Pelimaailman uutisia

Moni on varmaan kuullut käsikirjoittajien ja näyttelijöiden lakosta Hollywoodissa. Vastaavaa kaavaillaan myös videopelialalle.
 
Rockstar myy piraattiversioita pelistään

Rockstar myy itse kehittämäänsä 20 vuotta vanhaa peliä Steamissa nostalgianälkäisille, mutta myynnissä oleva versio on Razor 1911 -ryhmän vuonna 2003 murtama piraattikopio.

 
Unitylla hieno idea alkaa rahastamaan, saa nähdä miten tuossa käy, kehittäjät yllättäen ei ole innoissaan asian suhteen...

We are introducing a Unity Runtime Fee that is based on each time a qualifying game or app is downloaded by an end user. When a Unity game or app is downloaded, the Unity Runtime is also installed. The Unity Runtime is code that makes the project work performantly, at scale, across dozens of Unity-supported platforms.

 
Unitylla hieno idea alkaa rahastamaan, saa nähdä miten tuossa käy, kehittäjät yllättäen ei ole innoissaan asian suhteen...

We are introducing a Unity Runtime Fee that is based on each time a qualifying game or app is downloaded by an end user. When a Unity game or app is downloaded, the Unity Runtime is also installed. The Unity Runtime is code that makes the project work performantly, at scale, across dozens of Unity-supported platforms.

Jos tulkitsen tuota oikein niin voisi kuvitella että esim monet mobiilipelit voisivat olla kusessa tuon kanssa. Olet indie devari joka saa läpi kiva pikku mobiilipelin ja rahaakin on vuodessa tullut 200k. Miljoona installia pelille tarkoittaa että joka kuukausi pitää pelistä maksaa 0,2$ * (miljoona - install_threshold) = 160k.

Firma konkkaan... voi voi.
 
Unitylla hieno idea alkaa rahastamaan, saa nähdä miten tuossa käy, kehittäjät yllättäen ei ole innoissaan asian suhteen...

Ei tuo voi tulla menemään koskaan läpi. Pidän todennäköisempänä kahta vaihtoehtoa: Unity vetää homman takaisin, mutta kasvot on jo menetetty, ja menettää suosiotaan ja asiakkaitaan huomattavasti. Jos talous ei tätä notkahdusta kestä, Unitylle käy huonosti. Tai Unity ei ymmärrä vetää päätöstään takaisin, ja tästä käydään oikeutta ja firma on jälleen kusessa.

Miksikö?
  • Unityn mukaan tuo koskee myös demoja, betoja ja ilmaisjakeluita
    • miksi kukaan haluaisi enää mitään julkaista, kun betatestauskin jo kallistuu, demoja ei voi leivttää, eikä mihinkään bundleen osallistua
  • Unity on jatkossa ollut sitä mieltä, että esim. Game Passissa maksajana on jakelija
    • Jos edellinen on totta, maksajapuolella on mm. Microsoft (game pass), Amazon (prime), joille en usko että ehdot kelpaavat
  • Pokemon GO on myös tehty Unityllä, joten myös Nintendo olisi maksajana - en usko että Nintendokaan on tyytyväinen tähän
  • Asennusmäärien mukaan laskettuna tuo mahdollistaa esimerkiksi kiinalaisten kännykkäfarmien väärinkäytön
    • Et pidä kilpailijasta? Pistä kännykkäfarmi asentelemaan peliä aiheuttaaksesi kuluja kilpailijalle
  • Unity ei ensin edes huomioinut uudelleenasennuksia samalle laitteelle, mahtaako edes olla tapaa seurata mille laitteelle asennetaan?
    • ...entä piraattikopiot, maksaako niidenkin asennus?
  • Freemium pelit kuolevat suoraan, koska esimerkiksi 3 miljoonaa asennusta mutta vain 200 000$ tuloja mikromaksuista -> lafka on velkaa Unitylle enemmän kuin tienaa
  • Useat tuntemani pienkehittäjät, jotka eivät ole vielä kehityksessä pitkällä, ovat jo tässä vaiheessa omien sanojensa mukaan vaihtaneet kehitysalustaa koska luotto menä
  • Unity on hiljaisesti poistanut käyttäjäehdoistaan vanhan klausuulin, joka antoi pysyä pelin julkaisuajankohdan mukaisessa terms of servicessä
    • ...joka siis olisi suoraan sallinut kaikkien jo julkaistujen pelien pysyä tämän uuden vaatimuksen ulkopuolella
  • Unityllä on huomattavan iso porukka myynyt osakkeitaan ennen uutisen julkistamista, ihmettelen jos tätä katsotaan sormien läpi eikä ole syyllistytty laittomaan sisäpiiritiedolla myyntiin
  • Jos hinta on nyt 0,20€, ja Unity säätää sen ja muita käyttöehtoja nyt yksipuolisesti, mikään ei estä etteikö huomenna hinta ole 0,25€ ja ylihuomenna 0,30€
    • ...jos kieltäytymismahdollisuutta ei ole, ainoa tapa on estää pelinsä jakelu (miten mahtaa onnistua). Kuka haluaa tälläisella riskillä ja ehdoilla kehittää yhtään mitään peliä?
Tämän siitä näemmä saa, kun ottaa toimitusjohtajakseen entisen Electronic Artsin toimarin.

Sääliksi käy kehittäjiä, tästä voi tulla vielä aika isot mayhemit. Unity heittäytyi miekkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Edellisen postauksen jälkeen on tapahtunut esimerkiksi seuraavia asioita:

Unity on twitterissä aiemmin sen verran vetänyt takaisin, että maksu ei olisi koskenut hyväntekeväisyyksiä, uudelleenasennuksia, streamauspalveluita, trialeja, betoja ja piraatteja. Luotto tähän tarkistukseen ilmeisen vähäistä.

....ja tänään sitten Unity on taipunut pyytelemään anteeksi ja lupaamaan "muutoksia".

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Eilen Dropped Frames ohjelmassa oli vieraana Rami Ismail ja Unity asiaa käytiin läpi oikein kunnolla
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


- Unityn muutokset ajaisi Indie kehittäjiä konkurssiin
- Asennusmäärien seuranta edellyttäisi sen tason valvontaa että puhuttaisiin jo spywaresta koneilla
- Gamepass pelien kohdalla Unity perisi kulut Microsoftilta :D (Onnea sen kanssa)
- Unityn EULAan lisättiin 2019 kohta että uuden version EULA ei päde vanhoihin -> Tämä poistettiin kaikissa hiljaisuudessa tänä vuonna joten kaikki nyt kerrotut muutokset pätee teoriassa peleihin jotka julkaistu vaikka 2015

- Vaikka kaikki nyt peruttaisiin on luotto mennyt varsinkin kun tuo EULA asia paljastui
 
Näkeekö jostain kätevästi mitkä pelit on rakennettu minkä moottorin päälle? Jos nyt haluaisi välttää unityä jatkossa.
 
Näkeekö jostain kätevästi mitkä pelit on rakennettu minkä moottorin päälle? Jos nyt haluaisi välttää unityä jatkossa.
No jos haluat boikotoida pelintekijöitä jotka ovat nyt kusessa Unityn vuoksi tehden heidän elämästään vielä enemmän helvettiä niin steam kuraattori esim löytyy. Tuon avulla voi jo välttää antamasta rahaa tekijöille että menevät konkkaan nopeampaa.

 
No jos haluat boikotoida pelintekijöitä jotka ovat nyt kusessa Unityn vuoksi tehden heidän elämästään vielä enemmän helvettiä niin steam kuraattori esim löytyy. Tuon avulla voi jo välttää antamasta rahaa tekijöille että menevät konkkaan nopeampaa.


Vauhdittaa vaihtamista toiseen pelimoottoriin.
 
Eilen Dropped Frames ohjelmassa oli vieraana Rami Ismail ja Unity asiaa käytiin läpi oikein kunnolla

Nuo kaikki asiat oli mainittuna jo 2 postausta ylempänä - toki Rami Ismailin puhetta on jotenkin miellyttävä kuunnella.

Näkeekö jostain kätevästi mitkä pelit on rakennettu minkä moottorin päälle? Jos nyt haluaisi välttää unityä jatkossa.

Tässä nyt ei ole mitään järkeä. Jos lasipullovalmistaja sanoo että aikoo veloittaa pienpanimoilta 20 senttiä jokaisesta avatusta lasiolutpullosta, niin sinun ideasi on boikotoida lasipulloja käyttäviä pienpanimoita ja ajaa ne konkurssiin? Ja tämäkin on typerä vertaus, koska lasipulloista voinee vaihtaa alumiinitölkkeihin suhteellisen pienellä vaivalla, pelimoottoria ei vaihdeta viikossa, ei kahdessa, ei edes vuodessa.
 
Jumalauta, ei helvetti. Tässä mää vaihtamassa pelimoottoria peliin/peleihin ihan sillälailla helposti ja halvasti. :sfacepalm:

Tässä on aika paljon noita Unity pelejä itsellä tullut osteltua, kun sattumoisin tulee Indie firmojen pelejä pelattua/tuettua. Onneksi palaute oli erittäin tehokasta Unitya kohtaan ja saa nähdä miten tulevaisuudessa, kun tämä temppu sai monelle paskan maun suuhun.
 
Myös Unityllä on nyt huomioitu kritiikki ja lähipäivinä selviää lisää:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Nuo kaikki asiat oli mainittuna jo 2 postausta ylempänä - toki Rami Ismailin puhetta on jotenkin miellyttävä kuunnella.



Tässä nyt ei ole mitään järkeä. Jos lasipullovalmistaja sanoo että aikoo veloittaa pienpanimoilta 20 senttiä jokaisesta avatusta lasiolutpullosta, niin sinun ideasi on boikotoida lasipulloja käyttäviä pienpanimoita ja ajaa ne konkurssiin? Ja tämäkin on typerä vertaus, koska lasipulloista voinee vaihtaa alumiinitölkkeihin suhteellisen pienellä vaivalla, pelimoottoria ei vaihdeta viikossa, ei kahdessa, ei edes vuodessa.

Jos luit tarkemmin niin jonkinlainen vakoilusofta pitäisi asentaa jatkossa.
 
Nettiin on vuotanut tieto Bethesdan tulevista julkaisuista.

1695117509998.png


 
Avengers peli muuten poistuu myynnistä kuun lopussa. Digitaalisesti ei voi enää sen jälkeen ostaa. Piti ostaa kun on alennuksessa PS Storessa. Kaikki dlc:t taisivat muuttua jo aiemmin ilmaiseksi.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Pete Hines lopettaa Bethesda Studiolla
 
Miksi nämä viralliset ilmoitusluontoiset asiat laaditaan aina jonkin AI-botin toimesta? Olisi joskus mukava lukea ihan vaan rehellisesti jotain tyyliin...

Lopetan.
Paska lafka.
Keksin jotain muuta.
Pari hyvää tyyppiä tapasin.

PS. Kuka on Pete Hines?
 
Ai yleistymässä pelimaailmassa ja kritiikkiä ääninäyttelijältä liittyen tekoälyn luomaan dialogiin:
Voice Actors Furious at New Videogame Using AI-Generated Speech

Ensimmäisenä itselläni tietysti tulee mieleen että AI tekee sen halvemmin. Teköälyn yleistymistä tuskin voi jarrutella, ja jos esimerkiksi dialogi kuulostaakin paikoin persoonattomalta on selvää että tekniikan kehittyessä variaatiot ja aitous paranee. AI:takin käytettäessä äänisuunnittelija toki viime kädessä vastaa, onko lopputulos hyvää. Tosin siinäkin yhteydessä AI-ääni tulee sitten yhden ääniohjaajan suodattimen hyväksynnän läpi, eli ei välttämättä peilaa vaihtelevia aitoja äänilähteitä yhtä värikkäästi. Näyttelijöiden huoli on tietysti ymmärrettävää, aivan kuten Hollywoodin suunnallakin, pelien ääninäyttelijät varmasti ovat huolissaan töiden vähenemisestä sekä tekijänoikeudesta, tai sen puutteesta omaan ääneen. Tekoälyhän osaa jo imitoida spesifisti ihmispuhetta, jos sille annetaan esimerkiksi julkkis lähteeksi.
 
Vähän pelimaailmaa sivuava independent dokkari Boogie2988:sta. Ihan katsottava kun en miehen tarinaa tarkemmin tunne mutta jotain videoita kulta-ajalta nähnyt.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Vähän pelimaailmaa sivuava independent dokkari Boogie2988:sta. Ihan katsottava kun en miehen tarinaa tarkemmin tunne mutta jotain videoita kulta-ajalta nähnyt.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Dokkari oli kyllä hyvin tehty, että siitä kyllä plussaa. Mutta eipä pystynyt kokonaan katsomaan kun tuli taas samat ulinat ja vinkunat Boogien suusta niin kuin joskus vuosia sitten kun lopetin hänen juttujen seuraamisen Tuubissa. Helvetin raskas (henkisesti) tyyppi katsoa.
 
Dokkari oli kyllä hyvin tehty, että siitä kyllä plussaa. Mutta eipä pystynyt kokonaan katsomaan kun tuli taas samat ulinat ja vinkunat Boogien suusta niin kuin joskus vuosia sitten kun lopetin hänen juttujen seuraamisen Tuubissa. Helvetin raskas (henkisesti) tyyppi katsoa.
Mulla taas ei ollu mitään käryä mihin toi hemmo hävis netistä.. nyt tiiän.
 
Half-Life 25v vanha, jonka kunniaksi sen saa lunastettua ilmaiseksi ja muut sarjan pelit ovat alennuksessa.


Saat pitää pelin, jos hankit sen ennen 20.11. klo 20.00.

Valven julkaisema dokumentti pelisarjasta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
The Day Beforen takana oleva studio pistää lapun luukulle. Peli julkaistiin viime viikolla 7 päivä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Iso menetys Remedylle ja Remedyn pelien ystäville. Ollut monessa mukana vuosien varrella.
 

Remedy leivättömän pöydän eteen logon vuoksi.

On kyllä kaukaa haetun tuntuinen oikeusjuttu. En ole koskaan ajatellut Rockstarin logoa pelkkänä isona R:nä vaan se tähti on erittäin oleellinen osa sitä – jopa siinä määrin että Rockstar tulee tekstissä usein lyhennettyä muotoon R*. Remedyn uudessa logossa ei ole tähteä, joten jo sen pitäisi lopettaa keskustelu samanlaisuudesta.

En siis usko että tuo johtaa mihinkään, mutta onhan se kummallista, että nuo oletetut kaverit (Max Payne -remaket tilattu Remedyltä) käy riitelemään tällaisesta.
 
Taisi minunkin Ubisoft account mennä kankkulan kaivoon tuon vuoksi. Jotain muutaman euron splinter cellejä katosi bittiavaruuteen kun ei ole jaksanut kiinnostaa loggailla tuonne. Empähän ikinä rahoja tuonne laita enää sitäkään vähää.

Hah, piti se mennä kattoo ja tarkastamaan, oli steamissa splinter cell ja assasins creed tallessa ja asennettavissa :)

Mutta asiaa, jos ei nuo Ubisoftin muut seikkailut ja laukomiset riitä niin lisää tulee:

Ubisoftin mielestä pelaajien kannattaa totuttautua ajatukseen etteivät enää omista pelejään. Gamesindustry.biz

-iX
 
Hah, piti se mennä kattoo ja tarkastamaan, oli steamissa splinter cell ja assasins creed tallessa ja asennettavissa :)

Mutta asiaa, jos ei nuo Ubisoftin muut seikkailut ja laukomiset riitä niin lisää tulee:

Ubisoftin mielestä pelaajien kannattaa totuttautua ajatukseen etteivät enää omista pelejään. Gamesindustry.biz

-iX

Harhaanjohtavasti suomennettu. Tuon lauseen oikea konteksti on, että Ubisoftin pelit eivät unohda etenemistäsi, tallennuksiasi ym. vaan säilyttävät ne pilvessä, vaikka menettäisit pääsyn peliin välillä pitkäksikin aikaa (omasta tahdostasi tai mistä tahansa syystä). Se esitetään perusteluna sille, miksi Ubisoft+-palvelun voi hyvillä mielin ottaa rajalliseksi aikaa eikä pelaajaa haittaa ettei peliä omista kaiken aikaa. Peleihin voi palata milloin tahansa vaikka paljon myöhemmin, kun joskus palvelun tilaa uudelleen tai pelin ostaa alesta, koska eteneminen jää pilveen.
 

"
Pelialan johtajat ovat vihjanneet, että laajamittaiset työpaikkakadot markkinoilla jatkuvat edelleen läpi vuoden 2024 ja todennäköisesti ulottuvat myös ensi vuoteen.


Pelikehittäjä Farhan Noor, joka on seurannut työpaikkojen vähentämistä vuodesta 2023 alkaen sivustolla videogameslayoffs.com, arvioi, että noin 10 500 pelialan työntekijää irtisanottiin viime vuonna.

Ja alle kuukausi vuoteen 2024, noin 3 000 suunniteltua työpaikkojen leikkausta on jo arvioitu vahvistetuksi.



Puhuessaan GamesIndustry.bizille nimettömänä useat alan vaikuttajat varoittivat, että markkinoilla on luvassa lisää vaikeuksia jatkuvien korkeiden korkojen, liiallisen uusien julkaisujen ja varovaisten sijoittajien vuoksi.

”Jos vuosi 2023 oli irtisanomisten vuosi, niin 2024 tulee olemaan sulkemisten vuosi”, totesi erään julkisen yrityksen toimitusjohtaja. ”Eivät vain kehittäjiä, vaan myös julkaisijoita, mediaa, palveluyrityksiä.

”Videopeleissä on vain liikaa kannattamattomia yrityksiä. Katseemme on suunnattu jopa kahden vuoden mittaiseen vaikeuteen.”

Eräs julkaisijapomo sanoi: ”Liian monta peliä sai vihreää valoa vuosina 2020 ja 2021. Meidän on palattava ennakkopandemia-tasolle julkaisuaikataulun suhteen, ja se vie todennäköisesti kaksi vuotta.

”Voit jo nähdä julkaisijoiden allekirjoittavan vähemmän sopimuksia. Se tapahtuu kaikkialla. Kaupat ovat täynnä, ei vain Steam, ja pelit eivät yksinkertaisesti toimita odotetulla tasolla.”

Viimeisin GDC:n peliteollisuuden tilannekysely osoitti, että noin kolmannes kehittäjistä koki irtisanomiset työpaikallaan lokakuuhun 2023 päättyneen 12 kuukauden aikana.

Kysely paljastaa kehittäjien olevan huolissaan
Kysyttäessä, kuinka huolissaan he olivat irtisanomisista seuraavien 12 kuukauden aikana lokakuuhun 2024 mennessä, 14 % yli 3000 vastaajasta sanoi olevansa erittäin huolissaan, 16 % sanoi olevansa melko huolissaan ja 26 % sanoi olevansa hieman huolissaan.

Osa kyselyyn vastanneista antoi myös nimettömiä palautteita, mukaan lukien ajatuksiaan irtisanomisten lisääntymisestä koko alalla.

”Studiot kasvoivat liian nopeasti pandemian aikana, ja ihmiset käyttävät vähemmän rahaa peleihin kustannusten nousukriisin aikana. Kupla puhkeaa valitettavasti. Toivon, että se luo uusia start-upeja, jotka mullistavat pelien kehittämistä ja asettaa ennakkotapauksen suuremmille studioille”, totesi eräs vastaaja.

Toinen kirjoitti: ”Irtisanomiset ovat huolestuttavia, koska ne eivät näytä seuraavan ’tyypillistä’ syklistä suuntausta irtisanomisten jälkeen projektin valmistuttua. Ei että se olisi ollut hienoa sekään, mutta nykyään on vaikea ennustaa missä ja milloin irtisanomiset saattavat tapahtua.”
"
 

Microsoft is laying off 1,900 employees at Activision Blizzard and Xbox this week. While Microsoft is primarily laying off roles at Activision Blizzard, some Xbox and ZeniMax employees will also be impacted by the cuts.

Alongside the layoffs, Blizzard president Mike Ybarra has decided to leave the company. “As many of you know, Mike previously spent more than 20 years at Microsoft. Now that he has seen the acquisition through as Blizzard’s president, he has decided to leave the company,”

Blizzard’s previously announced survival game has also been canceled as part of these changes. Booty says Microsoft will be “shifting some of the people working on it to one of several promising new projects Blizzard has in the early stages of development.”
 

Microsoft is laying off 1,900 employees at Activision Blizzard and Xbox this week. While Microsoft is primarily laying off roles at Activision Blizzard, some Xbox and ZeniMax employees will also be impacted by the cuts.

Alongside the layoffs, Blizzard president Mike Ybarra has decided to leave the company. “As many of you know, Mike previously spent more than 20 years at Microsoft. Now that he has seen the acquisition through as Blizzard’s president, he has decided to leave the company,”

Blizzard’s previously announced survival game has also been canceled as part of these changes. Booty says Microsoft will be “shifting some of the people working on it to one of several promising new projects Blizzard has in the early stages of development.”
Veikkaan että tulossa vielä toinen kierros Activisioniin. Kun Microsoft teki tarjouksen Activisionista, sen työntekijöiden määrä oli 10.000, kaupan toteutuessa se oli paisunut 17.000.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 723
Viestejä
4 933 457
Jäsenet
79 405
Uusin jäsen
Rogue

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom