Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Julkaistut diilit on jo hinnoiteltu sisään osakkeisiin. Jos ei tule jotain merkittävää uutta tietoa niin voi hyvin olla ettei esim. nvidian osakekurssi kauheasti enää nouse. Viime kvartaalitulos oli upea ja kurssireaktio laskusuuntainen. Osakemarkkina hinnoittelee tehokkaasti
1764961620595.png
Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.

Viimeksi muokattu:
Miten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.
ETF:t jäänyt kokeilematta. Ehkä ihan hyvä, että tuossa on jonkinlainen "pällitesti" (minunlaisia henkilöitä varten :)).

Viimeksi muokattu:
Jännitykset aina korkealla NVIDIA:n tulosjulkistuksen jälkeen, vaikka tulokset olisivat selkeää plussaa. Arvailuksi jää, mitä olisi tapahtunut, jos kehitys ei olisi vastannut analyytikkojen odotuksia. Itse olen tyytyväinen jo siihenkin, jos NVIDIA:n kurssi ei liiku ollenkaan vähään aikaan. Ollaan niin sanotusti aika "aallon harjalla". Jos yhtiön kurssi taas alkaa laskemaan, niin seuraukset voivat olla "odottamattomia" koko AI-puolella, eli itse näen NVIDIA:n jonkinlaisena "veturina" teknologiaosakkeissa.
Helppo noita tuloksia miettiä 2026 loppuun asti kun nvidia&co asiakkaat ovat jo kertoneet mitkä ovat 2025 ja 2026 budjetit AI:hin liittyen. Se mitä microsoft, amazon, meta jne. kertoneet infran rakentamisesta laskettu jo sisään osakekurssiin. Nvidia helpotti entisestään tätä kun antoivat gtc-messuilla 500 miljardia slaidin. Tämä slaidi tosin harhaanjohtava kun tarkoitti koko 2025 ja 2026 myyntiä. Tässä slaidissa ei ole työn alla oleva openai 100 miljardia diili(nvidian CFO vahvisti tämän tällä viikolla, en jaksa kaivaa linkkiä).

Nyt lähinnä jännätään miten asiat jatkuvat 2027 kun 2026 on jo "pankissa". Nvidia lähtee syöksyyn alaspäin heti kun ensimmäinen iso asiakas kertoo, että infra satsauksia skaalataan alaspäin.

Jos nyt jotain takavasemmalta nvidiaan liittyen niin itseajavat autot ja robotiikka. Noista voi löytyä kasvua vaikka ai-konesalipuoli alkaisi olemaan maksimoitu.

1764965750669.png

Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).

Itse olisin puoliriskillä valmis sijoittamaan johonkin AI-osakkeeseen. Maksoin viime vuonna 5000 euroa pääomaveroja, nuohan tulisi kivasti takaisin veronpalautuksina, jos kurssit kusee (huomioiden 5 vuoden takaisinmaksuaika).
Ostaisin ja olen ostanut QQQ. Oli se helposti sijoitettavissa oleva AI voittaja sitten google tai microsoft softa+palvelupuolella tai amd/nvidia/broadcom rautapuolella niin löytynee qqq:sta. Jos anthropic/openai/... voittaa kisan ja listautuu niin ihme jos eivät ole qqq:ssa tulevaisuudessa. Toki jos megariskillä niin huawei ja baba kiinasta tai vaikka google ja amazon amerikasta.

1764966933287.png

Lähdin rigetin mukaan tässä loppukesästä niin se raketoi sinne johonkin 250% parhaimmillaan. No roposia kun laittoi, niin ei ollut intoa nostaa pois... Tällä hetkellä rigetti 90% plussalla

Paljonko kerta ostot? Ostatko kuukausittain vai mitenkä? Itse vaan tuupannut lähinnä indekseihin kulujen takia

Ostot 500 - 4000 suuruisia. Kuukausisäästöön soveltuvia ETF:iä joka kuun viides päivä. Siis käytän tuota kuukausisäästöä sijoittamiseen, kun kulut ovat vain 2,5€ per laaki eli jäävät helposti promille luokkaan.
Jos oli isompi summa laittaa, niin iShares S&P 500 tai SPDR MSCI ACWI IMI. Pienemmällä summalla Xtrackers NASDAQ 100 ja syynä ihan tuo yksikkö hinta. Ajatuksena, että käytettävästä summasta jää mahdollisimman pieni jakojäännös. Toihan kusahti kerran, kun tilille jäi 593€ ja iShares S&P 500 yksikkö hinta oli jotain 558€. Siitäkin opittiin.

Viimeksi muokattu:
Mitä yrität tällä sanoa, et voi tappiota jo vahvistetusta verotuksesta vähentää, vai enkö ymmärtänyt ajatusta?

Melko surullinen tuo Hesarin juttu Strategystä. Nimittäin Hesarin mukaan oli ennen laskua suomalaisten yksityissijoittajien suosikkiosakkeita. Taas kerran jenkit koijanneet hyvät rahat ulkomailta. Eipä ainakaan voi syyttää, ettei täällä olisi varoiteltu.

Jutun mukaan keräsivät juuri miljardin osakeannilla ja rahat käytetään osinkojen maksamiseen. Mikähän järki siinä on? Kaikkien omistusta laimennetaan ja jaetaan osinkona.

Melko surullinen tuo Hesarin juttu Strategystä. Nimittäin Hesarin mukaan oli ennen laskua suomalaisten yksityissijoittajien suosikkiosakkeita. Taas kerran jenkit koijanneet hyvät rahat ulkomailta. Eipä ainakaan voi syyttää, ettei täällä olisi varoiteltu.

Jutun mukaan keräsivät juuri miljardin osakeannilla ja rahat käytetään osinkojen maksamiseen. Mikähän järki siinä on? Kaikkien omistusta laimennetaan ja jaetaan osinkona.

Ikävästi maksumuurin takana. Mikäs tämän tarina oikein oli?

Ikävästi maksumuurin takana. Mikäs tämän tarina oikein oli?

Se että Strategyllä ei ole strategiaa.

Jees veti hyvin yhteen jutun pääkohdat. Ei siinä mitään syvällisempää ollut.

Jos nyt jonkun kohdan haluaa lisäksi nostaa artikkelista niin Michael Saylor sanoi viime viikolla että Strategy voi myös myydä Bitcoineja, joka on merkittävä muutos aiempaan ja alleviivaa tuota strategian epämääräisyyttä.

Merkittävin syy tuollle artikkelille on varmaan se että niin monet Suomalaiset on Strategyyn sijoittaneet, mutta sitä ei siinä enempää käsitelty.

Merkittävin syy tuollle artikkelille on varmaan se että niin monet Suomalaiset on Strategyyn sijoittaneet, mutta sitä ei siinä enempää käsitelty.

Epäonnistumisista on aina tykätty kirjoittaa. Ja mikäs sen mukavampaa kuin lukea, että joku on menettänyt rahaa. Talvivaara!
Ei kuitenkaan Wincapitaan verrattava, kun sillä joku arvo vielä on?

Laskee todennäköisesti osakkeen arvo muuten vielä jyrkemmin, jos ilmoittavat että osinkoja ei makseta, vaikka siinä ei sinänsä puhtaasti numeroiden pohjalta järkeä olekaan.

En ole koskaan kuullutkaan tästä, mikä siis oikein on kyseessä? Pikaisella haulla jokin kryptoon sijoittanut firma? Onko jotain ei-maksumuurillista linkkiä että miksi tämä on siis ollut suomalaisille relevantti?

Jos joku menettää merkittävästi rahaa MSTR:ss(strategy) niin syyllinen on peilissä. MSTR on ihan älytön riskisijoitus jos yhtään perehtyy. Kuinka hullu pitää olla että ei perehtyisi sijoittaessa, vika peilissä jos ostelee sokkona? Pienellä panoksella ihan ok. lottokuponki jos on valmis menettämään rahansa.

MSTR seilaa bitcoinin mukana, tosin vivun kanssa. Mihin bitcoin menee, vaikea sanoa kun ei ole mitään oikeaa fundamenttia mitä voisi analysoida. Tän vuoksihan kryptoille on oma ketju. Jos MSTR ja bitcoin kovin vielä dippaa niin saatan kopata lottokuponkina kyytiin.

Lottokuponkien kanssa kannattaisi ottaa ylämäkeen mennessä voittoja pienissä erissä pois. Toki näin ei voittoa maksimoi, mutta ei myöskään myöhästy täysin myyntien kanssa niin että tulee pelkkää turskaa. Näin olen tehnyt esim. nvidian kanssa eikä harmita vaikka puhtaasti holdaamalla ja myymällä jälkikäteen todistetussa huipussa olisin tehnyt triplavoiton. Silti paras mun sijoitus koskaan kun katsoo mitä on jäänyt nettona käteen ja jonkinlainen positio edelleen hallussa myynneistä huolimatta.

Nordnetin Traders'Club:ssa 2pv sitten puhuivat tuosta MSTR:stä 10min. Oikoivat joitain virheellisiä väittämiä, joita ilmeisesti tuosta liikkuu juuri nyt. En ole tuohon sijoittanut niin en paremmin tiedä, mutta jos kiinnostaa niin tuosta saanee jotain irti.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/oAbr8vVHEXU?t=1026&si=n1dzL1IeMKhLq607

Tämän kuun kuukausisäästö meni taas Nasdaq 100:seen.
Se alkaa sitten olla tämä vuosi 2025 taputeltu sijoituksien suhteen. SPYI, S&P 500 ja Nasdaq 100 oli tämän vuoden teema.
Enää jää tehtäväksi seurata kursseja ja miettiä, mitä ostan ja kuukausisäästän ensi vuonna?
Vielä ei voi tietää onko vuosi 2025 taputeltu. Onhan tässä aikaa tapahtua vielä vaikka mitä ja hyviä ostopaikkojakin voi aueta.
Mitä kannattaisi ostaa ja kuukausisäästää riippuu varmaan näkemyksestäsi ja siitä haluatko lyödä vetoa jonkin puolesta vai muikailla jotain maailman indeksiä? Koetko että jatkamalla nykyisellä linjalla jäät jostain paitsi?

Oman salkun kivijalka voisi rakentua / rakentuu vaikka SXR8, LYP6 ja IS3N. No olenko vähän hölmö kun en vai sijoita esim SPYI, ehkä, mutta haluan mahdollisuuden vaihtaa allokaatiota ja koen eri markkina-alueiden seuraamisen mielenkiintoisena. Mielestäni nuo kolme ETF:ää antavat jo todella hyvän maantieteellisen hajautuksen. Jos haluan lyödä vetoa jonkin maan / toimialan puolesta niin voisin harkita esim Norjan indeksirahastoa, Tanskaa tai Japania. Vaihtoehtoja löytyy toki myös ETF puolelta ihan riittävästi, ei ne ostamalla lopu. ;)
Miten tuon Nordnetin "monimutkaiset ETF:t" tietämystestin voi päästä läpi? Suurin osa kysymyksistä on itsestään selviä, mutta näköjään en sitä pääse läpi. Ehkä on parempi sijoittaa yksinkertaisempiin kohteisiin.

En tiedä, kun itse en ole tuota edes yrittänyt tehdä. Eikö tuota vaadita silloin jos haluaa käydä ETF kauppaa Xetran ulkopuolella?
Ilmeisesti oletat saavasi parempaa tuottoa monimutkaisilla ETF:illä?

Laskee todennäköisesti osakkeen arvo muuten vielä jyrkemmin, jos ilmoittavat että osinkoja ei makseta, vaikka siinä ei sinänsä puhtaasti numeroiden pohjalta järkeä olekaan.
Joo, vaikka osassa noissa Strategyn Preferredeissä on ehdoissa, että osingonmaksu voidaan pysäyttää, niin kyllä tuo se olisi niin iso osuma uskottavuudelle, etteivät sitä halua tehdä.

Sama on Bitcoinien myymisessä. Aika paljon siellä on rahaa kiinni, mutta myyminen olisi sekin iso liian iso uskottavuushaitta. Ja se romahduttaisi Bitcoininkin arvoa ja ongelmat vain kasvaisi.

Näiden seikkojen takia Strategy hakee rahoitusta kaikilla mahdollisilla muilla tavoilla. Tuskinpa kuitenkaan kovin pitkään tuo onnistuu. Ellei sitten Bitcoinin arvo räjähdä rajusti ylöspäin ja musiikki jatka soimista.

Jos nyt jotain takavasemmalta nvidiaan liittyen niin itseajavat autot ja robotiikka. Noista voi löytyä kasvua vaikka ai-konesalipuoli alkaisi olemaan maksimoitu.

Jos tehtaita ei saada skaalattua niin tokkopa löytyy vähään aikaan. Mikä tahansa muu ala laajenisi kuin syöpä kattamaan kohonneen kysynnän ja voitaisiin nähdä huimia kasvuja, kuten 2000 luvun alun rakennusbuumi. Sahalta ei lauta lopu jos joku maksaa 2x hinnan.

Kehitys on sinänsä loogisesti etenevä eli ensin rakennetaan parikytä vuotta suurta infraa ja sitten sen varaan alkaa rakentumaan AI yhteiskunnan ulokkeet kuten autot.

Mitä yrität tällä sanoa, et voi tappiota jo vahvistetusta verotuksesta vähentää, vai enkö ymmärtänyt ajatusta?
Et varmaan ymmärtänyt ajatusta. Olen maksanut valtiolle voitollisesta kaupankäynnistä 30% pääomaveron, joka oli noin 5000 euroa. Nyt jos tulevaisuudessa viiden vuoden ajanjaksolta kaupankäynnissä tulee sama summa "takkiin", niin valtio on velvollinen maksamaan minulle kyseisen summan takaisin. Tämänhän pitäisi olla ihan "perusasiaa", joka kaikkien säästäjien/sijoittajien kuuluisi tietää.

En kannusta ketään riskisijoittamiseen, mutta tässä tilanteessa on kaikista mukavin paikka hävitä.

Viimeksi muokattu:
Et varmaan ymmärtänyt ajatusta. Olen maksanut valtiolle voitollisesta kaupankäynnistä 30% pääomaveron, joka oli noin 5000 euroa. Nyt jos tulevaisuudessa viiden vuoden ajanjaksolta kaupankäynnissä tulee sama summa "takkiin", niin valtio on velvollinen maksamaan minulle kyseisen summan takaisin. Tämänhän pitäisi olla ihan "perusasiaa", joka kaikkien säästäjien/sijoittajien kuuluisi tietää.

En kannusta ketään riskisijoittamiseen, mutta tässä tilanteessa on kaikista mukavin paikka "hävitä".
Tappiot voi vähentää seuraavat 5 vuotta mutta en ole kuullut että voitoista voisi vähentää tappioita tulevina vuosina.

En kannusta ketään riskisijoittamiseen, mutta tässä tilanteessa on kaikista mukavin paikka hävitä.
Ottaen huomioon että kyseessä tosiaan on perusasia joka kaikkien pitäisi tietää, toi menee sulla ihan täysin väärin.

Luovutustappio on vähennyskelpoinen sen syntymisvuonna ja viitenä seuraavana vuonna. Ei suinkaan aiempina vuosina.

Et varmaan ymmärtänyt ajatusta. Olen maksanut valtiolle voitollisesta kaupankäynnistä 30% pääomaveron, joka oli noin 5000 euroa. Nyt jos tulevaisuudessa viiden vuoden ajanjaksolta kaupankäynnissä tulee sama summa "takkiin", niin valtio on velvollinen maksamaan minulle kyseisen summan takaisin.

Verotus ei toimi noin. Et voi tulevien vuosien tappioilla kuitata aiempien vuosien luovutusvoittoja ja niihin liittyviä veroja. Ne verot on maksettu ja verot valtiolle menetetty. Tappioilla voit kuitata saman vuoden voittoja, ja tappiot voi vähentää 5 seuraavan vuoden verotuksessa jos niitä jää hyödyntämättä. Mutta taaksepäin ne eivät toimi noin kuten selostit.

Ottaen huomioon että kyseessä tosiaan on perusasia joka kaikkien pitäisi tietää, toi menee sulla ihan täysin väärin.

Luovutustappio on vähennyskelpoinen sen syntymisvuonna ja viitenä seuraavana vuonna. Ei suinkaan aiempina vuosina.
Ok. Eli homma toimiikin päinvastoin. Käytännössä, jos teen nyt 5000 euroa tappiota ja myyn tulevaisuudessa maksaen 30% voitollista tuloveroa, niin tuloveroa ei tarvitse maksaa 5000 euroon asti (viiden vuoden aikaikkunassa). Menikö nyt oikein?

Täytyy vissiin kerrata nuo "perusasiat", koska en ole koskaan saanut verottajalta mitään, mutta aina on vain viety. :)

Viimeksi muokattu:
Käytännössä, jos teen nyt 5000 euroa tappiota ja myyn tulevaisuudessa maksaen 30% voitollista tuloveroa, niin tuloveroa ei tarvitse maksaa 5000 euroon asti (viiden vuoden aikaikkunassa). Menikö nyt oikein?

Ei mennyt oikein. Tappiot vähennetään luovutusvoitoista ja jos niitä ei ole, ne voi vähentää muista pääomatuloista verovuoden ja 5 seuraavan vuoden ajan. Mutta niitä ei siis vähennetä verosta.

Vielä ei voi tietää onko vuosi 2025 taputeltu. Onhan tässä aikaa tapahtua vielä vaikka mitä ja hyviä ostopaikkojakin voi aueta.

Seuraava kuukausisäästö päivä on tammikuussa 2026. Yhtään luotia ei ole lippaassa. Ja ne mitä lisää tulee (onhan tässä liksapäiviä vielä jäljellä) sijoitetaan 5. tammikuuta ensi vuonna.

Kaikenlaisen veivaamisen ja päivä kaupankäynnin jätän suosiolla paremmilleni.

Testi perustuu riskien ymmärtämiseen. Kysymyksiin ei voi vastata väärin jos on ymmärtänyt riskit.

Itse kamppailin testin kanssa ja lopulta kirjoitin kysymykset ja niiden vastausvaihtoehdot ylös ja tarkistin jokaisen erikseen, että tiedän mikä on oikea vastaus. Sen jälkeen uudelleen tekemään testiä.

Kysymykset ovat samat, vastaukset vaihtavat testissä paikkaa. Esim. A, B, C => B, A, C

Statistiikka

Viestiketjuista
294 348
Jäsenet
80 673
Uusin jäsen
Jantseboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom