Mulla ei ole koskaan ollut roboimuria. Nyt harkinnassa, sillä uusi isompi koti (80+ neliötä yhdessä kerroksessa, ei korkeita kynnyksiä, parkettia + mattoja) ja tykkään tehdä vapaa-ajalla muuta kuin siivota.
- Oletteko olleet tyytyväisiä roboimureihinne vai jäikö lopulta käyttämättömäksi?
- Onko robo korvannut täysin manuaalisen siivoamisen?
- Onko joku kriittinen ominaisuus, josta kannattaa imurissa kuin imurissa maksaa?
- Mistä hinnasta alkaen saa ns. riittävän hyvän?
- Mitä muita valmistajia kannattaa katsoa, paitsi Roborock ja Dreame?
Omakohtaisen kokemuksen perusteella (kronologisessa järj. QRevo, L10s, Matrix 10, Ecovacs Omni X8, Aqua 10 ja nykyisin Curv 2 Flow) perusteella on robotista tullut ehdoton kodinkone.
Meillä n. 70 neliöisessä, yhdessä tasossa olevassa asunnossa robotti hoitaa päivittäin imurointia ja n. kerran/kaksi viikossa moppauksen, manuaalista imurointia tulee tehtyä lähinnä sohvalle ja sängylle, muutoin tuo hoitanut meillä erinomaisesti kaiken imuroinnin.
Kriittisenä ominaisuutena meille olen huomannut olevan aseman autonomisuus, eli ehdottomasti imuri, jossa asema tyhjentää pölyt pussiin, pesee mopin/mopit (mielellään kuumalla vedellä, jos haluaa pitää homman hygieenisenä), kuivaa mopit ja itse asema mahd. helppo puhdistaa. Myös esteiden väistäminen aika ehdoton, jos taloudessa lemmikkejä tai lapsia, helpottaa hommaa älyttömästi, kun ei tarvitse leluja ja tavaroita siirrellä, jotta robo ei näihin jumiin jää. Kaikki omista preferensseistä kiinni, yleisesti ottaen Dreamen kapineet on parhaita esteiden väistämisessä, mutta navigoinissa häviää selvästi Roborockille, Dreamen roboteissa myös huomannut epäloogisuuksia ja epävarmaa liikkumista. Roborockit olleet vahvoja suorittajia, hoitaa homman aina maaliin nopeasti ja huolellisesti, esteiden väistö ei aivan 5 tähden luokkaa aina ole, mutta riittävällä tasolla.
Hyviä robotteja saa nykyisin n. 350€ ylöspäin, joissa jo nämä ominaisuudet, esim. L40AE, Qrevo Curv ollut aikaisemmin tarjouksessa jne. en tarkemmin ole tällä hetkellä markkinaa tutkinut.
Itsellä kokemus rajoittuu Dreameen ja Roborockiin, sekä yhteen Ecovacsiin, joka myös positiivinen yllättäjä (luotettava navigointi, tehokas imurointi ja moppaus, sekä kohtuu hyvä esteiden väistö, miinuksena äänekäs imuroidessa, että moppia kuivatessa).