Se on vaan aseteltu siihen.Kuvassa akseli kuitenkin vaikuttaa ehjältä?
Ilmeisesti varmin tapa ostaa uusi vanne? Mitä speksejä siihen tarvitaan? 7 ratasta tossa on ja levyjarru.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se on vaan aseteltu siihen.Kuvassa akseli kuitenkin vaikuttaa ehjältä?
Tuohon joku muu osaa vastata paremmin.Ilmeisesti varmin tapa ostaa uusi vanne? Mitä speksejä siihen tarvitaan? 7 ratasta tossa on ja levyjarru.
Onko ketjun kaikki linkit ehjiä? Äkkiseltään kuulostaisi siltä, että ketju ei ole ehjä. Siinä menee muutama kampikierros että ketju pyörähtää koko pituudeltaan, niin jos on joku linkki rikki, niin se tuntuu kyllä sitten muutaman kampikierroksen jälkeen. Ja sehän muuttuu aina riippuen mikä vaihde on, joten siitä voi tulla se "noin muutama"Se ajamista haittaava ongelma mitä tässä samalla yritän ratkoa, on edelleen pieni mutta selvä tökkiminen joka tuntuu kesken polkemisen epäsäännöllisesti noin muutaman kampien kierroksen välein, ja erottuu muuten pehmeästä kampien liikkeestä selvästi pikku tökkäisynä. Ei ole ketjun hankauksesta johtuvaa enää se.
Vapaarattaan rungosta (mihin se rataspakka tulee päälle) kuva auttais.Se on vaan aseteltu siihen.
Ilmeisesti varmin tapa ostaa uusi vanne? Mitä speksejä siihen tarvitaan? 7 ratasta tossa on ja levyjarru.
Onko toi 135mm oikea koko, kun ton akselin pituus on 145?Okei. Ei ihan optimikuvat.
Halvin mikä nopsaan löytyi
Conor Mach Neuro 27.5´´ Disc MTB:n takapyörä | Bikeinn
Eli 9x135mm QR, 6 pulttinen jarrulevyn kiinnitys, 7v. kierrepakka.
Mutterinapa todennäköisesti vielä mainittu.
Vanne tosiaan 27,5.
Noi on ne speksit millä voi toki itse etsiä.
No tartteehan niiden akselien päiden kannatella, eli se 5mm per puoli.Onko toi 135mm oikea koko, kun ton akselin pituus on 145?
Tai onko ketjua ylipäänsä koskaan vaihdettu/mikä on venymä. Noissa halvoissa hybrideissä on tullut mukana ketju missing linkin tapaisella kiinnityksellä. Voi kulua vähän eri tahtia vs ketjun muihin linkkeihin. Voisi ainakin katsoa tuleeko ääni juuri sellaisen linkin kohdalta jos ottaa johonkin kiinni. Työmatkahybridissä 2k km on venymä esiasennusketjuilla jossain 0.5 ja 0.75 välillä eli vuodessa vaihtokunnossa.Onko ketjun kaikki linkit ehjiä? Äkkiseltään kuulostaisi siltä, että ketju ei ole ehjä. Siinä menee muutama kampikierros että ketju pyörähtää koko pituudeltaan, niin jos on joku linkki rikki, niin se tuntuu kyllä sitten muutaman kampikierroksen jälkeen. Ja sehän muuttuu aina riippuen mikä vaihde on, joten siitä voi tulla se "noin muutama"
2x systeemissä vaijeri täytyy olla vaan riittävän kireällä, että se jaksaa vetää ylärajaa vastaa. Ylä/alarajatuuvien säätö oikeaksi + vaihtajan oikea kiinnitys/asento runkoon ne säädettävät asia tässä.Että kaipa se etuvaihtajan häkkiin raapiminen on ollut pelkästään sitä että ei ole ihan säädöissä.
Siinä toiseksi uloimmassa asennossa (High Trim) pystyy käyttämään suurinpiirtein kaikkia takapakan asentoja, uloin (High) vetää etuvaihtajan niin ulos, että raapii melkeinpä pienimmälläkin takarattaalla etuvaihtajan sisäreunaan. Korjaantuuko tuo nyt pelkästään ruuvaamalla sitä ulompaa rajoitinruuvia kiinnipäin (myötäpäivään), koskematta vaijerin kireyteen ollenkaan? Tässä etuvaihtajassa ei ole mitään viivoja merkattu sopivaa vaijerin kireyttä vihjailemaan, mutta varsin kireällä tuntuu olevan edellisen huollon jäljiltä.
Onkos täällä kokemuksia hyvän hinta/laatu suhteen kaupunki/hybridi pyörästä? Kesällä sillä terassille ja toisinaan töihin polkemista n 60km/vko. Max 1000e hintaluokkaan. Viimeisin on kona dew plus vajaa 9 vuoden takaa ja ihan tyytyväinen ollut, mitä nyt pikkuisen isonmat renkaat kaipailisin. Viekäkös nuo konat on hyviä vai olisiko mahd laadukaista osista tehtyä hyvää hybridiä? En ole seurannut pyörätarjontaa vuosiin![]()
Justiin vuosi takaperin vertailtiin yleisfillareita jokapaikan höyläksi rouvalle ja päädyttiin dewiinOnkos täällä kokemuksia hyvän hinta/laatu suhteen kaupunki/hybridi pyörästä? Kesällä sillä terassille ja toisinaan töihin polkemista n 60km/vko. Max 1000e hintaluokkaan. Viimeisin on kona dew plus vajaa 9 vuoden takaa ja ihan tyytyväinen ollut, mitä nyt pikkuisen isonmat renkaat kaipailisin. Viekäkös nuo konat on hyviä vai olisiko mahd laadukaista osista tehtyä hyvää hybridiä? En ole seurannut pyörätarjontaa vuosiin![]()
Herätit mielenkiinnon. Luulen, ettei askartelutaitoa löydy ketjunvaihtoa kummoisempaa, ehkä jos pari tuntia jaksaisi viettää youtubea katsellen.Jos Kona istuu hanskaan hyvin, ja askarteluintoa löytyy.. niin pistä 42 millin renkaat, uusi voimansiirto ja huolla jarrut niin poljet sillä toiset 9 vuotta.
Voimansiirron ja renkaat saat 300 eurolla, työkaluihin ja muihin huoltotarvikkeisiin max satanen ja sulla on parempi pyörä kuin mikään kaupasta saatava.
Been there, done that. Reilu 10tkm kohdalla piti uusia lisäksi takanapa ja nyt 15tkm kohdalla pitäisi uusia etunapa kun on kulunut väljäksi.
Ei suoranaisesti liity pyöräilyyn, mutta aiheena riittävän lähellä mielestäni.
Tarkoitus olisi kulkea pyörällä lapsen päivähoitomatkat, löytyykö kokemuksia Thule Courier ja Chariot Lite pyöräkärryistä?
Jos olet miettinyt näiden kahden välillä, mikä vaikutti päätökseesi?
2-paikkaiset näyttäisi olevan lähes poikkeuksetta myyntiliikkeiden myydyimpiä versioita. Tällä hetkellä ei ole tarvetta kuin 1 istuimelle, mutta onko 1-istuttava niin paljon pienempi, että kannattaisi jättää varautumatta mahdolliseen lisätarpeeseen tulevaisuudessa?
Olenko ymmärtänyt oikein, että maastopyörään kytkettäessä on välttämätöntä hankkia Thulen oma taka-akseli?
Takana speksien mukaan Boost148 12mm läpiakseli.
Herätit mielenkiinnon. Luulen, ettei askartelutaitoa löydy ketjunvaihtoa kummoisempaa, ehkä jos pari tuntia jaksaisi viettää youtubea katsellen.
Osaatko antaa vinkkiä hyvistä voimansiirtoon liityvistä osista? Tällä hetkellä kendan renkaat, ehkäpä heiltä löytyisi paksumpaakin versiota.
10 speed deore setin saa sataseen, 11-speed myös halpa mutta ei varastossa.Herätit mielenkiinnon. Luulen, ettei askartelutaitoa löydy ketjunvaihtoa kummoisempaa, ehkä jos pari tuntia jaksaisi viettää youtubea katsellen.
Osaatko antaa vinkkiä hyvistä voimansiirtoon liityvistä osista? Tällä hetkellä kendan renkaat, ehkäpä heiltä löytyisi paksumpaakin versiota.
Ei suoranaisesti liity pyöräilyyn, mutta aiheena riittävän lähellä mielestäni.
Tarkoitus olisi kulkea pyörällä lapsen päivähoitomatkat, löytyykö kokemuksia Thule Courier ja Chariot Lite pyöräkärryistä?
Jos olet miettinyt näiden kahden välillä, mikä vaikutti päätökseesi?
2-paikkaiset näyttäisi olevan lähes poikkeuksetta myyntiliikkeiden myydyimpiä versioita. Tällä hetkellä ei ole tarvetta kuin 1 istuimelle, mutta onko 1-istuttava niin paljon pienempi, että kannattaisi jättää varautumatta mahdolliseen lisätarpeeseen tulevaisuudessa?
Olenko ymmärtänyt oikein, että maastopyörään kytkettäessä on välttämätöntä hankkia Thulen oma taka-akseli?
Takana speksien mukaan Boost148 12mm läpiakseli.
Kiitokset auttamis-halukkaille.
Onhan tossa kasissa vaihteistossa rangea enemmän jos bikepackingiä ajattelee.Joo allekirjoitan kyllä tuon, että aivan varmasti seiskakin riittää omiin tarpeisiin. Se vain, että jos osissa on muuten selkeää eroa laadun tms. suhteen niin sitten vois miettiä onko järkeä satsata hieman lisää. Voipi mennä myös senkin perusteella kunpaa on aiemmin tarjolla kun ajankohta ostolle on tässä about 1kk päästä. Hieman samaa pohdin tuon hiilikuidun suhteen, että voi tulla rymistelyä itselläkin kun välillä tulee varmasti myös sinne miedoille metsäreiteille lähdettyä, jossa voi myös sitä rymyämistä tulla eteen.
Tuon painoeron suhteen en oikein jaksa stressata. Lähes mikä tahansa on kevyempi kuin nykyinen sähkömaastopyörä reilun 20kg painonsa kanssa, johon on tullut totuttua. Kevyeltä tuntuvat siis jokatapauksessa oli se sitten esim. 10kg tai 9kg.
Hissitolppa on kyllä hyvä huomio ja olisin toivonut, että noihin AL-malleihin se annettaisiin edes vaihtoehtona. Tulee nimittäin varmaan jossain vaiheessa sitten vaihdettua default-tolpan tilalle. Sen verran mukavaksi tuon on kokenut, että voi olla hieman hankalaa aluksi olla ilman.
Eli sinunkin mielestä noi palat pitäisi puhtaina toimia?Jos noiden toimenpiteiden jälkeen eivät toimi, niin on vielä yksi kikka jäljellä, nimittäin kuumennus. Paloihin on voinut päätyä vaikkapa öljyä, joka ei jarrukliinerillä lähde pois. Kun savun tulo loppuu, niin palat ovat todennäköisesti taas käyttökelpoiset.
Ei ole. Eri jarruihin menee eri palat. Ne voi olla niin erimuotoisia.Itse pohdiskelen tässä että onko noissa jarrupaloissa standardi olemassa? Eli nelimäntäiseen kaikkien valmistajien käy kaikkiin?
edit. On tää vähän opettelua ollut. 20+ vuotta sitten oli kisakireä maasturi. Nyt puuttuu osa työkaluista.
Eli jotain standardeja sentään on olemassa. Onko Sram sitten useinkin niitä vastaan ja keksii omiaan, vai harrastaako kaikki merkit samaa?Standardit polkupyöräosissa...
Välillä tuntuu, että kiusallaan keksivät uusia.
Esim. 30mm kampien akselin standardi ei kelvannut sramille vaan piti keksiä oma 28.99mm.
Tai kun siirryttiin boost takanapamitoitukseen keksittiin 148mm olemassaolevan 150mm DH standardin sijaan.
Oma kantani tuohon Grizl 7 ja Grizl 8 on se, että 250€ hintaerotuksella saa varmasti ostettua jotain tärkeämpää kuin marginaalisen eron vaihteistossa. Vaikkapa nyt laukkuja sun muuta millä pyöräänsä haluaa varustaa. Toisaalta, jos ei ole niin rahasta kiinni ja tuo arveluttaa niin tuolla lisäpanostuksella saa sitten mielenrauhaa, kun ostaa sen modernimman, koska ei tuota ainakaan jälkikäteen ole enää mitään järkeä päivittää.
Sram ja Shimano on yhteensopivia toistensa kanssa.Eli jotain standardeja sentään on olemassa. Onko Sram sitten useinkin niitä vastaan ja keksii omiaan, vai harrastaako kaikki merkit samaa?
Itse kun olen vasta harrastuksen alkumetreillä ja hiljaa itsekseni ehtinyt jo ihmettelemään että onko mitään standardeja olemassakaan kun tuntuu että mitään keskenään yhteensopivia osia ei ole.
-------------
Kysynpä tässä samassa.. Pitäisi ketjut uusia, 1x11 Sram Rival vaihtaja ja Sram PC-1110 on tuo alkuperäinen ketju. Kesti vuoden käyttöä, kilometreistä en tiedä kun ei tule lähellekään kaikkia ajoja mitattua. Olen päässyt käsitykseen että kunhan ketju on tarkoitettu 1x11 systeemiin niin valmistajalla niinkään ole sitten väliä. Jossain tosin mainittiin että Sram takavaihtaja ja pakka toimisi paremmin Sramin ketjulla ja Shimano Shimanolla.
XX1 ketjua on kehuttu yhdessä paikassa ja sanottu ihan normi ketjuksi paitsi kalliimmaksi toisessa paikassa. Hintaa sillä kyllä on moninkertaisesti verrattuna esim tuohon PC-1110 ketjuun. Jokin pätevä ketju pitäisi löytää missä hinta/laatu kohtaa. Pelkään että tuo XX1 on jo poissa siitä hinta/laatu optimikohdasta ja menee enempi hifistelyn puolelle.
Mulla on tuossa muutama lukkopala varalla, Sram lukee paketissa. Sopiiko ne muiden valmistajien ketjuihin?
Taitaa mennä gravelin puolelle, Kona Sutra LTD. Ei nyt oikeastaan ole maastopyörä mutta ei kyllä puhdas maantiekään. Pitääpä tutustua noihin 1130 ja 1170 ketjuihin.Sram ja Shimano on yhteensopivia toistensa kanssa.
Ketjulukoissa kannattaa käyttää Sramin lukkoja Sramin ketjuihin ja Shimanon lukkoja Shimanon ketjuihin. Ne on vähän erilaisia. KMC:n ketjulukot toimii hyvin KMC:n ketjuihin sekä Shimanon ketjuihin.
Onko nyt mikä pyörä? Siis maantie-, maasto-, gravel? Sram Rival on maantiesarjaa, niin niissä vähän parempi ketju olisi PC-1130, tai PC-1170. Red22 on sitten jo huippu ketju. Sramin X01 ja XX1 sarjat on maastopyörään tarkoitettuja. Force sarjan ketju vastaa Sramin X01 sarjaa ja Red sarja vastaavasti XX1.
Joo gravelissa on usein maastopyörän kasetti, kuten tuossa Kona Sutrassakin, joten sen puolesta nuo maastopyöräketjut on hyvä. Itse laittaisin ehkä X1 ketjun, jos Sram pitää olla.Taitaa mennä gravelin puolelle, Kona Sutra LTD. Ei nyt oikeastaan ole maastopyörä mutta ei kyllä puhdas maantiekään. Pitääpä tutustua noihin 1130 ja 1170 ketjuihin.
Sramilla mennään kun kerran noita lukkopaloja on jemmassa. Ei ole kalliskaan tuo X1, mutta lyhentää sitä todennäköisesti pitää kun on 118 lenkkiä ja nykyisessä 114. Tämmösellä onnistunee.Joo gravelissa on usein maastopyörän kasetti, kuten tuossa Kona Sutrassakin, joten sen puolesta nuo maastopyöräketjut on hyvä. Itse laittaisin ehkä X1 ketjun, jos Sram pitää olla.
Taitaa mennä gravelin puolelle, Kona Sutra LTD. Ei nyt oikeastaan ole maastopyörä mutta ei kyllä puhdas maantiekään. Pitääpä tutustua noihin 1130 ja 1170 ketjuihin.
Noissa PC-1110 ketjuissa olen käyttänyt Rohloffia. Ollut ainakin omaan käyttööni toimivaa, ja ajan vuoden ympäri.Mulla on 2019 vuoden 1x11 Sutra LTD:ssä XX1 ketju XG1150 takapakan ja RaceFacen NW eturattaan kanssa, hyvin pelaa.
Aiemmin PC-X1 ketju kesti 930km, PC1110 ketju 1300km ja XX1 ketju 2800km. Näillä perusteilla ajelen XX1 ketjuilla. Muistelisin käyttäneeni X1 ketjun kanssa Mucoffin Wet Lubea, mikä selittänee huonon kestoiän. Muissa käytin muistaakseni Mucoffin Ceramic Dryta. Kaikki ketjut vaihdoin 0,5% venymän jälkeen. Nykyään käytän Dynamicin Slick Waxia, katsotaan kestääkö ketjut pidempään.
Noissa PC-1110 ketjuissa olen käyttänyt Rohloffia. Ollut ainakin omaan käyttööni toimivaa, ja ajan vuoden ympäri.
Onhan tuo XX1 kyllä selvästi hinnakkaampi mutta jos se kestää sitten taas tuplasti pidempään.. ja tässähän se oma miettimisen paikka onkin. Sinälläänhän se on melkein sama sitten ostaa kahdet X1 ketjut ja vaihtaa se sitten kun sen aika koittaa. Ei ainakaan tarvitse miettiä että kestääkö se XX1 saman verran vai ei.
Kerääkö muuten nuo XX1 ontot pinnit sisälleen paljon hiekkaa ym.?
Fillarifoorumilta (vai kenties täältä?) huomasin linkin ulkomaiseen pätevänoloiseen ketjutestiin, jonka voittaja maasturiketjuista oli Sramin X01. Ja voittaja tarkoitti euroa/km.
Tässäkin testissä X01 arvioitiin kestävimmäksi:
![]()
Chain Testing - Zero Friction Cycling
zerofrictioncycling.com.au
Huomataanhan sitten että meinaa nimenomaan eagle eli 12v ketjuja. 11v ketjuissa todella tasaista, joten aika sama mitä sinne heittää.Fillarifoorumilta (vai kenties täältä?) huomasin linkin ulkomaiseen pätevänoloiseen ketjutestiin, jonka voittaja maasturiketjuista oli Sramin X01. Ja voittaja tarkoitti euroa/km.
Tässäkin testissä X01 arvioitiin kestävimmäksi:
![]()
Chain Testing - Zero Friction Cycling
zerofrictioncycling.com.au
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.