Mistäköhän tämäkin "fakta" tulee? Ainut fakta on että polttoaineveroa laskettiin bensalla 3,5 ja dieselillä 4 senttiä. Tuossa "faktassa" ei ole otettu mitään surkeen suomimarkkinan markuppeja huomioon vaan pelkästään laskettu kumuloitunut ALV vaikutus mikä mukamas on se hintavaikutus pumpulla. Jos markkina on tyyliin kuluttajajakelussa luokkaa 30% ABC, 30% Neste, 30% Teboil, loput ST1 sun muut ja aikaisemmassa jakelussa ehkä 50/50 neste ja NOAT. Vielä kun Teboil on cancelöity niin Suomen polttoainemarkkina toimii entistäkin surkeemmin.Ja edelleen faktaa on se, että aluksi polttoaineveroa laskettiin, se vaikutti bensiinin ja dieselin hintaan alentavasti 4,4 senttiä ja 4,9 senttiä.
Tässäkin oletettavasti kasvatettiin vain noiden yhtiöiden katteita kun kilpailua ei ole, mutta persut saivat polttoaineveron alennuksensa ja tankkaavat ylihintasta polttoainetta "säästäen" 4-5 senttiä jokaiselta litralta suhteessa fantasiamaailmaan. Näin todellisuudessa elävänä polttoaineen hinta ei ole kyllä mitenkään laskenut tolkulliselle tasolle mikä voisi olla mutulla jotain 1.5 tai 1.6 ehkä näillä öljyn hinnoilla, eikä tällä veronalennuksella ole näkynyt mitään vaikutusta missään. ALV korotus luonnollisesti tulee menemään hintaan ihan täysimääräisesti.
Tolkullinen tapa pienentää pumppuhintaa olisi vähentää yksittäisten toimijoiden markkinavoimaa, mutta tietysti se vaatisi ensin että tunnustettaisiin että tällä(kin) markkinalla on oligopolirakenne. Ja suomessahan ei mitään tuollaisia virallisessa totuudessa koskaan ole, kuten ei kartelleja eikä korruptiotakaan. Jos tää denialismi huomioidaan niin koko pumppuhinta pitäs jättää huomioimatta ja keskittyä vaikka ajoneuvoveron reiluun pienentämiseen jos autoilijoille jotain tosiaan halutaan jotain kädenojennusta tehdä. Ajoneuvoveron kertymä on noin 1.1mrd euroa, jolloin tuo arvioitu 270m euron budjettivaikutus olisi tehnyt ajoneuvoverokertymästä 0.83mrd jatkossa, eli ajoneuvoverokertymä laskisi n. 25%, kaikille tasasesti jyvitettynä ilman typerää ohjaamista 400 euron verossa tuo tarkoittaisi jo 100 euron laskua.
En ymmärrä miksi piti tehdä joku vaaliteema jostain polttoaineverosta. Totaalisen ääliömäinen veto, koska sitä eroa ennen/nyt ei kukaan pysty havannoimaan. ajoneuvoveron laskun vaikutuksen pystyy ihan yksi yhteen huomioimaan kun tänä vuonna tuli isompi verolasku ja ens vuonna tuli pienempi, aika helppo olisi persujen sanoa että olkaa hyvä. Nyt luvassa kaikkea käsienheiluttelua kun polttoainemaksaa edelleen 1.8 ja hinnan aleneminen perustuu lähinnä johonkin uskomuksiin "joo mutku venäjä pakotteet, ukrainan sota, öljyn maailman markkinat ja sekoitusvelvoite ja blaablaa".
Kokoomus taisi tässäkin kohtaa olla voittavana osapuolena kun voi pääomapiireille ja pääomapiirimielisille näyttää kuinka suomen öljyjalostusteollisuudella menee kovaa ja voitot kasvaa meidän politiikkamme ansiosta.
Viimeksi muokattu:

