Postin kulkemisen vaikeus

Mulla tuli paketti tod. nopeasti Aloilta, mutta posti on hillonnut sitä jo viikon ja ei vieläkään valoa tunnelissa. Pistin viestiä chatin kautta ja sanoi, että neljä arkipäivää on ko paketin toimitusaika. No eipä ollut 😬
Mulle tällähetkellä tulossa (pitäisi olla..) paketti Kiinasta, viikonloppuna tullasin, Maanantaina lajiteltu kahteen otteeseen Vantaalla ja siihen loppu kulku, otin tänään postin aspaan yhteyttä ja sanoi suorilta, että eiköhän siitä ole lajittelukone repinyt lähetyslaput, kyseli paketin sisällön ja aiko laitella etsintäpyyntöä :cigarbeye:
 
Täälläkin Posti makuuttaa lähetystä, joka tuli todella nopeasti kerrankin Kiinasta.

Screenshot 2025-01-15 at 15-03-54 OTG 2 IN 1 USB-C to USB-A Adapter OmaPosti.png
 
Kannattaa omapostin kautta olla yhteydessä aspaan (EU:n ulkopuolelta saapuvat lähetykset), jotenkin sellanen tunne, että siellä on nyt enemmänkin paketteja kateissa :lonely:
Nyt näköjään oli päivittynyt.

Mikähän on rengaslajittelu 🤔

---

15.1.2025 17.31 • Posti Rengaslajittelu
Lähetys on lajiteltu
Lähetykset lajitellaan tavallisimmin 1–2 kertaa. Pidemmillä reiteillä lähetykset lajitellaan useammin.
 
Pitäisikö seurantaan tulla merkintä kun paketti on haettu automaatista toimitettavaksi? Lähettäjä vienyt eilen kahden jälkeen paketin automaattiin ja siitä on merkintä, mutta sen jälkeen ei ole yhtään merkintää.
 
Tuo rengaslajittelu kuulostaa manuaalilajittelulta, autonrenkaita kun ei isoissa kuormissa ole järkeä konelajitella(eikä niitä muutenkaan normaaliin lajittelukoneeseen voinedes syöttää), niin niitä lajitellaan simppelissä manuaalikentässä yksiköihin. Syitä taustalla voi toki olla useita, lajiittelukoneen rikko, suurehkon tavaran runsas määrä jne.
 
Ilmoitus OmaPostissa saapuneesta lähetyksestä:
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse se saavuttua Suomeen.

Sitten kun menen tekemään tullausta ja olen antanut kaikki kysytyt tiedot tulee virheilmoitus:
Lähetys on jo tullattu. Tarkista kuljetusyritykseltä saa MRN-viitenumero. Selvitä asia tarvittaessa kuljetusyrityksen kanssa.

Onko tämmöisestä kokemusta? Äsken oli viides kerta kun yritin tehdä tullausta ja aina tulee sama virheilmoitus.

seurantatiedot.png tulli_virhe.png
 
Ilmoitus OmaPostissa saapuneesta lähetyksestä:
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse se saavuttua Suomeen.

Sitten kun menen tekemään tullausta ja olen antanut kaikki kysytyt tiedot tulee virheilmoitus:
Lähetys on jo tullattu. Tarkista kuljetusyritykseltä saa MRN-viitenumero. Selvitä asia tarvittaessa kuljetusyrityksen kanssa.

Onko tämmöisestä kokemusta? Äsken oli viides kerta kun yritin tehdä tullausta ja aina tulee sama virheilmoitus.

seurantatiedot.png tulli_virhe.png
Ei ole ollut täsmälleen samaa ongelmia, mutta kannattaa soittaa Tullin palvelunumeroon joka voi tarkistaa mitä on viialla. Usein jos vika on Postin päässä ne Tulli pystyy vaatimaan korjauksen jonka Posti sitten myös tekee.
 
Ei ole ollut täsmälleen samaa ongelmia, mutta kannattaa soittaa Tullin palvelunumeroon joka voi tarkistaa mitä on viialla. Usein jos vika on Postin päässä ne Tulli pystyy vaatimaan korjauksen jonka Posti sitten myös tekee.

Vastaavia tilanteita ollut itselläni pari kertaa ja olen saanut hoidettua myös postin chatin kautta, ei ole vielä tarvinnut soitella tullin suuntaan. Asiakaspalvelija ei ole muistaakseni osannut sanoa missä vika, mutta on sanonut että laittaa tästä eteenpäin tiedon tms. ja hetkeä myöhemmin paketti onkin itsestään tullautunut. Jotenkin voisi kuvitella että nämä tapaukset olisivat jotenkin suoraan näkyvillä postin/tullin päässä ja ne voisi korjata automaattisesti, ei niin, että tehdään manuaalisesti vastaanottaja -> (tulli) -> posti viestiketju ja sitten asia vain korjautuu ilman että vastaanottaja antaa mitään tietoja tai tekee mitään muuta hyödyllistä kuin huikkaa postille että ota koppi.
 
Soitin tulliin ja sanoivat, että Postilla on jotain ongelmaa SPxxxxxxxxFI tunnuksellisissa lähetyksissä, kun niistä on lähtenyt asiakkaille turhaan tullausilmoituksia.

Kysyin kuuluuko tämän selvittäminen tullille vai postille ja sieltä sanottiin, että kuuluu postille.

Asiakaspalvelija lupasi laittaa asiasta pääkäyttäjälle viestiä ja pitää toivoa, että saavat vapautettua lähetyksen kuljetukseen.
 
Soitin tulliin ja sanoivat, että Postilla on jotain ongelmaa SPxxxxxxxxFI tunnuksellisissa lähetyksissä, kun niistä on lähtenyt asiakkaille turhaan tullausilmoituksia.

Kysyin kuuluuko tämän selvittäminen tullille vai postille ja sieltä sanottiin, että kuuluu postille.

Asiakaspalvelija lupasi laittaa asiasta pääkäyttäjälle viestiä ja pitää toivoa, että saavat vapautettua lähetyksen kuljetukseen.
Hyvä tietää, itsellekin juuri eilen lähti paketti tulemaan tuollaisella SPxxxxxxxxFI -tyyppisellä tunnuksella niin tietää varautua jos tulee jotain mystisiä tullausongelmaviestejä tms.

Tullin asiakaspalvelu tosiaan tuntuu toimivan, pari kertaa sinne olen soitellut ja aina on kyllä saanut erittäin hyvää palvelua ja asiat ovat hoituneet kiitettävän helposti ja nopeasti. Jotkut pelkäävät sinne soittamista mutta itse sanoisin että sieltä on kyllä saanut parasta puhelinpalvelua.
 
Nyt Posti vapautti lähetyksen kuljetukseen, mutta tuli turhaa hidastelua lähetyksen toimitukseen ja vaivaa kuunnella 20 minuuttia jonotusmusiikkia Tullin asiakaspalvelun puhelinnumerossa.

Screenshot 2025-01-20 at 11-16-59 VALO RIPSET LOMPAKKO JA TARRAT OmaPosti.png
 
Mulla sama SPxxxxxxxxFI lähetyksen kanssa perjantaina ehdoteltiin tullausta mikä ei tietenkään onnistu ja nyt vapautettu. Mielenkiintoisenti samasta paketista tulee sähköpostiin ilmoitus ja siinä on seurantatunnus CBxxxxxxxxxxxxxx
 
Mulla sama SPxxxxxxxxFI lähetyksen kanssa perjantaina ehdoteltiin tullausta mikä ei tietenkään onnistu ja nyt vapautettu. Mielenkiintoisenti samasta paketista tulee sähköpostiin ilmoitus ja siinä on seurantatunnus CBxxxxxxxxxxxxxx
Onkohan Posti filtteröinyt kaikki nämä tietojärjestelmästä ja vapauttanut toimitetuksi?
 
Itsellä torstaista asti ollut SPxxxxxx paketti "kuljetuksessa". Aspa chat mainitsi että "pitäisi tulla tällä viikolla". Onkohan tämä kuinka normaalia, tuntuisi että lajittelu tulee pian tuon maahansaapumisen jälkeen.

Screenshot_20250120_151526_OmaPosti.jpg
 
Jos sieltä uupuu editietoja, niin turhaa niitä lähetyksiä on monesti vetää lajittelukoneen lävitse, etenkin kun arvottomasta kiinapaskeesta kyse. Odottelee että joku korjaa editiedot ja sitten mankelin läpi normaalisti.
 
Täällä kans vastaava tapaus. Viime ke jäi tulliin ja sen jälkeen on kyllä kerran lajiteltu, mutta muuten ei ole liikkunut. Tänään postissa sanoivat että edelleen pitäisi yrittää tehdä tullaus, mutta kun se ei mene edelleenkään läpi. Mulla ei ole vieläkään tuota merkintää että olisi tullattu. Postilla ilmeisesti jotkin tiedot aika pahasti pielessä.
 
Toinen minun parin euron kiinatilaus on jumittanut marraskuun lopulta asti, kun ei tullaus onnistunut. Sen saa posti lähettää takaisin kiinaan jos eivät osaa hoitaa.
 
Tullaus meni läpi yöllä kun tarpeeksi arpoi sopivaa koodia osalle tavarasta. Mutta vapautuksen jälkeen nyt koko päivän vielä jumissa. Ei mitään erityisen vikkelää saa nähdä montako päivää tuossa menee.
 
Tullaus meni läpi yöllä kun tarpeeksi arpoi sopivaa koodia osalle tavarasta. Mutta vapautuksen jälkeen nyt koko päivän vielä jumissa. Ei mitään erityisen vikkelää saa nähdä montako päivää tuossa menee.
Mulla lähti vasta tänään liikkeelle vapautuksen jälkeen ja nyt on kuljetuksessa. Vuorokauden oli Tullin hallussa.
 
Tullaus meni läpi yöllä kun tarpeeksi arpoi sopivaa koodia osalle tavarasta. Mutta vapautuksen jälkeen nyt koko päivän vielä jumissa. Ei mitään erityisen vikkelää saa nähdä montako päivää tuossa menee.
Meinaatko, että vapautuksen jälkeen käy etsimässä juuri sen sinun lähetyksen tuhansien muiden joukosta ja lykkää eteenpäin? :rofl: Kyllä ne sieltä liikahtaa kun aika on.
 
Meni tänää ainenkin itsellä SPxxxxFI paketti ongelmitta tullista. Ei jääny sinne pyörimään
 
Meinaatko, että vapautuksen jälkeen käy etsimässä juuri sen sinun lähetyksen tuhansien muiden joukosta ja lykkää eteenpäin? :rofl: Kyllä ne sieltä liikahtaa kun aika on.

Ehkä sitä vain odottaa vähän tehokaampaa tahtia kuin että työpäivän jälkeen noita tyhjennellään... Noh liikui alle päivän niin kai se nykyaikaisessa logistiikassa on hyvä saavutus.
 
Ehkä sitä vain odottaa vähän tehokaampaa tahtia kuin että työpäivän jälkeen noita tyhjennellään... Noh liikui alle päivän niin kai se nykyaikaisessa logistiikassa on hyvä saavutus.
Kyseessä on kuitenkin vain ja ainoastaan kiinapaske joka on tyyliin tappiollista käsitellä jo ilman ongelmiakin. Jos kiinapaskeiden sähköiset ennakkotiedot kulkevat normaalisti, lähetyskin kulkee normaalisti ilman viiveitä.
 
Päivitystä AliExpress paketista. Nähtävästi tullin vapautumisesta menee 3-4 arkipäivää että pääsee liikkeelle, jos syynä tosiaan kaikilla samat virheelliset koodit.

Screenshot_20250121_200448_OmaPosti.jpg
 
Nyt vastasivat Postista että mun paketti palautetaan lähettäjälle, koska tullaustiedoissa puutteita. On se kumma kun tietoja ei voinut täällä korjata, eikä tullausta voinut tehdä itse. Nyt lähetellään sitten tavaraa ympäri maailman. Tullista sanoivat aamulla että 1500 pakettia olisi tullut viime viikolla väärillä tiedoilla, kuulemma ollut hieman kyselyjä niiden perään.
 
On se kumma kun tietoja ei voinut täällä korjata
Tuskin mahdotonta mutta kuka maksaa? 1500 lähetystä ja kauanko menee yhteen lähetykseen aikaa selvittää sisältö, mahdolliset maksut, jo maksetut alvit, puuttuvat alvit yms? Halvempaa ja helpompaa vain lähettää takaisin/hävittää.
 
voihan perse , toinen sp paketti jämähtäny tulliin. " Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi " ollu 4 pv jo tuossa tilassa
 
voihan perse , toinen sp paketti jämähtäny tulliin. " Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi " ollu 4 pv jo tuossa tilassa
Ainakin oma SP-alkuinen paketti sai tuon statuksen jo siinä vaiheessa kun se oli vasta lähdössä ulkomailta, joten en olisi välttämättä huolissani. Postin seurantaanhan ei tule läheskään kaikkia alkupään tapahtumia eli tuo status ei kerro oikeastaan mitään ellet seuraa pakettia jollain muulla kuin Postin seurannalla joihin tulee kaikkien matkalla olevien kuriirien statukset (Postal Ninja, Parcelsapp, 17track, ...).
 
Oma AliExpressin SP-alkuinen paketti on tänään lajiteltu Vantaalla. Näköjään osoitetiedot puuttuu, mutta paketti menee näillä näkymin pakettipisteeseen postinumeron perusteella. Saa nähdä mitä tämän kanssa lopulta käy, eipä ole tällaista ennen käynyt minulle.

Screenshot_20250123_111319_OmaPosti.jpg
 
Moi! Mitä tässä tapauksessa pitää tehdä. Paketti on jo 2 viikkoa Suomessa eikä vieläkään tullut perille

IMG_0849.png
 
Viimeksi muokattu:
Kaupat täällä foorumilla. Posti oli ensisijainen vaihtoehto, mutta kävi ilmi, että lähettäjällä oli läpiajomatka täällä. Aikatauluhaasteista johtuen tapaamista ei saatu kuitenkaan ajoitettua molemmille. Niinpä lähettäjä varasi täältä pakettiautomaatista lokeron paketin lähetykselle. Kohteena sama pakettiautomaatti.

Sen sijaan, että lokeroon pudotuksen jälkeen posti arpoisi uuden koodin lokerolle ja lähettäisi tiedon vastaanottajalle, paketti haetaan lokerosta, viedään lajitteluun 50km päähän ja tuodaan takaisin samaan automaattiin... :x3:
 
Kaupat täällä foorumilla. Posti oli ensisijainen vaihtoehto, mutta kävi ilmi, että lähettäjällä oli läpiajomatka täällä. Aikatauluhaasteista johtuen tapaamista ei saatu kuitenkaan ajoitettua molemmille. Niinpä lähettäjä varasi täältä pakettiautomaatista lokeron paketin lähetykselle. Kohteena sama pakettiautomaatti.

Sen sijaan, että lokeroon pudotuksen jälkeen posti arpoisi uuden koodin lokerolle ja lähettäisi tiedon vastaanottajalle, paketti haetaan lokerosta, viedään lajitteluun 50km päähän ja tuodaan takaisin samaan automaattiin... :x3:
Ihan järkeenkäypää, ei Postin kannata mitään erikoistoimia tuollaisen poikkeustapauksen takia ruveta tekemään. Postin pakettien noutaja vaan avaa lokerot ja lapioi lähetetyt paketit autoon riippumatta minne ne ovat menossa, tuossa olisi melkoinen homma kehitellä joku idioottivarma tapa että jos lokerossa olisikin samaanautomaattiin takaisin päätyvä paketti.
 
Ihan järkeenkäypää, ei Postin kannata mitään erikoistoimia tuollaisen poikkeustapauksen takia ruveta tekemään. Postin pakettien noutaja vaan avaa lokerot ja lapioi lähetetyt paketit autoon riippumatta minne ne ovat menossa, tuossa olisi melkoinen homma kehitellä joku idioottivarma tapa että jos lokerossa olisikin samaanautomaattiin takaisin päätyvä paketti.
Onhan Postilla vielä Vaihtolokero-palvelu tarjolla, joskin toimii vain automaateilla missä on erillinen näyttö.
 
