Täällä tuntuu olevan hyvin sijoituksista perillä olevia ja uskaltaako arvon kanssakeskustelijat paljastaa miten kauan olette sijoittaneet esim. johonkin indeksirahastoon, minkälaisia summia kuukaudessa ja miten paljon on voittoa kertynyt tähän mennessä? Itse olen sijoittanut lähinnä henkiseen pääomaan eli käyttänyt kaikkeen hyvään ja aika paljon immateriaaliseen (matkat, jne...).
No sijoitusmäärät riippuu ihan kunkin tulo- ja ennenkaikkea menotasosta. Mutta indeksirahastoilla on ollut tyypillisesti vähintään 7% tuottoja pitkällä aikavälillä, joillain indekseillä kuten S&P 500:lla myös vielä enemmän, joten siitä voi sitten laskea odotettuja voittoja. Näillä kuitenkin saattaa olla pitkiäkin kuivia kausia, kuten esim. S&P 500:lla oli 00-luvulla.
Mutta lapsille olisi kiva jokin pesämuna jättää. Ongelma on tietenkin hieman kaksijakoinen; saako lapsi 18 täytettyään bilettää rahansa vapaasti vai pitäisikö niiden vain antaa kasvaa ja mikä olisi niin iso asia, että näitä sijoitusrahoja saisi käyttää? Entä jos potti olisi reiluhko? Tottuisiko hän siihen ettei tarvi itse niin paljon yrittää kun pätäkällä saa ostettua puolet asunnosta. Kun muistelee omaa nuoruutta niin jos olis ollut vanhempien "perintönä" hyvä pesämuna, olisi tullut ostettua muutama prätkä ja vene enemmän. Nyt kaikki piti maksaa lainarahalla ja siksi toisaalta niitä arvosti myös enemmän.
No tuollaiset rai rai -taipumukset riippuu ihan ihmisestä. Osalla raha polttelee taskussa ja se pistetään haisemaan, kun taas esim. itse en tehnyt oikeastaan mitään kun täytin 18 vaikka oli säästetty jonkin verran rahaa.

Mutta puoleen asuntoon tarvii jo aika hillittömän määrän massia, se varmaan menee jo liioitteluksi ainakin jos suvussa on noita rai rai -taipumuksia. Ja miten sellaista summaa edes saisi kasaan jos tähän mennessä on sijoittanut lähinnä "henkiseen pääomaan"?