Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Eunl voittaminen on kyllä ehkä se hyvä mittari. Näemmä aika tasoissa ite sen kanssa eikä ihme, kun sitä ja vastaavia 50% salkusta.

Ehkä se pitää ajatella siten, että jos osakepoimii hki pörssistä niin hki indexin voittaminen vaikeaa ja jos maailmalta niin vastassa maailmaindexi.

Kuitenki tää on mun mielestä tärkee tieto ja ehkä omaan makuun liian moni sijoittaa äärimmäisen passiivisesti johki suomirahastoon niin tuototkin jää laihoiks.
Helsingissa se ominaisuus, että Suomiyhtiöt maksavat isoa osinkoa moneen muuhun maahan nähden. Siksi OMXHGI on parempi indeksimittari kuin PI. Esim Nordnetin ilmainen Suomi indeksi on tuottanut pitkällä juoksulla ihan kohtalaisesti.

1771149319204.png

Indeksisijoittaminen on aika tylsää mutta omasta mielestäni pitkällä aikavälillä tuotot on tähän mennessä olleet erinomaisia. Nordnetin sisäänheittotuote ”Nordnet Suomi Indeksirahasto” jossa kulut 0€ on suoriutunut vakuuttavasti. Mennyt ei tietysti ole tae tulevasta. Kaverina tällä minulla on myöskin Storebrand global all countries indeksirahastoa jossa kurssi myöskin kehittynyt loistavasti.

IMG_1944.jpeg

IMG_1945.jpeg

• Tykkää
Reactions: B12
Ongelmia alkaa syntyä siinä vaiheessa, kun tavoitellaan indeksiä suurempaa tuottoa (suuremmalla riskillä). Tilastojen valossa tämä onnistuu (pidemmän päälle) ani harvoin. Mikä on hyvä tiedostaa jo síjoitusstrategiaa valittaessa.
Tuossakin kohtaa indeksi on vaan baseline ja ylituotto riskeihin nähden on se mikä merkkaa. Indeksihän on nimenomaan helposti voitettavissa hyvänä aikana suurella riskinotolla, mutta silloin ne tuotot tulee suurista riskeistä ja voi silti riskikorjattuna olla alta yleisindeksituoton.

Alle kymmenen vuoden aikajänne on tosiaan verrattain lyhyt, mutta kyllähän yksittäinen sijoittaja voi saada merkittävää ylituottoa vaikka viidenkymmenenkin vuoden ajan.
Ylituotto ei ole sama asia kuin yleisindeksiä korkeampi tuotto. Ylituoton mittari on alffa, missä salkun varianssi eli beta otetaan huomioon.

Ei ehkä samalla tasolla kuitenkaan. Mulla meni kuukausisäästöt pitkään maailma indeksiin joka ei nyt kuitenkaan vaatinut hirveitä perusteluita. Pari vuotta sitten kun Trump rupes sekoilemaan rupesin siirtämään uusien ostoja EU indeksiin. Otetaanhan siinä kantaa, mutta ihan eri tasolla kuin yksittäisen yrityksen kohdalla.

Mitä enemmän olen yrittänyt ennakoida oman työnantajan osakekurssia sitä enemmän olen huomannut ettei mulla ole energiaa eikä varmaan kompetenssiakaan tehdä sitä. Valtaosa jutuista mitä olen valikoinut on mennyt pieleen, ja ne mitkä onnistui on ollut pitkälti tuuria. 🤪

Mun on vaikeaa nähdä eroa noiden välillä. Maailma indeksissäkin sun pitää itsellesi perustella miksi juuri se riskitaso on sulle sopiva, etkä halua matalamman riskin tai korkeamman riskin osakkeita. Muistaakseni low volatility- rahastojakin on olemassa.

Tässä vaan on rahastoyhtiöillä vahva intressi tuoda esiin yliyksinkertaistavia asioita esim. tuottojen vertailua suoraan indeksituottoihin ilman riskikorjausta, tai luoda kuvaa että johonkin indeksiin voi vaan oksentaa rahaa juurikaan miettimättä sen sijaan että joku osakepoiminta on jotenkin hirveän työllistävää hommaa. Tässäkin keskustelussa on passiivista indeksisijoittamista verrattu aktiiviseen osakekauppaan, vaikka myös osakesäästämistä voi tehdä passiivisesti ja tunnuslukujen sekä pienen selvitystyön jälkeen. Jos salkun tekee vaikka 10 osakkeesta, jotka ovat omaan riskiprofiiliin ja tuottotavoitteisiin osuvia, yhtiökohtaisetkin erot tasaantuvat ja sijoittaminen on indeksisijoittamisen omaista. Mitä enemmän osakkeita salkussa, sitä pienempi todennäköisyys on siihen ylituottoon ja salkun tuotot konvergoituu siihen riskikorjattuun markkinatuottoon.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 592
Jäsenet
81 827
Uusin jäsen
folio1999

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom