Radeon RX 9070 XT & 9070 -ketju (Navi 48)

Kävin pistämässä BIOSista PCIe Link SPeedit Autolle. No tämähän vetääkin iloisesti PCIe 5.0 x16. Fractal Ridgen PCIe4-riserilla, joka koostuu kahdesta piirilevystä ja väliliittimestä.
Steel Nomad tulos parani n. 300 pinnalla ja TS grafiikka liki tonnilla, nyt jäi karvan vaille 32k.

1762292142842.png

1762291872140.png

DDU soimaan ja vanhat ajurit sekä MCT tilalle. Katotaanpa, jos näillä eväin päästään tontille.
Mielenkiintoisia nämä bandwidth-erot. Sain tuossa testissä vain 34.83gb/s, mutta Time Spy silti 32k. Uusin ajuri eli 25.10.2 käytössä. Gpu-z:een mukaan väylä ok eli PCIe 5.0 x16.
Liekö sitten Ryzen kaverina antaa kaistaan lisävauhtia, minulla kun Inteliä.

Hwinfo näyttääpi 32GT/s
kuva_2025-11-04_235521882.png

Mutta, eipä sillä taida väliä olla kun ollaan yli 30GT/s eli kaistaa on tarpeeksi kortin lähettämälle datalle, oli se sitten mainittu tai 50GT/s. Näin ymmärtäisin kuin hieman googlettelin.

25.9.2 Driver-Only ja MCT:llä kellotettuna,
Steel Nomad saman n. 7800 kuin 25.10.2:lla + Adrenalin
TS grafiikka 32 586
TSE grafiikka 15 726

TS/TSE tulokset siis parani huomattavasti PCIe5:llä. Silti tulokset ei vielä ole ehkä ihan sitä, mitä noilla kelloilla pitäisi olla, mutta nyt ollaan jo "puolessavälissä" kait. Paska SN score harmittaa, odotin että saisi 8000 rikki edes.

Vaikuttaisi kuitenkin äkkiseltään siltä, että PCIe4 gimppaa 9070 XT:n suorituskyvystä n. 4-5%, eli tiputtaa hyvän OC-kortin suorituskyvyn likimain hinnat alkaen - refukortin tasolle.

25.9.2 Driver-Only ja MCT:llä kellotettuna,
Steel Nomad saman n. 7800 kuin 25.10.2:lla + Adrenalin
TS grafiikka 32 586
TSE grafiikka 15 726

TS/TSE tulokset siis parani huomattavasti PCIe5:llä. Silti tulokset ei vielä ole ehkä ihan sitä, mitä noilla kelloilla pitäisi olla, mutta nyt ollaan jo "puolessavälissä" kait. Paska SN score harmittaa, odotin että saisi 8000 rikki edes.

Vaikuttaisi kuitenkin äkkiseltään siltä, että PCIe4 gimppaa 9070 XT:n suorituskyvystä n. 4-5%, eli tiputtaa hyvän OC-kortin suorituskyvyn likimain hinnat alkaen - refukortin tasolle.
En tarkalleen muista mutta olikohan että @Dark82 sai taichilla TS reilusti yli 34000 pojoa ja oisko rikkonut tuon 8000 SN. Mutta vielä hän tuo voi mennä bin vaihteluun. Eikä se taichi automaattisesti aina peto ole ja bin lotto ei sitä koskisi 🤔

En tarkalleen muista mutta olikohan että @Dark82 sai taichilla TS reilusti yli 34000 pojoa ja oisko rikkonut tuon 8000 SN. Mutta vielä hän tuo voi mennä bin vaihteluun. Eikä se taichi automaattisesti aina peto ole ja bin lotto ei sitä koskisi 🤔
Binnaus tarkoittaa sitä, että piirit lajitellaan sen mukaan, kuinka koviin kellotaajuuksiin (ja kuinka matalilla jännitteillä) ne kykenee. Mun Taichi kyllä kulkee hyviä kelloja ja -130mV:lla. Lienee jokin muu syy, miksi testiohjelmien tulokset on selkeästi huonompia mitä kellotaajuuksiin nähden sopisi odottaa.

29200 tasaraha gpu-score nyt kun bootin jälkeen testasin, eli virhemarginaalin verran eroa kun bios vaihettu ja taajuuteen ei koskettu sen enempiä

kyl joku ottaa vastaan ku pisteet tuota luokkaa, pitäs olla kyl iisisti sen 33k

jos jossain, niin RT-hommissa tulee eroa 9070 ja XT kesken, jälkimmäisessä kun on enemmän rautaa.
Ostin julkaisussa 9070 XT Reaperin ja oletuksena Firestrikessä tuli 28375. Paras tulos mitä olen saanut on 31319. Tuo tuli sellaisilla "nupit kaakkoon" asetuksilla joita ei todellakaan voi pitää päällä säännöllisesti. (-140 mV ja +350 MHz). Nyt en ole hetkeen uudemmilla ajureilla kokeillut mitä irtoaisi.
Toki paremmalla kortilla luulisi enemmän irtoavan?

1762290542993.png
kuten olen sen BIOSistakin asettanut, koska PCIe4 riser.

Noniin! Nyt taidetaankin alkaa olemaan asian ytimessä. Multa puuttuu jumalauta puolet PCIe-kaistasta, onko ihmekään jos scoret on rankasti alakanttiin.
Ei mut tuo olikin PCIe5. Mutta silti kortti käyttää sitä kaistaa..
PCIe 4.0 x16 linkin kytkentänopeus on 32GB/s. Tuo 28GB/s on täysin normaali tulos hyötykuormalle. Sen ei edes pidä olla 32GB/s koska osa datasta kuluu siirtämiseen(ns overhead). Siksi 4.0 nvme levyt ei pysty 8GB/s vaan 7.2GB/s. Ja 5.0 x16 siirtonopeus pitäisi olla 56GB/s. Näihin vaikuttaa myös prosessorin väylänopeudet yhdellä CCD:llä, IF on aikalailla samaa luokkaa siirtonopeuksissa.

Screenshot 2025-11-05 075704.png

Päivitin ajurit 25.9.2 -> 25.10.2, sekä tein säädöt Adrenalinella (MoreClockToolin sijaan) -> TS grafiikkascore tippui 500 ja Steel Nomad 250 pistettä :mad:
Kokeilin pistää Hardware-accelerated GPU schedulingin takasin käyttöön -> ei vaikutusta.
En suostu uskomaan että lämmöistä olisi kyse, kun HotSpot pyörii about 72 asteen tienoilla tuossa.

Tämäkin käy, ja nyt minulla vikadiagnoositulokset näyttää että jotakin on PAHASTI pielessä. Outoa, että pelisuorituskyky on erinomainen, mutta 3DMarkit ei vaan toimi.
9800X3D:llä CPU-scorea hitusen vajaa 17600, joten se puoli on OK.

Mulla ei tule enää paljoa muuta mieleen, kuin että vika olisi oltava tuossa Fractalin PCIe4-riserissa. Täytyy kokeilla näyttistä toisessa koneessa, suoraan GENEen asennettuna PCIe5:nä.
Jos OK -> ITX-emo pöydälle ja näyttis suoraan siihen -> Jos OK, 10cm Linkup PCIe5 - riser cable tilaukseen

Jos NOK -> tullee viileä, hiljainen, coilwhinetön ja peleissä erinomaisen hyvin toimiva/kulkeva 9070XT Taichi OC pian myyntiin..

EDIT; Minkäslaisia tuloksia muilla on tässä, sillai että näyttis on suoraan PCIe5-emossa kiinni?

1762289868973.png

BTW. GPU-kellot pysyi nätisti tuon koko testin ajan 3542-3564MHz :D Ajoin tämän siis samoilla ylikellotussäädöillä kuin nuo muutkin.
Vertailun vuoksi omat aikaisemmalla prossu-emolevysetillä (13700K, Asus TUF Z690 DDR4) ajetut tulokset tuosta samasta testistä:

RX 9070 (PCIe 5 x16): 42,31 GB/s
RTX 4070 TiS (PCIe 4 x16): 24,37 GB/s

Nykyisellä 8700G:llä en ole jaksanut sattuneista syistä johtuen edes kokeilla. Siellä on varmaan matalia ykkösellä alkavia lukemia tarjolla. :smoke:

Binnaus tarkoittaa sitä, että piirit lajitellaan sen mukaan, kuinka koviin kellotaajuuksiin (ja kuinka matalilla jännitteillä) ne kykenee. Mun Taichi kyllä kulkee hyviä kelloja ja -130mV:lla. Lienee jokin muu syy, miksi testiohjelmien tulokset on selkeästi huonompia mitä kellotaajuuksiin nähden sopisi odottaa.
Tässäkin maailman ranking 3 ajossa ihan surkeat kellot, kyllä tuo omakin tuon nyt kulkee mutta tää kaveri saa 1000p ja massiiviset 14% enemmän suorituskykyä kortistaan 😳 ja gigabyte. Kevyet 25% paremmat pisteet kuin vakio 9070xt

Screenshot_2025-11-05-10-22-47-31_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Heille joita kiinnostaa, niin meikäläinen teki remixin RTX 5070 Prime Deshroud bracketistä jolloin mahtuu 9070 XT Prime malliin. Taitanee tuo Prime olla miltei paras deshroudiin, kun muutamilla ruuveilla saa shroudin pois eikä vaadi jäähyn irrottamista. Itse siili on myös täysin litteä
Minkä korkuinen tuo kortti on deshroudattuna ilman tuulettimia? Nimim. Shiny snake l300 tänään postissa. 🤔

Tässäkin maailman ranking 3 ajossa ihan surkeat kellot, kyllä tuo omakin tuon nyt kulkee mutta tää kaveri saa 1000p ja massiiviset 14% enemmän suorituskykyä kortistaan 😳 ja gigabyte. Kevyet 25% paremmat pisteet kuin vakio 9070xt

Noissa testeissä vaikuttaa aivan helvetisti muistien kellot

Viimeksi muokattu:
Noissa teisteissä vaikuttaa aivan helvetisti muistien kellot
No just täällä luin ku joku oli saanut parhaat pisteet +50 muistikelloilla. Olihan se Timespy testi. On kyllä kovat muistit sattunut jos kulkee tuon 2918 ilman että muistivirheitä alkaa pakkaamaan jolloin pisteet vain laskisi. Itellä lähtee pisteet laskemaan 2810mhz jälkeen ja monella muulla täällä kyllä ihan samoissa kanttiroissa ja ovat ohjelmalla vielä katsoneet mistä lähtee muistikorjausta tulemaan.

Nyt kyllä hajoo pää näyttiksen vikinään. Ei siis tavan coil whineä, tai periaatteessa voisihan se sama ilmiö olla, mutta tää kuuluu 2-3 sarjoissa ja kuulostaa hiiren vikinältä. Viik viik viik. Luulin eka et ääni tulee jostain naapurin vanhan sohvan jousista, kun toi on jotenkin vaikee ääni paikantaa.
Koneeseen vaihtui tosiaan uusi näyttis, Gigabyten Gaming OC RX 9070, mistä tää lähti. Vikinä alkaa pelatessa tai joskus ihan Youtubea katsellessa, muttei aina! Ei koskaan idlellä. Tuulettimista ei lähde, sen tarkistin jo, kun kuuntelin vikinää tuulettimien ollessa nollilla.

Reklamaatioko edessä?

Nuo tuolla listojen kärjessä olevat kortit on jo monella tapaa viritettyjä ja modattuna ilman tehorajoja, jännitteet nostettuna yms. Lisäksi niitä jäähdytetään yleensä rankasti, jos ei LN2/DICE niin nesteet nollaan tai pakkaselle chillerillä, tai sitten pakkasilmalla. Esim. tuo Homex, sillä oli ainakin 7900XTX deshroudattuna neljällä Arctic P8 Max - flektillä ja teki ikkunasta ilmakanavan suoraan korttiin. Sitten jollain 20 asteen pakkasilla veteli ennätyksiä. Ja tosi paljon muita jippoja ja kikkoja mitä tehdään, ottaa valtavasti aikaa ja työtä.

Mulla on/oli tarkotuksena tehdä tuo 9070XT myös tuonne kärkikahinoihin mutta katotaan nyt onko tuosta tänhetkisestä yksilöstä siihen.

14-25% ei ole edes hirveän iso parannus. Mä oon saanu 7900XTX:llä lähemmä 40% enemmän irti vakioon nähden. Muut vielä enemmänkin..

Nuo tuolla listojen kärjessä olevat kortit on jo monella tapaa viritettyjä ja modattuna ilman tehorajoja, jännitteet nostettuna yms. Lisäksi niitä jäähdytetään yleensä rankasti, jos ei LN2/DICE niin nesteet nollaan tai pakkaselle chillerillä, tai sitten pakkasilmalla. Esim. tuo Homex, sillä oli ainakin 7900XTX deshroudattuna neljällä Arctic P8 Max - flektillä ja teki ikkunasta ilmakanavan suoraan korttiin. Sitten jollain 20 asteen pakkasilla veteli ennätyksiä. Ja tosi paljon muita jippoja ja kikkoja mitä tehdään, ottaa valtavasti aikaa ja työtä.

Mulla on/oli tarkotuksena tehdä tuo 9070XT myös tuonne kärkikahinoihin mutta katotaan nyt onko tuosta tänhetkisestä yksilöstä siihen.

14-25% ei ole edes hirveän iso parannus. Mä oon saanu 7900XTX:llä lähemmä 40% enemmän irti vakioon nähden. Muut vielä enemmänkin..
Onhan tuo ihan hauskan kuuloinen harrastus ja on tullut kyllä paljon noita erinäisiä testejä ajeltua oikeastaan 4070ti kortista saakka. Sitä ennen ei oikein kiinnostanut. Kun oli 3070 ja siitä alaspäin. ja vertailtua aina uutta korttia että tietää sattuuko ihan surkea, keskiverto vai hyvä yksilö. Surkea ärsyttäisi sen verran että palauttaisin/möisin pois vaikka eihän se nyt peleissä hirveästi vaikuta. Noista sun aikaisemmista viesteistä innostuneena itsekkin otin kaikki keinot käyttöön mitä nyt äkkiä voi, eli laitoin kotelon ja GPU kaikki tuulettimet täysille jo ennen testiä ja vieressä olevan ikkunan auki josta näillä keleillä tulee aika kylmää jo sisälle. Sillä tosiaan sain vanhaan Steel nomad ennätykseen noin 120p lisää eli 7800p. Ja meni läpi -125mv. Normaalisti kone hiljaisella ei mene kuin -115mv läpi.

Siitä päästäänkin itse kysymykseen että oletko testaillut nuita virittämiäsi kortteja sitten peleissä että pysyykö ne siis vakaana millaisilla tehon nostoilla niissä. Taitaa kuitenkin olla aika eri asia ajaa yksi ns. Kisatulos kaiken maailman kikkailuilla niinkuin kuvailit vs sitten pelata vaikka 3h 99-100% kuormituksella jotain raskasta peliä?

Mun mielestä binnauksen lopputulos on se, että piirit joko kulkee kovempaa (kovemmilla kellotaajuuksilla) kuin heikommat yksilöt. Nyt ei ole kyse siitä, mun kortti kyllä kulkee hyvillä kelloilla. Siitä huolimatta testisoftien pisteet on surkeat.

Tuo 3DMarkin SystemInfo on aika tunnettu siitä, että välillä se ilmottaa kellot aivan väärin. Ja etenkin silloin kun Steel Nomad julkaistiin, siinä oli pahoja bugeja sen suhteen että se arpoi välillä aivan poskettomia tuloksia mitkä ei perustuneet mihinkään todellisuuteen.
Esim. 7900 XTX-listoille ilmestyi välillä jotain n. 9000 pisteen tuloksia aivan vakiokelloilla olevilla korteilla, kun siihen aikaan ei edes rankasti modatuilla korteilla mitkä vei yli 1000W, päästy 9000:een. Onneksi 3DMark myös siivoili noita tilastoja poistaen ilmiselvät virhetulokset.
Epäilisin tuotakin tällaiseksi muuten, mutta muistikellot on kovat - siksi veikkaan, että GPU-kellot on vaan väärin.

Mulla tulee parhaat nopeudet 2835MHz muisteilla, mutta virheenkorjauksen kera kortti on kyllä vakaa eikä tule häiriöitä ainakin Kombustorilla 2909MHz muistikelloihin. Veikkaan, että jos lisään tuohon kourallisen konkkia muistien VRM:ään sekä piirien taakse jännitesyöttöihin sekä nostan hieman muistijännitettä, niin voisin hyvinkin saada vakaaksi nuo 2900 kellot.

Siitä päästäänkin itse kysymykseen että oletko testaillut nuita virittämiäsi kortteja sitten peleissä että pysyykö ne siis vakaana millaisilla tehon nostoilla niissä. Taitaa kuitenkin olla aika eri asia ajaa yksi ns. Kisatulos kaiken maailman kikkailuilla niinkuin kuvailit vs sitten pelata vaikka 3h 99-100% kuormituksella jotain raskasta peliä?
Kyllä nuo tuppaa skaalautumaan peleissäkin, mutta en ole nähnyt kovin aiheelliseksi vetää mitään övereitä. 7900XTX menee esim. RDR2 ja Avatarissa kyllä 550W tehorajalla ja reilusti yli 3GHz kelloilla tosi nätisti. Varmasti Cyberpunkissakin. En edes halua rääkätä GPU:ta pelikäytössä millään 1000-1200W tehoilla ja hotspot 100 asteessa jollain 1,40V:lla, vaikka se olisi mahdollista. Ei sillä ole väliä, pyöriikö joku peli esim. 120 vai +150fps enää.
Eikä varsinkaan mitään yli 300fps (165Hz OLED-näytöllä) mitä jotkut vanhemmat esim. FarCry 5/New Dawn tuolla vetää..

Kyllä nuo tuppaa skaalautumaan peleissäkin, mutta en ole nähnyt kovin aiheelliseksi vetää mitään övereitä. 7900XTX menee esim. RDR2 ja Avatarissa kyllä 550W tehorajalla ja reilusti yli 3GHz kelloilla tosi nätisti. Varmasti Cyberpunkissakin. En edes halua rääkätä GPU:ta pelikäytössä millään 1000-1200W tehoilla ja hotspot 100 asteessa jollain 1,40V:lla, vaikka se olisi mahdollista. Ei sillä ole väliä, pyöriikö joku peli esim. 120 vai +150fps enää.
Eikä varsinkaan mitään yli 300fps (165Hz OLED-näytöllä) mitä jotkut vanhemmat esim. FarCry 5/New Dawn tuolla vetää..
Niin lähinnä mulla mieleen heräsi vain ajatus siitä että jos näistä tosiaan saa modaamalla ihan pelisuoritus kykyä +25% niin sehän tarkoittaa että mennään heittämällä 4090/5080 pelisuoritus kyvyn yli 700-750€ hintaisella kortilla. Toki tässä uhrataan sitten takuu ja varmaankin jälleenmyyntiarvo myös. Itse toki voisin kuvitella hyvinkin ostavani tuommoisen kortin jossa +20-25% vakaat tehot alkuperäiseen korttiin verrattuna. Varsinkin näissä 700-800e korteissa. Sitten kun puhutaan 1200-1500e modatusta 5080 niin asia on jo vähän nihkeämpi kun takuita ei ole ja saako sitä myytyä eteenpäin muulla kuin pilkka hinnalla. Noh, harrastukset maksaa ja tietokoneiden harrastaminen ei todellakaan ole sieltä kalleimmasta päästä. Nimimerkillä auton virittelyyn menee hetkessä joku 5090 aorus masterin hinta, äkkiä kahdenkin....

Niin lähinnä mulla mieleen heräsi vain ajatus siitä että jos näistä tosiaan saa modaamalla ihan pelisuoritus kykyä +25% niin sehän tarkoittaa että mennään heittämällä 4090/5080 pelisuoritus kyvyn yli 700-750€ hintaisella kortilla. Toki tässä uhrataan sitten takuu ja varmaankin jälleenmyyntiarvo myös. Itse toki voisin kuvitella hyvinkin ostavani tuommoisen kortin jossa +20-25% vakaat tehot alkuperäiseen korttiin verrattuna. Varsinkin näissä 700-800e korteissa. Sitten kun puhutaan 1200-1500e modatusta 5080 niin asia on jo vähän nihkeämpi kun takuita ei ole ja saako sitä myytyä eteenpäin muulla kuin pilkka hinnalla. Noh, harrastukset maksaa ja tietokoneiden harrastaminen ei todellakaan ole sieltä kalleimmasta päästä. Nimimerkillä auton virittelyyn menee hetkessä joku 5090 aorus masterin hinta, äkkiä kahdenkin....
Menee toki tuohon näyttisten modailuunkin rahaa, just tilasin DigiKeyltä varmaan satasella konkkia yms. näitä varten. EVC maksaa jotakin, vesiblokki pari sataa (saati LN2-kulhot yms.), puttyt, nestemetallit sun muut töhnät jotakin.. Eikä nuo +25% lisäykset tule muutenkaan ilmaiseksi, vaan vaatii tehoa.
Mun 7900XTX Pulsella sai vakiona 330W teholla TimeSpy grafiikkascorea aikalailla tasan 30k. Konkka-/kelamodattuna, vesillä ja 550W tehorajalla pääsee 38k nurkille.

En ole ikinä edes yrittänyt laskea, kuinka monta kymppitonnia on aikanaan palanut autojen ja moottoreiden rakentamiseen/virittämiseen. Enkä todellakaan aio koskaan laskeakaan. Tämä on ihan hauska iltaharrastus perheelliselle :geek:

Acer predator 9070 xt
Pl +10%, mem 2800 ja -100mv

Steel nomad: 7800 pts ja karvan päälle. Lämmöt core alle 70 ja mem alle 80. Avg kellot muistaaksen noin 3000mhz:ssa

Ts: samat asetukset 31930pts ja lämmöt core 88, mem 90. Avg kellot vajaan 3150mhz arviolta (demo versio 3dmarkista).

Kyllä rushilla luulisi olevan paremmat tulokset noilla kelloilla

Menee toki tuohon näyttisten modailuunkin rahaa, just tilasin DigiKeyltä varmaan satasella konkkia yms. näitä varten. EVC maksaa jotakin, vesiblokki pari sataa (saati LN2-kulhot yms.), puttyt, nestemetallit sun muut töhnät jotakin.. Eikä nuo +25% lisäykset tule muutenkaan ilmaiseksi, vaan vaatii tehoa.
Mun 7900XTX Pulsella sai vakiona 330W teholla TimeSpy grafiikkascorea aikalailla tasan 30k. Konkka-/kelamodattuna, vesillä ja 550W tehorajalla pääsee 38k nurkille.

En ole ikinä edes yrittänyt laskea, kuinka monta kymppitonnia on aikanaan palanut autojen ja moottoreiden rakentamiseen/virittämiseen. Enkä todellakaan aio koskaan laskeakaan. Tämä on ihan hauska iltaharrastus perheelliselle :geek:
Juu en kyllä rupea laskemaan itsekkään, menee vielä yöunet 💸 kun siinä sitten tulee lieve ilmiönä lisää rahan menoa vielä sen mukaan mitä viritetympi auto, sitä enemmän se on rikki tai vaatii vähintään paljon tiheämpää huoltoa.

Tää tietokoneiden rakentelu ja säätely on iltaharrastuksena paljon vähemmän ressaavaa hommaa 😀 mutta oikeassa olet että tästäkin harrastuksesta saa tehtyä kyllä ihan jo kalliiksi luokiteltavan jos niin haluaa. Vähän ihtee vielä kiinnostelee tuo custom loop hommat ku se on jäänyt vielä kokonaan kokeilematta. Sillä sais sen maksimaalisen hiljaisen koneen aikaiseksi. Nyt kuitenkin päässyt ihan kohtalaiseen tulokseen normaali vermeillä tällä 14700k 9070xt yhdistelmällä kun pelatessa 60cm päästä koneesta mitattuna 39-41dp. Eli siitä kohtaa missä korva on kotelon kyljestä.

Tällä tuloksella listan sijalle 22, kun on 9070XT+9800X3D. "ihan kiva". Ei paljoa hurraamista, kun kortti kulki 3300MHz - noilla kelloilla nimittäin pitäisi olla listan kärjessä n. 24500 tuloksella.
Säädöt tuossa PL +10%, VRAM 2850MHz FT, +200MHz ja -150mV. -155:llä kippasi enkä ehdi nyt enempää säädellä.

Nyt kyllä hajoo pää näyttiksen vikinään. Ei siis tavan coil whineä, tai periaatteessa voisihan se sama ilmiö olla, mutta tää kuuluu 2-3 sarjoissa ja kuulostaa hiiren vikinältä. Viik viik viik. Luulin eka et ääni tulee jostain naapurin vanhan sohvan jousista, kun toi on jotenkin vaikee ääni paikantaa.
Koneeseen vaihtui tosiaan uusi näyttis, Gigabyten Gaming OC RX 9070, mistä tää lähti. Vikinä alkaa pelatessa tai joskus ihan Youtubea katsellessa, muttei aina! Ei koskaan idlellä. Tuulettimista ei lähde, sen tarkistin jo, kun kuuntelin vikinää tuulettimien ollessa nollilla.

Reklamaatioko edessä?

Mikä poweri ja kuinka vanha? Powerista saattaa alkaa kiekuminen ihmisen kuulon alueella kun tulee juurikin esim. uusi näyttis.

Tällä tuloksella listan sijalle 22, kun on 9070XT+9800X3D. "ihan kiva". Ei paljoa hurraamista, kun kortti kulki 3300MHz - noilla kelloilla nimittäin pitäisi olla listan kärjessä n. 24500 tuloksella.
Säädöt tuossa PL +10%, VRAM 2850MHz FT, +200MHz ja -150mV. -155:llä kippasi enkä ehdi nyt enempää säädellä.
prosentin päähän jäin, ei nouse kellot ei. pl+10, vram 2810Mhz, core 0, -120mV. -125mV kippas jo tää tuhnu

Vähän sai vielä kirittyä kun laitto muisti ajoitukset oletukselle ja nosti vähän. -130Mv meni sitten läpi.

Viimeksi muokattu:
Suomi Finland Prkl! :og:
Haha . Jotenki tuntuu et näissä AMD korteissa monet noista halpiksista kulkee ihan samanlailla ku nää kalliimmat. Lämpö hyötyä ehkä saa ja maku kysymys ulkonäkö seikat tietty kalliimmista malleista 😀 5080 testailuista jäi jotenki semmonen kuva että halpikset kyllä jäi noille astralille, supremelle ja aorukselle ihan järjestään. Itellä oli just hinnat alkaen msrp zotakki ja ei ennätyksiä kolkuteltu, ei sinne päinkään, mitä täällä muut postaili kulkujaan.

Ite jäin 2 sijalle mutta otanta 17 testaajaa kun ei kukaan käytä intteeliä ja ei vissiin paljon tuota testiä porukka ajele.
Ajelen itse Intelillä, mutta en ole missään tapauksessa missään OC-scenessä.
Tuossa vanilja-run (Intel Ultra 7 765KF (stock) + Sapphire Nitro+ 9070 XT OC (stock):

Lopulta aika vähän näistä 9070 XT:istä tuntuu olevan mahdollista ottaa irti helpolla. Sapphiren Pulse, josta Sampsa teki oman artikkelin, niin en pääse niihin nopeuksiin. Yksilöitä toki ovat.

Core -200MHz/-85mV, mem +2750, PL+0%. Suluissa vakiotulokset.

Steel Nomad 7320 (6984)
Time Spy 30328 (28925)
Time Spy Extreme 14668 (14036)

Parannusta vajaa 5% vs vakiona. Pelikäytössä olevat asetukset.

Kortissa ei oikein mitään moitittavaa, lähinnä AMD:n Adrenalin softa on vähän niin ja näin.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 193
Jäsenet
80 031
Uusin jäsen
Jonesteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom