavasti samoissa lämpötiloissa.
Googlen AI yhteenveto
Älä viitsi tuutata ai paskaa tänne. Vähintään pyydä siltä lähteet ja keskustellaan sitten niiden pohjalta.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni tilannepäivitys edellispäiväiseen viestiini. Ja pääosin positiivinen, sillä pääsin eilen pelaamaan asti mutta maanantai-ilta meni ihan puhtaasti nopeustestejä ajellessa. Kun ei ole ennen ollut mitään DLSS- tai vastaavaa näytönohjainta, niin oma opettelunsa siinä. Joskin tuloksia voinee soveltaa hyvin moneen peliin, onneksi.

Ensinnäkin RTX 4060 on aivan liian tuhnu, jos kuvittelee, että DLSS toisi kuvan venytystä paremman skaalauksen 4K resolle. Ei tuo, jos alle 20 fps:ään putoavat ruudunpäivityslukemat eivät nappaa. Aivan sama mitkä asetukset laittoi, ei vain tehot riitä. Sitä jotenkin kuvitteli, että DLSS performance (joka siis käsittääkseni renderöi 1080p:llä ja taikoo siitä 4K kuvaa), toimisi mutta ei niin ei. Ehkä muistikaista, muisti tai molemmat loppuu 4060:stä kesken. Ylimääräisen kuvankaan taikominen väliin ei kerta kaikkiaan riittänyt. Yhdenkin kuvan generoimista varten pohjalla täytyy olla riittävä FPS, jotta se toimii toivotun lailla.

Entä DLSS 1440p quality-tilassa? Eli renderöidään 960p:nä ja taiotaan siitä 1440p ja venytetään 4k:lle. Arvasin, että tuo viimeinen vaihe ei enää ole tässä setissä järkevä, mutta jos käytössä on 1440p-näyttö, niin tilanne on eri. Pyöri riittävän hyvin ja näytti ihan hyvältä.

Mutta tähän kokoonpanoon kaikkein paras, eli yllämainittua nopeampi ja nätimpi, ratkaisu oli ihan rehellinen 1080p renderöinti mutta DLAA-antialiasoinnilla. Se näytti todella hyvältä ja pyöri hyvin. Eli mitään DLSS:ää ei tarvittu lainkaan, siitä oli vaan haittaa. Ylimääräisen kuvan voi vielä halutessaan generoida väliin ja näin sen toistaiseksi jätin. Jossain vaiheessa kokeilen huomaanko eroa kun sen ottaa pois. Kuvagenraatio ei toimi VSYNC-päällä mutta FPS oli riittävän suuri, ettei kuva repeillyt VRR:ää tukevassa TV:ssä (mutta vanhassa 60Hz monitorissa repeily on täysin sietämätöntä).

Tässä selitys:
"Depends on the game. But games that scale geometry LoD with resolution will use the target resolution, so 4k with DLSS will use a higher LoD than native 1080p."


Eli joissain peleissä kohdereson mukana nousee LoD tasot korkeammaksi myös.

Pelaaminen oli mukavaa ja kaikki toimi muuten hyvin mutta kun lopetin pelaamisen, tuli mieleen yksi hyvin olennainen seikka. Eihän PC:ssä ole Quick Resumea! Tuo on Xbox-puolella osoittautunut jo niin itsestään selväksi ja erittäin tärkeäksi. Aika lopettaa pelaaminen? Ei muuta kuin virrat pois. Seuraavalla kerralla kun peli käynnistyy, se käynnistyy juuri siitä mihin se edellisellä kerralla jäi.

Mitäs jos heität alt tabilla ulos pelistä ja pistät koneen sleep modeen? En itse ole tuota kyllä ikinä testannut, kun ei ole itselle väliä, jos joutuu sen puol minuuttia köynnistelee konetta.
 
Se on kyllä totta, että jos haluaa oikeasti hiljaisen PC:n rakentaa, niin ei voi ihan halvinta kamaa ostella. Se on kyllä hyvä tuossa uudessa boxissa, että ovat saaneet sen todella hiljaiseksi. En tiedä sitten miten tuo PS5 äänen osalta menee. Neloset oli ainakin todella kova äänisiä.
 
Se on kyllä totta, että jos haluaa oikeasti hiljaisen PC:n rakentaa, niin ei voi ihan halvinta kamaa ostella. Se on kyllä hyvä tuossa uudessa boxissa, että ovat saaneet sen todella hiljaiseksi. En tiedä sitten miten tuo PS5 äänen osalta menee. Neloset oli ainakin todella kova äänisiä.

Omat PS5 konsolit ainakin varsin hiljaisia. Toinen on julkkarimalli ja toinen levyasemallinen slim. Ehkä kerran - pari vuoteen avaan konsolit ja putsaan pölyt.
 
Se on kyllä totta, että jos haluaa oikeasti hiljaisen PC:n rakentaa, niin ei voi ihan halvinta kamaa ostella. Se on kyllä hyvä tuossa uudessa boxissa, että ovat saaneet sen todella hiljaiseksi. En tiedä sitten miten tuo PS5 äänen osalta menee. Neloset oli ainakin todella kova äänisiä.
Paha tosiaan arvailla että mikä tuossakin nyt on metelin syynä. Joku 4060 on aika hiljainen kortti ja taatusti hiljaisen prossujäähyn saa 30 eurolla. Moni huudattaa tuulettimiaan kun näkee jossain turhassa työkalussa että prossu on lämmin, vaikka sillä ei ole käytännössä kuin positiivista merkitystä. Lämpö kun siirtyy prossulta pois sitä pienemmällä metelillä mitä kuumempi se on.

Jos kopassa lämpö on vaikka 30 astetta ja prossu 60, niin jos antaa prossun lämmetä 90 asteeseen niin ilmavirtaa tarvitaan enää puolet saman lämpötehon jäähdyttämiseksi. Tuulettimen kierrosnopeutta voi siis tiputtaa esimerkkitapauksessa jopa reippaasti alle puoleen. Tuulettimien meteli taas nousee tyypillisesti eksponentiaalisesti suhteessa tuotettuun ilmavirtaan rivan läpi puhallettaessa.

Prossun kun antaa olla 90 asteessa 60 sijaan niin meteli voi helposti laskea jopa kymmenesosaan. (Eli 10 dB:n verran)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 856
Viestejä
4 905 836
Jäsenet
79 080
Uusin jäsen
ibanezer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom