Syksy on kyllä kivaa aikaa pyöräillä. Metsä on kauneimmillaan ruskan aikaan, mutta on vielä melko lämmintä. Iltaisin lenkit pimeällä tuovat vähän lisäjännitystä. Toki pyörä on joka lenkin jälkeen ihan kurainen.
Oma pyörä on kyllä ollut kovalla käytöllä vuosien ajan. Vuonna 2016 tilasin Saksasta puoleen hintaan Scottin täpärirungon ja kokosin siihen pyörän hyvin sekalaisista, mutta laadukkaista osista. Osa käytettyjä ja osa uutta. Esimerkiksi kammet ovat aidot Racefacen kuitukammet ja vaihteistoikin oli XX1-sarjaa, kunnes vaihtaja meni pinnojen väliin ja ostin GX:n tilalle. Pyörä on ollut välillä varkaiden matkassa, sillä on seikkailtu ja rymytty ties missä ja välillä oltu päivystyksessäkin. Uutta järeämpää täpäriä tekisi mieli, mutta pitäisi melkein saada ensin vakituinen työpaikka ja pyöräetu käyttöön. Hauska pyörä tuokin on, kun painoa ei ole liikaa ja loivahko keulakulma ja toimiva jousitus auttaa teknisessä maastossa. Pääsee myöskin helpolla, kun tuntee pyörän hyvin ja osaa itse huoltaa kaiken.
Talvella tuli tehtyä seuraavanlaiset toimenpiteet:
- Keulan täysihuolto ja joustomatkan kasvatus 100 -> 120mm (On vielä tuolle rungolle ok)
- Takaiskarin ilmakammion huolto ja puslien vaihto
- Linkuston laakereiden läpikäynti
- Ohjainlaakerin putsaus ja rasvaus
- Uusi takajarrusatula
- Uusi ketju
- Uusi vaihdevaijeri
Viikonloppuna tuli vielä uusittua keskiölaakeri ja renkaat. Reilu 30€ kpl maksavat Maxxis Ardentit taittuavakylkisinä tuntuvat olevan hyvä kompromissi keveyden, rullaavuuden ja pidon suhteen. Pyörä ei tunnu kivireeltä sorateilläkään ja märässä juurakossakin pitää yllättävän hyvin matalilla paineilla. Huima ero vanhoihin kuluneisiin Spessun renkaisiin, jotka tuntuivat lähtevän nanosekunnissa alta.
Satulatolpan natina pitäisi selvittää. Jos satulatolpan laittaa kireälle, alkaa se natisemaan ajaessa. Jos sen jättää löysälle, ei natinaa kuulu, mutta tolppa valuu alas. Kaikki välit on putsattu huolella ja tarkastettu halkeamilta ja väliin on myös kokeiltu hammastahnaa sekä kitkasprayta. Jostain laatikosta pitäisi löytyä huippukevyt kuitutolppa, jota voisi kokeilla. Lisäksi keulasta voisi ehkä ottaa yhden bottomless tokenin pois. Nyt keula on niin progressiivinen, ettei koko joustomatkaa tunnu saavan käytettyä.