Itse olen SRAM SX 12-speed -vaihteistolla ajanut ongelmitta 4500 km. Epäilen, että vaihteistosi säädöt ovat pielessä. Jos pitäisi arvata ongelmiesi perusteella, niin vaihteiston varren etäisyys rattaista on pielessä - ja juuri siitä tuollaisia ongelmia aiheutuu. Etäisyyttä säädetään takavaihtajan B-ruuvista. Oheisessa kuvassa on säätömitat isoimman rattaan ja varren ylemmän rattaan välille eri SRAM-takavaihtajille, kun ketju on sillä isoimmalla rattaalla. Kuitenkin sujuvin vaihteiston toiminta voi olla hieman noista mitoista poikkeavakin, ja sitä sujuvinta toimintaa voi ihan arkailematta etsiä kokeilemalla. B-ruuvi on sisimmäinen takavaihteen kolmesta säätöruuvista.Uusi pyörä ja 50km ajaettu. Eli tosiaan niin kuin aikaisemmin kirjoitin GX vaihteistossa jokin ongelma.
Tänään kävi huollossa ja diagnoosi, että takavaihtaja vääntynyt (oikaistiin) mutta ei vaikutusta. Olen kyllä pommin varma, että mihinkään ei ole osunut. Ei mene isommalle vaihteelle ja rutisee ja pomppii rattailla
Jäi nyt huoltoon tutkittavaksi.
Vähän harmittaa, kallis pyörä eikä pääse ajamaan. Toivottavasti saadaan joskus kuntoon?
Olikohan virhetikki ostaa SRAM vaihteinen täpäri?![]()
SRAM:n sivuilta löytyy muutkin säätöohjeet eri vaihteistoille. Muutenkin kannattaa opetella vaihteistojen säädöt, ei se mitään avaruustekniikkaa ole