Rallin MM-sarja Kausi 2025

Siirtymisineen muistaakseni jostain luin että yli 1000km ajoa, että siinä sitten taas joka ukolla varmaan vähän hiki valuu. Odotan kyllä aika innolla tätä kisaa kun MM tilanne on jännä ja uusi ralli uudet nuotit ym.

19 erikoiskoetta, 335,22 km
999,63 km
[td]Pituus[/td] [td]Kokonaispituus[/td]
Juu varmasti on rankkaa. Mutta edelleen noi tuntuu todella lyhyiltä kun vertaa mitä ne on aikoinaan olleet. Esim 1985 Argentina rally. Erikoiskokeita 24 joiden yhteismitta 956km, pisin ek 72km pitkä. Vanhalla B-ryhmäläisellä. Siellä se vasta hiki on tullut :D Siirtymilläkin.
 
Siirtymisineen muistaakseni jostain luin että yli 1000km ajoa, että siinä sitten taas joka ukolla varmaan vähän hiki valuu. Odotan kyllä aika innolla tätä kisaa kun MM tilanne on jännä ja uusi ralli uudet nuotit ym.

19 erikoiskoetta, 335,22 km
999,63 km
[td]Pituus[/td] [td]Kokonaispituus[/td]
Ei mikään poikkeuksellinen ajomäärä kuitenkaan. Hieman enemmän ek-kilometrejä mitä Suomessa, mutta vähemmän siirtymää.

Paraguay:
1756452964980.png


Suomi:
1756453073737.png


Nämä tiedot löytyy esimerkiksi, kun menee eWRC-sivustolla kilpailun Sportity osioon ja sieltä Itinerary. Tässä Paraguayn sivu: eWRC-results.com - rally database
 
Juu varmasti on rankkaa. Mutta edelleen noi tuntuu todella lyhyiltä kun vertaa mitä ne on aikoinaan olleet. Esim 1985 Argentina rally. Erikoiskokeita 24 joiden yhteismitta 956km, pisin ek 72km pitkä. Vanhalla B-ryhmäläisellä. Siellä se vasta hiki on tullut :D Siirtymilläkin.
80-luvulla ja B-ryhmän aikaan oli aika vapaata mitä kisojen pituuteen ja vähän kaikkeen tulee :D Testaaminen ja kaikki oli vapaata, kun nykyään hyvin säädeltyä. Autot oli silloin haastavampia ajaa niin sen puolesta toki rankempaa.

Nykyformaatti on noin 300km tai vähän yli ek-kilometrejä, tuplana ajettavia pätkiä suositaan helpomman logistiikan ja järjestämisen takia, kun nykyään on vaikeampi löytää niitä vapaaehtoisia pätkän varrelle yms.

80-luvulla varsinkin Suomessa oli paljon alle 10km pätkiä niin niitä oli monta ja harvoja ajettiin kahteen kertaan. 90-luvulla pätkien määrä alkoi vähentyä, mutta keskimääräinen pituus hieman nousta. 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa formaatti alkoi olla jo enemmän, että ajetaan tuplana pätkiä ja se on pysynyt kohtalaisen samanlaisena tähän päivään.

Tulevaisuudessahan kisat saattaa olla vielä lyhyempiä mitä tulee ek-kilometreihin. On ollut ehdotuksia ja huhuja kahden päivän mittaisista kilpailuista. Ja myös vaihtelevasta formaatista niin, että jotkut järjestäjät voi halutessaan tehdä lyhyemmän sprinttikisan ja päinvastoin toiset voi halutessaan tehdä pidemmän kestävyyskisan.
 
Oliko siinä renkaan kosautuksessa sitten jotain omaa mokaa taustalla?
No ihan varmasti vetässyt ulostulon liian pitkäks kun puuttu sivupeiliki eli tien täydeltä tultu, joka toinen kuski nojas penkkaan enemmän tai vähemmän. Omien sanojen mukaan taas kerran suoralla vaan pamahtunut rikki, mutta ei varmasti pidä paikkaansa. Sama juttu oli viime kaudella loppukisoissa kun meni yliyrittämisen puolelle ja vähän väliä oli jotain ongelmia.
 
No ihan varmasti vetässyt ulostulon liian pitkäks kun puuttu sivupeiliki eli tien täydeltä tultu, joka toinen kuski nojas penkkaan enemmän tai vähemmän. Omien sanojen mukaan taas kerran suoralla vaan pamahtunut rikki, mutta ei varmasti pidä paikkaansa. Sama juttu oli viime kaudella loppukisoissa kun meni yliyrittämisen puolelle ja vähän väliä oli jotain ongelmia.
Peilit puuttui osittain viime rallissa jokaisella Toyotalla, mutta mitä itse olen seurannut niin aika randomilla välillä hajoaa renkaat. En kyseistä pätkää kattonut niin en voi nyt ottaa asiaan paremmin kantaa, että oliko siellä kiviä vai ei.
 
Peilit puuttui osittain viime rallissa jokaisella Toyotalla, mutta mitä itse olen seurannut niin aika randomilla välillä hajoaa renkaat. En kyseistä pätkää kattonut niin en voi nyt ottaa asiaan paremmin kantaa, että oliko siellä kiviä vai ei.
Onboardistaha noi lopulta melko varmasti ilmi tulee, nii kummastelisin valehtelua.. muistetaan Rovanperänki kivi Jyväskylässä. Ogier sen loppupeleissä esiin kuopi ja oli sit Rovanperän linjalla..
 
Ja taas lensi pinta pois renkaasta, nämä muka kestävyydeltään parempia kuin Pirelli!
 
Ja taas lensi pinta pois renkaasta, nämä muka kestävyydeltään parempia kuin Pirelli!
No ei toi kovin helpolta rallilta näytä autolle, renkaille tai kuskille? Vähä "liianki" hyvin on renkaat kestäneet kauden aikana? En kyl nyt rengasvalmistajan piikkiin laittais tätä..
 
Mukavasti porukkaa katsomassa ja tiukkaa on. Katselin lentoja itekkin tonne mutta tulisi aika kallis reissu eikä kovin turvallinen maa ilmeisesti.
 
Mukavasti porukkaa katsomassa ja tiukkaa on. Katselin lentoja itekkin tonne mutta tulisi aika kallis reissu eikä kovin turvallinen maa ilmeisesti.
Isot kaupungit on aina tuolla vaarallisia, maaseudut ja tuollaiset pikku kaupungit on pääsääntöisesti turvallisia.
 
Tais mennä Kallen mestaruus haaveet siihen rengas rikkoon:rolleyes:
No eeeei mutta aika tasaisilla pisteillä kyllä mennään viimeisiin neljään kisaan jos tämä nyt jokseenkin pysyy ja sunnuntaipisteitä napsii ne joita voi olettaa. Luultavasti Evans-Ogier-Rovanperä-Tänak 15 pinnan sisällä.
 
Noin tasaisessa pakassa kun kilpailijoina on Ogier ja Tänak niin kyllä toi melkein 20pisteen menetys on äkkiä viimenen naula arkkuun kun tiedetään vielä ettei Kallella tällä kaudella sitä vauhtia oo niinkun ennen.
 
Noin tasaisessa pakassa kun kilpailijoina on Ogier ja Tänak niin kyllä toi melkein 20pisteen menetys on äkkiä viimenen naula arkkuun kun tiedetään vielä ettei Kallella tällä kaudella sitä vauhtia oo niinkun ennen.
Ei ole vauhtia?Johti ylivoimaisesti ennen rengasrikkoa,joten on kyllä taistelussa mestaruudesta.
 
Ei ole vauhtia?Johti ylivoimaisesti ennen rengasrikkoa,joten on kyllä taistelussa mestaruudesta.

En sanonut ettei ole vauhtia lainkaan vaan että ei ole tällä kaudella ollut sitä Kallea johon on totuttu. Tänakilla ja Ogierilla oli rengasrikot eilen, ilman niitä Kalle ei olis johtanut.
 
En sanonut ettei ole vauhtia lainkaan vaan että ei ole tällä kaudella ollut sitä Kallea johon on totuttu. Tänakilla ja Ogierilla oli rengasrikot eilen, ilman niitä Kalle ei olis johtanut.
Pätkäpohjat taas tempaisi joten uskon kyllä Kalleen vielä.
 
Joo, tossa tilanteessa Jonnen pelisilmä petti, ois päässy ehkä vähemmällä aikahäviöllä jos ois pysähtyny vaihtamaan renkaan.
 
Joo, tossa tilanteessa Jonnen pelisilmä petti, ois päässy ehkä vähemmällä aikahäviöllä jos ois pysähtyny vaihtamaan renkaan.
Luulisi että noilla olisi joka pätkälle laskettu ns. breaking point. Sen jälkeen ei vaihdeta, sitä ennen vaihdetaan.

Ei se mestaruusjuna mihinkään ole kadonnut. Rengasrikko muuttaa ihan samalla tavalla pelin kuin nytkin.
 
Joo, tossa tilanteessa Jonnen pelisilmä petti, ois päässy ehkä vähemmällä aikahäviöllä jos ois pysähtyny vaihtamaan renkaan.
Päätös oli tehty yhdessä.
2min tai 2min20s on tässä kohdin aika sama.
Tietty jos ja kun muille tulee samaa tai vaikka tänään uhkailtua vesisadetta, niin voi jokainen sekunti olla tarpeen.

Kalle on ollut taitava välttämään rengasrikkoja vaikka Ogieriin verrattuna ajotyyli onkin enemmän renkaita kuluttava.

Tullut nyt melkein koko kausi katsottua Maikkarin rallilähetyksiä ja omaksi suosikkiselostajaksi on kyllä noussut Juha Kokko.
On tehnyt hyvin kotiläksynsä, ei ole teennäinen ja löytyy sopivasti huumorintajuakin.
Tuominen puhuu niitä omia tarinoitaan, puhuu asiantuntijoiden päälle, haastatteluiden aikana...tykkää omasta äänestään.
Aleksis Ärje joutaisi pois kokonaan.
 
Sataa vettä joten eiköhän tapahtumia riitä,voisi olla Kallen keli.
 
Sataa vettä joten eiköhän tapahtumia riitä,voisi olla Kallen keli.
Riippuu ihan siitä, miten hyvin sopeutuu ajamaan näillä Hankookeilla tällä kelillä. Toki nyt kun vauhti on löytynyt kuivallakin, eiköhän se löydy liukkaallakin
 
Hö, missä se sade on powerille. Eikö maalihaastattelija pelotellut viime ek:n jälkeen.
 
Chilessä Kalle lähtee kolmantena ladulle?

Muistaako joku miksi niistä muussirenkaista muinoin luovuttiin? Pilaa kisailun noi random rengasrikot...
 
Chilessä Kalle lähtee kolmantena ladulle?

Muistaako joku miksi niistä muussirenkaista muinoin luovuttiin? Pilaa kisailun noi random rengasrikot...
-08 oli eka kausi ilman niitä.
Ja siis syy miksi luovuttiin oli että ne mahdollisti kovat nopeudet, mutta pito ei ollut ihan yhtä hyvää kuitenkaan. Ja aina oli riski että rengas lähtee vain vanteelta tai jopa hajoaa täysin kun kuski vain jatkoi täysillä ajamista, +autotkin tärisi ihan mahdottomasti sen muussin kanssa. Ehkä FIA alkuun ajatteli että se olisi turvallisuustekijä mutta ehkä tuli liikaa tilanteita että muussirengas vain hajoili liikaa kun kuskit ajoivat sillä ylikovaa että se onkin riskitekijä.

Tässä Mäkisen kommenttia kun rengas meni muussille jotain 10km tmv jälkeen vuonna 2001. Silloinkin renkaat hajoili helposti ja ilman isompaa syytä (ja oli vielä Michelin v Pirelli rengaskilpailua). Tän mä muistan jotenkin tarkistaneenikin että Mäkinen ajoi muussilla joku 24km ja jäi kärjelle jotain 20sekuntia (ja koko 24km ajan pelkäsi renkaan lähtevän irti ja Kaj Lindströmillä oli vaikeuksia nähdä lukea nuotteja auton tärinän takia.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=MIqZ2ib9vqA
 
Viimeksi muokattu:
Kallella tulee nyt kyllä paskaa niskaan no riippuu toki kelistäkin mutta 3 lähtöpaikka on tuolla paljon parempi kun toinen
 
Eiköhän Chilessä tavoite nyt vaan vihdoin ohittaa Evanssi joka pitäisi olla helppo juttu koska tuolla tuskin rengasrikkoja tulee mikä sekottaisi pakkaa. Jaa hetkinen.

Asfaltilla sitten sama moodi kuin Kanarialla.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, kaks asvalttiralliahan on jäljellä, ja sitten Saudi-Arabia viimeisenä on semmonen villi kortti että siitä ei tiedä yhtään mitä odottaa. Onko samanlaisia ongelmia hiekan kanssa kuin Kenian fesh-fesh vai miten se kirjotetaankaan. Kuumuus varmasti tulee olemaan yksi elementti.
 

Chilen MM-rallin ohjelma 2025:​

Torstai 11.9.​

15.01Testirikoiskoe, Conuco (6,79 km)

Perjantai 12.9.​

14.15EK1 Pulperia 1 (19,72 km)
15.10EK2 Rere 1 (13,34 km)
16.01EK3 San Rosendo 1 (23,32 km)
18.56Huolto A, MDS Hotel 40 min)
20.41EK4 Pulperia 2 (19,72 km)
21.36EK5 Rere 2 (13,34 km)
22.27EK6 San Rosendo 2 (23,32 km)

Lauantai 13.9.​

00.52Huolto B, MDS Hotel (45 min)
15.07EK7 Pelun 1 (15,65 km)
16.01EK8 Lota 1 (25,64 km)
17.05EK9 Maria las Cruces 1 (28,31 km)
19.25Huolto C, MDS Hotel Talcahuano (30 min)
21.07EK10 Pelun 2 (15,65 km)
22.01EK11 Lota 2 (25,64 km)
23.05EK12 Maria las Cruces 2 (28,31 km)

Sunnuntai 14.9.​

01.10Huolto D, MDS Hotel (45 min)
14.23EK13 Laraquete 1 (18,62 km)
15.35EK14 Bio Bio 1 (8,78 km)
16.35EK15 Laraquete 2 (18,62 km)
19.15EK16 Bio Bio 2, Power Stage (8,78 km)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 496
Viestejä
4 920 216
Jäsenet
79 194
Uusin jäsen
hoooogs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom