Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Maanantaina onneksi pyhäpäivä amerikassa niin pörssi kiinni. Kerkeää ehkä tilanne selkeytyä.

Ei poliitikkojen väännöt minuun vaikuta kun sijoitushorisontti on pidempi kuin yksi vaalikausi. En usko että tyyliin 5v päästä sijoittaja edes muistaa tai kiinnostaa mitä tapahtui tammikuussa 2026. Ei edes covid19:sta kauhean paljon muistella eikä nyt varmaan ole saman kokoluokan asiasta kyse. Kohina on kohinaa.
Onneksi, yhdessä päivässä tilanne voi ihan hyvin muuttua vastakkaiseen suuntaan.
Ei heidän väännöt omaankaan taktiikkaan mitenkään vaikuta kun horisontti on kuitenkin useamman vaalikauden mittainen. Silmät pidän kyllä auki ja puntaroin kannattaako jotain ostaa. Covid oli jotain ihan poikkeuksellista, mutta ei ole mitenkään varmaan että eikö tästäkin voisi tulla jotain.
Riskinä tässä kuitenkin on se että kansainväliset jätit saa rasitteeksi jotain poliittisia päätöksiä, jolloin päästäänkin Kanadan tilanteeseen joka pääsi Kiinan kanssa sopuun tuontitullien leikkauksista. Kiina on nopeasti paikalla jos jokin maa haluaa vähentää taloudellista riippuvuuttaan Yhdysvalloista. Toivotaan että tämän hetkinen on vain kohinaa, joka ei tule johtamaan mihinkään liian radikaaliin.

Meinaat varmaan indeksirahastoilla tuossa perinteisiä (ei-pörssilistattuja) rahastoja? ETF kun voi olla indeksirahasto tai ei-indeksirahasto, kuten perinteinenkin voi olla kumpaa tahansa. Mutta ETF:t ovat suosittuja ennen kaikkea koska tarjonta on hyvin laajaa, samoja ETF:iä voi ostaa lähes välittäjästä riippumatta, ETF:issä kulut voivat olla halvemmat ja ne voi siirtää välittäjältä toiselle. Niiden myynti onnistuu myös lähes saman tien ilman 1+ vuorokauden odottelua.

Mutta kyllä mulla on salkussa kumpiakin. Tällä hetkellä ostan säännöllisesti ETF:ää. Parhaat normirahastot ovat käytännössä ihan yhtä hyviä kuin parhaat ETF:t ja niissä on omia etujakin. Kuten että voi sijoittaa haluamansa summan, ei ole yleensä ostokomissiota ja joillain rahastoyhtilöillä voi poiketa FIFO:sta. Kyllä perinteiset kannattaa pitää aina mielessä.
Jostain olin myös lukevinani, että ETF rahastot käy lainojen vakuuksina, mutta perinteiset ei pörssilistatut eivät kävisi?

Onneksi, yhdessä päivässä tilanne voi ihan hyvin muuttua vastakkaiseen suuntaan.
Ei heidän väännöt omaankaan taktiikkaan mitenkään vaikuta kun horisontti on kuitenkin useamman vaalikauden mittainen. Silmät pidän kyllä auki ja puntaroin kannattaako jotain ostaa. Covid oli jotain ihan poikkeuksellista, mutta ei ole mitenkään varmaan että eikö tästäkin voisi tulla jotain.
Riskinä tässä kuitenkin on se että kansainväliset jätit saa rasitteeksi jotain poliittisia päätöksiä, jolloin päästäänkin Kanadan tilanteeseen joka pääsi Kiinan kanssa sopuun tuontitullien leikkauksista. Kiina on nopeasti paikalla jos jokin maa haluaa vähentää taloudellista riippuvuuttaan Yhdysvalloista. Toivotaan että tämän hetkinen on vain kohinaa, joka ei tule johtamaan mihinkään liian radikaaliin.
Covid johti valtaviin määriin julkista sopeutusrahaa mikä sitten nosti kursseja rajusti hetken päästä. USA:ssa valtion velka kasvoi useamman biljoonan ja se raha päätyi sitten lähinnä markkinalle. Se mitä nykyinen poliittinen tilanne aiheuttaa on hiukan hankalampi analysoida, varsinkin tietysti siksi että ei tiedä mihin asti tilanne oikeasti eskaloituu jos mihinkään.

Kukaan ei varmaan osannut ennustaa uhkausta tullien korotuksesta. Luulin Venezuelan tilanteen laskevan kursseja vähintäänkin hetkellisesti, mutta olin väärässä. Tuo S&P 500 vertautuu paremmin tuohon stoxx europe 600 indeksiin, se on Euroopan vastine. Voittajan veikkaus pitkällä tähtäimellä on hyvin vaikeaa. Jos tulisi laaja-alaista laskua niin uskoisin kummankin laskevan saman verran.
Saa nähdä avautuuko tässä hyviä ostopaikkoja vai olettaako markkina että uhkaus ei kuitenkaan toteudu. Olen varautunut lisäämään omistuksia jos alennusmyynti alkaa.

En minä verrannut S&P 500 ja Euro Stoxx 50, vaan kerroin niiden olevan suosittuja Nordnetin sijoittajien joukossa?

Itse mietin lenkillä ihan samaa. Siis, että avautuuko tässä ostopaikka? Olisi tilillä rahaa ja rupesi kuumottamaan.
Ajattelin jo myöhästyväni, kun Keskon osingot tulevat vasta tiistaina, mutta finnweasel ehti jo kertomaan, että pörssit ovat Jenkeissä kiinni maanantaina.
Huomenna heti avauksesta kuopan kaivuuta Helsingissä ja tiistain kaivetaan syvemmäksi. Touhu tonneja OST:lle ja ostohousut jalkaan.

Itse anna poliittisten asioiden vaikuttaa sijoitussuunnitelmaani. Toki kun sijoitushorisontti on vielä se +20 vuotta, niin ei ole tarvettakaan. Eli rahan survominen normaalisti maailmanrahastoon jatkuu, satoi taikka paistoi.

En minä verrannut S&P 500 ja Euro Stoxx 50, vaan kerroin niiden olevan suosittuja Nordnetin sijoittajien joukossa?

Itse mietin lenkillä ihan samaa. Siis, että avautuuko tässä ostopaikka? Olisi tilillä rahaa ja rupesi kuumottamaan.
Ajattelin jo myöhästyväni, kun Keskon osingot tulevat vasta tiistaina, mutta finnweasel ehti jo kertomaan, että pörssit ovat Jenkeissä kiinni maanantaina.
Huomenna heti avauksesta kuopan kaivuuta Helsingissä ja tiistain kaivetaan syvemmäksi. Touhu tonneja OST:lle ja ostohousut jalkaan.
No ehkä sitten ymmärsin vaan väärin kun pohdit että kumpi voittaa ja putoavatko molemmat. Tuosta siis sain käsityksen että haluat verrata S&P 500 ja stoxx 50.
Yksittäisissä osakkeissa voi olla kovaakin liikettä, mutta indeksitasolla toki maltillisempaa.

Helsinki noussut rajusti huumassa ja luultavasti nytkähtää. Jenkkilä tuskin kummemmin. Ei muutaman maan tullit maailmaa kiinnosta. Näitä on nähty koko vuosi ja tacot perään. Tuskinpa teen yhtään mitään.

Itse anna poliittisten asioiden vaikuttaa sijoitussuunnitelmaani. Toki kun sijoitushorisontti on vielä se +20 vuotta, niin ei ole tarvettakaan. Eli rahan survominen normaalisti maailmanrahastoon jatkuu, satoi taikka paistoi.
Sama, pieleen menee jos alkaa kikkailemaan. Veikkaisin että seuraavan 20v aikana tulee vielä paljon ylä ja alamäkiä ja ties mitä muuta. Mutta kaikesta huolimatta uskoisin että silloin ollaan korkeammalla kuin nyt, joten jatkan kk säästämistä normaalisti kuten aina seuraavat 20 vuotta ainakin.

Statistiikka

Viestiketjuista
298 106
Jäsenet
81 427
Uusin jäsen
olkkeu.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom