Postin kulkemisen vaikeus

Automaatissa paketti. Koodi ei avannut tavalliseen tapaan luukkua, vaan lukitushässäkkä päästi nopean sarjan piippauksia ja siinä se noudon kohokohta sitten oli. Tämän jälkeen koodilla sai vain lyhyen piippauksen. Paketti on nyt merkitty noudetuksi. Sitten melkein tunniksi jonottelemaan aspaan. Ei ole aiemmin käynyt automaattien kanssa mitään.
 
Automaatissa paketti. Koodi ei avannut tavalliseen tapaan luukkua, vaan lukitushässäkkä päästi nopean sarjan piippauksia ja siinä se noudon kohokohta sitten oli. Tämän jälkeen koodilla sai vain lyhyen piippauksen. Paketti on nyt merkitty noudetuksi. Sitten melkein tunniksi jonottelemaan aspaan. Ei ole aiemmin käynyt automaattien kanssa mitään.
Itsellä kävi aikoinaan vähän samalla tavalla eli yritin avata ja lukko mekanismi siellä surisi, muttei auennut ja toisen yrityksen jälkeen alkoi piippaamaan, koska liikaa lienee yrityksiä. Automaatti oli onneksi Postin tiloissa, joten menin tiskille ja kysäsin henkilökunnalta asiasta. Sieltä sitten henkilö tuli jollain spesiaali koodilla avaamaan luukun ja väännettiin samalla luukusta, koska avausmekanismi ei jostain syystä toiminut kunnolla, eli mikä tökkäsee luukun auki. Merkkasi lokerikon vialliseksi, etteivät sinne laita uusia paketteja jumiin...

Muuten ei ole noiden kanssa ollut ongelmia, vaikka noutanut melkosen paljon paketteja.
 
Samanlainen luukku tullut kerran vastaan. Kun ei auennut normaalisti lukkomekanismin avautumisäänen jälkeen, niin läimäytyksellä pomppasi auki :) Näköjään se luukku/avausmekanismi voi joskus vähän jumittaa.
 
Jakaako posti nykyään siviiliautoilla ilman tunnuksia? Naapuri ihmetteli kun on pidemmän aikaa näkynyt joku Yarista pienempi erimerkkinen harmaa auto laatikolla. Naapurin kameraan auto on tallentunut ja näkyyhän se etätyöhuoneestakin jos sattuu vilkaisemaan oikealla hetkellä, rekkarista ei valitettavasti havaintoa ainakaan vielä.
 
Jakaako posti nykyään siviiliautoilla ilman tunnuksia? Naapuri ihmetteli kun on pidemmän aikaa näkynyt joku Yarista pienempi erimerkkinen harmaa auto laatikolla. Naapurin kameraan auto on tallentunut ja näkyyhän se etätyöhuoneestakin jos sattuu vilkaisemaan oikealla hetkellä, rekkarista ei valitettavasti havaintoa ainakaan vielä.
Myös Posti käyttää paikoin alihankkijoita tai sitten kyseessä voi olla myös joku muu jakeluyhtiö.
 
Jakaako posti nykyään siviiliautoilla ilman tunnuksia?
Meilläpäin (Helsinki) ainakin PK jakelu toimii ilman tunnuksia (tais olla yaris auto)
Postista en tiedä tämän hetken tilanteesta muuta kuin että kirjeet menee vääriin laatkoihin.
Joku aika sitten SOL hoiti postin (keltaiset liivit päällä) nyt en tiedä.

Mä olen viikon odotellut lähetystä (19€) saas nähdä....
 
Myös Posti käyttää paikoin alihankkijoita tai sitten kyseessä voi olla myös joku muu jakeluyhtiö.

Tiedä sitten, tähän mennessä näkynyt vaan postin omia autoja niin täällä kun lenkilläkin. Viimeksi viime viikolla näin ihan postiauton lenkillä. Ja nää naapurin postit ihan normaali kirjepostia. En kyllä viittis kääntää kameraa laatikolle kun sitten tulis ilmoituksia turhan paljon liikenteestä.

Meilläpäin (Helsinki) ainakin PK jakelu toimii ilman tunnuksia (tais olla yaris auto)
Postista en tiedä tämän hetken tilanteesta muuta kuin että kirjeet menee vääriin laatkoihin.
Joku aika sitten SOL hoiti postin (keltaiset liivit päällä) nyt en tiedä.

Mä olen viikon odotellut lähetystä (19€) saas nähdä....

Vääriin laatikoihin ne postit menee edelleenkin täällä, ja postin toimesta. Tuosta heräsi pieni epäily että onko joku lähinaapureista ollut jakamassa väärin jaettuja, kun sitä teen itsekin tosin ilman autoa useimmiten.
 
Eiköhän nuo siviiliautot ole jotain pula-ajan hätätuuraajia, syksyllä oli oman rapun edessä tämmöinen kaveri ilman minkäänlaisia postin työvaatteita, paska auto rapun eteen jalankulkuväylälle tukkeeksi ja eikun jakamaan. :) kerrankin hyvä tuuri, kaupungin pysäköinninvalvojat paikalle minuuttia myöhemmin ja lappu tuulilasiin. Oli pakko jäädä siihen katsomaan miten insinööri suhtautuu sakkonsa. Hetken päästä heppu tulikin alas ja ihmetteli lappua tuulilasissa. Tulkkasin hepulle että meni rosvosektorille tällä kertaa. :D
 
Onko muilla Oulun päässä, tai yleisesti nyt ongelmia postin seurantojen kanssa?
Sama vika. Paketti lajiteltu Vantaalla perjantai-iltana ja sen jälkeen ei skannauksia, kunnes nyt pelkkä "kuljetuksessa, posti logistiikkakeskus". Ei paikkakuntaa. Mullekin tulevat paketit koukkaa normaalisti nimenomaan Oulun kautta, joten oiskohan samaa vikaa.
 
Täällä pohjosessa omilla autoillaan jakavat, toki postin takki yms päällä. Isompi postin auto tuo keskelle kylää, ja siitä jakavat omiin autoihinsa ja lähtevät eri puolille (maasturia, pakua yms). Täällä kyllä osaavat hommansa
 
Pk seudulla Sipilän hallituksen innovaation surauksena toimii tällainen pulju, jakaa ainakin osan valtion postin.
Tuli erityisen tunnetuksi kun jakaja säästi jalkojaan ja heitti postin roskiin (mullakin meni pari laskua)
Tunnistaa sadesäällä siitä että kirjeet on läpimärkiä.

edit:näköjään pks on jakanut viimeisen Helen kaukoläpölaskun (tuli lauantaina) postilla oli vaikeuksia ymmärtää osoitetta, soittelin joka laskun perään ja sain niitä mailiin. (ai mikä e-lasku ;) )
 
Viimeksi muokattu:
Posti hoitaa taas.. :thumbsup:

Posti.png



Hieman hymyilyttää tuon "Lue lisää" alta aukeavan viestin "Lähetykset lajitellaan tavallisimmin 1–2 kertaa. Pidemmillä reiteillä lähetykset lajitellaan useammin." Tokihan Vantaalta Vantaalle voi jonkun mielestä olla kovinkin pitkä reitti. :rolleyes:
 
Luin täältä että Postin paketit helposti koodilla menee aina manuaaliseen selvitykseen jos koodi on käsin kirjoitettu suoraan paketille.
Itsellä nyt kotimaan paketti kahdeksan päivää ilman päivitystä. Tiedossa on että kuriiri vienyt paketin Vantaan logistiikkakeskukseen 11.4 mutta sen jälkeen hiljaista.
Sain Postilta tiedon että selvittelevät asiaa mutta onko kellään kokemusta kuinka kauan näissä tapauksissa voi mennä?
 
Viimeksi muokattu:
Posti hoitaa taas.. :thumbsup:

Posti.png



Hieman hymyilyttää tuon "Lue lisää" alta aukeavan viestin "Lähetykset lajitellaan tavallisimmin 1–2 kertaa. Pidemmillä reiteillä lähetykset lajitellaan useammin." Tokihan Vantaalta Vantaalle voi jonkun mielestä olla kovinkin pitkä reitti. :rolleyes:

Ulkomailta tulevissa tuo näkyy typerästi, Tuossahan on aina muutama kierros luvassa lajittelukoneella jos lähtömaassa ei ole tietoja jaksettu naputella oikein arvon yms suhteen (jos EU:n ulkopuolinen lähetys). Ensimmäiset pari kierrosta niin lähetys menee jonkun sähköisen tiedon puuttuvien paikkaan, sitten joku tsiigaa arvon ja lisää tiedot järjestelmään, haarautuminen tulliin/ei tulliin ja varmaan vaatii vielä kierroksen että lajittelukone laskee sen postinumeron mukaiseen paikkaan kun tulliselvitys on tehty, maksettu käsittelymaksu (jos yätarpeen).
 
Luin täältä että Postin paketit helposti koodilla menee aina manuaaliseen selvitykseen jos koodi on käsin kirjoitettu suoraan paketille.

Ei mene. Helposti koodillisiin tulostetaan osoitekortti jonkun työntekijän toimesta, oli se paketissa tai siinä helposti tarrassa. Säästää lähes aina yhden työpäivän jos jaksaa itse tulostaa sen osoitekortin jo himassa.
 
Ei mene. Helposti koodillisiin tulostetaan osoitekortti jonkun työntekijän toimesta, oli se paketissa tai siinä helposti tarrassa. Säästää lähes aina yhden työpäivän jos jaksaa itse tulostaa sen osoitekortin jo himassa.
Ok, eipä sitten ole tuosta kiinni.
 
Ulkomailta tulevissa tuo näkyy typerästi, Tuossahan on aina muutama kierros luvassa lajittelukoneella jos lähtömaassa ei ole tietoja jaksettu naputella oikein arvon yms suhteen (jos EU:n ulkopuolinen lähetys). Ensimmäiset pari kierrosta niin lähetys menee jonkun sähköisen tiedon puuttuvien paikkaan, sitten joku tsiigaa arvon ja lisää tiedot järjestelmään, haarautuminen tulliin/ei tulliin ja varmaan vaatii vielä kierroksen että lajittelukone laskee sen postinumeron mukaiseen paikkaan kun tulliselvitys on tehty, maksettu käsittelymaksu (jos yätarpeen).
Ihan on Ranskasta tulossa, joka vielä viimeisimpien tietojeni mukaan on EUssa ollut jonkin aikaa..

Edit. Ettei mene ihan vinoiluksi, niin kiitokset siitä, että joku asioista enemmän tietävä täällä jaksaa näitä kommervenkkejä avata, mutta tässä tapauksessa ei liene tuosta kyse, vaan ihan normaalista Postin sekoilusta. :thumbsup: :lol:
 
Jenkeistä tulossa oleva lähetys (USPS -> Posti), jännityksellä odotan minne toimittavat kun se on jostain syystä vielä salaisuus. Onko tämä yleensäkin näin että noutopiste selviää vasta kun lähetys on noudettavissa? Muilla kuriireilla paikka on tiedossa heti alusta lähtien.

1681895076296.png
 
Ei mene. Helposti koodillisiin tulostetaan osoitekortti jonkun työntekijän toimesta, oli se paketissa tai siinä helposti tarrassa. Säästää lähes aina yhden työpäivän jos jaksaa itse tulostaa sen osoitekortin jo himassa.
En ole kyllä huomannut tuossa mitään eroa. Voisi sanoa että puolet paketeista lähtee tulostetulla lapulla ja puolet käskinkirjoitettulla. Mutulla sanoisin että menee yhtä nopea. Todella harvinasta että tulee kummassakaan tapauksessa mitään extra päiviä. Minusta ne tulostaa nuo laput jo siinä vaiheessa kun noutavat automaatista ja lyövät pakettiin kiinni.
 
En ole kyllä huomannut tuossa mitään eroa. Voisi sanoa että puolet paketeista lähtee tulostetulla lapulla ja puolet käskinkirjoitettulla. Mutulla sanoisin että menee yhtä nopea. Todella harvinasta että tulee kummassakaan tapauksessa mitään extra päiviä. Minusta ne tulostaa nuo laput jo siinä vaiheessa kun noutavat automaatista ja lyövät pakettiin kiinni.

Meinasitko että sillä kuskilla on aikaa siinä lokerikolla alkaa näpyttelemään helpostikoodeja johinkin matkapäätteeseen ja repussa oleva lämpötulostin puskee osoitekortin ulos? :) ne tehdään logistiikkakeskuksessa kun tuotanto antaa myöden. esim. joulun aikaan voi seistä useita päiviä tai vaikka viikon. :D
 
Meinasitko että sillä kuskilla on aikaa siinä lokerikolla alkaa näpyttelemään helpostikoodeja johinkin matkapäätteeseen ja repussa oleva lämpötulostin puskee osoitekortin ulos? :) ne tehdään logistiikkakeskuksessa kun tuotanto antaa myöden. esim. joulun aikaan voi seistä useita päiviä tai vaikka viikon. :D
Olen kyllä luukulle mennessä nähnyt miten kuski samalla kun ottaa paketin maatista tulostaa lapun jonka lyö pakettiin kiinni. Enpä sen kummemin jääny katteleen tekeekö näin joka paketilla ja mitä tulosti, mutta oletin olevan juuri tästä kyse. Ja tosiaan sekin että paketteja lähetän keskimäärin muutaman viikossa ja ikinä ei ole mitään viivettä tullut käsinkirjotetuissa paketeissa suhteessa tulostetulla niin en oikein usko tuota että " tehdään logistiikkakeskuksessa kun tuotanto antaa myöden". Samoin myös pakeiteissa jotka tulee itselle, suurin osa käsin kirjoitettu osoitekortti ja todella harvinaista että ei ole seuraavan päivänä noudettavissa lähetyksestä
 
No usko mitä uskot, kyllä siellä on työntekijä (eikä vain yksi vaan useampia) niitä osoitekortteja tekemässä koko vuoronsa ajan. Niitä voi tietysti tehdä rajallisen määrän per vuoro per työntekijä. Kysehän on hitaasta hommasta, se helposti koodi näpytellään koneelle ja kortti tulostuu. Jos laitat volyymin suhteutukseen, niin jos esim Vantaan logistiikkakeskus käsittelee 70-100t lähetystä per iltavuoro ja porukkaa on esim sitä 70t lähetystä varten mutta lähetyksiä onkin se 100t, niin mitäs lottoat, jääkö tämmöiset neppailut tekemättä? Ideanahan on siis ajaa kaikki tavoitteelliset lähetykset vuoron aikana. Tuommoisia määriä ei mihinkään mahdu varastoimaankaan joten niiden käsittely on järkevintä jotta ne saadaan lastattua maakuntien runkokuljetuksiin pois lattiatilaa viemästä. Joissain toimipisteissä voidaan noita pieniä tarratulostekortteja joku tehdä jos on aikaa mutta kokonaismäärästä murto-osa.

Edit: yleisin mitä itse nähnyt kuskien liimaavan lokerikolla on helposti tarrat lähetyksiin missä sitä ei ole, ts. ne missä käsin kirjoitettu se koodi.
 
En kyllä ymmärrä tuota postin automaattien sijoittelukriteriaa. Jatkuvasti uutisissa automaattien asennuksia muutamien kymmenien asukkaiden kerrostalojen lukittuihin kellareihin, mutta sitten 7000 henkilön yliopistorakennus ei kelpaakaan automaatille, koska rakennus on auki ainoastaan 8-17 päivittäin. Ja siten se 4v sitten asennettu automaatti seisoo kylmänä siellä eteistilassa.

:confused:
 
Automaatissa paketti. Koodi ei avannut tavalliseen tapaan luukkua, vaan lukitushässäkkä päästi nopean sarjan piippauksia ja siinä se noudon kohokohta sitten oli. Tämän jälkeen koodilla sai vain lyhyen piippauksen. Paketti on nyt merkitty noudetuksi. Sitten melkein tunniksi jonottelemaan aspaan. Ei ole aiemmin käynyt automaattien kanssa mitään.

Kuten jotkut tunnistivatkin, oli tässä ilmeisesti kyseessä viallinen aukaisumekanismi. Ja ilmeisesti luukku lukittui sitten heti, kun tietenkin yritin toistamiseen (+ehkä 10 kertaa lisää) sitä auki. Sain postilta vängättyä vielä illaksi uuden koodin ja ohjeistettuna painoin luukkua, kun naputtelin koodin. Lukko alkoi piipittämään jotain vikakoodia(?) toistuvasti, mutta lukosta kiinni pitäen sain vedettyä luukun auki. Postin effortista tässä tapauksessa 4/5 tähteä kuitenkin.
 
Posti hoitaa taas.. :thumbsup:

Posti.png



Hieman hymyilyttää tuon "Lue lisää" alta aukeavan viestin "Lähetykset lajitellaan tavallisimmin 1–2 kertaa. Pidemmillä reiteillä lähetykset lajitellaan useammin." Tokihan Vantaalta Vantaalle voi jonkun mielestä olla kovinkin pitkä reitti. :rolleyes:
Tuosta EU vs. ei-EU paketeista vielä. Kiinapaketin (ALV maksettu ostaessa) seuranta näyttää tältä tuohon Ranskasta tulevaan verrattuna. Ilmeisesti reitti Helsingistä Vantaalle on lyhyempi kuin Vantaa-Vantaa. :lol:

Posti2.png
 
Posti ilmoitti että paketti odottaa tullausta kun automaatisesti ei mene läpi. En tiedä kuin seurantanumeron, joten en siis tiedä mitä ja mistä on minulle jotakin tulossa. Aika mahdoton tullata tuollaista :zoom:

Olisiko vinkkiä mistä saisi vaikka lähettäjän nimen tai jonkun vaikka kurkkaamaan pakettiin? Paikallinen asiamiesposti ei osannut auttaa
 

Liitteet

  • Screenshot_20230419_222150_OmaPosti.jpg
    Screenshot_20230419_222150_OmaPosti.jpg
    192,4 KB · Luettu: 66
Posti ilmoitti että paketti odottaa tullausta kun automaatisesti ei mene läpi. En tiedä kuin seurantanumeron, joten en siis tiedä mitä ja mistä on minulle jotakin tulossa. Aika mahdoton tullata tuollaista :zoom:

Olisiko vinkkiä mistä saisi vaikka lähettäjän nimen tai jonkun vaikka kurkkaamaan pakettiin? Paikallinen asiamiesposti ei osannut auttaa
Kysy tullista.
 
Näemmä itsekin pääsin nyt tuonne UPS:ia inhoajien listalle.
Tähän asti tullut kaikki UPS paketit ihan ok kotiovelle, kun on vastannut heidän kyselyynsä että viedäänkö toimipisteeseen vai alkuperäiseen osoitteeseen. Taas vastasin että toimita kotiin, jätä ovelle (tähän asti toiminut, ja paketti on ovella odottanut kun tullut kotiin, jos ei olla oltu kotona). Nyt ei mitään ilmoitusta toimituksesta, ei mitään ilmoitusta toimituksen siirrosta, ei yhtään mitään ilmoitusta mistään. Ihmettelin, että paketin piti tulla jo, onneksi sentään seuranta kertoi että viety suoraan toimipisteeseen jo aikapäiviä sitten, mutta olisi tästäkin ollut kiva asiakasta infota.
 
Minulle on tulossa Britanniasta paketti, mutta tullauksen jälkeen seuranta näyttää ”paketti toimitettu perille”. Onkohan tuo normaalia vai onko posti tosiaan jakanut paketin väärään osoitteeseen tai verkkokauppa antanut väärän koodin? Onko kellään kokemusta?
Postin chattiin ei tietenkään saa yhteyttä.
 
Kajaanin Postin terminaalissa on kyllä jotain häikkää kun jo toinen ulkomaan paketti parin viikon sisällä jäänyt paikkakunnalle saapumisen jälkeen jumittamaan eikä status päivity "lähetys on lajiteltu" jälkeen. Kotimaan paketit samaan aikaan ovat tulleet tässä välillä ihan normaalisti.
 
Ahistaa, tilasin Proshopista uuden prossun, emon yms.
Tuli toissapäivänä Postnordin terminaaliin, nyt taas näyttää siltä että lähti seilaamaan noutopisteen ja terminaalin väliä.
Olen yrittänyt soittaa kahtenä päivänä, ei vastata puhelimeen lainkaan. Jonotusmusa pimputtaa, siintäkin maksetaan ppm.
Jos vastaisivat, niin se olisi jo 1€ min..
Yrittäny laittaa myös viestiä twitterin kautta, ei vastausta.
Viimeksi tilasin 4090Fe:n, niin Postnord hävitti koko paketin.
Seilasi terminaalin ja jakelupisteen väliä melkein pari viikkoa.
Taitaa olla sama ruljanssi taas edessä.
Nyt tosin otin lähetyksen laskulle, niin hullu en ole enää, että makaisin etukäteen mitään kalliimpaa.
Ihan luojassaan, milloin saavat toimitettua tilaukset.
Tuntuu että ongelmat alkavat täällä Suomen päässä. Tänne asti paketit tulevat joutuisasti, sen jälkeen alkaa hierominen ja vatulointi. :mad:

Edit:
Vatulointi loppui, ja osat tuli kuitenkin. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Kuulemma Postilla iso kuorma, jota puretaan ihan ylitöillä ja siksi paketit liikkuvat hitaasti. Puhelimessa postin täti ei kuitenkaan tuntunut ymmärtävän, että lähetyksen tiedoissa on ilmeisesti jotain tulkittu väärin, koska sitä yritetään viedä postiluukkuun kauppakeskuksen osoitteeseen, kun tietysti tarkoitus oli saada se valitsemaani kauppakeskuksen pakettiautonaattiin...

Kuljetuksessa
17.04.2023 21:03
Lähetys on lajiteltu

HELSINKI

Siinä viimeisin tieto... Seurantasivulla lukee hämäävästi, että "viedään postilaatikkoon", mikä ei voi pitää paikkansa, mutta postin täti sanoi, että kyllä se sieltä tulee. :facepalm:
 
Ei ihme että on ruuhkaa; jos on jo reilun viikon verran lajiteltu tuota EU-pakettia Vantaalla, niin kai niitä paketteja siinä kasaantuu.. Vois joskus laittaa niitä eteenpäinkin, niin saattas ruuhkakin hellittää.. :rolleyes:

posti.jpg
 
Kuulemma Postilla iso kuorma, jota puretaan ihan ylitöillä ja siksi paketit liikkuvat hitaasti.

Ei mikään yksittäinen kuorma heilauta käsittelyä mihinkään suuntaan. Joka päivä siellä menee pelkästään Vantaalla reilusti yli 100t lähetystä eteenpäin. Jotta tulee jotain osviittaa määrästä ja sen viemästä tilasta, niin yksi DHL:n merikontillinen sisältää noin 2t lähetystä kasattuna lattiasta kattoon. Yhden rekan kärryssä noin puolet tuosta lavoille pinottuna.
 
Ei mikään yksittäinen kuorma heilauta käsittelyä mihinkään suuntaan. Joka päivä siellä menee pelkästään Vantaalla reilusti yli 100t lähetystä eteenpäin. Jotta tulee jotain osviittaa määrästä ja sen viemästä tilasta, niin yksi DHL:n merikontillinen sisältää noin 2t lähetystä kasattuna lattiasta kattoon. Yhden rekan kärryssä noin puolet tuosta lavoille pinottuna.
Näin siis itse postin täti sanoi. Nauhoitin puhelun kaiken varalta myös...
 
Näin siis itse postin täti sanoi. Nauhoitin puhelun kaiken varalta myös...

Paskapuhetta silti. Voihan olla, että tavaraa on paljon kuten aina keväisin, ei-koneelliseen käsittelyyn menevien kamojen määrä kasvaa (polkupyörät, autonrenkaat, puutarharomut yms ja se on hidasta + syö työvoimaa normaalista tuotannosta. Mutta ei mikään yksittäinen kuorma hidasta kokonaisuutta millään muotoa oleellisesti, syystä, että yksittäiset kuormat ovat niin pieniä osuuksia kokonaismäärästä. Toki ylityöt ainakin uskon, moni kaveri vetää ylitöitä alalla runsaasti.
 
Voihan Posti.

Sen sijaan, että olisivat vain toimittaneet paketin ns. heti kun mahdollista, niin päättivät pysäyttää sen ja kysyä että "koskas sopis toimittaa?". No heti sopis. Mutta ei, kun en huomannut viestiä eilen, niin nyt ensimmäinen mahdollinen päivä on maanantaina. Ihan helvetin hieno palveluinnovaatio, kun ennen tätä "käyttäjälähtöistä muutosta" paketti olisi toimitettu eilen. Tai tänään, kun molempina olisin ollut kotona.

Miksi tämä on näin vaikeaa? #V Mitä Postia.
 
Koska tässä ketjussa Postin kulusta on keskustelua niin mitenkäs lähettäminen Ahvenanmaalle toimii? Pitäisi lähettää kirje jossa on tavaraa, sen perusteella mitä katsoin niin ilmeisesti pitäisi tulliluettelo laittaa kun Ahvenanmaa ei kuulu EU:n veroalueeseen tai jotain vastaavaa? Onkos Ahvenanmaalle olemassa VAK -rajoituksia kuten Postilla on ulkomaille vai kulkeeko kaikki ihan normaalisti kuten muuallekin Suomeen? Sen verran turhanpäiväinen ja arvoton tavara että harmittaisi jos se vielä palaisi takaisin... Ulkomaille olen kyllä lähettänyt tavaraa aiemmin mutta en Ahvenanmaalle :D

niin ps. Postin chat -palvelu oli tänään koko ajan varattu, kaikki mahdolliset aihechatit ja en viitsinyt soittaa.
 
Koska tässä ketjussa Postin kulusta on keskustelua niin mitenkäs lähettäminen Ahvenanmaalle toimii? Pitäisi lähettää kirje jossa on tavaraa, sen perusteella mitä katsoin niin ilmeisesti pitäisi tulliluettelo laittaa kun Ahvenanmaa ei kuulu EU:n veroalueeseen tai jotain vastaavaa? Onkos Ahvenanmaalle olemassa VAK -rajoituksia kuten Postilla on ulkomaille vai kulkeeko kaikki ihan normaalisti kuten muuallekin Suomeen? Sen verran turhanpäiväinen ja arvoton tavara että harmittaisi jos se vielä palaisi takaisin... Ulkomaille olen kyllä lähettänyt tavaraa aiemmin mutta en Ahvenanmaalle :D

niin ps. Postin chat -palvelu oli tänään koko ajan varattu, kaikki mahdolliset aihechatit ja en viitsinyt soittaa.
Jos olet kuluttajana lähettämässä, niin et saa lähettää vaarallisia aineita postissa yhtään mihinkään.

 
Voihan Posti.

Sen sijaan, että olisivat vain toimittaneet paketin ns. heti kun mahdollista, niin päättivät pysäyttää sen ja kysyä että "koskas sopis toimittaa?". No heti sopis. Mutta ei, kun en huomannut viestiä eilen, niin nyt ensimmäinen mahdollinen päivä on maanantaina. Ihan helvetin hieno palveluinnovaatio, kun ennen tätä "käyttäjälähtöistä muutosta" paketti olisi toimitettu eilen. Tai tänään, kun molempina olisin ollut kotona.

Miksi tämä on näin vaikeaa? #V Mitä Postia.

Joskus on käynyt toisinpäinkin, eikä Posti voi tietää kumpi olisi parempi vastaanottajalle. Omassa tapauksessa paketista ei ollut tullut etukäteen tiedustelua toimtuksesta. Postin kuski soitti ovelta ja kysyi otanko paketin vastaan vai viekö Citymarketin toimipisteelle noudettavaksi? Kyseessä oli toimitusmuoto, jossa olisi pitänyt sopia vastaanottoajasta etukäteen. Neljä tuntia kuskin ovelta soiton jälkeen Postin seurantaan tuli teksti, että yritetty tavoitella vastaanottajaa toimitusajankohdan sopimiseksi. Paketissa oli oikea puhelinnumero, mutta en saanut koskaan viestiä mistä olisi voinut valita ajankohdan.

Järkevintä olisi, jos OmaPostissa voisi valita itselle sopivat pakettien toimituspäivät ja ajat sopivalla laajuudella jo etukäteen siinä vaiheessa kun paketti on vasta saapumassa Postille tai lajittelussa. Tällä vältettäisiin myös turhia kuljetusreissuja ja joku tekoäly voisi optimoida mitkä paketit otetaan kuljetukseen.
 
Järkevintä olisi, jos OmaPostissa voisi valita itselle sopivat pakettien toimituspäivät ja ajat sopivalla laajuudella jo etukäteen siinä vaiheessa kun paketti on vasta saapumassa Postille tai lajittelussa. Tällä vältettäisiin myös turhia kuljetusreissuja ja joku tekoäly voisi optimoida mitkä paketit otetaan kuljetukseen.
Juuri näin. Itselle kyllä riittäisi, että toimituspäivä olisi tiedossa ajoissa. Tai että voisin valita kategorisesti, että älkää edes koittako tuoda perille vaan suoraan automaattiin. Tässä siis oli kyseessä DHL -paketti, jonka kotimaan osuuden hoitaa Posti.
 
Järkevintä olisi, jos OmaPostissa voisi valita itselle sopivat pakettien toimituspäivät ja ajat sopivalla laajuudella jo etukäteen siinä vaiheessa kun paketti on vasta saapumassa Postille tai lajittelussa. Tällä vältettäisiin myös turhia kuljetusreissuja ja joku tekoäly voisi optimoida mitkä paketit otetaan kuljetukseen.
Tai ehkäpä tuo toimisi paremmin toisinpäin, eli "näinä aikoina en ainakaan voi olla vastaanottamassa pakettia". Tosin oli sitten kummin päin tahansa niin jotkut vinkuisivat että "ei me tollasia osata käyttää" tms. eli joku backup-systeemi tuohon pitäisi kehittää.

Olisihan tuo tosiaan sinänsä kätevä että voisi ilmoittaa "olen maanantaisin 7:00-16:30 tavoittamattomissa, älkää edes yrittäkö ehdottaa sille aikavälille toimitusta" tai "olen todennäköisesti joka arkipäivä 17:00-21:00 kotona jos ilmoiteatte toimituksesta etukäteen ja ti-pe koko päivän kotona jos ilmoitatte päivää aiemmin" tms.
 
Tai ehkäpä tuo toimisi paremmin toisinpäin, eli "näinä aikoina en ainakaan voi olla vastaanottamassa pakettia". Tosin oli sitten kummin päin tahansa niin jotkut vinkuisivat että "ei me tollasia osata käyttää" tms. eli joku backup-systeemi tuohon pitäisi kehittää.

Aika kauaksi mennään realismista taas. Mikä on se maaginen paikka missä näitä kamoja säilytetään kunnes vastaanottajalle sopii viimein ottaa kamat vastaan? Lisäksi volyymit huomioiden, ei tuossa mikään järjestelmä pysy perässä jos vastaanottaja leikkii vaikeaa. Mikä tahansa logistiikkayritys haluaa kamat mahdollisimman nopeasti pois itseltään. Mitä jos vaan ei tilaa mitään himaan kun on ajankohta että ei ole kotona ja tilaa kamat noutopisteelle? Kotimaisissa kotiinkuljetuksissa on myös vaihtoehto että jos et ole himassa, viedään se noutopisteeseen.

Aika monella ongelma aiheesta jossa sinänsä ei ole ongelmaa. Useita satoja lähetyksiä vastaanottavana (parhaimpina vuosina reilusti yli 200 lähetystä per vuosi) ja ei toimitus ole noussut ongelmaksi. Ainoa mitä toivonut että Amazonin ja muiden ulkkarien lähetykset saisivat toimitusaikakyselyn
 
Aika kauaksi mennään realismista taas. Mikä on se maaginen paikka missä näitä kamoja säilytetään kunnes vastaanottajalle sopii viimein ottaa kamat vastaan? Lisäksi volyymit huomioiden, ei tuossa mikään järjestelmä pysy perässä jos vastaanottaja leikkii vaikeaa. Mikä tahansa logistiikkayritys haluaa kamat mahdollisimman nopeasti pois itseltään. Mitä jos vaan ei tilaa mitään himaan kun on ajankohta että ei ole kotona ja tilaa kamat noutopisteelle? Kotimaisissa kotiinkuljetuksissa on myös vaihtoehto että jos et ole himassa, viedään se noutopisteeseen.

Aika monella ongelma aiheesta jossa sinänsä ei ole ongelmaa. Useita satoja lähetyksiä vastaanottavana (parhaimpina vuosina reilusti yli 200 lähetystä per vuosi) ja ei toimitus ole noussut ongelmaksi. Ainoa mitä toivonut että Amazonin ja muiden ulkkarien lähetykset saisivat toimitusaikakyselyn
Tuohon varmaan voisi samaan myös ympätä sellaisen featuren että jos ei x päivään kotiintoimitus onnistuisi niin automaattisesti työnnettäisiin sinne noutopisteeseen.

Lähinnä siis tuli vaan pyöritettyä aivopierua mielessä jos siitä saisi jotain järkevää ratkaisua tuohon toimitusaikaongelmaan. Nykyäänhän tuo on älytön, viesti tulee aamulla aikaisin ja vaikka kuinka nopeasti siihen reagoisi niin samalle päivälle ei toimitusta saa (ennen sai) , nopeamminhan nuo paketit liikkuisivat jos saisi samalle päivälle ensimmäisen mahdollisen toimitus-slotin sovittua. Itselle esim olisi saman illan toimitus sopinut ihan hyvin mutta kun sellaista vaihtoehtoa ei vaan ole vaan väkisin menee seuraavaan päivään.

Ymmärrän kyllä että paketteja on tuhansia ja niistä pitäisi paketin kuljettajan päästä mahdollisimman nopeasti eroon ettei tule mitään kaaosta mutta omasta mielestä nykyinen systeemi ei ole paras mahdollinen joten näin aivopieruasteella koitan ihan vaan pyöritellä ajatuksia jolla tuota saisi jotenkin tehostettua.
 
Nykyäänhän tuo on älytön, viesti tulee aamulla aikaisin ja vaikka kuinka nopeasti siihen reagoisi niin samalle päivälle ei toimitusta saa (ennen sai) , nopeamminhan nuo paketit liikkuisivat jos saisi samalle päivälle ensimmäisen mahdollisen toimitus-slotin sovittua. Itselle esim olisi saman illan toimitus sopinut ihan hyvin mutta kun sellaista vaihtoehtoa ei vaan ole vaan väkisin menee seuraavaan päivään.

Toimitussloteja on tietysti aina rajallisesti per päivä, harmittaahan se että ei saa samana päivänä, mutta siinä on se toimitus mukana yhtälössä, ilman kotiintuontia se normaali ns. 16-paketti lokeroon/noutopisteeseen on aina nopeampi, jos ei ole isoa romua tulossa niin otan aina lokeron/noutopisteen. Eli vaikka miten itselle kävisi se myöhäinen ilta niin jonkun pitäisi olla duunissa silloin ja niin, että tuotavat kamat muodostavat muiden lähetyksien kanssa jonkun järkevän reitin kuskille. Yhteen lähetykseen ei saisi kauheasti palaa aikaa tai pelkästään se kuskin liksa jyvitetyltä ajalta on enemmän kuin tulot lähetyksestä ja siinä on niitä osuuksia ottamassa vähintään yksi logistiikkakeskus myös (mahdollisesti useampikin). Homman pitää kuitenkin olla kannattavaa.

Paitsi Posti, näemmä.

Kuinka? Kts. Ylempää kohta kannattavuudesta, ihan millä hinnalla hyvänsä tuo ei toimi kenelläkään.
 
Toimitussloteja on tietysti aina rajallisesti per päivä, harmittaahan se että ei saa samana päivänä, mutta siinä on se toimitus mukana yhtälössä, ilman kotiintuontia se normaali ns. 16-paketti lokeroon/noutopisteeseen on aina nopeampi, jos ei ole isoa romua tulossa niin otan aina lokeron/noutopisteen. Eli vaikka miten itselle kävisi se myöhäinen ilta niin jonkun pitäisi olla duunissa silloin ja niin, että tuotavat kamat muodostavat muiden lähetyksien kanssa jonkun järkevän reitin kuskille. Yhteen lähetykseen ei saisi kauheasti palaa aikaa tai pelkästään se kuskin liksa jyvitetyltä ajalta on enemmän kuin tulot lähetyksestä ja siinä on niitä osuuksia ottamassa vähintään yksi logistiikkakeskus myös (mahdollisesti useampikin). Homman pitää kuitenkin olla kannattavaa.
Juu, ymmärrän kyllä että slotteja on rajallisesti mutta tosiaan aikanaan toimitusvaihtoehdot olivat "Tänään illalla, huomenna aamulla, huomenna illalla, asap noutopisteeseen", nykyään vaihtoehdot ovat "huomenna aamulla,huomenna illalla, joskus jonnekin ja huomenna noutopisteeseen" eli selkeä huononnus palvelussa. Itsekin mielellään otan kaikki pienemmät paketit suosiolla automaattiin/noutopisteeseen ja vain isot/painavat kotiin, ihan vaan sen takia että se oikeasti on helpoin tapa. Ennen vaan paketit kulkivat monessa tapauksessa päivän nopeammin.

Ymmärrän kyllä että tuo logistiikka on haastavaa, itsekin töissä vähän vastaavia juttuja joudun sumplimaan ja kyllähän se hankalaa on saada kaikki asiat mahdollisimman nopeasti ja tehokkasti maaliin mutta silti tuossa olisi Postilla parannettavaa. Ihan vaan sillä vaikka että saataisiin tuo yhden päivän viive taas pois noista kuten joskus aiemmin oli. Sekin olisi jo paljon että saisi edes jotenkin määriteltyä että jos johonkin automaattiin ei mahdu niin saisi sekunsdäärisen tai tetriäärisen paikan määriteltyä mihin sitä yritetään ettei menisi ihan randomina pitkin lääniä. Itselläni olisi varsin pitkä lista paikoista mihin haluaisin pakettia ohjattavan ellei ensisijaiseen sitä saada toimitettua, olisi edes joku määrittely että saisi samalle suunnalle määriteltyä ettei käy kuten nyt että jos tulee esim 3 pakettia niin pahimmillaan kaikki on eri toimipisteissä mahdollisimman hajallaan ja niiden kiertämnen ottaa sen liki 40km lenkin.

tosiaan siis noilla kotiinkuljetuksilla ei ole niin suuri merkitys, kunhan noita pakettiautomaattiin / noutopisteeseen meneviä saisi edes jollain tasolla hallittua että ne menisivät esim oletuksena lähikaupan pakettiautomaattiin, toissijaisesti lähikaupan noutopisteeseen, kolmantena paikallisen cittarin pakettiautomaattiin, neljäntenä saman cittarin noutopisteelle ja jos sinnekään ei mahdu niin sitten jonnekin muualle. Tuolloin noutopaikat sentään olisivat samalla suunnalla eikä niin että mennään pari kertaa kuntarajojen yli kun keräillään viikon paketit ties mistä. Samalla nuo tulisi haettuakin nopeammin kun voisi yhdellä kerralla hakea kaikki eikä sovitella noutoja muiden menojen kanssa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 685
Viestejä
4 960 413
Jäsenet
79 686
Uusin jäsen
jonskihei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom