Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Alkoiko pörssissä ahneus taas voittaa, kun alkoi kääntymään plussalle useampikin rahasto/osake. Ihan hyvä, jos nousu jatkuu. On sen verran "ruma" ollut tämä helmikuun alku, varsinkin jos tammikuuhun vertaa.

Minä olen sitten osannut valita huonosti. Rumaa on ollut viimeinen 3kk AOT puolella ja vuosi 2026 pakkasella. OST sitten karkeasti saman verran plussalla, mutta johtuen sen pienemmästä koosta, niin salkun YTD miinuksella.

En tiedä lohduttaako lause, että jos sijoittaja ei ole koskaan tehnyt miinus vuotta, niin on ottanut liian vähän riskiä.

"opportynity cost", mikä hinta jos esim. amazon ei investoi ja AWS-bisnes katoaisi kun kilpailijat vie. Nokian kohdalla hinta oli lähes konkurssi kun ei satsattu kosketusnäytöllisiin älypuhelimiin. Joskus on parempi vaikka spekuloida keinoäly tms. ketjussa jos spekulointi on enemmän yleistä kuin oikeasti sijoittamiseen liittyvää.

Kolikokon toinen puoli, että pitää ymmärtää sijoittamisessa olevan muitakin tyylejä kuin arvosijoittamista. Perinteinen arvosijoituslinssi tekee monenlaisiin yrityksiin ja ilmiöihin sijoittamisen vaikeaksi kun pitäisi osata miettiä arvoa 5v, 10v päähän tänään sijoittaessa sen sijaan että yrittää löytää sellaista mikä on halpaa ja hinta korjaa normaaliksi vuoden päästä. Olemalla Sulo Vilen saa sulo vilenin lopputuloksen.
Näillä neljällä firmalla osittain limittyvät mutta kutenkin eri bisnesmallit, ja hyvä historia kyvyssä tehdä tulosta. En epäile etteikö olisi hyvin mietityt kuviot pitkälle eteenpäin. Sen aiemman kysymyksen ohella, että mitä nämä firmat saavat hankittua 650 miljardin sijoituksilla tänä vuonna, on validia kysyä mitä niiden asiakkaat saavat? Ja taas tullaan siihen että tuleeko jonnekin se 650 miljardia (+ sijoitetun pääoman tuotto) kasvavana kuluttajakysyntänä 2027, vai onko enemmän niin että asiakasfirmojen työntekijät (tai muut menoerät jos sellaisia löytyy) enemmänkin vaihdetaan niihin 650 miljardilla ostettuihin palveluihin?

Ja tosiaan mielenkiinnolla seuraan ja hienoa jos/kun aitoa kasvua löytyy. Kiinnostaisi vaan tietää missä se käytännössä toteutuu.

Ja tosiaan mielenkiinnolla seuraan ja hienoa jos/kun aitoa kasvua löytyy. Kiinnostaisi vaan tietää missä se käytännössä toteutuu.
Keinoäly, robotiikka, koodiavustin yms. ketjuissa on vastaus päätti sitten että kasvua on tai ei ole. Tässä ketjussa ei jaksa asiaa pohtia kun menee niin abstraktiksi ettei sillä enää ole sijoittamisen kanssa sen enempää tekemistä kuin ukrainan sodalla.

Nollasummapelissäkin yksi voi kasvaa ja toinen pienentyä. Apple ja google söi nokian lounaan, aamiaisen, päivällisen ja välipalat. Nokialle ei jäänyt edes murusia tai tiskejä. Se että microsoftilla on nyt azure tai amazonilla aws ei tarkoita etteikö bisnestä voisi disruptoida ja kilpailija vie markkinan.

Tekoäly-hw;n asiakkaat ilmoittavat satojen miljardien investoinneista (alphabet ja amazon ne suurimmat, microsoft vähän pienemmällä potilla ja lie muutkin kuvetta kaivamassa), ja nvidian (tekoäly-hw toimittaja) osake luisuu viikossa 10 pinnaa?

Ymmärrän että jonkun amazonin 200 000 000 000 dollarin suunnitelma tälle vuodelle (?) epäilyttää, mutta eikö tässä tapauksessa nvidialla ole lupa painaa rahaa?

Tekoäly-hw;n asiakkaat ilmoittavat satojen miljardien investoinneista (alphabet ja amazon ne suurimmat, microsoft vähän pienemmällä potilla ja lie muutkin kuvetta kaivamassa), ja nvidian (tekoäly-hw toimittaja) osake luisuu viikossa 10 pinnaa?

Ymmärrän että jonkun amazonin 200 000 000 000 dollarin suunnitelma tälle vuodelle (?) epäilyttää, mutta eikö tässä tapauksessa nvidialla ole lupa painaa rahaa?
Nvidian osakekurssiin on jo aikapäiviä sitten laskettu sisään, että nvidia myy 2026 ja todennäköisesti 2027 ajan kaiken mitä saa tehtyä. Markkina katsoo todella paljon eteenpäin. Viime syksynä oli jo juttua, että esim. muistipiirejä ei saa enää 2026 ostettua kun kaikki myyty.

Kuvittelen, että nvidia heiluttelee ajatus siitä, että google käyttää omia piirejä enemmän eikä nvidiaa, sama juttu MS, Amazon suunnasta. Asiaa ei auttanut huhut siitä, että openai etsii vaihtoehtoja. Lyhyellä aikavälillä niin kova kohina, ettei kohinasta kannata kuvitella löytyvän selkeää signaalia. Lyhyellä aikavälillä osakemarkkina on äänestyskone, pitkällä aikavälillä puntari.

Uunituoretta ja hyvää analyysia ammattilaisten suusta puolijohteisiin liittyen
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=dGrXFH_lk-c

Viimeksi muokattu:
Kuvittelen, että nvidia heiluttelee ajatus siitä, että google käyttää omia piirejä enemmän eikä nvidiaa, sama juttu MS, Amazon suunnasta. Asiaa ei auttanut huhut siitä, että openai etsii vaihtoehtoja. Lyhyellä aikavälillä niin kova kohina, ettei kohinasta kannata kuvitella löytyvän selkeää signaalia. Lyhyellä aikavälillä osakemarkkina on äänestyskone, pitkällä aikavälillä puntari.

Näissä huhuissa on kaikissa se yhtäläisyys, että luotettavuus on 0%. Esim. Välillä OpenAI ja Nvidia eivät ole sopineet mitään ja välillä sopineet 100 miljardin kaupoista . Vuoden 2030 veturia tietenkin koitetaan haistella, mutta tässä menee rattaat aasin eteen.

Tuo AI kupla levy on jäänyt päälle. Kuplaantuminen loppui vuodenvaihteessa kun odotettiin tekkien tuloksia paussinappula päällä, mutta nyt on koitettu keksiä tikusta asiaa. Riskien kasvu ja kuplaantuminen on kyllä kaksi eri asiaa. Ei voittoa ilman riskiä.

"opportynity cost", mikä hinta jos esim. amazon ei investoi ja AWS-bisnes katoaisi kun kilpailijat vie.
Opportunity costilla tarkoitetaan on kyllä yleensä jotain aivan muuta.

Jos investoit miljardin asiaan X, opportunity cost on se mihin et voi investoida samalla koska se sun miljardi on mennyt johonkin muualle.

Kun mä ostan mun käteisellä MSFT, niin opportunity cost on se, etten voi ostaa samalla rahalla NVDA. Tai kun ostan omistusasunnon ja käytän omaa pääomaa siihen, niin opportunity cost se raha mikä jää tienaamatta kun raha ei ole pörssissä.

Se, että business katoaa alta kun markkinaolosuhteet muuttuvat ei ole "opportunity cost" vaan joku liiketoimintariski tjsp.

Opportunity costilla tarkoitetaan on kyllä yleensä jotain aivan muuta.
Voi hyvin opportunity cost:ia käyttää mun kirjoittamassa kontekstissa. AI kisan hinta niin iso että voi/joutuu ajattelemaan pääomaa rajallisena resurssina.
Opportunity cost is the value of the next-best alternative foregone when a choice is made, representing the benefits missed by not choosing another option, crucial for decision-making with limited resources

Viimeksi muokattu:
Joo siinä on tuo lisävaraus ettei käy niin, että salkku menisi miinukselle. Itellläkin näköjään osti 2500 euron kuukausisäästöllä 4 eri ETF:ää yhteensä 2455,11 eurolla. 3/4 noista on yksikköhinnaltaan alle tuon 45€ minkä jäi vajaaksi.

Mihin neljään ETF:ään laitoit kuukausisäästön?

Mihin neljään ETF:ään laitoit kuukausisäästön?
Tällä hetkellä, kun on isompi kk-erä sen myötä kun pistin OST:n loppuvuodesta lihoiksi menee näihin:
50% EXUS eli maailma ilman USAa
30% XDPU S&P500
10% LYMS Nasdaq100
10% WQTM quantum computing (tämä jää pois kun saan sinne sopivan summan odottelemaan tulevaisuutta)

Kun tuo OST-potti on ajettu noihin indekseihin jatkan luultavasti SPYI-perus maailmaindeksin kanssa. Ja miksi näin monia eri rahastoja, niin haluan että minulla on käytettävissä Nordnetin luotto, eli pakko jakaa pottia useaan samankaltaiseen tuotteeseen ettei yhden arvo nouse liian isoksi salkussa.

Tällä hetkellä, kun on isompi kk-erä sen myötä kun pistin OST:n loppuvuodesta lihoiksi menee näihin:
30% XDPU S&P500
10% LYMS Nasdaq100
10% WQTM quantum computing (tämä jää pois kun saan sinne sopivan summan odottelemaan tulevaisuutta)

Kun tuo OST-potti on ajettu noihin indekseihin jatkan luultavasti SPYI-perus maailmaindeksin kanssa. Ja miksi näin monia eri rahastoja, niin haluan että minulla on käytettävissä Nordnetin luotto, eli pakko jakaa pottia useaan samankaltaiseen tuotteeseen ettei yhden arvo nouse liian isoksi salkussa.

Mielenkiintoisia ETF:iä.
Itselläni meni tällä viikolla tuohon LYMS:iä vastaavaan XNAS:iin. Olen kohta ajatellut siirtyväni XDPU:hun ja siitä SPYI:hin kunhan se splittaantuu ja helpottuu siihen sijoittaminen ilman sen hinnan seurantaa.
Mutta EXUS tuntuu myös houkuttelevalta, kun taitaa itselläni olla liikaa painotusta USA:ssa.
Ja samaa tuota jakamista haen itsekin.

Miten tuo OST:n lopettaminen oikein meni sinulla? Houkuttaa itseänikin. OST on noussut ihan tolkuttomasti ja olen vähän pettynyt sen hyödyllisyyteen. 33% sijoitettavista varoista on kuitenkin siellä. Toki tuo suhteellinen osuus pienenee koko ajan, jos en laita sinne enää lisää varoja, mutta valtava painotus pieneen Suomen markkinaan (0,2%) huolettaa.

Voi hyvin opportunity cost:ia käyttää mun kirjoittamassa kontekstissa. AI kisan hinta niin iso että voi/joutuu ajattelemaan pääomaa rajallisena resurssina.
Alkuperäisessä viestissäsi ei puhuta vaihtoehtoisesta sijoituksesta jonka tuotot jäävät saamatta, vaan jostain aivan eri skenaariosta jossa naapuri varastaa businekset.

Mutta lopetetaan semantiikasta jauhamisen tähän. Ei sillä varmaan ole juuri merkitystä, että millä nimellä kutsuaan riskiä kun ali-investoidaan johonkin ja menetetään tulevia tuottoja sen takia.

30% XDPU S&P500
10% LYMS Nasdaq100

Tuota OST myös mietin kun se julkaistiin, mutta jätin sitten tekemättä ja pitäydyin iänikuisessa AOT:ssä.

Vaikka et kysynytkään, niin mielestäni näyttää ihan järkeviltä nuo ETFät.
Ajattelin lähteväni tuolle EXUS linjalle, mutta pitäydyin kuitenkin eurooppa, japani ja kehittyvät kombossa, niin pysyy mukana kehittyvät ja mahdollisuus vaihtaa painoja vaikka en niin koskaan tekisikään. Tuo EXUS on kyllä erinomaisen helppo tapa vähentää USA painoa jos siihen haluaa lähteä.
WQTM on mielenkiintoinen näkemys.

AI:n ympärillä on nyt aika kuhina, tuntuu että melkein mikä vaan kasvaa kun vaan nimeen laitetaan AI. Toki myös volatiliteetti on sen mukaista, toivottavasti isot investoinnit on mitoitettu sillä tavalla että on oikein suhteessa tuottoon.

Seurailen myös perinteisimpiä toimialoja, ovat jääneet vähän vähemmälle huomiolle AI rummutuksessa. Omx Helsinki on noussut aika rajusti, mielenkiintoista nähdä saadaanko tänä vuonna nousulle hyviä tuloksia.

Jos ei enempää halua kikkailla niin puolet ja puolet EXUS + joku SP500 varsin toimiva yhdistelmä. Saa helposti säädeltyä USA painoa.

Kehittyvät markkinat ETF:ää ei ole ollut 2022 jälkeen omassa salkussa. Silloin sen myyminen (IS3N) oli helpotus, kun tuotto oli pitkään ollut heikkoa ja tuotto-riskisuhde ei ollut kovin hyvä. Nyt tosin harkinnut uudestaan kehittyvien lisäämistä salkkuun, mutta ei ne poliittiset riskit ole mihinkään pienentyneet. Kiinan hyökkäystä Taiwaniin odotellessa.

Jos ei enempää halua kikkailla niin puolet ja puolet EXUS + joku SP500 varsin toimiva yhdistelmä. Saa helposti säädeltyä USA painoa.

Kehittyvät markkinat ETF:ää ei ole ollut 2022 jälkeen omassa salkussa. Silloin sen myyminen (IS3N) oli helpotus, kun tuotto oli pitkään ollut heikkoa ja tuotto-riskisuhde ei ollut kovin hyvä. Nyt tosin harkinnut uudestaan kehittyvien lisäämistä salkkuun, mutta ei ne poliittiset riskit ole mihinkään pienentyneet. Kiinan hyökkäystä Taiwaniin odotellessa.
Tuo mainitsemasi on luullakseni varsin toimiva yhdistelmä jos helpolla haluaa päästä.
Onhan tuossa IS3N omat riskinsä, luonnollisesti sitä isompi mitä isommalla prosentilla sitä on mukana.
Niin se maailma muuttuu, nyt puhutaan että USA sisältää poliittista riskiä, mutta tiedä näitä.

Kiinan Taiwanin operaatiota on odottettu jo niin paljon että itse alan jo epäillä että toteutuuko se ollenkaan. Yllätysmomentti on ainakin kokonaan menetty ja se ei ainakaan puhu sotilaallisen intervention puolesta.

Miten tuo OST:n lopettaminen oikein meni sinulla? Houkuttaa itseänikin. OST on noussut ihan tolkuttomasti ja olen vähän pettynyt sen hyödyllisyyteen. 33% sijoitettavista varoista on kuitenkin siellä. Toki tuo suhteellinen osuus pienenee koko ajan, jos en laita sinne enää lisää varoja, mutta valtava painotus pieneen Suomen markkinaan (0,2%) huolettaa.
Itellä oli siellä OST:llä muutamia satasia tappiota, jonka halusin hyödyntää kun myin Nvidiaa vähän pois loppuvuodesta. Se vaati siis että myin kaiken OST:llä ja nostin rahat pois siten, että tilille jäi 50€ ja sitten lopetin sen. Tuo 50€ oli se maksu mitä lopettamiseen menee. Mutta vain lopettamalla tuon sai tappiot hyödynnettyä.

Samalla tein siirtymää osakkeista isommalle painolle indeksirahastoja.

Kiinan Taiwanin operaatiota on odottettu jo niin paljon että itse alan jo epäillä että toteutuuko se ollenkaan. Yllätysmomentti on ainakin kokonaan menetty ja se ei ainakaan puhu sotilaallisen intervention puolesta.

Itse en tuohon usko. 160 kilometriä merta on karmea logistinen painajainen. En tiedä kuinka suurella määrällä miehiä maihinnousu pitäisi tehdä, miljoona? Kaikki edut ovat puolustajilla. Yllätysmomenttia ei kyllä merellä saada mitenkään. Itse hyökkäyskin on hidas kuin mikä, kun eivät ne laivat liiku sen nopeammin kuin toisessa maailman sodassa. Ja sama lastaaminen tiedossa, miehet laivasta maihinnousualuksiin, ne matkaan, sitten rannassa purkaus. Ja koko ajan tulee murkulaa niskaan. Iso satama pitäisi valloittaa, että minkäänlainen sodan jatkaminen maalla olisi mitenkään realistinen mahdollisuus. Kaikki tarvikkeet pitää kuljettaa tuon 160 km meren yli.

Edit. Joo, varmaan tämä on offaria. Lähinnä mietin tätä suhteessa kehittyvien maiden riskeihin. Olen ajatellut sijoittaa ETF:iin joissa sanoja Kiina, Intia, Korea ja Japani. Menisihän sitten tuo SPYI:kin riskeihin, kun siinä mukana kehittyvät?

Viimeksi muokattu:
Itse en tuohon usko. 160 kilometriä merta on karmea logistinen painajainen. En tiedä kuinka suurella määrällä miehiä maihinnousu pitäisi tehdä, miljoona? Kaikki edut ovat puolustajilla. Yllätysmomenttia ei kyllä merellä saada mitenkään. Itse hyökkäyskin on hidas kuin mikä, kun eivät ne laivat liiku sen nopeammin kuin toisessa maailman sodassa. Ja sama lastaaminen tiedossa, miehet laivasta maihinnousualuksiin, ne matkaan, sitten rannassa purkaus. Ja koko ajan tulee murkulaa niskaan. Iso satama pitäisi valloittaa, että minkäänlainen sodan jatkaminen maalla olisi mitenkään realistinen mahdollisuus. Kaikki tarvikkeet pitää kuljettaa tuon 160 km meren yli.
Vähän ketjun aiheen vierestä, mutta on arvioitu massiivista ohjuspommitusta pehmittämään ennen maihinnousua.

Pitkälti samaa mieltä. Toisessa maailmanpalossa oli vielä mahdollista toteuttaa hyökkäys mereltä yllätyksenä, nykyisen tiedustelun aikakautena ei mitenkään mahdollista. Oma veikkaus että Kiina- Taiwan tilanne jatkuu samanlaisena kuin Koreoilla on ollut vuosikymmeniä. Sapeleita kalistellaan ja puheet on kovia mutta status quo jatkuu maailman tappiin asti. Tietysti kaikkeen pitää varautua..

Statistiikka

Viestiketjuista
299 908
Jäsenet
81 715
Uusin jäsen
mikrom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom