Pöytäkoneen hankkiminen

Morjesta. Tarkotuksena ois päivittää pöytäkone. Tän vanhan ostanu torista joskus 3 vuotta sitte eikä ihan hirveesti maksanu. Nvidia geforce gtx 1660 super, Intel(R) Core(TM) i5-10400F CPU @ 2.90GHz, 8gigaa ramia ollu tässä koneessa, ja ollu liian hidas omaan käyttöön. Jonku verra tulee pelailtua (cs ja fortnite), mutta enimmikseen työ- sekä opiskeluasioita eli paljon exceliä ja simulointia. Yleensä myös yhellä näytöllä pyöriny urheilua. Tarkotuksena olisi siis tarpeeksi tehokas pöytäkone, joka soveltuisi kyseiseen käyttöön, ja sais kolme näyttöä kiinni. Kiinnostusta/osaamista ite koneen kasaamiseen ei oikein ole, joten kysymys onkin: mistä kannattaisi pöytäkone näillä specseillä hommata? Onko jotain liikkeitä jossa kasataan pyynnöstä järkevään hintaan vai kannattaako torista tms etsiä? Jos täällä joku tulee dm auttamaan enempi nii voin vaivanpalkkaa kyllä maksaa mielelläni. Kaikki apu otetaan vastaan!

Millaisia simulointiohjelmia käytät? Koska kaikkeen muuhun kuvailtuun käyttöön voisi riittää sekin, että nykyiseen koneeseen lisää muistia (vain 8 gigan RAM lienee suurin syy sille, että kone tuntuu tahmealta) ja hankkii tehokkaamman näytönohjaimen.

Tämä vaihtoehto otettaessa harkintaan pitäisi tosin tietää ensin koneen tarkat speksit. Koska kyseessä voi olla jokin merkkikone, jonka päivittäminen on tehty mahdollisimman vaikeaksi.

Budjettia ois varmaan semmonen 1000-1500. Toki jos loistava paketti löytyy nii voi enempikin maksella. Kohtuu kevyttä otteluiden simuloimista vaan, että tuskin liian tehokasta konetta sitä varten tarvii. Ja tähän en oo ainakaan ite onnistunu kolmea näyttöä kiinnittämään, mutta oonkin täysin untuvikko näissä hommissa.

Eli lisää muistia ja uusi näytönohjain voisi hyvinkin riittää, nykyinen suoritin kun ei ole vielä aivan antiikkinen. Nykypäivän näyttiksissä on käytännössä kaikissa vähintään neljä porttia (yleensä kombossa 1xHDMI + 3xDisplayPort, joihin saa kyllä adaptereilla kiinni muunkinliitäntäisiä näyttöjä).

Mutta ennen kuin tähän puuhaan lähtee, niin pitäisi tosiaan ottaa selvää, onko alusta päivityskelpoinen. Jos sen verran löytyy uskallusta, että otat koneesta kylkipellin auki ja näppäät kuvan sisuskaluista. Siitä jo silmämääräisesti näkee, että tarvitaanko edellämainittujen lisäksi mahdollisesti myös uusi emolevy ja virtalähde, jolloin voi olla perusteltua lähteä hankkimaan kokonaan uutta konetta.

Venttahol. Komento takaisin. Jostain kumman syystä erehdyin kuvittelemaan, että koneessa oleva suoritin olisi 12400F eikä 10400F. Kyllähän tuokin kannattaa päivittää. Eli uusiksi vaan koko kone.

Jos budjettia on n. 1500€, niin parhaan mahdollisen koneen sillä rahalla saa, jos valitsee osat useammasta eri kaupasta sen mukaan mistä kunkin halvimmalla saa, ja kasaa itse. Mutta jos tuohon ei riitä uskallusta ja osaamista, niin on myös mahdollista kasata kustomoitu kone yhden liikkeen osista, ja antaa liikkeen huolehtia kasaamisesta. Siinäkin todennäköisesti saa parempaa kuin valmiskoneen hankkimalla.

Osaisitko itse asentaa näytönohjaimen? Koska silloin välimallin ratkaisuna olisi hankkia muut komponentit yhdestä paikasta, joka myös laittaisi ne kasaan, mutta näyttis muualta halvemmalla, jolloin se (ja Windows) pitäisi itse asentaa.

Venttahol. Komento takaisin. Jostain kumman syystä erehdyin kuvittelemaan, että koneessa oleva suoritin olisi 12400F eikä 10400F. Kyllähän tuokin kannattaa päivittää. Eli uusiksi vaan koko kone.

Jos budjettia on n. 1500€, niin parhaan mahdollisen koneen sillä rahalla saa, jos valitsee osat useammasta eri kaupasta sen mukaan mistä kunkin halvimmalla saa, ja kasaa itse. Mutta jos tuohon ei riitä uskallusta ja osaamista, niin on myös mahdollista kasata kustomoitu kone yhden liikkeen osista, ja antaa liikkeen huolehtia kasaamisesta. Siinäkin todennäköisesti saa parempaa kuin valmiskoneen hankkimalla.

Osaisitko itse asentaa näytönohjaimen? Koska silloin välimallin ratkaisuna olisi hankkia muut komponentit yhdestä paikasta, joka myös laittaisi ne kasaan, mutta näyttis muualta halvemmalla, jolloin se (ja Windows) pitäisi itse asentaa.
Eiköhän toi onnistuis. Itsellä koneen osista ei tietoakaan joten tarpeeksi toimivan paketin hankkiminen vaan ongelma.

Statistiikka

Viestiketjuista
298 746
Jäsenet
81 538
Uusin jäsen
SMS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom