Ravintolaruoan toimituspalvelut (Wolt, foodora, ...)

Harvinaisen typerä viesti, sinun mukaan karvakäsi ei tienaa, kun myy paskan kebunsa 15€ hinnalla tuolla.

Pääsyy noihin viesteihin taitaa olla rasismi, ärsyttää kun musta mies kuskaa ja ravintolaa pitävä arabi saa voitot, se kebu ja pizza maksaa pari euroa ja saavat 10€, siinä tulee ikävästi rahaa vääränväriselle.

Sinun olisi kuulunut laittaa tuon "Harvinaisen typerä viesti" perään kaksoispiste ja sitten rivinvaihto, niin siitä olisi heti ymmärtänyt että se loppu on juurikin sitä typerää viestiä.

Hienoa luovuutta oli tosiaan keksiä tähänkin rasismi omasta päästä, vaikka koko asialla ei ole mitään tekemistä kenenkään ihmisen taustan tai ihonvärin kanssa, vaan koko arvostelu koski tuota konseptia ja sen aiheuttamia haittoja. Mutta sopii kyllä ihan nykyaikaan, että jos ei muuta argumenttia keksi, niin ainahan sitä voi yrittää haukkua vastapuolta rasistiksi :)

Perustelisitko miksi tuo on paskapuhetta, sinulla ei mainita katteen osuudesta mitään
TIedän oikein hyvin mitä raaka-aineet maksaa kusiseen kebuun tai pizzaan, kylllä siitä 15€ tienaa. Ja tienaa vaikka hinta olisi 10€. Jos ei tienaisi eivät möisi.

Olisi kiva nähdä suomalaisia valkoisia nuoria kuljettavan ruokia Suomessa. Mutta jostain syystä heitä ei näy, vaikka paljon suomalaisia nuoria on paljon työttömänä.
Olen tilannut jonkun 4000 kertaa, yhdesti oli kantasuomalainen kuriirina, joku 50v spurgunainen. Jännästi koko ala leimautunut mamuihin, suomalainenkin voisi tehdä kovat rahat pizzeriaa pyörittämällä tai kuskaamalla safkoja. Ainoa suomalainen joka puhuu asian puolesta jonka tiedän on https://x.com/JPKivisto

Tuohan on ihan paskapuhetta, ottavat 30% siivun ja kaikilla hinnat pilvissä, tilaat sen kusisen 15€ pizzan ja ravintola saa 10,5€.

Sinulla jää ymmärtämättä, että kaikki ravintolat eivät ole noita kebab/pizza/yms. pikaruokamestoja, joissa annoksen valmistaminen on halpaa. Tai ilmaista vissiin kun laskit suoraan että kaikki mitä Woltin jälkeen jää rahaa jäljelle, menisi ravintolan katteeksi :D

Sinulla jää ymmärtämättä, että kaikki ravintolat eivät ole noita kebab/pizza/yms. pikaruokamestoja, joissa annoksen valmistaminen on halpaa. Tai ilmaista vissiin kun laskit suoraan että kaikki mitä Woltin jälkeen jää rahaa jäljelle, menisi ravintolan katteeksi :D
Ei missään ravintolassa ruoan valmistus maksa paljoa. Et ilmeisesti ole juuri kokannut, kun et tajua miten halpaa se on?

Pitäisi se hinnoittelu kyllä olla niin, että asiakas näkee mitä se kuljetus oikeasti maksaa.
Noi välistä otot on perseestä, sekoittavat vaan pakkaa.
Foodorassa oli myös ravintoita, jotka hoitivat itse kuljetuksen. Vielä on aika käydä katsomassa mitä kuljetus oikeasti maksaa.

Mistä moinen ajatus? Miksi joku ravintola menisi konkkaan ilman Wolttia ja Foodoraa? Nuo firmat ovat loisfirmoja ja niitä käyttävät ihmiset ovat roskaväkeä.
Ok. Roskaväkeä kaikki, jotka tilaavat ruokaa palvelusta, jonne ravintola on valinnut tarjontansa laittaa ostettavaksi? Melkoisen elitistinen ja putkikatseinen kommentti.

Jos ravintola pystyy tarjoamaan paikan päällä jotain sellaista, jonka vuoksi asiakkaat haluavat itse sinne mennä, tai käydä hakemassa sieltä omat annoksensa mukaan, niin ne varmaan sitten kyllä pärjäävät ilman mitään wolttejakin. Ei sen luulisi olevan silloin ongelma kenellekään, varsinkaan jollekin yksittäiselle asiakkaalle, joka haluaa toimia omalla tavallaan. Aika harva ravintola pystyy toimimaan täysin omillaan ja sitten taas jos näitä palveluita ei olisi, hyppäisikö väki vastaavissa määrin ruokailemaan samoihin paikoihin, tai hakemaan niistä annoksensa itse? Rohkenen epäillä että eivät.

Koronan myötä ravintola-ala joutui kehittämään uusia toimintamalleja. Nämä toimituspalvelut ovat yksi osa siitä, oli kyse ravintolan omasta toimituksesta, tai välillisestä palvelusta. Asiakkaat ovat melko kattavasti ymmärtäneet, että eri toimituspalveluiden kautta ruoat saa kotiin kätevämmin kuin itse matkustamalla ruokapaikkaan ja jumittamalla parhaimmillaan tuntitolkulla annosta odotellen. Kaikki muu olisi negatiivista kehitystä.

Melko harvoin nykyään ainakaan meidän taloudessa jaksetaan käyttää aikaa siihen, että ajellaan koko porukalla jonnekin perustason ravintolaan, etsitään parkkipaikka, kävellään ravintolaan, etsitään/odotellaan vapautuva pöytää pöytä, yritetään saada hitaan tarjoilun myötä annokset tilattua ja syötyä ja lopulta sama toiseen suuntaan. Tuo ruljanssi vie pahimmillaan tuntitolkulla. Se on täysin kestämätön tilanne työpaikkojen ruokatunneilla ja vähemmän kiinnostava muulloinkaan, jos ei sitten ole viettämässä iltaa kaveriporukalla, jolloin sen ylimääräisen ajan voi kivasti tappaa vaikka oluen/viinin kanssa höpötellen. Sama mielipide tuntuu olevan tuttavapiirissä ja työporukoissa aika laajasti muutenkin.

Ja kuten sanoin, nuo illanvietot ja todelliset ravintolakokemukset jossakin Michelin-tason ravintolassa ovat eri asia. Niihin mennään hakemaan muutakin kokemusta, kuin kotona haarukoitavaa annosta, mutta niissä on sitten hintakin kymmenkertainen ja siten ne ovat ulkona tästä keskustelusta. Perheen kanssa toki harrastellaan joskus niitäkin, mutta se vasta elitististä onkin.

Jos ei osaa itse mennä asioimaan ravintolaan, niin sitten ei tarvitse ravintolaruokaa syödä.
Haluat nyt nostaa itseäsi jalustalle, mutta eihän siinä nyt hyvänen aika mistään osaamisesta ole kyse. Tai siis ei ainakaan asiakkaiden puolelta.

Nuo loisfirmat kuppaavat 30 % ravintolan annosten hinnoista, mikä on suoraan pois ravintolan katteesta. Joten on todellakin kusipäistä toimintaa tilata ruoka tuollaisen loisfirman kautta. Lähettipalveluja käyttävät nimenomaan ovat ylimielistä porukkaa, jotka eivät itse ole valmiita maksamaan ruuan kuljetuksesta, vaan sen sijaan laittavat ravintolan maksamaan sen.
Ööh, on niissä myös toimituskulut. Toki niissä on tarjolla myös erilaisia kanta-asiakkuuksia, jolloin tilaukset saa ilman kuluja, mutta niistä myös maksetaan erikseen sen jäsenyyden myötä. Myös annokset ovat noissa järjestään kalliimpia kuin paikan päällä. Moni on lisäksi valmis maksamaan vähän lisää siitä helppoudesta ja kätevyydestä.

Harras toive on, että nuo kaikki häipyisivät Foodoran mukana.
Minun harras toive on, että ravintolat pysyisivät elinvoimaisina riippumatta siitä millä tavalla tuotteensa asiakkaille toimittavat. Jos näitä toimituspalveluita ei olisi, tuskin olisi monia perustason ravintoloitakaan, se oli se pointti.

No laitahan laskemat esiin, kerta eivät tienaa.
Laita sinä todisteet tästä sinun väittämästä "Olen tilannut jonkun 4000 kertaa, yhdesti oli kantasuomalainen kuriirina, joku 50v spurgunainen. Jännästi koko ala leimautunut mamuihin, suomalainenkin voisi tehdä kovat rahat pizzeriaa pyörittämällä tai kuskaamalla safkoja" Saa kyllä syödä pelkkää noutoruokaa aika kaun tuohon määrään?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
300 530
Jäsenet
81 819
Uusin jäsen
dani11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom