Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Taas teknologiakurssit seuraa NVIDIA:aa. Kiina asettanut tuontitullit NVIDIA:n siruille ja kaikki teknologiaosakkeet punaisena.
Screenshot from 2026-01-14 22-59-23.png

Eli 15e kulu on kertaluontoinen, jos ostaa ETF ohi kk/säästämisen?
Ostossa ja myynnissä myös menee tuo 15€ kulu. Voi olla ihan kannattavaa maksaa jos olet ostamassa jotain volatiliteettiä ETF:ää ja haluat ostaa tiettynä aikana. Pitkään ETF indeksipeliin ETF kuukausisäästö on ihan hyvä niin tulee tehtyä samalla ajallista hajautusta. Eri asia on sitten onko siitä hyötyä hajauttaa ajallisesti vai ei.

No esim Nordnetin Suomi-rahasto 0% kuluilla ja 0€ merkinnällä on vallan hyvä jos pieniä summia kerrallaan haluaa Suomeen laittaa. Ruotsi saman hintainen. Handelsbankenin USA on 0,2% kuluilla jne. Pienissä kertasummissa suosisin kyllä rahastoja. Ei se ETF mikään maaginen ole perusindekseissä, vaikka kuulostaa jotenkin muodikkaammalta kuin tuulipukurahasto. Osakkeita poimikoon kuka osaa ja haluaa.
Oikeassa olet, nordnetin Suomi-rahasto on suosittu vaihtoehto ja hyvä jollei ole aikeissa sijoittaa suoraan Suomi osakkeisiin. Itse olen vähän ajatellut laittaa esim Ruotsi, Norja ja Tanska rahastoa vähän vetona ETF:ien lisäksi, vaikka se ei mitenkään välttämätöntä olisi.

Taas teknologiakurssit seuraa NVIDIA:aa. Kiina asettanut tuontitullit NVIDIA:n siruille ja kaikki teknologiaosakkeet punaisena.
En usko, että kiina-nvidia on syynä tänpäiväiseen. Kiina on ihan pieniä perunoita kun nvidian 2026 tulokseen on laskettu 0$ kiinaa sisään. Jos ne sinne saa jotain myytyä se on bonus.

Toki päivittäin aina joku syy haetaan mutta harvemmin se on se oikea syy. Kohisee päivätasolla, viikkotasolla ja jopa kuukausitasolla niin ettei fundamenteilla ole mitään väliä lyhyen aikavälin liikkeissä.

Yhtälailla vois vaikka tänään julkaistun openai-cerebras 10miljardia diilin nostaa syyksi ja sanoa että cerebras juuri disruptoi markkinan kun heidän ratkaisu ei vaadi hbm/gddr7 muistipiirejä(ei disruptoinut, silti hieno diili)

Myin Nordnetistä 10t edestä osakkeita. Rahat näkyvät heti, mutta jos nuo nostetaan pois ennen selvityspäivää (t+2) niin menee korko. Mielenkiinnosta, paljonkohan korko on?

"Ymmärrän, että minulta voidaan periä korkoa nostamastani rahasummasta, koska olen myynyt osakkeita XXXX, XX EUR arvosta ja olen tekemässä noston ennen kaupan selvityspäivää (T+2). Olen myös tietoinen, että välityspalkkio veloitetaan kaupan jälkeisenä yönä ja että noston jälkeisen saldon on katettava välityspalkkio, jotta nostoa ei evätä tai tili ei ylity."

Edit. Zelll oli nopeampi :D

Tänään Nordean asiakkaat voivat tankata 1€ välityspalkkiolla Saksan pörssissä. Hyvä sauma lisätä esim. ETF omistuksia.

Viimeksi muokattu:
Mikähän kupla tässä on oikein menossa kotimaisten osakkeiden osalta, kun omassa salkussa kotimaisten firmojen osakkeet ovat kaikki niin reilusti plussalla? Ei tunnu enää kovin luonnolliselta kasvulta, kun salkun arvo nousee kuukaudessa reippaasti enemmän kuin mitä palkkatyöstä tulee palkkaa. Pitääkö nuo rahastaa pois ennenkuin puhkeaa? :)

Mikähän kupla tässä on oikein menossa kotimaisten osakkeiden osalta, kun omassa salkussa kotimaisten firmojen osakkeet ovat kaikki niin reilusti plussalla? Ei tunnu enää kovin luonnolliselta kasvulta, kun salkun arvo nousee kuukaudessa reippaasti enemmän kuin mitä palkkatyöstä tulee palkkaa. Pitääkö nuo rahastaa pois ennenkuin puhkeaa? :)
Riippuu täysin siitä mitä osakkeita sinulla on. Esim. Orion tulee tekemään hurjasti hilloa tulevina vuosina, joten kurssi on noussut täysin syystä. Nordeaa taas nostaa tämän vuoden "ylimääräinen" puolikas osinko muuttuneen osinkopolitiikan takia. Helsingin pörssissä on myös paljon käänneyhtiöitä sekä yleensäkin aliarvostettuja osakkeita vuosina 2023-2024 ja vielä viime vuoden keväälle asti.

Vaikka kuinka yritin ostaa Springvestin osaketta viikko sitten kun sen hinta oli alle 7€, niin mikään monesta ostoyrityksestä ei mennyt läpi. Nyt näkyy olevan jo päälle 13€ osake.

Miten yleistä tuo on että osto ei vaan onnistu? Jos kukaan ei ole myymässä niin se varmaan vaikuttaa ja se kun pankki esti ostotarjouksen 8,06€ hintaan liian korkeana.

Vaikka kuinka yritin ostaa Springvestin osaketta viikko sitten kun sen hinta oli alle 7€, niin mikään monesta ostoyrityksestä ei mennyt läpi. Nyt näkyy olevan jo päälle 13€ osake.

Miten yleistä tuo on että osto ei vaan onnistu? Jos kukaan ei ole myymässä niin se varmaan vaikuttaa ja se kun pankki esti ostotarjouksen 8,06€ hintaan liian korkeana.
Kyllä oston pitäisi onnistua heti myyntilaidasta. Katsoitko osto jo myyntilaidat ennen ostotoimeksiannon tekoa? Voit myös jälkikäteen tarkastaa kaikki toteutuneet kaupat. Jos samaan hintaan on jo ollut muita ostotoimeksiantoja ne toteutuvat toki ensin.

Riippuu täysin siitä mitä osakkeita sinulla on. Esim. Orion tulee tekemään hurjasti hilloa tulevina vuosina, joten kurssi on noussut täysin syystä. Nordeaa taas nostaa tämän vuoden "ylimääräinen" puolikas osinko muuttuneen osinkopolitiikan takia. Helsingin pörssissä on myös paljon käänneyhtiöitä sekä yleensäkin aliarvostettuja osakkeita vuosina 2023-2024 ja vielä viime vuoden keväälle asti.

Fortum, Telia, Nordea, Nokia, Outokumpu, Tietoevry, Mandatum

En siis ole mikään sijoittaja, vaan ihan randomilla olen näitä ostanut fiilispohjalta vailla mitään faktatietoa.

Eli minä päivänä tarkalleen laitoit ostotoimarin? Ja oliko tarkalleen 7e? Kun katson käppyrää (joka ei näytä kaikkia kauppoja), niin kurssi oli alle 7e viimeksi 5.1. 6.1. ei käyty kauppaa ja 7.1. lähtien kurssi on ollyt yli 7e. 7.1. aikana kurssi nousi yli 8 euroon, eikä ole käynyt sen alapuolella 7.1. jälkeen.

Vinkki: jos haluat jotain osaketta, osta laidasta. Eli laita reilusti korkeampi hinta kuin paras myyntitarjous. Saat sen osakkeen parhaalla myyntihinnalla anyway ja saat osakkeen varmasti. Jos katsot aiempia toteutuneita, niin menee helposti metsään jos kurssi ei koskaan laske enää sille tasolle.

Fortum, Telia, Nordea, Nokia, Outokumpu, Tietoevry, Mandatum

En siis ole mikään sijoittaja, vaan ihan randomilla olen näitä ostanut fiilispohjalta vailla mitään faktatietoa.
Hyvin olet kyllä poiminut, mitään noista ei ole pakko myydä mielestäni. Muutamaa näistä vähensin osan itse viime vuonna koska olivat kasvaneet liian suuriksi salkussa (Nokia, Fortum, Nordea), Tietoeveryä lisäsin keväänä ja ovat nyt holdissa.

Jos et ole niin jo tehnyt, niin kannattaa ostaa salkuun ehdottomasti lisäksi jotain isoa maailmarahastoa tai ETF:ää. Ettei vaan käy niin että salkussa on vain paria pientä suomalaista firmaa muutamalta toimialalta.

Suomalaisilla on omassa taloudessaan ihan tarpeeksi Suomi-riskiä muutoinkin, joten salkkuun sitä ei ehdoin tahdoin kannata lisätä.

Myin Nordnetistä 10t edestä osakkeita. Rahat näkyvät heti, mutta jos nuo nostetaan pois ennen selvityspäivää (t+2) niin menee korko. Mielenkiinnosta, paljonkohan korko on?

"Ymmärrän, että minulta voidaan periä korkoa nostamastani rahasummasta, koska olen myynyt osakkeita XXXX, XX EUR arvosta ja olen tekemässä noston ennen kaupan selvityspäivää (T+2). Olen myös tietoinen, että välityspalkkio veloitetaan kaupan jälkeisenä yönä ja että noston jälkeisen saldon on katettava välityspalkkio, jotta nostoa ei evätä tai tili ei ylity."
Hinnastosta löytyy korot ja riippuu millä tasolla olet.

Hämmentävää on kyllä meno. Itse onnistuin ostamaan Inteliä kesällä 2024 juuri ennen kun se romahti sen reilu 30% ja silloin meininki oli että firma on kohta konkurssikamaa kun on tippunut niin pahasti kelkasta, ja nyt on noustu joku 150% niistä pohjista. Nopeasti maailma muuttuu AI hypen ja Trump sekoiluiden aikakaudella, liekö sitten perusteita nousulle vai ei.

Hämmentävää on kyllä meno. Itse onnistuin ostamaan Inteliä kesällä 2024 juuri ennen kun se romahti sen reilu 30% ja silloin meininki oli että firma on kohta konkurssikamaa kun on tippunut niin pahasti kelkasta, ja nyt on noustu joku 150% niistä pohjista. Nopeasti maailma muuttuu AI hypen ja Trump sekoiluiden aikakaudella, liekö sitten perusteita nousulle vai ei.
On perusteita etenkin nyt kun panther-lake julkaistu todistaen intelin uuden prosessin ja cpu:n olevan hyviä ja intel pystyy toimittamaan aikataulussa. Samalla tuli varmistus, että intel jatkaa valmistusteknologiaan satsaamista, oli iso kysymysmerkki mitä tehtaille tapahtuu. Nvidia diili myös intelin kannalta oikein hyvä. Why Intel's Panther Lake Won Digital Foundry's CES 2026

Intelin pitää toki jatkaa asioiden todistamista eli toimittaa vuosittain parempi valmistusprosessi ja tuotteet.

Kaikenlaisia huhuja ollut myös liittyen esim. intelin paketointibisnekseen mitkä ovat positiivinen asia jos toteutuvat: Intel’s EMIB & Foveros Packaging Attract Apple, Qualcomm, and NVIDIA | New Foundry Era

Statistiikka

Viestiketjuista
297 746
Jäsenet
81 368
Uusin jäsen
Mkama

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom