Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä olisi järkevin tapa myydä indeksirahastoja pois? Tarvitsen rahat ulos muttei ole kiire. Alkuperäinen suunnitelma ei ollut pitkäjänteinen.

Myydäkö siis kaikki kerralla vai kannattaako hajauttaa nostot ajallisesti jollakin systeemillä? Miten valita hyvä hetki? (Puhutaan luokkaa 10k €)

En ole aikaisemin nostanut mitään pihalle AOT:ltä.
 
Mikä olisi järkevin tapa myydä indeksirahastoja pois? Tarvitsen rahat ulos muttei ole kiire. Alkuperäinen suunnitelma ei ollut pitkäjänteinen.

Myydäkö siis kaikki kerralla vai kannattaako hajauttaa nostot ajallisesti jollakin systeemillä? Miten valita hyvä hetki? (Puhutaan luokkaa 10k €)

En ole aikaisemin nostanut mitään pihalle AOT:ltä.

No ainakin kannattaa yrittää minimoida veroja jos mahdollista. Eli hyödynnä verottomat myynnit jos vuodessa luovutuksia max 1000,00 eurolla. Jos siis myyt max. 1000 eurolla, saat mahdolliset voitot verottomasta. Jos myyt 1000,01 eurolla tai isommalla summalla, maksat voitosta normiverot.

Tai jos on muits tappioita, joita voi samalla realisoida, kannattaa se ehkä hyödyntää. Tappiolliset voi vaikka ostaa seuraavana päivänä takaisin jos siltä tuntuu.

Mihin tuo saatu raha menisi? Muihin sijoituksiin, kulutukseen, tilille odottamaan? Jos rahalle ei tulisi heti hyvää tuottoa muualta, niin hajauttaminen teoriassa kannattaa tuottomielessä (olettaen että nykyinen rahastokin tuottaa). Hajauttaminen kannattaa koska silloin sulla olisi pidempään isompi osakepaino kuin jos möisit kaiken heti.
 
No ainakin kannattaa yrittää minimoida veroja jos mahdollista. Eli hyödynnä verottomat myynnit jos vuodessa luovutuksia max 1000,00 eurolla. Jos siis myyt max. 1000 eurolla, saat mahdolliset voitot verottomasta. Jos myyt 1000,01 eurolla tai isommalla summalla, maksat voitosta normiverot.

Tai jos on muits tappioita, joita voi samalla realisoida, kannattaa se ehkä hyödyntää. Tappiolliset voi vaikka ostaa seuraavana päivänä takaisin jos siltä tuntuu.

Mihin tuo saatu raha menisi? Muihin sijoituksiin, kulutukseen, tilille odottamaan? Jos rahalle ei tulisi heti hyvää tuottoa muualta, niin hajauttaminen teoriassa kannattaa tuottomielessä (olettaen että nykyinen rahastokin tuottaa). Hajauttaminen kannattaa koska silloin sulla olisi pidempään isompi osakepaino kuin jos möisit kaiken heti.
Raha menisi siihen turhimpaan sijoitusmuotoon eli käyttöautoon. (Vanha on kohta loppuun asti ajettu). Kaikki myynti tulisi siis ajallisesti tapahtua luokkaa puolen vuoden - vuoden sisällä. Siksi mietin että kannattaisi hajauttaa ajallisesti myyntiä vaikka eihän tässä nyt monesta eurosta ole kuitenkaan kyse?
 
Raha menisi siihen turhimpaan sijoitusmuotoon eli käyttöautoon. (Vanha on kohta loppuun asti ajettu). Kaikki myynti tulisi siis ajallisesti tapahtua luokkaa puolen vuoden - vuoden sisällä. Siksi mietin että kannattaisi hajauttaa ajallisesti myyntiä vaikka eihän tässä nyt monesta eurosta ole kuitenkaan kyse?
Miksi myisit sijoituksia auton ostamiseen? Ota auto rahoituksella ja jatka säästämistä ja sijoittamista. Ei kuulosta hyvältä idealta tuo salkun purkaminen auton ostamista varten.
 
Mikä olisi järkevin tapa myydä indeksirahastoja pois? Tarvitsen rahat ulos muttei ole kiire. Alkuperäinen suunnitelma ei ollut pitkäjänteinen.

Myydäkö siis kaikki kerralla vai kannattaako hajauttaa nostot ajallisesti jollakin systeemillä? Miten valita hyvä hetki? (Puhutaan luokkaa 10k €)

En ole aikaisemin nostanut mitään pihalle AOT:ltä.
Riippuu varmaan siitäkin paljonko se rahasto on plussalla (ja onko alle kymmenen vuotta vai päälle vanha).
Laskeskelin että esim. Jos 10000 euroa rahastossa on 10% plussalla ja sen myisi kerralla niin siitä maksettaisiin 300 euroa veroja. Jos myisi tänä vuonna vajaan tonnin pois ja ensi vuonna loput niin sitten maksettaisiin 270 euroa veroja. Mutta sitten jos ei myisi tänä vuonna ja rahaston arvo kasvaisi myyntihetkeen mennessä 11000 euroon niin silloin saisi samat rahat kuin että olisi myynyt vajaan tonnin tänä vuonna ja loput ensi vuonna.
 
Raha menisi siihen turhimpaan sijoitusmuotoon eli käyttöautoon. (Vanha on kohta loppuun asti ajettu). Kaikki myynti tulisi siis ajallisesti tapahtua luokkaa puolen vuoden - vuoden sisällä. Siksi mietin että kannattaisi hajauttaa ajallisesti myyntiä vaikka eihän tässä nyt monesta eurosta ole kuitenkaan kyse?

No ainakin sä voit hyödyntää tämän vuoden 1000 verottomat luovutukset. Myyt siis max. tonnilla (siihen lasketaan koko vuoden luovutukset) ja loput ensi vuonna niin saat hiukan verottomia voittoja. Jos siellä on siis voittoja. Tätä olisi vielä helpompi neuvoa jos kerrot mistä summasta kyse ja paljonko potti on voitolla.
 
Miksi myisit sijoituksia auton ostamiseen? Ota auto rahoituksella ja jatka säästämistä ja sijoittamista. Ei kuulosta hyvältä idealta tuo salkun purkaminen auton ostamista varten.
Koska rahoituksen (käytetty auto) todellinen vuosikorko on kuitenkin suurempi kuin sijoituksista saatava tuotto ja nykyisen auton arvo on 0€ (tosin minulle paljon arvokkaampi niin kauan kuin eteenpäin menee).

Ja lisäksi omassa taloudellisessa tilanteessani, jos otan autorahoituksen niin sitten sijoittaminen on huomattavasti vaikeampaa ellei jopa mahdotonta.
 
Koska rahoituksen (käytetty auto) todellinen vuosikorko on kuitenkin suurempi kuin sijoituksista saatava tuotto ja nykyisen auton arvo on 0€ (tosin minulle paljon arvokkaampi niin kauan kuin eteenpäin menee).

Ja lisäksi omassa taloudellisessa tilanteessani, jos otan autorahoituksen niin sitten sijoittaminen on huomattavasti vaikeampaa ellei jopa mahdotonta.
Onko kaikki likvidi omaisuus rahastossa? Ootko miettinyt, jos se uusi auto hajoaa, joudut työttömäksi (tai vaikka molemmat yhtä aikaa) jne. skenaariot?

Itse varmaan mieluummin pitäisin rahaston ja koittaisin löytää mahdollisimman pienikuluisen autorahoituksen. Mutta sitähän tässä ei toki taidettu kysyä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kaikki likvidi omaisuus rahastossa? Ootko miettinyt, jos se uusi auto hajoaa, joudut työttömäksi (tai vaikka molemmat yhtä aikaa) jne. skenaariot?

Itse varmaan mieluummin pitäisin rahaston ja koittaisin löytää mahdollisimman pienikuluisen autorahoituksen.
Ei ole ja kyllä olen miettinyt. Siinä tapauksessa mennään käsiksi puskurirahastoon (säästötili Svea).

Kaikkea pääomaa ei siis tietenkään laiteta autoon. Eri asia sitten laittaako rahastosta vai säästötililtä autoon pääomaa (ehkäpä molemmista), jos sattuisi tuo mainitsemasi skenaario ja rahaston arvo olisi pohjamudissa.
 
Ei ole ja kyllä olen miettinyt. Siinä tapauksessa mennään käsiksi puskurirahastoon (säästötili Svea).

Kaikkea pääomaa ei siis tietenkään laiteta autoon. Eri asia sitten laittaako rahastosta vai säästötililtä autoon pääomaa (ehkäpä molemmista), jos sattuisi tuo mainitsemasi skenaario ja rahaston arvo olisi pohjamudissa.
Ok, sittenhän tilanne voi olla toinen.
 
Mitenkähän tässä N26 pankissa toimii osake/ETF ostot?
Sieltä tuli mainos, että kulut 0,9€ per osto.

Lähinnä mietin, miten verotus toimii. Toimittakohan nuo verottajalle ostot/myynnit. ETFfien ostoon kulut olisi mielestäni halvat. Varsinkin pienillä summilla, joilla itse sijoitan.
Tähän mennessä ostellut nordnetin kautta lähinnä rahastoja.
 
Törmäsin mielenkiintoiseen artikkeliin, jossa käsitellään sijoitusvalmennuksia ja niiden huimia lupauksia nopeista tuotoista. Erityisesti esille nousee Sanna ja Ville Kinasen tarjoama valmennus, jossa he väittävät, että osallistujat voivat kasvattaa sijoitussalkkunsa 50–100 % vuoden aikana. Näin suurten tuottojen luvataan perustuvan ajankohtaisiin markkinatrendeihin, kuten tekoälyyn, lohkoketjuteknologiaan ja kryptovaluuttoihin. Mutta kuinka realistisia tällaiset lupaukset todella ovat? -> Rahat tuplaksi 12 kuukaudessa – ”En näe mitään vaihtoehtoa, etteikö tämä tulisi toteutumaan”

💡 Faktat puhukoot puolestaan: Globaalin osakemarkkinan keskimääräinen pitkän aikavälin vuosituotto on noin 7–10 %. Tämä perustuu historiallisiin lukuihin, ja tuotto vaihtelee merkittävästi vuosittain. Silti realistiset tuotto-odotukset sijoittamisessa ovat yleensä paljon maltillisempia kuin valmennuksissa mainostetut ”varmat 100 % vuodessa”.
📌 Riski ja tuotto – käsi kädessä: Sijoittamisessa tuotto on aina suhteessa riskiin. Korkea tuotto-odotus tarkoittaa myös korkeaa riskiä. Artikkelissa esiin nostettujen yritysten, kuten Nvidian, osakekurssit ovat kyllä nousseet valtavasti, mutta samaan aikaan niiden riski on ollut huomattavasti korkeampi kuin keskimääräisten osakkeiden. Näitä ilmiöitä ei voi yleistää jokaisen sijoittajan ulottuville – varsinkaan ilman syvällistä ymmärrystä markkinoista.
🔴 Varoitus sijoitusinfluenssereista: Sijoittamisen aloittelijoiden kannattaa olla erityisen varovaisia somevaikuttajien ja sijoitusvalmentajien kanssa, jotka lupaavat epärealistisia tuottoja. Valmennukset saattavat kuulostaa houkuttelevilta, mutta usein niiden päätavoite on myydä kalliita kursseja, eikä aidosti opettaa kestävän sijoittamisen periaatteita. Sijoittamisen ammattilaiset eivät koskaan lupaa tiettyä tuottoprosenttia, koska tulevaisuuden markkinakehitystä on mahdoton ennustaa varmasti.
🤔 Miksi tämä ilmiö on niin houkutteleva?
  • Lupaukset nopeasta rikastumisesta vetoavat ihmisten toiveisiin ja unelmiin taloudellisesta riippumattomuudesta.
  • Sijoittamisen termit, kuten ”asymmetrinen riski” tai ”trendien hyödyntäminen”, kuulostavat vakuuttavilta, vaikka niiden taustalla on usein yksinkertaistettu tai harhaanjohtava logiikka.
🔑 Miten välttää sudenkuopat?
  • Tiedosta, että pitkäjänteinen sijoittaminen ja hajauttaminen ovat turvallisimpia tapoja kasvattaa varallisuutta.
  • Älä usko ”varmoihin” tuottoihin tai valmennuksiin, joissa luvataan riskitöntä rahasampoa.
  • Hanki perustiedot sijoittamisesta itse, esimerkiksi luotettavien kirjojen tai kurssien kautta.
🌱 Mitä itse ajattelen?Itse suosin tasapainotettua ja maltillista sijoitusstrategiaa, joka tuo pitkässä juoksussa vakaampia tuloksia – ja yöunet säilyvät. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun markkinat ovat epävakaat tai suuria riskejä markkinoidaan houkuttelevilla lupauksilla.
 
Kuolinpesässä olisi Findan osakkeita hieman. Ymmärtääkseni nämä on jonkun vanhan puhelinfirman osakkeita, mutta ilmeisesti Finda on ihan normaalia sijoitustoimintaa harrastava firma nykyään.
Osaako joku sanoa onko Findan osakkeiden omistamisesta jotain erikoista hyötyä? Ei kai? Osinkoa tuntuu vähän maksavan.
1-2 firmalta on tullut parin kuukauden välein ostotarjouksia ihan sopivaan hintaan.
 
Minusta näissä on yksi turvallinen lähtöolettama aina - jos joku oikeasti tietäisi, miten tuplata rahat vuosittain, ei se henkilö joutuisi järjestämään maksullisia kursseja elinkeinokseen, vaan tekisi huimia summia niillä omilla ohjeillaan.
Tämä. Ja sama homma kuin vedonlyönnin ammattilaisten maksulliset vinkit. Vai onko niitä edes enää...
 
Kuolinpesässä olisi Findan osakkeita hieman. Ymmärtääkseni nämä on jonkun vanhan puhelinfirman osakkeita, mutta ilmeisesti Finda on ihan normaalia sijoitustoimintaa harrastava firma nykyään.
Osaako joku sanoa onko Findan osakkeiden omistamisesta jotain erikoista hyötyä? Ei kai? Osinkoa tuntuu vähän maksavan.
1-2 firmalta on tullut parin kuukauden välein ostotarjouksia ihan sopivaan hintaan.
Puhelinosuuskuntien jäsenyydet, eli lankapuhelinliittymät muutettiin jossain kohtaa osakkeiksi. Findan osakkeet ovat näitä. Finda ei ole pörssissä.

Finda omisti kivan siivun DNA:ta, mutta on myynyt sen. Findalla on joitain suuromistajia ja sitten näitä liittymän perineitä pienomistajia.
Kaksi tahoa tavoitteli ainakin aiemmin äänienemmistöä päästäkseen määräilemään Findan toimintaa.
Silloin ostotarjouksia tuli vielä useammin ja hintakin oli suhteessa parempi.
 
Puhelinosuuskuntien jäsenyydet, eli lankapuhelinliittymät muutettiin jossain kohtaa osakkeiksi. Findan osakkeet ovat näitä. Finda ei ole pörssissä.

Finda omisti kivan siivun DNA:ta, mutta on myynyt sen. Findalla on joitain suuromistajia ja sitten näitä liittymän perineitä pienomistajia.
Kaksi tahoa tavoitteli ainakin aiemmin äänienemmistöä päästäkseen määräilemään Findan toimintaa.
Silloin ostotarjouksia tuli vielä useammin ja hintakin oli suhteessa parempi.
Finda on ollut perinteisesti hyvä osingonmaksaja ja edelleenkin se kai tahkoaa tulosta. En tiedä mitä siellä pari viimeistä vuotta on tapahtunut, mutta jotain valtapeliä kai menossa. Tulevaisuudessa voi palata taas hyväksi osinkolapuksi tai sekoilu jatkuu. Käsittääkseni kannattaa jättää valtakirja tänne Findan Pienosakkaat ry, niin pystyy vähän vaikuttamaan esim. osinkoon.
 
Mitenkähän tässä N26 pankissa toimii osake/ETF ostot?
Sieltä tuli mainos, että kulut 0,9€ per osto.

Lähinnä mietin, miten verotus toimii. Toimittakohan nuo verottajalle ostot/myynnit. ETFfien ostoon kulut olisi mielestäni halvat. Varsinkin pienillä summilla, joilla itse sijoitan.
Tähän mennessä ostellut nordnetin kautta lähinnä rahastoja.

Kannattaa lähteä siitä, kuten muillakin ulkomaisilla välittäjillä, että välittäjä ei toimita verottajalle tietoja, vaan se jää sinun vastuullesi ja joudut tarvittavat asiat mahdollisesti itse laskemaan raporteilta/omasta kirjanpidostasi/tms. ellei satu olemaan Suomen verotuksen kanssa yhteensopivaa raporttia valmiiksi tarjolla. Tietenkin niin kauan kun et myy mitään, asia ei realisoidu ja voi elätellä toiveita, että joku muu on ratkaissut asian puolestasi tulevaisuudessa.

Toinen oleellinen kysymys on, onnistuuko omistusten siirto muualle ilman niiden myyntiä (jolloin verot tulisivat maksettavaksi), jos joskus tulevaisuudessa heidän palvelunsa osoittautuu huonoksi tai kalliiksi tms. Heidän webisivullaan lukee, että siirto sisään päin on vielä työn alla, enkä ulos päin siirrosta löytänyt mitään mainintaa.

Itse olen katsonut parhaaksi pysyä toistaiseksi ihan perinteisissä online-arvopaperivälittäjissä vaikka kaikille näille Wise/Revolut/N26/jne. "uuspankki"-firmoille on ilmestynyt viime aikoina investointipalveluita kuin sieniä sateella. Luen ketjusta mielenkiinnolla kokemuksia verotuksen raportoinnista ja omistusten siirroista yms., jos joku päättää kokeilla. :)
 
Historian pahin kupla? Yksi pienehkö autovalmistaja on arvokkaampi kuin 10 suurinta yhteensä. Syynä maineikas omistaja, joka jaksaa hehkuttaa tulevia asioita, joista ei kuitenkaan vieläkään tule lähes ollenkaan myyntiä ja joista monessa on joku muu yritys jo edellä. Markkinat ovat siis selvästi sitä mieltä että kaikki ajaa automaattiajoteslalla eikä kukaan muu saa sitä tehtyä, eikä kotiakkuja eikä robotteja...

No onhan tästä puhuttu mutta satuinpa törmään tuohon kuvaan.

Noin sijoituspohdintana voi miettiä tuossa kuvassa VW palkin kokoa. Se on määrällisesti toiseksi suurin autovalmistaja ja siihen kuuluu VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley ja suurin osa Porschesta plus kaupalliset ajoneuvot. Vaikka menee huonosti niin onko nyt ihan noin huonoa, tulos ihan ok ja maksaa hyvää osinko (jota muuten Tesla ei maksa).

IMG_20241120_082814_198.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Historian pahin kupla? Yksi pienehkö autovalmistaja on arvokkaampi kuin 10 suurinta yhteensä. Syynä maineikas omistaja, joka jaksaa hehkuttaa tulevia asioita, joista ei kuitenkaan vieläkään tule lähes ollenkaan myyntiä ja joista monessa on joku muu yritys jo edellä. Markkinat ovat siis selvästi sitä mieltä että kaikki ajaa automaattiajoteslalla eikä kukaan muu saa sitä tehtyä, eikä kotiakkuja eikä robotteja...

No onhan tästä puhuttu mutta satuinpa törmään tuohon kuvaan.

IMG_20241120_082814_198.jpg
No tämä on se syy miksi itse en ole Teslaan sijoittanut ja siksi menettänyt paljon tuottoa. Eihän tuota arvostusta ole kovin helppo perustella. Spekulatiivisia tuottoja ja tulevaisuuden näkymiä Musk osaa luoda ja sillä tuo on paisunut tuohon.
 
Historian pahin kupla? Yksi pienehkö autovalmistaja on arvokkaampi kuin 10 suurinta yhteensä. Syynä maineikas omistaja, joka jaksaa hehkuttaa tulevia asioita, joista ei kuitenkaan vieläkään tule lähes ollenkaan myyntiä ja joista monessa on joku muu yritys jo edellä. Markkinat ovat siis selvästi sitä mieltä että kaikki ajaa automaattiajoteslalla eikä kukaan muu saa sitä tehtyä, eikä kotiakkuja eikä robotteja...

No onhan tästä puhuttu mutta satuinpa törmään tuohon kuvaan.

Noin sijoituspohdintana voi miettiä tuossa kuvassa VW palkin kokoa. Se on määrällisesti toiseksi suurin autovalmistaja ja siihen kuuluu VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley ja suurin osa Porschesta plus kaupalliset ajoneuvot. Vaikka menee huonosti niin onko nyt ihan noin huonoa, tulos ihan ok ja maksaa hyvää osinko (jota muuten Tesla ei maksa).

IMG_20241120_082814_198.jpg
Markkinat on tosiaan sitä mieltä että pelkkä pellin puristaminen auton muotoon ei tuo valuaatiota. Pitää olla visio ja tarina. Mutta niinhän se menee. Osake nousee kun sitä halutaan omistaa ja ihmiset haluaa ostaa == arvostus. Yksi huono uutinen ja arvostus laskee eli osake laskee vaikka Tesla on edelleen se sama Tesla. Eihän nuo osakkeen arvot ja market capit ole mitään muuta kuin sitä arvostusta.
 
Voi tulla ryminällä alas, tai sitte ei jos Muskin puheet uppoavat jatkossakin.
Aika näyttää, mutta kyllä tuo jonkinmoinen kupla on, jossa on isompi riski kuin muilla.
Yksi iso riski on se, että koko firma on liikaa henkilöitynyt, mitä jos Muski poistuu kuvioista, niin onko arvostus enään samaa luokkaa ?
 
Voi tulla ryminällä alas, tai sitte ei jos Muskin puheet uppoavat jatkossakin.
Aika näyttää, mutta kyllä tuo jonkinmoinen kupla on, jossa on isompi riski kuin muilla.
Yksi iso riski on se, että koko firma on liikaa henkilöitynyt, mitä jos Muski poistuu kuvioista, niin onko arvostus enään samaa luokkaa ?
On kuitenkin ehkä aavistuksen naiivia väittää että osake nousee pelkästään sen vuoksi että Musk vain puhuu lämpimikseen. Jos nuin olisi niin siinähän olisi ryhtiliikkeen paikka muillakin autovalmistajilla sekä niiden CEO:lla ja pitäisi alkaa keksimään vain hassuja juttuja tulevaisuudesta ja katsoa miten osake nousee 10x tai jopa 100x.
 
Onhan Muskin hommissa paljon meemipiirteitä muutenkin. Twiittailee sitä ja tätä ja milloin mikäkin kurssi hyppii sinne tänne. Dogecoinit ja muut esimerkkinä.

Nyt on jo kursseissa näkyvissä jonkin verran reboundia vaalihumun jälkeen, kun alkavat Trumpin suunnitelmia ja niiden seurauksia ajatella terveellä järjellä.
 
On kuitenkin ehkä aavistuksen naiivia väittää että osake nousee pelkästään sen vuoksi että Musk vain puhuu lämpimikseen. Jos nuin olisi niin siinähän olisi ryhtiliikkeen paikka muillakin autovalmistajilla sekä niiden CEO:lla ja pitäisi alkaa keksimään vain hassuja juttuja tulevaisuudesta ja katsoa miten osake nousee 10x tai jopa 100x.
Naiivia on väittää, että ihan oikeilla autonvalmistajilla olisi edes vaihtoehtona nimittää jotain pellejä toimareiksi kertomaan satuja ja pilaamaan pitkään rakennetun brändinsä maineen.
 
On kuitenkin ehkä aavistuksen naiivia väittää että osake nousee pelkästään sen vuoksi että Musk vain puhuu lämpimikseen.
Osa on puutaheinaa ja osassa totuuttakin, mutta visio on se mitä Muski myy ja tällä hetkellä sitä uskotaan. Mikä muu voi Teslan nykyisen arvostuksen selittää ?

Visioita voi viskellä vapaasti, mutta jossain vaiheessa pitää jotain lupauksia lunastaakkin. Tai sitten visioida vaan lisää jos tekeminen takkuaa :)

Jos nuin olisi niin siinähän olisi ryhtiliikkeen paikka muillakin autovalmistajilla sekä niiden CEO:lla ja pitäisi alkaa keksimään vain hassuja juttuja tulevaisuudesta ja katsoa miten osake nousee 10x tai jopa 100x.
Näin varmaan pitäisi. Toki pitäisi sitten jotain tekemistäkin / yritystä olla vision eteen.
Näinhän se Tesallakin meni. Visioitiin, sitten tehtiin ja osoitettiin että visio pitää. Sitten visioitiin lisää ja nyt odotellaan että pitääkö visiot edelleen ja sen mukaan sitten arvostus määräytyy.

Jos joku perinnevalmistaja alkaisi nyt selittämään jostain levitoivasta autosta, niin tuskin kukaan sitä uskoisi. Jos Muski höpöttäisi samaa, niin moni saattaisi sitä uskoakkin. Koska on se Muski kannuksensa tietty ansainnut.
 
Suosittelen lukemaan :thumbsup:. Ihan oikea ammatti:
”Kuulostaa sattumalta, tuleeko yhdessä koripallo-ottelussa 230 vai 233 pistettä.
”Se on kuuden prosentin ero, mutta sitä on vaikea hahmottaa”, Virtanen sanoo.”

Aika hyvin pärjää vedonlyönnissä, ottaen huomioon että laskutaito tuota tasoa
 
Historian pahin kupla? Yksi pienehkö autovalmistaja on arvokkaampi kuin 10 suurinta yhteensä. Syynä maineikas omistaja, joka jaksaa hehkuttaa tulevia asioita, joista ei kuitenkaan vieläkään tule lähes ollenkaan myyntiä ja joista monessa on joku muu yritys jo edellä. Markkinat ovat siis selvästi sitä mieltä että kaikki ajaa automaattiajoteslalla eikä kukaan muu saa sitä tehtyä, eikä kotiakkuja eikä robotteja...

No onhan tästä puhuttu mutta satuinpa törmään tuohon kuvaan.

Noin sijoituspohdintana voi miettiä tuossa kuvassa VW palkin kokoa. Se on määrällisesti toiseksi suurin autovalmistaja ja siihen kuuluu VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley ja suurin osa Porschesta plus kaupalliset ajoneuvot. Vaikka menee huonosti niin onko nyt ihan noin huonoa, tulos ihan ok ja maksaa hyvää osinko (jota muuten Tesla ei maksa).

IMG_20241120_082814_198.jpg
Itse veikkaan että Teslalla tulee vielä isoja ongelmia lakijuttujen ja joukkokanteiden kanssa. Etenkin uudemmissa Tesloissa on aivan käsittämättömiä ja hengenvaarallisia ”phantom braking” ongelmia, joihin valmistaja suhtautuu erittäin leväperäisesti eikä ongelmia korjata. Varsinaisessa autopilotissa ongelmia on vielä enemmän. Ilmeisesti teslat näyttäytyvät ikävässä valossa jo vakuutusfirmojen tilastoissa.

On suoranainen ihme, että näistä ei ole vielä tullut isompaa juttua, kun huomioidaan minkälaisista asioista jenkeissä käydään oikeutta. Esimerkiksi 3M joutui hiljattain maksamaan tolkuttomia korvauksia huonosti istuvien korvatulppien vuoksi…
 
Naiivia on väittää, että ihan oikeilla autonvalmistajilla olisi edes vaihtoehtona nimittää jotain pellejä toimareiksi kertomaan satuja ja pilaamaan pitkään rakennetun brändinsä maineen.
Tämä. Jos vaikka esimerkin VW alkaisi satuilemaan samaan malliin niin olisi SECin hampaissa samantien jenkeissä. No onhan Musk ollut siellä syynissä, mutta mitään ei tehdä kun on jenkkiyritys.
 
No tämä on se syy miksi itse en ole Teslaan sijoittanut ja siksi menettänyt paljon tuottoa. Eihän tuota arvostusta ole kovin helppo perustella. Spekulatiivisia tuottoja ja tulevaisuuden näkymiä Musk osaa luoda ja sillä tuo on paisunut tuohon.
Nousu on perustunut olettamukseen että Tesla tekee saman autonvalmistukselle minkä iPhone teki älypuhelimissa. Ei ole vielä kilpailijat burning platform moodissa vaikka jotkut vähän heiluvatkin jo.
 
Nousu on perustunut olettamukseen että Tesla tekee saman autonvalmistukselle minkä iPhone teki älypuhelimissa. Ei ole vielä kilpailijat burning platform moodissa vaikka jotkut vähän heiluvatkin jo.
Tuo ei ole mahdollista. IPhonen kate per puhelin on ihan jäätävän suuri. Se on mahdollista kun puhutaan alle 2000 euron tavaroista.

Mutta auton hinnassa tuo ei ole ikinä lähellekään mahdollista. Hyvin harva maksaa 100 tuhatta eroa ylimääräistä autosta, vaikka se kenties olisi vähän parempi kuin normaalilla katteella myytävä kilpailija.
 
”Kuulostaa sattumalta, tuleeko yhdessä koripallo-ottelussa 230 vai 233 pistettä.
”Se on kuuden prosentin ero, mutta sitä on vaikea hahmottaa”, Virtanen sanoo.”

Aika hyvin pärjää vedonlyönnissä, ottaen huomioon että laskutaito tuota tasoa
Tarkoittaa että ero todennäköisyydessä sille, tuleeko ottelussa 230 vai 233 pistettä, on kuusi prosenttia.
 
Hyvin harva maksaa 100 tuhatta eroa ylimääräistä autosta, vaikka se kenties olisi vähän parempi kuin normaalilla katteella myytävä kilpailija.
Kyllä sähköautojen tulo kuitenkin muutti sen että perusautosta jengi maksaa nyt 50k kun ennen se oli 30k. Ja korona-aikana kun oli komponenttipula niin ero oli vielä suurempi kun sähkäriä jonotettiin ja pidettiin jopa sijoituksena kun käytetystä sai enemmän kuin uudesta.
 
Kyllä sähköautojen tulo kuitenkin muutti sen että perusautosta jengi maksaa nyt 50k kun ennen se oli 30k. Ja korona-aikana kun oli komponenttipula niin ero oli vielä suurempi kun sähkäriä jonotettiin ja pidettiin jopa sijoituksena kun käytetystä sai enemmän kuin uudesta.
Joo mutta iphonessa tuotantohinta on malliin 20% tai jopa vähemmän myyntihinnasta. Autoteollisuudessa ei voi mitenkään olla lähellekään vastaavat mahdollisia. Tai tietysti on jos panee hintaa, mutta sitten ei ole ostajia montaakaan, mikä taas nostaa tuotantokustannusta per auto. Tokihan vaikka Porchella on parempi kate, mutta se on pieni valmistaja eikä sekään ole lähelläkään mitään Applen rahanpainamista.
 
Viimeksi muokattu:
Joo mutta iphonessa tuotantohinta on malliin 20% tai jopa vähemmän myyntihinnasta. Autoteollisuudessa ei voi mitenkään olla lähellekään vastaavat mahdollisia.
Mitä tarkoitat? Muistelen että Teslalla kate oli yli 30% per auto parhaimmillaan ja nykyään taitaa olla vähän alle 20.
 
No tämä on se syy miksi itse en ole Teslaan sijoittanut ja siksi menettänyt paljon tuottoa. Eihän tuota arvostusta ole kovin helppo perustella. Spekulatiivisia tuottoja ja tulevaisuuden näkymiä Musk osaa luoda ja sillä tuo on paisunut tuohon.

Sama aika monen muunkin yhtiön kohdalla. Hypeä, meemiä ja mitälie tuntuu olevan nykyään enempi taustalla kuin todelliset/perinteiset fundamentit. Maailma muuttuu ja eihän tämmöinen wanhus tajunnut näitäkään pörssin oikkuja ajoissa. :P
 
Mites se myyntikate taas laskettiinkaan…


Miten myyntikate lasketaan?

Myyntikatteen ja myyntikateprosentin laskeminen onnistuvat seuraavilla kaavoilla:

  • Myyntikate = Liikevaihto (eli myyntituotot ilman arvonlisäveron osuutta) − muuttuvat kustannukset.
  • Myyntikateprosentti = myyntikate / liikevaihto x 100.
Muuttuvat kustannukset tarkoittavat sellaisia kuluja, joiden määrä vaihtelee tuotannon ja myynnin määrästä riippuen. Esimerkiksi raaka-aineisiin tai valmistus- ja pakkausmateriaaleihin uponneet rahat ovat muuttuvia kustannuksia. Mitä enemmän tuotantoa, sitä enemmän myös muuttuvia kustannuksia syntyy.

Myyntikate ei kuitenkaan huomioi yrityksen kiinteitä kustannuksia eli sellaisia kuluja, jotka pysyvät muuttumattomina riippumatta myynnin tai tuotannon määrästä. Esimerkiksi liiketilan vuokra on yritykselle kiinteä kulu. Vuokra pysyy samana, vaikka myynti sakkaisi.

 
Sama aika monen muunkin yhtiön kohdalla. Hypeä, meemiä ja mitälie tuntuu olevan nykyään enempi taustalla kuin todelliset/perinteiset fundamentit. Maailma muuttuu ja eihän tämmöinen wanhus tajunnut näitäkään pörssin oikkuja ajoissa. :P
Kyllä se musiikki lakkaa samoin kuin v.2000 jolloin oli vastaavaa kuplamenoa, vaikka silloinkin niitä "nyt on toisin" analyytikkoja ja asiantuntijoita riitti.

Muistakaa, että osake ei ole rahaa. Jotta osakkeen saa rahaksi, pitää löytyä ostaja, jolta se raha tulee. Kun talous menee tiukemmalle ja kurssit ovat kuplassa, niin niitä maksajia ei yksinkertaisesti enää jossain kohtaa riitä, vaikka kuinka Tesla uskovaisia olisivatkin edelleen. Ja markkinoilla on aina myös osaajia, jotka aistivat kyseisen hetken.

Nyt alkaa myös esim. Threads keskusteluissa törmätä näihin taksikuskisijoittajiin, joiden kommentit ovat tyyliä: ostin Teslaa kun se on niin hyvä yhtiö ja nyt nousi 10%, olenpas hyvä sijoittaja. (Jos jaksaa näitä voi kiusata kysymällä millä perusteella tietävät koska myyvät.)
 
Kyllä se musiikki lakkaa samoin kuin v.2000 jolloin oli vastaavaa kuplamenoa, vaikka silloinkin niitä "nyt on toisin" analyytikkoja ja asiantuntijoita riitti.
Sellanen pieni ero, että dot.com kuplaan mentiin yritysten kanssa jotka ei tehneet liikevoittoa versus vaikka nyt nvidia tai apple. Toki rautapuoli on vähintään syklinen niin menee ylös ja alas.

Toinen puoli, että vaikka dot.com puhkesi niin internet tapahtui. Esim. Amazon ei ole enää pelkkä kirjakauppa, striimauspalvelut vei dvd/blu-ray markkinat, youtube/tiktok, sosiaalinen media,... Vaikka AI-markkina vetäisi happea ja osa firmoista konkkaan niin keinoäly, robotiikka yms. tulee tapahtumaan ihan kuten internet tapahtui.
 
Joo kyllähän internet tapahtu ja Amazon on iso, mutta katsoppa kuinka monta yhtiötä silloin olleista meni konkkaan tai muuten käytännössä hävitti sijoittajien rahat lähes kokonaan. Suomestakin niitä löytyi esim Nedecon tulee mieleen.

Ja tuo on juuri hyvä esimerkki siitä, että vaikka joku lopulta tapahtuukin (vaikka sähköautot ja ilman kuskia ajo) niin silti niihin panostava yhtiö voi olla kuplassa. Esimerkiksi NVidia ei tule ikuisesti hilloamaan rahaa tuohon malliin, kyllä sille tiukempaa kilpailua tulee ajan kanssa.
 
Joo kyllähän internet tapahtu ja Amazon on iso, mutta katsoppa kuinka monta yhtiötä silloin olleista meni konkkaan tai muuten käytännössä hävitti sijoittajien rahat lähes kokonaan. Suomestakin niitä löytyi esim Nedecon tulee mieleen.

Ja tuo on juuri hyvä esimerkki siitä, että vaikka joku lopulta tapahtuukin (vaikka sähköautot ja ilman kuskia ajo) niin silti niihin panostava yhtiö voi olla kuplassa. Esimerkiksi NVidia ei tule ikuisesti hilloamaan rahaa tuohon malliin, kyllä sille tiukempaa kilpailua tulee ajan kanssa.
Viime kädessä indeksiin/etf:iin nousee ja jäävät voittajat ja häviäjät katoavat. Sijoitushommissa mieluusti pitkä aikajana ja hyvä hajautus. Jos haluaa pelata kuukausipeliä yksittäisillä osakkeilla niin riski on hyväksyttävä.

Time in market beats timing market
 
S&P 500 10 vuoden P/E-arvo (Shiller P/E) oli tosiaan dot.com-kuplassa vielä korkeammalla kuin nyt, mutta myös nyt kyseinen luku on on korkealla tasolla. Tämä tarkoittaa sitä, että osakekursseissa on tällä hetkellä paljon tulevaisuuden odotuksia, ts. osakkeet eivät ole mitenkään halpoja suhteessa yritysten tuloksiin - pikemminkin päinvastoin.

Kaikkien aikojen tilastossa ollaan nyt toiseksi korkeimmassa Shiller P/E -arvossa n. 38, eli edellä vain dot.com (n. 45). Suunnilleen samassa arvossa kuin nyt käytiin myös vuonna 2021. Kolmanneksi korkein arvo on muuten niinkin kaukaa kuin vuodelta 1929 ennen suurta pörssiromahdusta (arvo oli silloin n. 32).

Että tällä perusteella nykykurssit kyllä sisältävät keskimääräistä enemmän riskiä.

 
Viimeksi muokattu:
No en ala väitteleen mutta omasta mielestä tuo indeksihomma on jenkkien taitava rahastus (ulkomaiden) tuulipuvuilta kun katsoo millä hinnalla sinne esim. NVidia menee. Saadaan hyvin ostajia viimeiseen lypsyyn.
 
No en ala väitteleen mutta omasta mielestä tuo indeksihomma on jenkkien taitava rahastus (ulkomaiden) tuulipuvuilta kun katsoo millä hinnalla sinne esim. NVidia menee. Saadaan hyvin ostajia viimeiseen lypsyyn.
Nyt meni kylla ohi ainakin multa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 739
Viestejä
5 049 810
Jäsenet
80 976
Uusin jäsen
Fr0sti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom