Rallin MM-sarja Kausi 2025

Toisin sanoen tehdastiimit vain käyttivät sitä rahaa ja paljon tuohon rallihommaan (samaa homma ihan F1 puolellakin)

Myytiinkö silloin uusia autoja enemmän kuin mitä nykyisin mikä mahdollistaa isomman rahan käytön ralliin, en tiedä tuskinpa.
Tupakka sponsorit toi rahaa myös tuolloin -05 asti ja ehkä ei ole löytynyt muita mainostajia tilalle jotka toisivat yhtä paljon rahaa.

Se 2008 finanssikriisi sotki aika monta asiaa ja myös autoalaa ja talouskasvu on ollut yleisesti aika heikkoa tuon jälkeen niin ehkä autojen myynti on oikeasti vähentynyt silloin.
Niin, maailma oli hyvin erilainen about 199x-2006 ja löysää rahaa oli kaikkialla ja se mahdollisti Suomenkin talouskasvun jonne ei tulla ikinä pääsemään takaisin. Firmat ylipäänsä käytti valtavat määrät rahaa kaikkeen tyhjänpäiväiseen jos vaan kassavirtaa oli mistä ammentaa. Ei tuo varsinaisesti edes liity autoiluun tai ralliin mitenkään, ei siellä ketään kiinnostanut että tuottiko se touhu jotain rahaa, pääasia että oli kivaa.

Kyllähän WRC:ssä olisi ainakin teoriassa valtava potentiaali sen suhteen että ihmisten kiinnostusta olisi. Itse olin Madeiralla kun oli jokin ERC kisa ja joku tyhjänpäiväinen yleisö-EK jossa oli kaupungin kadut täynnä ihmisiä kiinnostuneina, ihmisiä katoilla, ihmisiä puissa, kuskit paikallisia tai jotain puoliammattilaisia tai harrastelijoita. Ihan yhtä lailla tuolla WRC- kisoissa on etapit täynnä kiinnostunutta ja omistautunutta porukkaa.
Se vaan ei tuota mitään rahaa.
 
Wrc auto maksaa pyöreästi miljoonan, tallin budjetti 30-45milj. geminin mukaan. Ei ihme ettei osallistujia ole jonoksi asti.
+ autot on hiilikuitua ja sähköt avaruusraketti tekniikan tasolla -> vaatii hitokseen osaamista henkilökunnalta + työväline panostukset. Olisi hauska tietää keneltä harrastajalta löytyy autoklaavi autotallista.
 
+ autot on hiilikuitua ja sähköt avaruusraketti tekniikan tasolla -> vaatii hitokseen osaamista henkilökunnalta + työväline panostukset. Olisi hauska tietää keneltä harrastajalta löytyy autoklaavi autotallista.
Kyllä sen ykkösluokan pitää edustaa huippua, kuten ratapuolellakin. En oikein näe sitä vaihtoehtoa, että jokkistaso kiinnostaisi kansainvälisesti. Ja maksaahan ympäri maapalloa kuljetukset (auto, tavarat, henkilökunta), testit yms. liittyvä, niin kausibudjetit pitäisi jäädyttää tosi matalalle.

Raha tuskin on autotehtaille nykyäänkään ongelma, vaan sähköautojen lobbaus ja mainehaitta, kun kaikki pitää olla vihreää. Polttomoottori on monesti tuhoon tuomittu, mutta onneksi Toyotalla on vielä uskoa.
 
Saiha ne vihdoin yhdistyksen aikaiseksi kuskeille. Saavat ääntänsä paremmin kuuluviin. Kirosana kielto oli iha naurettava.
kyllä se ääni kuuluu mutta ei kuunnella. kirosana kielto ei tässä ole mitenkään merkityksellinen vaan se huoli mitä sarjassa tehdään sääntöjen osalta ja pilataan lajia
 
Esapekka Lapilta uutispommi: Palaa rallin MM-sarjaan?
Lappia kosiskeltu takaisin ja kyllä tuosta artikkelista Lapin kommenteista voi lukea, että eiköhän mies ensi vuonna nähdä Rally1:ssä ainakin joissain ralleissa.

"– Vaikka pari viikkoa sitten sanoinkin, ettei MM-sarjaan ole kaipuuta, enkä yritä väkisin sinne mennä, niin tämähän ei olekaan niin – vaan tämä on toisinpäin. En nyt sano, että minua yritetään sinne väkisin saada, mutta minä en ole koettanut väkisin päästä takaisin MM-sarjaan. Siinä mielessä kannattaa varmasti kuunnella, mitä on tarjota - ennen kuin tekee päätöksen, että tyrmääkö sen vai hyväksyykö sen."
 
Hyundai kilauttanut EP:lle. Varmaankin kyselleet kiinnostusta vajaan kauden kisailusta. Huhuissa liikkuu, että Sordo hyppäisi Hyuandain rattiin ja ajaisi noin puolet kauden kisoista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 281
Viestejä
5 000 945
Jäsenet
80 247
Uusin jäsen
sx5pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom