Ruuan hinnan kehitys Suomessa 2022 - inflaatio iskee!

Lidlissä J.D. Gross 85% Arriba ollut 2,65€ 125-grammasena levynä ja Fin Carre 200g täytesuklaalevy näemmä 2,49€, kun olen viimeksi suklaata ostanut reilu kk sitten.

Lidl on ihan ykköspaikka suklaan ja pähkinöiden ostoon, molemmat on siellä ihan kertaluokkaa halvempia hinnoiltaan. Harmi että enää ei tuon vahvempaa suklaata saa Lidlistäkään, olikohan se 95% vai mikä jota aiemmin ostin, mutta taisi tipahtaa jo aikanaan pois myynnistä kaakaon hinnannousun vuoksi, samoin kuin kaakaonibsit tippui Prismojen ja Cittareiden valikoimista kokonaan pois.

Noin muuten sivuhuomautuksena, sitten kun tuohon tummaan suklaan makuun tottuu, Fazerin sininenkään ei oikein enää maistu, win-win tilanne.
 
Onko Prisma ottanut uuden taktiikan hintojen nostolle? Olen sattunut huomaamaan useammassa tuotteessa hyvin pieniä hinnan nostoja. Esim. Keisari Dark -olut 2,50€ -> 2,55€. Ehkä ajatellaan, että ihmiset eivät jaksa valittaa, kun tehdään riittävän pieniä hinnan nostoja. Se vaan loppusummassa alkaa äkkiä näkymään, jos kovin monen tuotteen hintaa nostetaan vähän.
Toinen asia on valikoiman supistuminen. Tuntuu Prismojen valikoimat heikkenevän jatkuvasti. Säännöllisessä ostossa olevia tuotteita katoaa hyllystä. Säästöstähän tässäkin varmaan on kyse.
Jaa, mietinkin viimeksi kun Prismassa kävin että ihan kuin olisi valikoima heikentynyt mutta ajattelin että tuo oli vain jotain oman mielikuvituksen tuotosta mutta jos muutkin ovat huomanneet samaa niin ehkä se valikoima on oikeasti heikentynyt. Itse siis käyn Prismassa ehkä kerran kuukaudessa jos sitäkään niin ihan reaaliaikaisesti ei ole tuota tarjontaa tullut seurattua.

Ja saman olen huomannut että hintoja hilataan pikkuhiljaa muutamia senttejä kerrallaan.
 
Oikea tapa reagoida varsinkin tällaisiin "ei välttämättömyys" hyödykkeisiin, olisi jättää ne kaupan hyllyyn. Euro on hyvä konsultti myös valmistajan suuntaan. Valitettavasti toimii vaan hyvin huonosti, kun tuntuvat ihmiset ainakin paikallisessa Prismassa ostavan niitä kalliita Fazerin pienennettyjä, mutta hinnaltaan nousseita konvehtirasioitakin pää märkänä syyskuun lopusta alkaen kun joulumakeiset tuli tarjolle.
 
Oikea tapa reagoida varsinkin tällaisiin "ei välttämättömyys" hyödykkeisiin, olisi jättää ne kaupan hyllyyn. Euro on hyvä konsultti myös valmistajan suuntaan. Valitettavasti toimii vaan hyvin huonosti, kun tuntuvat ihmiset ainakin paikallisessa Prismassa ostavan niitä kalliita Fazerin pienennettyjä, mutta hinnaltaan nousseita konvehtirasioitakin pää märkänä syyskuun lopusta alkaen kun joulumakeiset tuli tarjolle.
Jep.. jossain vaiheessahan tuo tapahtuu että kuluttaja siirtyy heikompaan tuotteeseen. Tässä tapauksessa Fazerin hyväpalkkaiset markkinamiehet lienevät analysoineen tätä tapausta oikein, eli tiputetaan kokoa niin huomaamattomasti että se menee läpi ja samoin hintaa vain sen verran että menee kaupaksi (hinnan osalta toki kaupalla se viimeinen sana).

Näissä "shrinklaatio" hommissa itseä ärsyttää vain se että kuluttajaa harhautetaan..kuluttaja tekee sen ostopäätöksen tietysti ja maksaa sen mitä maksaa, näissä tapauksissa vaan tuntuu että kuluttajan pitää olla super-tarkka koska voi olla että paketin koko on ollut pitkän aikaa XX gr ja yhtäkkiä se onkin 0,9XX gr. Ja tuon muutoksen saattaa jättää kokonaan huomioimatta tai jossain vaiheessa ihmettelet että eikö tää ollut ennen 300gr...
 
Näissä "shrinklaatio" hommissa itseä ärsyttää vain se että kuluttajaa harhautetaan..kuluttaja tekee sen ostopäätöksen tietysti ja maksaa sen mitä maksaa, näissä tapauksissa vaan tuntuu että kuluttajan pitää olla super-tarkka koska voi olla että paketin koko on ollut pitkän aikaa XX gr ja yhtäkkiä se onkin 0,9XX gr. Ja tuon muutoksen saattaa jättää kokonaan huomioimatta tai jossain vaiheessa ihmettelet että eikö tää ollut ennen 300gr...

Ranska on sen verran liberaali maa että siellä menee tällainen kuluttajan etuja vartioiva homma läpi: Carrefour puts ‘shrinkflation’ price warnings on food to shame brands - Suomessa tuo olisi itsemurha ainakin jossain K-kaupoissa, ehkä S-ketjun kaupoissa voisi tuollaista ollakin.

Kilohinta ei koskaan valehtele, vaikka siinäkin voi huijata raaka-aineita halpuuttamalla. Sähköiset hintalaput on vaan johtaneet siihen että yksikköhintamerkinnät on luvattoman huonoja ja vaativat melkoista tihrustamista, tässäkin toki voittaja on verkkokaupasta ruoat tilaava asiakas.
 
Itse lapsesta lähtien vain katsonut kilohintaa. Ja jos kilohinta on jostain syystä niin hyvin piilotettu (esim muistaakseni laivoilla kilohinta ei ole pakollinen koska ollaan kansainvälisillä merillä), niin puhelimella voi itse laskea kilohinnan, ei siihen insinöörin papereita tarvita.

Osa jengistä on kyllä aivan pihalla ja ymmärrän että valtion pitäisi pitää heitä kädestä kiinni. Tunnen monia ihmisiä jotka sanoo että "TäÄ pAkettI oN hAlvEmpi" vaikka todellisuudessa maksavat lähes 2x hinnan pienemmän paketin takia. Välillä sitten ottavat 2x näitä pienempiä paketteja.... En yhtään ihmettele miksi maailmassa on eri "ihmisluokkia" ja miksi monet elävät köyhyydessä... Eivät tajua sanaakaan jos heille puhuu kilohinnasta. Mutta puhuppa jeesuksesta niin sitten kyllä alkavat kuuntelemaan.
 
Osa jengistä on kyllä aivan pihalla ja ymmärrän että valtion pitäisi pitää heitä kädestä kiinni. Tunnen monia ihmisiä jotka sanoo että "TäÄ pAkettI oN hAlvEmpi" vaikka todellisuudessa maksavat lähes 2x hinnan pienemmän paketin takia. Välillä sitten ottavat 2x näitä pienempiä paketteja.... En yhtään ihmettele miksi maailmassa on eri "ihmisluokkia" ja miksi monet elävät köyhyydessä... Eivät tajua sanaakaan jos heille puhuu kilohinnasta. Mutta puhuppa jeesuksesta niin sitten kyllä alkavat kuuntelemaan.
Niin, jotkut ostavat isomman paketin vaikka eivät tarvitse sitä koska kilohinnaltaan halvempi, ja heittävät loput pois tai jatkavat syömistä vaikka nälän hoitoon tarvittavat kalorit olisivat jo saatu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 443
Viestejä
4 982 802
Jäsenet
80 021
Uusin jäsen
sorkkaeläin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom