Korkeammalla polling ratella saa marginaalisesti sulavamman kuvan peleissä joissa ei ole mitään mouse smoothingeja tai vastaavia. Sillä voi halutessaan unlockata monitorin täyden potentiaalin. Desktopillakin hiiren kursori piirtyy tasaisemmin nopeasti heiluttamalla jos haluaa testailla efektiä. Eri asia onko siitä varsinaista hyötyä. Itse ainakin pelaan yhtä huonosti oli fps 100 tai 360 tai polling rate 1000 tai 8000. Edelleenkään kaikki pelit ei edes tue kunnolla esim 8000hz polling ratea. Joissain peleissä korkeampi pr pudottaa herkkyyttä esim. Terminator Resistance.
Miten itse olen asiaa opiskellut ja testannut niin, kyllä kovin vaikea on saada mitään sulavuutta lisää. Mitään ekstraa 1000Hz verraten ei ylipäätään tapahdu kunnes hiirellä tulee tarve raportoida yli 1000 sijainti-ilmoitusta 1s aikajänteellä. Esimerkiksi 400 DPI:llä tämä tapahtuu vasta kun hiiren sensorin liike ylittää tasaisen 2,5 tuuman sekuntinopeuden, jolloin myös raportointitarve alkaa ylittää 1000 tapahtuman sekuntinopeuden. Vaikkapa 1600 DPI:llä raja tulee toki vastaan nopeammin, kun samalta matkalla kertyy raportoitavia askeleita moninkertaisella vauhdilla.
Joka tapauksessa nämä askeleet pakkautuvat toistaiseksi edelleen erittäin tarkasti 1 ms välein tulevaan 1000 Hz -syötteeseen. Ero korkeampiin polling rateihin teoriassa voisi ehkä harvoin näkyä nopeissa flick-liikkeissä, hyvin herkäksi säädetyllä hiirellä, jolloin loppukäyttäjän ruudulle hetkellisesti tipahtava sijainti voi ainakin teoriassa olla sen hajoitetun yksittäisen millisekunnin sisällä tarkemmin välitetty tästä lisätystä hienommasta jaosta. Sanoisin, että melko yli-inhimillistä tarkkuutta vaatii tämän noteeraaminen nopeassa tilanteessa.
Ja lopulta tässäkin asiassa tullaan takaisin näihin pelinäyttöihin koska jopa sen hiuksenhienon eron lopulta pääosin vesittää se, etteivät näyttölaitteet nykyisellään pysty esittämään edes murto-osaa näistä hiiren suorittamista hurjista raportointitaajuuksista, ja se tekee kasvaneesta päivitystaajuudesta kyllä liki mahdotonta havaita muuta kuin placebon muodossa. Terve ylimitoitus on tässä asiassa hyvä, mutta överi on överi. Ehkä nyt 500Hz+ näytöllä pikkuhiljaa voi laittaa 2000Hz hiireen jos haluaa olla extra-extra.
Jotenkin ajatusta yksinkertaistettuna: Jos on ääni, joka toistetaan 1000 kertaa sekunnissa, tai 8000 kertaa
sekunnissa (siis molemmat ihan äärettömän nopeeta tikitystä), mutta sun kuulokkeet pystyy toistamaan vaan 360 otosta ulos per sekunti siitä. Onko sillä lopulla edes hirveästi väliä kummalla taajuudella se ääni siellä taustalla hyrrää. Toinen on toki teknisesti nopeampi ja haluttaessa tarkempi, mutta kovin vähässä on keinot havainnoida sitä näillä työkaluilla. Sitten jos se vielä tulee korkemman hinnan, lyhenneen akkuiän ja mahdollisten pelimoottori-stutter ongelmien kanssa niin en tiedä, oma mielipide on, että toistaiseksi melko tarpeetonta.
Kehitys kehittyy, mikä on sinänsä hienoa, mutta yhtä tärkeää on tiedostaa, mitä oikeasti ostaa ja mikä taas on lähinnä markkinointipuhetta. Omistan itsekin useita 8000 Hz -hiiriä (en kuitenkaan ole hankkinut niitä juuri tämän ominaisuuden vuoksi) ja olen käyttänyt 480 Hz OLED-näyttöä niiden kanssa. Voin rehellisesti sanoa, että lukuisista yrityksistä ja aiheeseen paneutumisesta huolimatta en ole koskaan havainnut käytännön eroa. Enkä ole törmännyt yhteenkään uskottavaan sokkotestiin, jossa joku olisi pystynyt todistettavasti erottamaan ja selittämään eron 1000 Hz:n ja suurempien hiirten polling ratejen välillä käytännön sovelluksissa. Paperilla se on tietysti helppo esittää; isompi numero, parempi.