Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
3) muulla vakavuudeltaan näihin rinnastettavalla tavalla rajoittaa Suomen valtiollista itsemääräämisoikeuttaAlkaa taas pyörimään ns. melkoisen tuuheat skenaariot. Maanpetos![]()

Jarrutuskeskustelut ovat ohi.
Harvoin näkee nollatuloksesta yhtä ylpeää jengiä.
3) muulla vakavuudeltaan näihin rinnastettavalla tavalla rajoittaa Suomen valtiollista itsemääräämisoikeutta![]()
Jos lopullisena päämääränä on Suomen liittäminen liittovaltion alaiseksi, nämä eivät toteudu?Niin, noihin kahteen rinnastettavalla:
1) saattaa Suomi tai osa Suomea vieraan valtion alaiseksi,
2) irrottaa osa Suomea muusta valtakunnasta tai
Separatismi tai vallankumous siis. Tuuheaa, niinhän kirjoitin jo kerran.
Jos lopullisena päämääränä on Suomen liittäminen liittovaltion alaiseksi, nämä eivät toteudu?
No ne ois voinu vaikka jättää koko pelleteatterin pitämättä.Ja mitähän persut olis voinu tehä toisin kun tuo on jo selvää et menee läpi vaikka kokoomus äänestäs tyhjää tai mitä tahansa. Hallituksella on kuitenkin enemmistö.
Tällä "pelleteatterilla" saatin marin vastailemaan tähän pakettiin liittyviin kysymyksiin suorassa lähetyksessä torstaina. En tosin ymmärrä miksi piti siitä venyttää tälle päivälle asti. Torstai ilta olisi ollut riittävä, tai sitten suosiolla venytetään lokakuuhun asti, niin että paketti kaatuu, koska ei päästä äänestämään.No ne ois voinu vaikka jättää koko pelleteatterin pitämättä.
Jos keksit itse tuon Marinin vastailun motiiviksi, niin vinkkaa toi niille ensi viikolla A-studiossa nieleskeleville persupoliitikoillekin, voi tulla tarpeeseen.Tällä "pelleteatterilla" saatin marin vastailemaan tähän pakettiin liittyviin kysymyksiin suorassa lähetyksessä torstaina. En tosin ymmärrä miksi piti siitä venyttää tälle päivälle asti. Torstai ilta olisi ollut riittävä, tai sitten suosiolla venytetään lokakuuhun asti, niin että paketti kaatuu, koska ei päästä äänestämään.
Eli joko venytettiin liika tai homma jäi puolitiehen, riippuen mikä oli tavoite.
Halu saada pääministeri myös vastaamaan kysymyksiin kerrottiin tavoitteeksi jo viikolla, kun pääministeri oli poissa alkuperäisen istuntoaikataulun mukaisesta käsittelystä koronakaranteenin takia.Jos keksit itse tuon Marinin vastailun motiiviksi, niin vinkkaa toi niille ensi viikolla A-studiossa nieleskeleville persupoliitikoillekin, voi tulla tarpeeseen.
Perustelut miksi ei? Sehän on jo nyt selvää että mistään kertaluontoisesta paketista ei ole kyse.Ei.
Ja jos persujen "lopullinen päämäärä" on joku maanpetos, jonka minä itse heille olkiukoksi kehittelen niin onko persut sitten maanpettureita?
Jos lopullisena päämääränä on Suomen liittäminen liittovaltion alaiseksi, nämä eivät toteudu?
Perustelut miksi ei? Sehän on jo nyt selvää että mistään kertaluontoisesta paketista ei ole kyse.
Halu saada pääministeri myös vastaamaan kysymyksiin kerrottiin tavoitteeksi jo viikolla, kun pääministeri oli poissa alkuperäisen istuntoaikataulun mukaisesta käsittelystä koronakaranteenin takia.
Tämä päätös käsittääkseni kattoi vain tämän paketin. Mahdolliset tulevat paketit pitää hyväksyä erikseen, eikä nyt ole hyväksytty mitään muuta kuin yksi paketti.
Pitää paikkansa, ja se olikin vain vastaus nimimerkki Manalalle joka ei ollut tainnut sitä aiemmin kuulla.Tämä perustelu alkoi ontua, kun päämisteri osallistui keskusteluun ja silti venytys jatkui.
Heti jos on eri mieltä tästä Suomen taloutta ja asemaa itsenäisenä valtiona vahingoittavasta paketista, joka ei oikeasti liity pandemiaan, on Trumpin kannattaja.Nää on taas näitä trumpisteja kun vedetään jo maanpetos jne. mukaan kuvioihin. Onneksi Suomessa on ilmainen ja laadukas koulutus niin uskon ja toivon että nämä pysyvät marginaalissa.

Tuota ne lässytti aikanaan EU-vastustajakin 90-luvulla. Kuitenkin laskennallinen EU ja EMU -hyöty on nykyisin (ennen koronaa toki) arvioitu olevan jopa yli 13 miljardia euroa vuodessa.
Nyt hyväksyttiin (joko se äänestys oli?) EU:n omien sääntöjen rikkominen
Tämä on osa perussuomalaisia vastaan käytävää informaatiosotaa. Persut taitavat olla paljon vähemmän kiinnostuneita Yhdysvaltain presidenttien ominaisuuksista henkilöinä kuin persuvihamieliset tahot.OT
Minä ainakin olisin hyvin huolissani omasta hyvinvoinnistani, jos näkisin trumpin ja trumpisteja joka paikassa. Ikävä mennä nukkumaan, kun ensimmäisenä joutuu katsomaan sängyn alle, että onko trumppi siellä ja jos ei ole, niin kurkkaa vielä komeroon.
Ovat pellejä koska yrittävät estää maanpetoksen tapahtumisen?
Rikoslaki 39/1889 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
PS halutaan aina rinnastaa johonkin ikäväksi koettuun ulkomaiseen poliittiseen toimijaan
Korkmanin laskelma, ekonomistithan yleisesti ottaen hyväksyivät sen. Toki huomauttaen, että siihen sisältyy epävarmuuksiakin, mutta suuruusluokka pääosin lienee oikea.Onko sulla jotain hyvää lähdettä tällaisille arvioille?
Siis onhan tämä verrattuna pelkästään etaan kuulumiseen? Mä olen vähän sitä mieltä että pelkkä efta + nato voisi riittää suomelle oikein hyvin. Norja toimii tästä esimerkkinä.Tuota ne lässytti aikanaan EU-vastustajakin 90-luvulla. Kuitenkin laskennallinen EU ja EMU -hyöty on nykyisin (ennen koronaa toki) arvioitu olevan jopa yli 13 miljardia euroa vuodessa.
Sisämarkkinat ≠ Euro.Korkmanin laskelma, ekonomistithan yleisesti ottaen hyväksyivät sen. Toki huomauttaen, että siihen sisältyy epävarmuuksiakin, mutta suuruusluokka pääosin lienee oikea.
"Pelkästään euromääräisesti tarkasteltuna eniten sisämarkkinoista hyötyy Saksa. Sen saama hyöty on laskelman perusteella 208 miljardia euroa, kun maksut EU:n suuntaan ovat vajaat 33 miljardia.
Suomen hyöty sisämarkkinoista on laskelman perusteella noin 13 miljardia euroa, kun maksut EU:lle ovat 2,22 miljardia euroa."
![]()
Arvostettu ekonomisti löi luvut tiskiin – Laskelma: Suomen EU-hyöty onkin 13 miljardia €/v
Arvostettu ekonomisti Sixten Korkman tuo esille laskelman, joka ei ole ollut Suomessa aiemmin esillä. Kyse on rahallisesta hyödystä, jota Suomi saa EU:n sisämarkkinoiden olemassaolosta – sitä kertyy yli viisi prosenttia bruttokansantuotteesta. Miten Suomen hyöty vertautuu muihin jäsenmaihin...www.uusisuomi.fi
Mä olen vähän sitä mieltä että pelkkä efta + nato voisi riittää suomelle oikein hyvin. Norja toimii tästä esimerkkinä.
Eli liittovaltiokehitys bad, tilanne missä Suomi joutuisi noudattamaan EU:n säännöksiä ota-tai-jätä periaatteella ilman mitään kykyä vaikuttaa niihin säännöksiin good?
Ei ole tosiaan nykyaikana iskujoukkoja liikkeellä niin herkästi.On jotenkin absurdia käyttää noissa perusteluissa Suomen lakia. Ei se hallitus ja eduskunta ole tässä salakuljettamassa saksalaisia iskujoukkoja Helsinkiin ottamaan maan haltuun vaan eduskunta käyttää sitä oikeutta mikä niille on annettu Suomen perustuslaissa.
Vaikka tässä oltaisiin liittämässä Suomea EU:n liittovaltioksi niin se olisi maapetos vain jos siinä käyttää väkivaltaa tai toisen maan tukea. Mutta jos jotku Suomen kansalaiset haluavat luopua Suomen itsenäisyydestä niin heillä on kaikki oikeus kampanjoida sen puolesta. Ja jos heidät valitaan eduskuntaan ja sitten he äänestävät tuon puolesta eduskunnassa niin vieläkään he eivät riko mitään lakia. Ja jos se saa riittävän määrän ääniä niin sitten Suomen itsenäisyys lakkaa ja vieläkään ei olla rikottu mitään lakia.
Koska Suomen kansalla, ja heitä edustavalla eduskunnalla, on oikeus päättää omasta itsenäisyydestään.
Tuota ne lässytti aikanaan EU-vastustajakin 90-luvulla. Kuitenkin laskennallinen EU ja EMU -hyöty on nykyisin (ennen koronaa toki) arvioitu olevan jopa yli 13 miljardia euroa vuodessa.
Epäironisesti ja kirjaimellisesti samaa mieltä.PerusSuomalaiset edustajat tekivät sen mitä demokraattinen edustus vaatii ja puheet olivat asiaa. Ei tyhjän jauhantaa, niinkuin hallituksen jäseniltä. Joka muuta väittää on globalisti ja Suomen vastainen. Nih!

Eiköstä se nyt ole päivänselvää että ne jotka säätää lait ja säännöt voivat myös halutessaan tehdä niihin poikkeuksia samoilla prosesseilla millä ne lait ja säännöt ovat alunperinkin säädetty? Ei ne ole mitään kiveen hakattuja sääntöjä jotka ovat tulleet joltain yliluonnolliselta taholta. Ei tuota tukipakettia sooloilla minkään yksittäisen tahon kautta vaan kyseessä on sopimus joka pitää ratifioida niin EU:n parlamentin kuin kaikkien jäsenmaidenkin toimesta.
Muutettiinko niitä lakeja vai tulkittiinko luovasti niitä vain täysin vastoin niiden kirjainta (eli rikottiin näin suomeksi)? Vastaan itse: ei muutettu vaan rikottiin.
Hienosti jätit muuten loppuosan alkuperäisestä viestistä kommentoimatta ja otit kantaa vain pienimpään kohtaan.
Mitä väliä tällä on kun päätökset tehneet tahot ovat samat kuin ne joilla on valta säätää myös lait? Meinaat että homma olisi täysin bueno jos samalla kun tuo tukipaketti hyväksytään niin EU:n lakeihin lisättäisiin lause missä sanotaan että kyseinen paketti on laillinen?
Jos tässä joku taho toimisi vastoin heidän mandaattia niin sitten ymmärtäisin tuon nipotuksen. Mutta kerta tämä tukipaketti saa hyväksynnän niin korkealla tasolla kuin asia on mahdollista hyväksyä EU:ssa (eli EU parlamentti + kaikkien jäsenmaiden omien parlamenttien hoitama ratifiointi) niin on yhdentekevää että tulkitaanko olemassaolevaa lakia luovasti vai että kirjoitettaisiinko erillinen lakipykälä joka sallii tuon tukipaketin tekemän poikkeuksen olemassaolevaan lakiin.
Mitä väliä tällä on kun päätökset tehneet tahot ovat samat kuin ne joilla on valta säätää myös lait? Meinaat että homma olisi täysin bueno jos samalla kun tuo tukipaketti hyväksytään niin EU:n lakeihin lisättäisiin lause missä sanotaan että kyseinen paketti on laillinen?
Nimenomaan tuollainen purkkapykälä olisi ollut monesta syystä hyvä asia: Se olisi tuonut selväksi, että enää ei toimita EU:n sääntöjen mukaisesti. Se olisi nostanut avoimen keskustelun siitä, mihin suuntaan EU:ta halutaan kehittää. Se olisi estänyt paketin toistumisen sen varjolla, että pykäläähän on jo tulkittu täysin sen kirjainta vastaan, koska vain yksi poikkeus olisi kirjattu sääntöihin. Nythän sääntöjä olennaisesti muutettiin ilman, että niiden kirjauksia muutettiin. Näin toimitaan vain banaanivaltioissa, joissa kansalaiskeskustelu on ei-toivottua ja ongelma. Demokratioissa taas asiat on syytä hoitaa avoimesti ja kansalaisia kuunnellen - myös silloin, kun kansalaiset päättävät jonkun mielestä asioista heille itselleen epäedullisesti.
Paitsi että tässä toimitaan EU:n sääntöjen mukaan. EU:n sääntöjen mukaan EU:n parlamentti ja jäsenmaat voivat päättää tällaisista asioista. Jos tämän tukipaketti olisi pelkästään EU:n komission ja EU:n parlamentin hanke niin sitten olisi varmaan täysin validia valittaa siitä että ei mennä EU:n sääntöjen mukaan. Mutta koska kyseessä on tuo korkeimman mahdollisen tahon päätös niin sitten se menee sääntöjen mukaan by-default.
Tuo erillinen kirjaus lakiin ei olisi muuttanut tilannetta mitenkään. Okei, ehkä symbolisesti mutta sanoisin että eiköhän tärkeämpää ole se paketin varsinainen sisältö, ei jotku lopulta yhdentekevät lakitekniset yksityiskohdat.
Eikä se kirjaus olisi mitenkään estänyt paketin toistumista koska se kirjaus oltaisiin voitu tehdä aina uudestaan. Säännöt paketin toistumisesta eivät ole muuttuneet mitenkään, ne vieläkin tarvitsevat sen korkeimman mahdollisimman tason päätöksen EU:ssa.
Lue tarkemmin. En kirjoittanut, että sääntöjen muutos olisi estänyt paketin toistumisen. Kirjoitin, että sääntöjen muutos olisi estänyt paketin toistumisen sen varjolla, että sääntöjä onkin tulkittu jo päinvastoin kuin siinä lukee. Ts. nyt tehtiin de fakto sääntömuutos, mutta kirjaamalla sääntöön poikkeus olisi itse sääntö jäänyt voimaan sellaisena kuin se alun perin kirjattu.
Mutta sä nyt yrität vieläkin tarrautua siihen ihan yhdentekevään yksityiskohtaan. Jos lakiin kirjataan poikkeus nyt niin seuraavalla kerralla voidaan sanoa "no, tähän on tehty jo kerran poikkeus joten ihan hyvin voidaan tehdä uusi poikkeus" ja tilanne on tasan tarkkaan sama mikä se olisi ollut jos tuota kirjausta ei olisi tehty. Koska valta tehdä se kirjaus on tasan tarkkaan samoilla tahoilla kuin se valta tehdä se päätös tukipaketista tämän nykyisen tulkinnan alla.
Eli lopulta tuossa on kyse puhtaasti psykologisesta asiasta. Ja jos haluat estää tuollaiset poikkeukset tulevaisuudessa niin näkisin että psykologisesti tämä nyt valittu tie on parempi. Koska se kirjaus on käytännössä lain osalta lopulta yhdentekevä niin sanoisin että on melkein parempi että sinne ei olla tehty sitä selkeää kirjausta "Tälläiset poikkeukset ovat OK!"
Sääntöjen noudattaminen ja noudattamattomuus voi olla mielestäsi yhdentekevä yksityiskohta, mutta mm. Suomen ulkopolitiikassa sääntöpohjainen järjestelmä on nähty tärkeäksi. Toki sitäkin voidaan de fakto rikkoa esimerkiksi hyökkäämällä asein naapurivaltioihin. Sellaista ei ole syytä katsoa vierestä, vaan todeta syyllinen ja tuhota se. Sama pätee EU:n sääntöjen rikkojiin. Vaihtoehto on se, että sääntöjä ei olennaisesti ole.
Alkaa olla aikamoista turhaa uhoa. Meinaan vierestähän sitä tässä on katsottu, lähinnä talouspakotteiden kanssa, jo useita vuosia.Sääntöjen noudattaminen ja noudattamattomuus voi olla mielestäsi yhdentekevä yksityiskohta, mutta mm. Suomen ulkopolitiikassa sääntöpohjainen järjestelmä on nähty tärkeäksi. Toki sitäkin voidaan de fakto rikkoa esimerkiksi hyökkäämällä asein naapurivaltioihin. Sellaista ei ole syytä katsoa vierestä, vaan todeta syyllinen ja tuhota se. Sama pätee EU:n sääntöjen rikkojiin. Vaihtoehto on se, että sääntöjä ei olennaisesti ole.
Alkaa olla aikamoista turhaa uhoa. Meinaan vierestähän sitä tässä on katsottu, lähinnä talouspakotteiden kanssa, jo useita vuosia.
Mutta lähtökohtaisesti sulla tässä on nyt looginen ongelma. EU sääntöjen tulkitseminen kuuluu etukäteismenettelyssä komissiolle ja jälkikäteisvalvonta EU-tuomioistuimelle. Ei kansallisille elimille. Saksan yhden osavaltion oikeuslaitos on näitä rajoja vähän koputellut, mutta meidän perustuslakivaliokunta nyt astui jo kunnolla ylitse: silti sekin totesi, että kahden kolmasosan enemmistöpäätöksellä asia on meilläkin ok.
Jos siis edellyttää lain noudattamista, on varmaankin looginen seuraus noudattaa myös perustuslakivaliokunnan tai komission tulkintaa; molempien kanta on, että elpymisväline on ok. Ja toisaalta, jos kieltäytyy näitä noudattamasta, lienee itse jonkinlaisen anarkian tiellä.
(Ja tämä nyt ei ole henkilökohtaisesti kellekään, vaan lähinnä asian pyörittelyä.)
Sä taas kohtelet noita "EU:n sääntöjä" kuten ne olisivat tulleet joltain yliluonnolliselta taholta joka on hakannut ne kiveen.
EU:n säännöt sovitaan yhdessä EU:n parlamentin ja EU:n jäsenvaltioiden toimesta. Jos EU:n parlamentti ja EU:n jäsenvaltiot sanovat että joku asia on sallittua EU:n sääntöjen puitteissa niin sitten se asia on sallittua EU:n sääntöjen puitteissa. Ja nyt EU:n parlamentti ja EU:n jäsenvaltiot ovat sanomassa että tämä tukipaketti on sallittua EU:n sääntöjen puitteissa.
Nostat edelleenkin EU:n parlamentin ja jäsenvaltiot sääntöjen yläpuolelle. Edelleenkin: sääntöjä saa muuttaa niiden muuttamiseen käytettävillä menetelmillä, mutta sääntöjä ei saa rikkoa.
Olen samaa mieltä siitä, että tässä maanpetturuudessa ei ole kyse maanpetos-rikoksesta. Maanpetoksessa on kyse lähinnä yksilöllisistä kriisiaikojen ohareista isänmaata kohtaan. Huomattavasti paremmin tähän toimintaan soveltuu - jos on soveltuakseen - valtiopetos-rikos, jossa on kyse valtiorakenteiden epäasiallisesta muuttamisesta.On jotenkin absurdia käyttää noissa perusteluissa Suomen lakia. Ei se hallitus ja eduskunta ole tässä salakuljettamassa saksalaisia iskujoukkoja Helsinkiin ottamaan maan haltuun vaan eduskunta käyttää sitä oikeutta mikä niille on annettu Suomen perustuslaissa.
Vaikka tässä oltaisiin liittämässä Suomea EU:n liittovaltioksi niin se olisi maapetos vain jos siinä käyttää väkivaltaa tai toisen maan tukea. Mutta jos jotku Suomen kansalaiset haluavat luopua Suomen itsenäisyydestä niin heillä on kaikki oikeus kampanjoida sen puolesta. Ja jos heidät valitaan eduskuntaan ja sitten he äänestävät tuon puolesta eduskunnassa niin vieläkään he eivät riko mitään lakia. Ja jos se saa riittävän määrän ääniä niin sitten Suomen itsenäisyys lakkaa ja vieläkään ei olla rikottu mitään lakia.
Koska Suomen kansalla, ja heitä edustavalla eduskunnalla, on oikeus päättää omasta itsenäisyydestään.
Mitä kohtaa näistä on nyt yritetty mielestäsi kumota tai muuttaa?Olen samaa mieltä siitä, että tässä maanpetturuudessa ei ole kyse maanpetos-rikoksesta. Maanpetoksessa on kyse lähinnä yksilöllisistä kriisiaikojen ohareista isänmaata kohtaan. Huomattavasti paremmin tähän toimintaan soveltuu - jos on soveltuakseen - valtiopetos-rikos, jossa on kyse valtiorakenteiden epäasiallisesta muuttamisesta.
Rikoslaki 39/1889 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Valtiopetoksen 1. momentti on sangen koukeroinen, joten yritän avata omaa käsitystäni siitä, mitä sillä oikein kielletään:
"
Joka tarkoituksenaanväkivaltaa käyttämällätai sillä uhkaamallatai siihen rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti pakottamallataikka valtiosääntöä rikkoen1) kumota Suomen valtiosääntö tai muuttaa sitätaikka2) muuttaa Suomen valtiojärjestystätekee teon, jostaaiheutuu sanotun tarkoituksen toteutumisen vaara,on tuomittava valtiopetoksesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi."
Teon tarkoituksena pitää siis olla pyrkimys kumota tai muuttaa Suomen valtiosääntöä (esim. itsenäisyydestä luopuminen) tai valtiojärjestystä (tämä on aika lavea oikeusjärjestyskäsite) ja
täytyy tehdä ainakin teko, josta aiheutuu konkreettinen vaara, että tavoite toteutuu.
Hyvässä järjestyksessä tehtynä tämä ei tietenkään ole valtiopetos. Valtiosääntöä ja -järjestystä on mahdollista muuttaa mutta vain noudattamalla säädettyjä menettelyitä. Sen sijaan jos teko tehdään valtiosääntöä rikkoen tai voimalla, esim. oikeudettomalla pakottamisella, niin se ei olekaan ymmärtämättömyyttä virka-asioissa vaan valtiopetos.
Mitä nyt käsilläolevaan asiaan tulee, niin perustuslaissa on eräitä yleisperiaatteita, joita ei saa heikentää. Esimerkiksi valtiovalta kuuluu kansalle, kokonaisuudessaan. Jos tätä yritetään siirtää Brysseliin osittainkin, niin silloin rikotaan valtiosääntöä ja hankkeen puuhamiehet tulee tuomita valtiopetoksesta. Oikea menettely olisi ensin muuttaa perustuslakia vallanjaon määrittämiseksi ja siirtää valtaa Brysseliin vasta sen jälkeen.
Oikeudeton pakottaminen on myös mielenkiintoinen tekotapa. Syyllistyttiinkö valtioneuvostossa oikeudettomaan pakottamiseen, kun valtioneuvosto vuoti medialle huhuja kaatamisen sietämättömistä seurauksista juuri ennen PeV:n päätöstä?
1 §
Valtiosääntö
Suomi on täysivaltainen tasavalta.
Suomen valtiosääntö on vahvistettu tässä perustuslaissa. Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.
Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi. Suomi on Euroopan unionin jäsen. (4.11.2011/1112)
1 luku
Valtiojärjestyksen perusteet
1 §
Valtiosääntö
Suomi on täysivaltainen tasavalta.
Suomen valtiosääntö on vahvistettu tässä perustuslaissa. Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa.
Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi. Suomi on Euroopan unionin jäsen. (4.11.2011/1112)
2 §
Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
3 §
Valtiollisten tehtävien jako ja parlamentarismi
Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta, joka päättää myös valtiontaloudesta.
Hallitusvaltaa käyttävät tasavallan presidentti sekä valtioneuvosto, jonka jäsenten tulee nauttia eduskunnan luottamusta.
Tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat tuomioistuimet, ylimpinä tuomioistuimina korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus.
4 §
Valtakunnan alue
Suomen alue on jakamaton. Valtakunnan rajoja ei voida muuttaa ilman eduskunnan suostumusta.
5 §
Suomen kansalaisuus
Suomen kansalaisuus saadaan syntymän ja vanhempien kansalaisuuden perusteella sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään. Kansalaisuus voidaan myöntää laissa säädetyin edellytyksin myös ilmoituksen tai hakemuksen perusteella.
Suomen kansalaisuudesta voidaan vapauttaa vain laissa säädetyillä perusteilla ja sillä edellytyksellä, että henkilöllä on tai hän saa toisen valtion kansalaisuuden.
Mitä nyt käsilläolevaan asiaan tulee, niin perustuslaissa on eräitä yleisperiaatteita, joita ei saa heikentää. Esimerkiksi valtiovalta kuuluu kansalle, kokonaisuudessaan. Jos tätä yritetään siirtää Brysseliin osittainkin, niin silloin rikotaan valtiosääntöä ja hankkeen puuhamiehet tulee tuomita valtiopetoksesta. Oikea menettely olisi ensin muuttaa perustuslakia vallanjaon määrittämiseksi ja siirtää valtaa Brysseliin vasta sen jälkeen.
Valtiosääntöön kuuluu nähdäkseni perustuslaki kokonaisuudessaan ja eräät muut merkitykseltään siihen rinnastuvat säännökset. Jos todella on tarvetta mennä yksityiskohtaiselle nippelitasolle, niin valtakunnanoikeus on nettipalstaa pätevämpi foorumi niiden arvioinnille.Mitä kohtaa näistä on nyt yritetty mielestäsi kumota tai muuttaa?
Niin kauan kun siirto tehdään valtiosäännön mukaan tuossa ei ole mitään ongelmaa. Esimerkiksi nyt tässä tapauksessa ollaan toimimassa juurikin valtiosäännön mukaan. Perustuslakivaliokunta antoi mielipiteensä sopimuksesta ja totesivat että tarvitaan 2/3 enemmistö. Jos 2/3 eduskunnasta äänestää tuon vallan siirtämisen puolesta niin sitten se siirretään täysin valtiosäännön mukaisesti ja on turha valittaa mitään valtiopetoksesta (siis ainakaan Suomen lainsäädännön sisällä).
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.