Ihan järkeenkäypää, ei Postin kannata mitään erikoistoimia tuollaisen poikkeustapauksen takia ruveta tekemään. Postin pakettien noutaja vaan avaa lokerot ja lapioi lähetetyt paketit autoon riippumatta minne ne ovat menossa, tuossa olisi melkoinen homma kehitellä joku idioottivarma tapa että jos lokerossa olisikin samaanautomaattiin takaisin päätyvä paketti.

Ei tuo nyt kovin kummoinen olisi tehdä eikä pakettien noutajan tarvitse siitä tietää mitään.

Järjestelmä vastaanottaa lähetyslokeron tilauksen lähettäjältä ja toteaa siinä vaiheessa, että kohde on sama automaatti ja esimerkiksi flagittaa lokeron "vaihtolokeroksi" tjsp. Kun lähettäjä pudottaa paketin lokeroon ja sulkee oven, siitä jo tälläkin hetkellä menee tieto järjestelmään. Tässä vaiheessa järjestelmä voisi siis vain arpoa uuden koodin ja lähettää tiedon vastaanottajalle.

Onhan Postilla vielä Vaihtolokero-palvelu tarjolla, joskin toimii vain automaateilla missä on erillinen näyttö.

Tuosta vaihtolokero-palvelusta en tiennytkään, käyttöä toki rajoittaa lyhyt noutoaika ja lokerikon tyyppi.
 
Sen sijaan, että lokeroon pudotuksen jälkeen posti arpoisi uuden koodin lokerolle ja lähettäisi tiedon vastaanottajalle, paketti haetaan lokerosta, viedään lajitteluun 50km päähän ja tuodaan takaisin samaan automaattiin... :x3:
Postihan on kiinnostunut kokonaisuudesta ja keskitetty lajittelu muutamassa paikassa on tehokkaampi ja halvempi kuin vanhan mallin pienlajittelu monissa maakunnissa. Tuommoinen saman laatikoston käyttö on minusta ihan fiksua kieltää niin, että lähetys ei sieltä lähtisi postin hoteisiin kertaakaan.

Tuohan olisi esim huumekauppiaille hyvä ja riskitön jakelukanava etteivät myyjä ja ostaja kohtaa. Se, että lähetys altistuu lajittelukoneelle , tuo lähettäjälle riskiä pakata se hyvin ja toisaalta jos se vaurioituu ja sisältö on näkyvillä, lähettäjä ja vastaanottaja on heti tiedossa ja vaikka kohde olisikin lokerikko väärällä nimellä, poliisi pyytää postilta virka-apua ja rosvoille lähetyksen liikehdintä on ns. normaalia mutta ei se ikinä kulkeudu rosvoille ja lähetyksen noutaja otetaan kiinni automaatilla.

Teknisesti suurin osa lokerikoista on myös ns. tyhmiä, se koodi ei vain voi generoitua ilman henkilökunnan toimenpiteitä. Ne harvat jo mainitut näytöllä varustetut suoriutuvat.
 
Heh... Kiinapaketti tuli ennätysajassa Hki-Vantaalle mutta nyt sitten Posti (ja Tulli) ovat hautoneet pakettia monta päivää. Piti tänään tulla arvion mukaan pakettiautomaattiin, aamulla näytti vielä että olisi normaalisti lähtenyt kuljetukseenkin mutta eipä ole vain viestiä tullut että olisi noudettavissa. Tämä alkaa olla kyllä jo koomista, aina jos joku paketti tulee jotenkin normaalia nopeammin maahan niin sitten Posti onnistuu jotenkin pyörittelemään pakettia monta päivää :D No, jos tuo nyt tulisi edes viikonlopuksi...
 
Nyt vastasivat Postista että mun paketti palautetaan lähettäjälle, koska tullaustiedoissa puutteita. On se kumma kun tietoja ei voinut täällä korjata, eikä tullausta voinut tehdä itse. Nyt lähetellään sitten tavaraa ympäri maailman. Tullista sanoivat aamulla että 1500 pakettia olisi tullut viime viikolla väärillä tiedoilla, kuulemma ollut hieman kyselyjä niiden perään.
Sain Postin aspasta ihan saman selityksen tänään kiinapaketille. SP-alkuinen seurantakoodi. OmaPosti sanoo että pitäisi tullata, mutta se taas ei onnistu tullin sivulla (virheilmoitus: lähetys on jo tullattu) ja Postikaan ei pysty tietoja kuulemma korjaamaan vaan palauttaa paketin.
 
Heh... Kiinapaketti tuli ennätysajassa Hki-Vantaalle mutta nyt sitten Posti (ja Tulli) ovat hautoneet pakettia monta päivää. Piti tänään tulla arvion mukaan pakettiautomaattiin, aamulla näytti vielä että olisi normaalisti lähtenyt kuljetukseenkin mutta eipä ole vain viestiä tullut että olisi noudettavissa. Tämä alkaa olla kyllä jo koomista, aina jos joku paketti tulee jotenkin normaalia nopeammin maahan niin sitten Posti onnistuu jotenkin pyörittelemään pakettia monta päivää :D No, jos tuo nyt tulisi edes viikonlopuksi...
Tuttu tilanne. Käynyt itselle samoin muutaman kerran ja nimenomaan tänä vuonna
 
Tuttu tilanne. Käynyt itselle samoin muutaman kerran ja nimenomaan tänä vuonna
Juu, no paketti löysi tänään perille. Tuli kyllä ihmeen nopeasti kiinasta Hki-Vantaalle, 7 päivää. Sen jälkeen jumittikin ma-aamusta tähän iltapäivään eli neljättä päivää kunnes saapui lähikaupan palvelupisteelle noudettavaksi. Aikalailla on tottunut että kun paketti on maassa niin toisena päivänä se saapuu noudettavaksi ja näin onkin ollut varmaan yli 90% tapauksista.
 
Täytyypi ihmetellä miten PostNord onnistuu kuljettelemaan pakettia kotimaassa useamman päivän (3-4vrk) , kun Posti sentään usein toimittaa jo seuraavaksi työpäiväksi. :x3:
 
Mikäköhän näissä Kiinan lähetyksissä hiertää? Mulla lähti jo yksi paketti takaisin. Nyt näyttää että seuraavakin lähtee takaisin. Joillakin näyttää kuitenkin lähetykset tulevan läpi? Riippuukohan se sisällöstä, kun puhuvat että sisältömerkinnöissä puutteita?
 
Mikäköhän näissä Kiinan lähetyksissä hiertää? Mulla lähti jo yksi paketti takaisin. Nyt näyttää että seuraavakin lähtee takaisin. Joillakin näyttää kuitenkin lähetykset tulevan läpi? Riippuukohan se sisällöstä, kun puhuvat että sisältömerkinnöissä puutteita?
Voi olla että riippuu sisällöstä, varsinkin jos on jotain vähän "epämääräisempää" tai tarkemmin valvottua kuten ruokatuotteita, siemeniä, akkuja, kemikaaleja tms.

Itseasiassa yksi tuttukin valitteli että hänen halvimmat pakettinsa (muutamia euroja arvoltaan) ovat ruvenneet poukkoilemaan takaisin tai ovat pyörineet muuten tavanomaista pidempään kaikenmaailman tulleissa sun muissa mutta sitten vähän arvokkaammat eli useampien kymppien arvoiset ovat tulleet sukkana läpi. Hankala uskoa että jotenkin hinta vaikuttaisi mutta kaverilla on nyt useampiakin tuollaisia pikkutilauksia pompannut. Itselläni AliExpress-tilaukset ovat yleensä jotain 20-70e hintaluokassa ja ne ovat kyllä tulleet suhtkoht kivuttomasti tänäkin vuonna perille, kovin montaa tilausta tosin ei ole tälle vuodelle vielä kerinnyt tekemäänkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 650
Viestejä
4 963 245
Jäsenet
79 666
Uusin jäsen
effis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom