Tietysti tuokin riippuu millainen ja kuinka tehokas liesituuletin on.
Mulla ollut edellsissä kerrostalokämpissä kaikissa liesituulettimet joita ei ole voinut itse säätää ja varsinkin niissä kertyi aina rasvapaskaa jokaiselle hyllytasolle mitä keittiössä oli.
Nykyisessä kämpässä on säädettävä liesituuletin mutta siitä huolimatta että se laittaa täysille niin sitä hienoa rasvapaskaa kertyy jokaiselle tasolle varsinkin jos paistelee kovalla lämmöllä valuraudalla kuten jauhelihaa ja pihvejä tai wokkia.
Itse en tule koskaan ottamaan sitä riskiä että avohyllyjä keittiöön laittaisin. Ei vaikka olisi kuika tehokkaat imurit ja laitteet.
Eli teillä kaikki seinät, ovet, katto ja tasot ja lattia uivat rasvassa? mikro valuu rasvaa ulkopuolelta, kaappien pohjat tiputtelee rasvaa tasoille jne? Meiltä löytyy parikin valurauta pannua joilla pihvejä ja lohta paistelen. Jauhelihaa paistetaan myös viikoittain useammin kuin kerran monesti kun neljälle hengelle kokotaan päivittäin. rasvaa on vain liedellä ja liesituulettimessa. Tai varmasti jos elektronimikroskoopilla aletaan tutkimaan paikkoja niin löytyy mitattavia määriä rasvaa.
Teepä empiirinen testi ja ota yhdestä kaapista ovi pois kuukaudeksi ja vertaa viereisen kaapin kanssa rasvamäärää kuukauden kuluttua.