Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tuo nyt vaikuttaa jälkeenpäin keksityltä selitykseltä. Jos puhelimetkin oppii varsin nopeasti tunnistamaan erilaisia kasveja, ruokia, käsialoja jne, niin siinä vaiheessa kun itseajavat autot alkaa yleistymään, ei ne liikkeennemerkit tuota tekoälylle mitään ongelmia.
Tiedän kyllä miten tuo asia toimii, että ihan turhaan nyt rustailit tekstiäsi. Kummastuttaa vaan, että tekstiä ja puhetta osataan kääntää, tunnistaa erilaisia eläin- kasvi- ja hyönteislajeja, tunnistaa jonkun random jonnen laulua ja ties mitä, mutta liikennemerkit on se kova pala.
Harmi, että tsiljoonien kuvien sekaan ei ole eksynyt yhtäkään liikennemerkkiä.
Kuten todettu, keksimällä keksittyjä argumentteja ja jos sen tähän liikennemerkkiuudistukseen haluaa yhdistää, niin todennäköisesti jälkeenpäin hätäpäissään keksitty selitys.
e: ja kuten Jan11 sanoi, jos itseajavat autot olisi jokin merkittävä syy muutokselle, niihin luotaisiin jokin konelukemista helpottava standardi/koodi
Eurooppalaisessa Wienin liikennemerkkisopimuksessa on sovittu ja määritelty liikennemerkkien malleja.No höpö höpö. Suomessa ei sen takia tarvitse olla sukupuolineutraalit liikenne merkit, että tesla täällä pärjää. Ihan erilaisethan ne on jenkeissäkin. Missä on muuten sanottu, että olisi euroopassa samat merkit joka maassa? Ei missään.
Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.Kaksi pointtia:
1. Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa. Ehkäpä muut EU-maat seuraavat sitten perässä ja yhtenäistävät merkkinsä myös.
2. Liikennemerkkejä lukevat autot osaavat ihan yhtä hyvin vanhat suomalaiset merkit (ja keltaiset viivat), kuin uudetkin. Ei eroa. Ainakin oma auto osaa lukea sekä vanhat että uudet merkit.
Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa.
Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.
Eikä ainoastaan muut EU-maat, vaan tämä pallo on täynnä kärpäsenpaskan kokoisia valtioita omien liikennemerkkien kanssa vai jättääkö yritysjätit hyödyntämättä nämä markkinat...Kaksi pointtia:
1. Nämä uudet liikennemerkit eivät ole yhtään sen enempää yhtenäisiä muiden EU-maiden kanssa kuin vanhatkaan. Yhtä paljon eroja/yhtäläisyyksiä edelleen eri EU-maiden välillä kuin vanhojen merkkienkin kanssa. Ehkäpä muut EU-maat seuraavat sitten perässä ja yhtenäistävät merkkinsä myös.
2. Liikennemerkkejä lukevat autot osaavat ihan yhtä hyvin vanhat suomalaiset merkit (ja keltaiset viivat), kuin uudetkin. Ei eroa. Ainakin oma auto osaa lukea sekä vanhat että uudet merkit.
Ei kai noita merkkejä ole ollenkaan kiirehditty, jos uudistus kesti 8 vuotta ja merkkejä suunniteltiin 6 vuotta. Ja seuraavat 10-12 vuotta pikkuhiljaa vaihdellaan.Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.
Eikä ainoastaan muut EU-maat, vaan tämä pallo on täynnä kärpäsenpaskan kokoisia valtioita omien liikennemerkkien kanssa vai jättääkö yritysjätit hyödyntämättä nämä markkinat...
Eli ei ollut mitään syytä kiirehtiä sukupuolineutraaleja liikennemerkkejä. Kaikkea se woke teettääkään.
Epäile ihan rauhassa, vaikka ihan helvetisti.Ottaen huomioon mitä olet kirjoittanut tähän mennessä niin epäilen vahvasti että tiedät miten tuo asia toimii.
Itseohjattavalta autolta tarvitaan pikkasen enemmän luotettavuutta kuin joltain PictureThis appikselta. Joka taaskin tarkoittaa että tarvitaan helvetisti enemmän sitä annotoitua koulutusdataa jotta siitä saadaan luotettava. Jolloin, jälleen kerran, ne pienet maat jäävät helposti väliinputoojiksi.
Eli ei ne liikennemerkit ole kova pala jos ne pitää tunnistaa siinä kontekstissa että leikit kännykälläsi. Ne joko tunnistuu tai ei. Ne ovat kova pala sitten kun se 1500kg painava auto liikkuu 100kmt nojaten ainakin osittain siihen että se tunnistaa ne merkit.
Ja kuten tuolla jo aiemmin sanoin, en tiedä että oliko tuo koneluettavuus yhtenä syynä uudistukseen. Se mitä argumentoin on että siitä on koneluettavuuden kannalta etua että maailmassa käytettävät liikennemerkit olisivat mahdollisimman samankaltaisia. Ja joo, jos ne merkit suunniteltaisiin ensisijaisesti konenäköä varten niin ne olisi merkittävästi erilaisia. Mutta nyt kun ne ovat pääasiassa ihmisten käytettäviä niin mennään sillä ihmisten ymmärrettävyys ensin.
Ja palataan aiheeseen provoamisen sijaan.Yhdenmukaisemmat liikennemerkit = vähemmän tarvetta asiantuntijatyölle softan opettamisessa = halvempi auto.
Mutta kai tätäkin voi vastustaa, jos sivuvaikutuksena on kamala wokettaminen eli sukupulineutraalit ihmishahmot muutamassa merkissä.
Ja palataan aiheeseen provoamisen sijaan.
Epäile ihan rauhassa, vaikka ihan helvetisti.
Se, että hupikäyttöönkin suunnitellut apit kykenevät tunnistamaan erilaisia asioita suht luotettavasti, kertoo jo aika paljon siitä, että teknologiajäteille ei tule olemaan mikään ongelma opettaa autolle Suomen liikennemerkkejä.
Persut kyllä jaksaa aina yllättää. Sukupuolineutraalien liikennemerkkien vaihtaminen maksaa 15 miljoonaa euroa? Ja ihmiset vielä uskovat näitä satuja.
Mitkä muut maat ovat uudistamassa liikennemerkkejään Suomen lisäksi?
Nämä uudet merkit eivät tällä hetkellä ole yhtään vanhoja "yhtenevempiä" muiden maiden kanssa. Esimerkiksi Saksan ja Ranskan merkkien kanssa on edelleen yhtä paljon eroja, kuin vanhojen merkkien kanssakin.
No ei kai ne vielä voikaan olla yhdenmukaisia sillä tuossa on pitkä siirtymäaika kunnes ne otetaan käyttöön. Eihän noita ole Suomessakaan vielä otettu kunnolla käyttöön, joten en oikein ymmärrä kommenttiasi.
Et tietenkään tiedä, kun käytännössä mitään uutta yhtenäistämisvelvoitetta ei ole EU:lla. Edelliset merkit olivat jo Wienin "sopimuksen" mukaan yhteneviä. Nyt muilla EU-mailla ei ole suunnitelmissa yhtenäistää merkkejään yhtään Suomen suuntaan. Ainakaan siis suurimmilla EU-mailla. Suomi on ihan omatoimisesti tässä uudistamassa merkkejä.En tiedä. Mutta kerro ihmeessä kun saat selville. Varmaan 10v päästä voidaan palata tarkastelemaan tilannetta uudestaan. Pingaa mua vaikka sitten uudestaan?
Tähän vastasinkin jo.
Nyt muilla mailla EU-mailla ei ole suunnitelmissa yhtenäistää merkkejään
Mun tieto on oman kaupungin tekniseltä virastolta. Jos joku velvoite EU:lla on, niin joku asiasta tietävä voisi linkata.Oliko sulla tästä siis tieto vai oletatko näin? Suomen päädyssä se motiivi uudistamiselle on kuitenkin ilmoitettu olevan yhtenäistäminen. Ja siihen on linkattu aiemmin.
Mun tieto on oman kaupungin tekniseltä virastolta.
Mielestäni vastasin.Sä et vastannut kyllä mun kysymykseeni.
Mielestäni vastasin.
No en ole kyllä nähnyt vielä lähdettä sillekkään, että EU-maat olisivat uudistamassa merkkejään yhteneviksi keskenään.No ei tuo lähteeksi tietenkään kelpaa sille, ettei mikään muu EU-maa olisi uudistamassa merkkejään.
Mitä jos jokainen kiinnittäisi huomiota siihen omaan keskustelutyyliin, sen sijaan, että huudellaan pilkkaamistarkoituksessa muun muassa öyhöttämisestä ja wokettamisesta.Mutta totuudellahan ei politiikassa enää ole merkitystä. Merkitystä on vain sillä että, miten asiat koetaan ja 'sukupuolineutraali' on sellainen termi jolla saadaan kognitiivisilta kyvyiltään normaalijakauman alimmat desiilit innostumaan ja öyhöttämään.
No en ole kyllä nähnyt vielä lähdettä sillekkään, että EU-maat olisivat uudistamassa merkkejään yhteneviksi keskenään.
Vanhat merkit olivat jo EU-sopimuksen mukaiset, ja monen maan kanssa riittävän yhtenevät. Ne Wienin sopimuksen ohjeistukset ovat oikeasti hyvin suurpiirteiset. @namlepo linkkaamalla wikipedia-sivulla voi tehdä omatoimista vertailua eri maiden merkkien kesken. Suomen uudet merkit mukana. Uudistus on tehty, mutta ei kovin paljoa ole yhtenäistetty. Viitteitä on kyllä otettu sieltä täältä, mutta ei voi yhtään yhtenäisemmäksi sanoa. Esimerkiksi se kaikkien puljaama jalankulkijamerkkikin on yritetty tehdä Tanskan merkkiä jäljitellen, mutta sekin on tehty kuitenkin eri tavalla.Ei, mutta olet nähnyt lähteen sille, että Suomi uudistaa merkkinsä jotta ne olisivat yhtenäisempiä EU-sopimuksen kanssa. Lisäksi niiden pohjana on käytetty muualla Euroopassa käytössä olevia merkkejä ja niistä saatuja palautteita. Joten mielestäni tuo spekulaatiosi on kyllä melkoista vääristelyä ainakin annettujen tietojen pohjalta.
ei voi yhtään yhtenäisemmäksi sanoa
Ei siihen tarvita edes mielipidettä, vaan ihan perus hyvällä näköaistilla pärjää tässä tilanteessa todetakseen liikennemerkkien edelleen eroavan muista EU-maiden merkeistä. Merkeistä ei siis tullut yhtään sen enempää yhteneviä kuin mitä aiemmat olivat. Yhteneväisyyksiä on, kuten aiemmissakin, mutta ei mitään tiettyä suurta linjaa vaan yhteneväisyydet ovat edelleen yksittäisiin EU-maihin kytköksissä. Eli napattu designia vähän sieltä täältä, kuten vanhoissa merkeissäkin. Toki asia muuttuu siinä kohtaa, jos muut EU-maat tekevät samanlaiset merkit kuin Suomi. Odotan vielä lähdettä, josta käy ilmi muiden EU-maiden olevan suunnitelemassa liikennemerkkiuudistusta Suomen lailla edes tämän vuoskymmenen aikana ja osoittaa olevani väärässä. Lähdettä odotellessa lopetan tämän turhan keskustelun.Tää on sun mielipiteesi, ja siihen toki oikeus. Suunnitteleva taho on eri mieltä ja lähteet löytyy ketjusta.
Merkeistä ei siis tullut yhtään sen enempää yhteneviä kuin mitä aiemmat olivat
"Pohjalla oli kuitenkin muualla Euroopassa käytetyt merkit ja niistä saadut palautteet eli otimme parhaita vaihtoehtoja pohjalle, joista muokkasimme nyt laaditut merkit".

Joo, tuohan on nyt itsestäänselvää, kun samat reunaehdot olivat jo vanhojen merkkien aikaan. Tämä sama ehto luonnollisesti pysyi vaatimuksena myös uusissa merkeissä, ettei työryhmä voinut suunnitella täysin muista maista poikkeavia merkkejä. Tuo on osalle jotenkin hankala sisäistää, että vanhat merkit olivat täsmälleen yhtä yhteneviä EU-sopimusten ja Wienin sopimuksen puitteissa, kuin nämä uudetkin. Uusien merkkien suunnittelussa piti vain luonnollisesti pitää nämä samat vaatimukset mielessä."Pohjalla oli kuitenkin muualla Euroopassa käytetyt merkit ja niistä saadut palautteet eli otimme parhaita vaihtoehtoja pohjalle, joista muokkasimme nyt laaditut merkit".
Tuo on osalle jotenkin hankala sisäistää, että vanhat merkit olivat täsmälleen yhtä yhteneviä EU-sopimusten ja Wienin sopimuksen puitteissa, kuin nämä uudetkin
vanhat merkit olivat täsmälleen yhtä yhteneviä
Ei se ole subjektiivinen mielipide. Suomi on ollut mukana jo iät ja ajat tuossa Wienin sopimuksessa, jossa on siis sovittu nämä merkkien reunaehdot.Kiitos taas omasta subjektiivisesta mielipiteestäsi.
Olennaista olisi kuitenkin huomata, että asia ei ole ollut politisoitunut, ja sen uudistustyön aikana on ehtinyt olla
Ei se ole subjektiivinen mielipide. Suomi on ollut mukana jo iät ja ajat tuossa Wienin sopimuksessa, jossa on siis sovittu nämä merkkien reunaehdot.
nyt niitä on yritetty saada muistuttamaan enemmän yleiseurooppalaisessa liikennemerkkisopimuksessa määriteltyjä malleja
Nyt se viimeinen kerta tätä jankkausta, ainakin omalta kohdalta. Wienin sopimus määrittää todella "löyhästi" ne reunaehdot, kuten ohjeelliset värit ja mitat. Ei sitä, onko naishahmolla hame, mieshahmolla kypärä päässä tai onko höyryveturi vai sähköveturi. Reunaehtoja on ihan samalla tavalla vanhoissa merkeissä noudatettu. Ja jos vertailee muihin maihin, niin monessa maassa on hyvin paljon samankaltaisia merkkejä kuin meidän vanhat, monessa maassa on myös paljon samankaltaisia merkkejä kuin meidän uudet. Täysin samanlaisia merkkejä ei taida olla kuin ihan kourallinen, yksittäisiä merkkejä satunnaisten maiden kanssa. Täydellistä yhteneväisyyttä ei ole minkään maan kanssa, ja tuskin ikinä tulee olemaankaan. Uusien merkkien suunnittelu lähti samoista lähtökohdista, että ei poiketa reunaehdoista. Eikä suinkaan siitä, ettei vanhat olisi täyttäneet kriteereitä!Juuri aiemminhan joku totesi, että mitään pakottavaa mekanismia ei ole. Se, että Suomi on ollut mukana ei tarkoita, että merkit olisivat olleet yhtä yhteneviä kuin nyt. Varsinkin kun - jälleen kerran - ihan uskottava lähde (Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori) on todennut että :
Eli jälleen kerran: nimimerkin Lämpöpumppu mielipide vs. projektissa mukana olleiden (asiantuntija-)mielipide. Eli kiitos taas mielipiteestäsi. Ei sille kauheasti painoa voi antaa.
että vanhat merkit eivät täyttäisi EU:n ja Wienin sopimuksia. Tämä ei pidä paikkansa
Sinähän ne hameet taisit nostaa keskusteluun, ikään kuin tietoisesti viedään keskustelua vähän sivuraiteille ja vika on sitten muissa.Hameet eivät liity yhtään mihinkään muuta kuin Persujen politikointiin.
Kunpa kykenisivätkin. Nää apit oman kokemuksen mukaan toimii aika 50/60 luotettavuudella ja arvaamiseen menee yleensä myös jonkin verran aikaa. Sen lisäksi kun kuvaan laittaa samaan aikaan myös jonkin toisen esineen nämä softat menee helposti sekaisin, eivät erota esineitä toisistaan ja tunnistautumiskyky romahtaa.Se, että hupikäyttöönkin suunnitellut apit kykenevät tunnistamaan erilaisia asioita suht luotettavasti, kertoo jo aika paljon siitä, että teknologiajäteille ei tule olemaan mikään ongelma opettaa autolle Suomen liikennemerkkejä.
Sinähän ne hameet taisit nostaa keskusteluun, ikään kuin tietoisesti viedään keskustelua vähän sivuraiteille ja vika on sitten muissa.
Opel tuo heinäkuussa esiteltävän Insignian varustevalikoimaan Opel Eye -järjestelmän, jonka luvataan tunnistavan tärkeimmät liikennemerkit.
Järjestelmän avulla voi tarkistaa esimerkiksi kulloinkin voimassa olevan nopeusrajoituksen suoraan auton mittaristosta.
Ja niitä vaalimainoksia.Kyllähän uudet autot jo lukevat liikennemerkkejä.
Nykyinen autoni tunnistaa ainakin hyvin merkit. Nopeuden lisäksi ainakin mitä mittariin on tullut, niin ohituskiellot, risteysalueen merkit, hirvi- ja porovaaramerkit ja uusista kaurisvaaramerkki. Ja auton vakionopeuden säädin on sen verran fiksu jo, että osaa hiljentää vauhdin oikeaksi jo nopeusalueen vaihtuessa. Toki tässä käytetään sensoreiden apuna karttadataa, mutta periaatteessa muutkin merkit ovat helposti laitettavissa karttadataan.Kyllähän uudet autot jo lukevat liikennemerkkejä. Nopeuksi ainakin, jos ei muita vielä. Voisi kuvitella, että ei muidenkaan merkkien lisäämine repertuaariin tuo ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, jos niikseen halutaan oli se sitten minkä maan kyltti tahansa. Autossa tuo kamerera on edessä, joten kulkusuunnasta kyltit luetaan eikä sivuilta.
edit. nopea googlaus vuodelta 2008. Voisi kuvitella, että herran vuonna 2021 tilanne on "hiukan" kehittynyt.
![]()
Opelin “elektroninen silmä” tunnistaa liikennemerkit
Opel tuo heinäkuussa esiteltävän Insignia-mallin varustevalikoimaan Opel Eye -järjestelmän, jonka luvataan tunnistavan tärkeimmät liikennemerkit.www.hs.fi
Tilaajille, joten vain osa näkyy.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.