living_death
★ Still alive ™
Nyt näkyy "Receiver Range", eli antennin kuuluvuusalue, kun valjastin Raspberry Pi3 laitteen tätä käyttöä varten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kun asian näin muotoilet, niin taitaa Trafipaskan desanttien vitun vesipäätulkinnan mukaan olla yhtä laiton myös GPRS/EDGE/UMTS/HSPA/LTE/5G. Langattoman internetin tarjoaminen ylipäänsä on siis kielletty, koska siinähän usein operaattori välittää useinkin julkaistavaksi menevää radioteitse välitettyä luottamuksellista viestiä, ja asiakas pyrkii moista välittämään.Samaa mieltä. Ja mikä mahtaa olla tulkinta vastaavasta APRS palvelusta.

Kannattaa liittyä tähän FB-ryhmään, joka on tehty varta vasten softaradiota varten.Poitsu tilas starttikitin kiinasta RTL-SDR Blog V3 RTL2832U .
Ennenkuin harrastus alkaa menemään syvään päätyyn (raspi, 20km coaxia jne.) niin
jospa auttaisitte sen verran mäessä että millä softilla kannattaa alkaa tuota tikkua grillaamaan?
Osaan siis lukea ketjua välttävästi ja ymmärsin jo että sadanmetrin antennit jne. automaatiot on sangen käteviä jne.
Mutta tarkoitus olisi päästä kuuntelun alkuun ja siihen ne tärkeät softat jne. puuttuvat kikat ettei menis heti alussa perseelleen.
Kun tuo skidi kuitenkin haluaa itse kaiken tehdä alusta loppuun.
Kiitoksia mahdollisista vinkeistä
ps. Skannerin foorumeille sen jo patistelinkin...
Itekkin tilasin jo vuosia sitten kiinasta (joltain eBayn myyjältä) RTL-SDR Blog tikun halvalla, mutta kiinan pojat/tytöt lähetti piraatti tikun. Joduin sitten tilaamaan ~10€ kalliimalla aidon RTL-SDR Blogin virallisesta kaupasta. Aidossa on mm. parempi jäähdytys piiristä laitteen kuoreen ja SMA tai USB liittimestä, kun varovasti heiluttaa niin ei koko piirilevy sisällä vatkaa.Poitsu tilas starttikitin kiinasta RTL-SDR Blog V3 RTL2832U .
Ennenkuin harrastus alkaa menemään syvään päätyyn (raspi, 20km coaxia jne.) niin
jospa auttaisitte sen verran mäessä että millä softilla kannattaa alkaa tuota tikkua grillaamaan?
Osaan siis lukea ketjua välttävästi ja ymmärsin jo että sadanmetrin antennit jne. automaatiot on sangen käteviä jne.
Mutta tarkoitus olisi päästä kuuntelun alkuun ja siihen ne tärkeät softat jne. puuttuvat kikat ettei menis heti alussa perseelleen.
Kun tuo skidi kuitenkin haluaa itse kaiken tehdä alusta loppuun.
Kiitoksia mahdollisista vinkeistä
ps. Skannerin foorumeille sen jo patistelinkin...
katotaan mitä tulee, skannerin etusivulta napattu linkki myyjään. belgian kautta jo rantautumassa...Itekkin tilasin jo vuosia sitten kiinasta (joltain eBayn myyjältä) RTL-SDR Blog tikun halvalla, mutta kiinan pojat/tytöt lähetti piraatti tikun. Joduin sitten tilaamaan ~10€ kalliimalla aidon RTL-SDR Blogin virallisesta kaupasta. Aidossa on mm. parempi jäähdytys piiristä laitteen kuoreen ja SMA tai USB liittimestä, kun varovasti heiluttaa niin ei koko piirilevy sisällä vatkaa.
Mulla taitaa olla samanlainen, joka on mustassa metalliboxissa ja se on toiminut todella hyvin, paitsi ei ole yhtä herkkä kuin SDRplay RSP1A.Itekkin tilasin jo vuosia sitten kiinasta (joltain eBayn myyjältä) RTL-SDR Blog tikun halvalla, mutta kiinan pojat/tytöt lähetti piraatti tikun. Joduin sitten tilaamaan ~10€ kalliimalla aidon RTL-SDR Blogin virallisesta kaupasta. Aidossa on mm. parempi jäähdytys piiristä laitteen kuoreen ja SMA tai USB liittimestä, kun varovasti heiluttaa niin ei koko piirilevy sisällä vatkaa.
Niin mutta tuossa ei nyt paljon säästöä tule, kun ostaa piraatin kuin vastaavan aidon.Mulla taitaa olla samanlainen, joka on mustassa metalliboxissa ja se on toiminut todella hyvin, paitsi ei ole yhtä herkkä kuin SDRplay RSP1A.
Tuommoisesta halvemmasta tikusta on hyvä lähteä liikkeelle, ennen kuin sijoittaa rahaa kallimpaan.
Tosi mitään ei kuule jos meinaa yrittää sillä mukana tulevalla tikulla.
Antenniin kannattaa sijoittaa aina rahaa ja sen saa myytyä helposti jos harrastus ei ota tulta alle.
Laittakaa nyt joku YV ja testatkaa mun ADB-S asemaa![]()
Eikun lainasin väärin. Sori.Niin mutta tuossa ei nyt paljon säästöä tule, kun ostaa piraatin kuin vastaavan aidon.
On mulla myös tollanen musta metallipoksi versiokin kahella antenniliittimellä, mutta sitähän ei ees mainosteta RTL-SDR Blog V3 tikkuna.
Mä en edes tajunnut pariin kuukauteen miksi softaradio ei kuunnellut ilmoitetuilla taajuuksilla ja meinasin lopettaa koko homman.Aito V3 tikku on paljon herkempi kuin ne feikit, eikä tarvii ppm korjaustakaan. V3 on herkkyydeltään RSP1A:n tasoa tai ainakin h6v7n lähellä. Hinta-laatusuhde on paras siinä. Ja lisäksi V3 tikulla toimii myös hf taajuudet.
Siinä huomaa eron kun menee HF-taajuuksille.Pitäisi itsekin varmaan joskus hankkia aito tikku kuunteluun, mulla on niitä peltilootia kahdella antenniliittimellä 3kpl, yksi kuunteluun ja kahdella vastaanottelen esim 433MHz laitteiden dataa. Nuokin ovat kyllä toimineet ihan ok, mitä nyt pitää ensin pitää tunti virrat päällä että alkaa stabiloitumaan ja pitää tosiaan käyttää ppm-korjausta. Varsinkaan tuossa jatkuvassa datan vastaanottamisessa tuo ei ole ongelma kun ovat sähköissä 24/7 ja herkkyyskin riittää kohtalaisesti tuohon käyttöön.
Kunhan nyt joskus taas olisi ylimääräistä rahaa niin voisi tosiaan pistää tilaukseen, ei noin 30e ole paha investointi jos tuo on vakaampi ja herkempi kuin nuo 10e laatikot. Valitettavasti tuota rahanmenoa vaan tuntuu olevan kaikkeen muuhunkin niin pirusti...
Kyllä!Huomaa eron myös ylemmillä taajuuksilla. Esim kun vaikka kokeilee vastaanottaa jotain paikkatietoja niin paljon kauempaa tulee orginaalilla V3 tikulla.
Niin mutta tuossa ei nyt paljon säästöä tule, kun ostaa piraatin kuin vastaavan aidon.
Taitaa olla sama kone mitä jossain vaiheessa tarkkailin, tekee jotain ILS? kalibrointi lentoja pyöri keväällä kaikki? suomen kaupalliset kentät läpi.Nyt pyörii piruettia samanlainen Beech C90 King Air lentokone Helsinki-Vantaan vieressä
Aito tikkuhan sieltä pätkähti kolmijalan, imukuppijalan sekä 2kpl pitkien piiskojen ja 2kpl nysien piiskojen kera.
Suositellut softat asennettu ja kevyesti testailtu. Toimii.
Joku vois avata noiden lyhyiden piiskojen tarkoituksen kun ei oikein avautunut.
Lisäksi mulla sattuu olemaan maakoksua 60m vyyhti, onko tällä mitään käyttöä tässä projektissa?
Nyt se saa sitten olla poitsusta kiinni alkaako kinostelemaan vai ei pidemmän päälle. Jonkun kouluprojektin saa ainakin kuulemma
värkätä tuosta setistä, kun esim. teknisen maikalla ollut jopa oma piraattiradiokin "aikoinaan".![]()
Koaksiaalikaapelin tulisi olla 50Ω, että toimisi parhaiten ja jos tulee pitkiä vetoja, niin silloin ihan kaikkein ohuimmassa kaapelissa tulee eniten häviötä + tietenkin jos tulee jatkopaloja väliin.Aito tikkuhan sieltä pätkähti kolmijalan, imukuppijalan sekä 2kpl pitkien piiskojen ja 2kpl nysien piiskojen kera.
Lisäksi mulla sattuu olemaan maakoksua 60m vyyhti, onko tällä mitään käyttöä tässä projektissa?
Nyt se saa sitten olla poitsusta kiinni alkaako kinostelemaan vai ei pidemmän päälle. Jonkun kouluprojektin saa ainakin kuulemma
värkätä tuosta setistä, kun esim. teknisen maikalla ollut jopa oma piraattiradiokin "aikoinaan".![]()
Kuulen ensimmäistä kertaa termin, mitä on maakoksu? Jotain kaapeli TV juttuja?mulla sattuu olemaan maakoksua
Myös 75ohm käy hyvin, lähetinkäytössä 50ohm ehkä parempi tehon keston kannalta (paksumpi keskilanka).Koaksiaalikaapelin tulisi olla 50Ω
lautasantenneille hommattua.Kuulen ensimmäistä kertaa termin, mitä on maakoksu? Jotain kaapeli TV juttuja?
Näyttää asialliselta, hyvä vaipan suojaus ehkä jäykkä asennettava dB arvoja en muista ulkoa mutta vaikuttavat hyviltälautasantenneille hommattua.
esim. RG-11T PE CU antennikaapeli, maa-asennukseen, 10,1 mm, musta (metrihinta)
Kyseessähän on siis dipoliantenni ja piiskojen pituus passaillaan taajuuden mukaan. Puoliaaltoa suosittelen. Tuolla tuommoinen laskuri pituuksien laskemiseksi.Joku vois avata noiden lyhyiden piiskojen tarkoituksen kun ei oikein avautunut.
Tuota vois täsmentää että puoliaato dipolilla piiska on puolet dipolista eli neljäsosa aalto.Kyseessähän on siis dipoliantenni ja piiskojen pituus passaillaan taajuuden mukaan. Puoliaaltoa suosittelen. Tuolla tuommoinen laskuri pituuksien laskemiseksi.
Seuraavaksi kannattaa alkaa miettimään minkälaista antennia ostatte. Sillä mukana tulleella pikkupiiskalla ei kuule oikein mitään, korkeintaan välttävästi yleisradiolähetyksiä.
alkaa olla jo "velleri" meininkiä näissä vastauksissa. joutuu guuglettamaan puolet tekstistä.Tuota vois täsmentää että puoliaato dipolilla piiska on puolet dipolista eli neljäsosa aalto.
Nämä on virtaohjattuja antenneja kokoaaltodipoli on jännitohjattu joka vaatii sovituksen kaapeliin tai vastaanottimeen.
Kivoja laskureita varsinkin häviöiden vaikutus SWR arvoon (tosin en enää tarvitse)
"antenna calkulator" haulla löytyy lisää.
Itse laskien 300 / MHz = aallopituus metreinä ja /4 = piiska,yleensä käytetään lyhennyskerroita n0,8-0,95 riippuen elementin paksuudesta.

"Siniaalto on jaksollinen, sinifunktion muotoinen aaltomuoto. Se on harmonisen värähtelyn perusmuoto"alkaa olla jo "velleri" meininkiä näissä vastauksissa. joutuu guuglettamaan puolet tekstistä.
Koaksiaalikaapelin tulisi olla 50Ω, että toimisi parhaiten
"2x 23cm to 1m telescopic antenna, 2x 5cm to 13cm telescopic antenna"Aito tikkuhan sieltä pätkähti kolmijalan, imukuppijalan sekä 2kpl pitkien piiskojen ja 2kpl nysien piiskojen kera.
Vähän päivitystä projektista.Pientä projektia autoon. Hommasin käytettynä lenovon M720 mini tietokoneen ja tarkoitus laittaa se kiinteästi autoon ns. tupakan sytytin virtalähteellä. Kokeilen saada Android tabletilla siihen remote desktop yhteyden ja äänet bluetoothilla auton omaan kaiutin järjestelmään.
Tarkoitus siis ajellessa kuunnella ilmailu taajuuksia.
Kalusto: magneeti antenni, airspy mini, lenovo mini pc ja vanha Samsung tabletti.
Taidanpa jo olla siellä.Saat kyllä sitten laittaa vähän videota projektista?
Todella kiinnostava ja erilainen setup tulossa
Jos olet Facebookissa, liity perustamaani ryhmään ja laita sinne vähän speksejä. Ihan varmasti tulee asiantuntijatietoa ja peukkuja (920 jäsentä).
![]()
📡 RTL-SDR Finland | Facebook
Kotimainen keskusteluryhmä kaikille RTL-SDR softaradioista kiinnostuneille harrastajille. Ryhmässä keskustellaan myös radiolaitteista, antenneista sekä...www.facebook.com
Itselläni heräsi kysymys miksei esim raspberrypi ja siihen joku rtl-softa ja sen etähallinta suoraan tabletilla ja tabletin audio bt:llä autoon? Tosiaan verkon yli saa aika kätevästi sdr-tikkuja ohjattua ja verkon yli menee vain ohjaus+audio ja mobiililaitteella voi sitten käyttää eri softia ja on paljon responsiivisempi. Toki jos linux ei ole niin kovin tuttu niin joku tuollainen setuppi saattaa olla helpompi.
Toki nuo kaikki hoituisi esittämälläni konfiguraatiollakin hyvin helposti. Itsellänikin on ollut muutaman kerran mielessä laittaa joku pc (eli raspi) autoon mutta jotenkin vaan ei ole saanut aikaiseksi kun kuitenkin pitää ottaa huomioon sammutukset ja käynnistykset ettei mikään hajoa niiden yhteydessä. Toki kuten aiemmin mainitsinkin että nuo tosiaan vaativat hieman linux-ymmärystä mutta ovat käytännössä toteutettavissa ihan yhtälailla molemmilla tavoilla. Ja tosiaan tuolla SDR:n etähallinnalla SDR-tikku on ihan samalla tavalla käytettävissä kuin lokaalistikin eli pystyy tekemään skannauksia ja muutenkin, ainoa ero oikeastaan on, että tikku on eri laitteessa kiinni.Tässä oli tarkoitus skannailla (koko ilmailu taajuus) ajaessa ja autojen odb:t lukea ja ja. Nyt alan keksiä jo kaikkea muutakin mitä voi tehdä kun autossa on tietokone käytössä.
Mikä olisi raspberrypi:lle hyvä scanneri joka ei tarvitsisi paljoa koneelta mutta skannaisi esimerkiksi ilmailutaajudet nopeasti? Jonkin rasbi pc version ja sdr++ joskus kokeilin atom pohjaisella miniläppärillä, mutta ei oikein vakuuttanut.Itselläni heräsi kysymys miksei esim raspberrypi ja siihen joku rtl-softa ja sen etähallinta suoraan tabletilla ja tabletin audio bt:llä autoon? Tosiaan verkon yli saa aika kätevästi sdr-tikkuja ohjattua ja verkon yli menee vain ohjaus+audio ja mobiililaitteella voi sitten käyttää eri softia ja on paljon responsiivisempi. Toki jos linux ei ole niin kovin tuttu niin joku tuollainen setuppi saattaa olla helpompi.
Jaa-a, itse kun olen lähinnä käyttänyt raspia vaan vastaanottimena ja olen verkon yli ohjannut tikkua sekä linuxilla että windowsilla. Taitaa gqrx olla yleisin linux-softa, ja pääsääntöisesti skannailuun ja erikoisempaan käyttöön olen käyttänyt virtualisoitua windowsia ja sen päällä SDRSharpia sun muita. Toki esim tetran kuunteluun mulla on oma virtuaalikone jossa on valmiiksi sopivat gnuradio-asetukset sun muut.Mikä olisi raspberrypi:lle hyvä scanneri joka ei tarvitsisi paljoa koneelta mutta skannaisi esimerkiksi ilmailutaajudet nopeasti? Jonkin rasbi pc version ja sdr++ joskus kokeilin atom pohjaisella miniläppärillä, mutta ei oikein vakuuttanut.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.