Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

Joo, entrecote kannattaa vetää vähän kypsemmäksi kuin fileet. Itse paistelen 57-58 asteeseen.Entrecoten pihvin jämät ja uunissa tehdyt ranskalaiset (puikulasta).
Kuorin ja tein tuollaisia suikaleita (aika pieniä oli potut). Keittelin viisi minuuttia suolassa ja etikka lorauksessa. Pellille, öljyä (rypsiä) ja 200 uuniin. Katselin ensin 40 minuuttia ja käänsin, oliko noin 10-15 vielä, ennenku otin poies. Suolaa ja valkosipulijauhetta laitoin. Kuivia ja rapsakoita, aika korppumaisia. Suosittelen enemmän tuota aiksempaa paahdettuja pottuja.
Pihvin jämät sitten pikasesti kuumalla pannulla käännöksen kera. Täytyy sanoa, seuraavalla kerralla kyllä kypsennän varmasti entrectoe pihvin muutaman asteen enemmän. Kyllähän 55 asteista söi, mutta jotenkin sen rasvaa pitää antaa enempi sulaa.
![]()
Piti vaan saada kaikki samaan aikaan kypsiksi ja leikkeet oli sen verran isoja (300g), ettei mahtunut muutenkaan pannulle kuin yksi kappale kerrallaan paistumaan.Wieninleikkeet onnistuu myös airfryerissä. Kuten myös karjalanpiirakat jos näin itsenäisyyspäivän menua jatketaan.![]()
Näyttää hyvältä. Karjalanpaisti, vaikka on yksinkertainen ja helppo valmistaa, vaatii hyvän esityön ja kunnolliset raaka-aineet. Mielestäni lihojen ruskistaminen on tärkeää kuten olet tehnyt tässä, olisin ehkä itse ottanut vielä enemmän ruskeaa pintaa kuumemmalla pannulla. Omaan makuun juurekset ovat myös tärkeitä ja tässä niitä on mukavasti.
Mielenkiintoinen uusi tuttavuus. Teitkö itse, vai mistä tätä saa?Laitetaan nyt kuva ettei mene ihan pelkäksi keskusteluksi eli lasi sherryä ja mojamaa eli suolattua ja kuivattua tonnikalaa. Terävällä veitsellä ohueksi viipaloituna ja ripaus oliiviöljyä päälle.
Mielenkiintoinen uusi tuttavuus. Teitkö itse, vai mistä tätä saa?
Sous videtä on markkinoitu vähän välineurheiluna, mutta tarvittavat vehkeet ovat:Sous vide vehjettä en omista tai muuta hienompaa.
Ja varmaan viimeinen kerta kun tulee ostettua 70€/kg Sardelleja, anjovikset kyllä ajaa varmasti saman asian.
Sous videtä on markkinoitu vähän välineurheiluna, mutta tarvittavat vehkeet ovat:
- minigrip-pussi (tai hätätilassa mikä tahansa elintarvikekelpoinen lämpöä kestävä muovipussi)
- kattila, jossa pussi mahtuu lillumaan
- lämpömittari
- käsi, jolla laittaa liesi tarpeen tullen päälle
Ei se vedenkierrättämisen tuoma lämpötilan ehdoton tasaisuus ole mitenkään välttämätöntä. Pitää vaan vähän vahtia välillä eikä voi vaan jättää olemaan.
Välillä tulee mieleen rapakontakaiset kokkeusvideot, joissa väitetään että tehdään itse, ja kaikki kuitenkin on jotain tehdaskamaa...

Riippuen kypsennyslämpötilasta, myös uuni on hyvä apu tähän. Eli kattilaan vesi ja se uuniin. Ei tarvitse itse säädellä hellan lämpötilaa.Sous videtä on markkinoitu vähän välineurheiluna, mutta tarvittavat vehkeet ovat:
- minigrip-pussi (tai hätätilassa mikä tahansa elintarvikekelpoinen lämpöä kestävä muovipussi)
- kattila, jossa pussi mahtuu lillumaan
- lämpömittari
- käsi, jolla laittaa liesi tarpeen tullen päälle
Ei se vedenkierrättämisen tuoma lämpötilan ehdoton tasaisuus ole mitenkään välttämätöntä. Pitää vaan vähän vahtia välillä eikä voi vaan jättää olemaan.

Toho on hyvä laite varsinkin jos ei kämpässä ole kaasuliesiä. Saa "burnattua" paprikat ja chilit (kuten joissain resepteissä mainitaan/vaaditaan) ja pikapaahdettua pähkinät ja siemenetJoulu tuli ja meni. Tuli kokeiltua paria vanhaa herkkua, hieman uutena kokemuksena.
Crème brûlée. Tämä oli mahdollista, kun sain lahjaksi Bilteman minipolttimen. Olin tosi yllättynyt, vaikka olin puhunut sellaisen hankinnasta aika paljon XD
Kuitenkin, olin aivan tohkeissani. Olin aikaisemmin syönyt crème brûléeta aikoinaan ammattikoulussa lounaalla. Silloin ei poltettu sokeria pinnalle, käytännön syistä. Helppo tehdä, vaikka aikaa vievää itse vanukkaan teko. Sokerina päällä käytin ruokokidesokeria. Aloin miettimään miksen ollut aikaisemmin ruokokidesokeria maistanut, sehän oli tosi hyvää ja erilaista verrattuna normaaliin valkoiseen. Ja sitten kun sen oli poltellut, ai että....
Pitää kuitenkin jotakin muuta käyttöä keksiä polttimelle, ettei aina tätä tee![]()
Hyvältä näyttää imoNäin uudenvuoden kunniaksi ostin 250g naudan sisäfilettä ja lisukkeiksi uunissa kypsennettyjä perunoita ja porkkanoita kermaisen pippurikastikkeen kera. Ruokajuomaksi itse tehtyä hunajasimaa viikinkimukista.
Lihan pintoihin hieroin suolaa ja pippuria ja pinnat ruskistin nopeasti tinjamin, rosmariinin ja valkosipulin ja ison voinokareen kanssa ja heti uuniin foliokääreessä, kunnes lihan sisälämpötila näytti 53C. Lihan kanssa kuitenkin tein klassisen mokan että leikkasin sen liian aikaisin ja laudalle valui mukavasti nestettä, joka tapauksessa maistui kuitenkin oikein hyvältä ja oli silti vielä mehukasta. Kypsyys kuitenkin oikein hyvä, sen suhteen on hankala mokata jos omistaa lämpömittarin.
Perunat ja porkkanat paistoin uunissa oliiviöljyn, suolan ja mustapippurin kanssa ja porkkanoihin hieroin vielä hunajaa päälle.
Pippurikastike oli perus Knorrin valmiskastike joka tehdään ruokakerman sekaan. Mielestäni silti ihan hyvää, ei valittamista. Perunoihin tuo kuitenkin oli vain tarkoitettu.
Hunajasiman resepti:
4L vettä, 500g hunajaa, kanelitankoja 1 pussi, puolen sitruunan mehu, kourallinen rusinoita ja puolipussia kuivahiivaa. Viime lauantaina laitoin käymään, maanantaina pullotin ja laitoin jääkaappiin. Tuli oikein hyvää.
Hyvät ruuat oli vuoden alkuun.
@RaivokasMagma On muuten todella hyvän näkönen lasagne. Pitäisi itsekkin joskus kokeilla tehdä itse pastaa.
Hyvältä näyttää imoKyllä se liha aina tiputtaa sitä nestettä vaikka kuinka malttaisi antaa vetäytyä. Mieluummin sitten syö lämpimänä, kun antaa liikaa jäähtyä. Mietolämpöisen uunin jälkeen ei pitäisi olla niin suurta eroa, kuin suoraan pannulta.
Kun selvästi jaksaa nähdä vaivaa, kuten simastakin huomaa, niin melkein yhtä helppoa kuin pussikastike, ellei helpompaa, olisi ollut suoraan lihan paiston jälkeen pannulle lisätä kerma ja/tai punaviini ja mausteita sekä mahdollisesti joku suuruste jos/kun ei aikaa redusoida. Toinen vaihtoehto, mitä itse enemmän käytän, on lyödä pannuun lisää voita ja valkosipulia ja käyttää kuumana maustevoina![]()
Väsäsin kaurapuuron luuliemeen. Paistinpannulla savustettua possunniskaa, sieniä, mausteet ja 2 kananmunaa. Kaurat tietenkin "steel cut oats" ja paahdettu voin kera ennen puuronkeittoa. Lopuksi sotkin suurimman osan mauste+possunniskasetistä puuron sekaan ja kananmunat ja loput possut puuron päälle. Todella hyvää ja ravintoarvot kohdallaan. 0.5l luulienta ja 0.7l vettä puuron pohjalla. Luuliemestä tuli kiva 9g lisää protskua annokseen.
![]()
Tarvii enemmänkin perehtyä lihaisampiin puuroihin. Aasiasta päin voi hakea ideoita resepteihin.
Mielenkiintoista. Itsellä tuli ekana mieleen kuivalihavelli, joka kyllä enempi soppaMistäs tuollaisia ryynejä olet hankkinut?
Siis hetkonen. Eikai nyt puhuta kaurarouheesta? Esim.Steel cut oatsit on vakiokamaa täällä rapakon toisella puolella. Oleellisen paljon paremman makuisia kuin hiutaleet nuo ryynit teki sitten makeata tai suolaista puuroa. Ainoa huono puoli että keittoaika on rapiat 30minuuttia.
![]()
Siis hetkonen. Eikai nyt puhuta kaurarouheesta? Esim.
![]()
Puuro nyt esimerkkinä, rouhetta on usealta valmistajalta ja jos oikein innostaa niin hankkii vaikka hankkijalta isomman satsin ja surauttaa kuoritun siemenen palasiksi.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.